Stenogram z 33 posiedzenia Sejmu w dniu 16.12.2016 r.pdf

(1265 KB) Pobierz
Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej
Kadencja VIII
S
prawozdanie
S
tenograficzne
z 33. posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
w dniu 16 grudnia 2016 r.
Wa r s z a w a
2016
Porządek dzienny
33. posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
w dniu 16 grudnia 2016 r.
1. Informacja
ministra rolnictwa i rozwoju wsi z realizacji „Programu działań
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na lata 2015–2019” za okres 18 listopada 2015 r.
– 17 listopada 2016 r. (druk nr 1077).
2. Poprawione
sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Ko-
misji Polityki Społecznej i Rodziny o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o za-
opatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Cen-
tralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (druki nr 1061, 1159 i 1159-A).
3. Pierwsze
czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Przepisy wprowa-
dzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych
(druk nr 1050).
4. Pierwsze
czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępo-
wania administracyjnego (druk nr 984).
5. Sprawozdanie
Komisji Nadzwyczajnej o uchwale Senatu w sprawie ustawy o zmia-
nie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (druki nr 1157
i 1160).
6. Sprawozdanie
Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o uchwale Senatu w sprawie usta-
wy o zmianie ustawy o nasiennictwie oraz ustawy o ochronie roślin (druki nr 1163 i 1164).
7. Sprawozdanie
Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy budże-
towej na rok 2017 (druki nr 881, 1094 i 1094-A) – trzecie czytanie.
8. Sprawozdanie
Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży o poselskim projekcie ustawy
o zmianie ustawy o instytutach badawczych (druki nr 995, 1155 i 1155-A) – trzecie czytanie.
9. Sprawozdanie
Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie usta-
wy Kodeks postępowania cywilnego (druki nr 932, 1084 i 1084-A) – trzecie czytanie.
10. Sprawozdanie
Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa
o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych
ustaw (druki nr 1143 i 1148) – trzecie czytanie.
11. Przedstawiony
przez Prezydium Sejmu projekt uchwały w sprawie uczczenia
35-tej rocznicy tragicznych wydarzeń grudniowych w Kopalni Węgla Kamiennego „WUJEK”
(druk nr 1174).
12. Sprawozdanie
Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa o uchwale Senatu w spra-
wie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym (druki nr 1175 i 1177).
13. Sprawozdanie
Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa o uchwale Senatu w spra-
wie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym
(druki nr 1176 i 1178).
Obecni posłowie według załączonej do protokołu listy obecności
(Początek
posiedzenia o godz. 9 min 18)
(Na
posiedzeniu przewodniczą marszałek Sejmu
Marek Kuchciński oraz wicemarszałkowie Joachim
Brudziński i Barbara Dolniak)
Wicemarszałek Joachim Brudziński:
Otwieram posiedzenie.
(Marszałek
trzykrotnie uderza laską marszałkowską)
Na sekretarzy dzisiejszych obrad powołuję posłów
Adama Andruszkiewicza, Wojciecha Króla, Piotra
Olszówkę i Sylwestra Tułajewa.
W pierwszej części obrad sekretarzami będą po-
słowie Adam Andruszkiewicz i Wojciech Król.
Protokół i listę mówców prowadzić będzie pan
poseł Adam Andruszkiewicz.
Komunikaty. Proszę o odczytanie komunikatów.
Sekretarz Poseł Wojciech Król:
Informuję, że w dniu dzisiejszym odbędą się po-
siedzenia Komisji:
— do Spraw Służb Specjalnych – o godz. 9,
— Administracji i Spraw Wewnętrznych – o godz. 10,
— do Spraw Petycji – o godz. 10,
— Edukacji, Nauki i Młodzieży – o godz. 10,
— Finansów Publicznych – o godz. 10,
— Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfika-
cjach – o godz. 10,
— Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immuni-
tetowych – o godz. 11.15.
W dniu dzisiejszym odbędą się także posiedzenia
zespołów parlamentarnych:
— Parlamentarnego Zespołu ds. Więziennictwa
– godz. 9,
— Parlamentarnego Zespołu ds. Promocji Żużla
– godz. 12,
— Parlamentarnego Zespołu ds. Kresów, Kreso-
wian i Dziedzictwa Ziem Wschodnich Dawnej Rze-
czypospolitej – godz. 12. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek Joachim Brudziński:
Dziękuję bardzo panu posłowi.
Na 32. posiedzeniu Sejmu Sejm nie przeprowadził
trzeciego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy
o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw.
W związku z tym, po uzyskaniu jednolitej opinii
Konwentu Seniorów, Marszałek Sejmu podjął decyzję
o uzupełnieniu porządku dziennego o punkt obejmu-
jący trzecie czytanie tego projektu ustawy.
Właściwa komisja przedłożyła sprawozdanie
o uchwale Senatu w sprawie ustawy o zmianie nie-
których ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego
przedsiębiorców.
Sprawozdanie to druk nr 1160.
W związku z tym, po uzyskaniu jednolitej opinii
Konwentu Seniorów, Marszałek Sejmu podjął decyzję
o uzupełnieniu porządku dziennego o punkt obejmu-
jący rozpatrzenie tego sprawozdania.
Proponuję, aby w tym przypadku Sejm wyraził
zgodę na zastosowanie art. 54 ust. 5 regulaminu Sej-
mu oraz w dyskusji nad tym punktem porządku dzien-
nego wysłuchał 3-minutowych oświadczeń w imieniu
klubów i kół.
Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Sejm
propozycje przyjął.
Sprzeciwu nie słyszę.
Prezydium Sejmu proponuje również, aby Sejm
wysłuchał 5-minutowych oświadczeń w imieniu klu-
bów i kół w dyskusjach nad pozostałymi punktami
porządku dziennego.
Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Sejm
propozycję przyjął.
Sprzeciwu nie słyszę.
Informuję, że w związku z niezgłoszeniem przez
uprawnione podmioty tematu informacji bieżącej
oraz pytań w sprawach bieżących punkty te nie zo-
staną rozpatrzone na bieżącym posiedzeniu Sejmu.
Punkty porządku dziennego bieżącego posiedze-
nia Sejmu będą rozpatrywane zgodnie z kolejnością
zaopiniowaną przez Prezydium Sejmu i Konwent
Seniorów.
Informacja w tej sprawie dostępna jest w Systemie
Informacyjnym Sejmu.
Komunikaty zostały już odczytane.
Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 1. po-
rządku dziennego: Informacja ministra rolni-
ctwa i rozwoju wsi z realizacji „Programu dzia-
łań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na
lata 2015–2019” za okres 18 listopada 2015 r. –
17 listopada 2016 r.
(druk nr 1077).
Proszę pana ministra rolnictwa i rozwoju wsi
Krzysztofa Jurgiela o przedstawienie informacji.
4
Informacja ministra rolnictwa i rozwoju wsi z realizacji „Programu działań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
na lata 2015–2019” za okres 18 listopada 2015 r. – 17 listopada 2016 r.
33. posiedzenie Sejmu w dniu 16 grudnia 2016 r.
Wicemarszałek Joachim Brudziński
Panie ministrze, przepraszam, jeszcze tylko taka
uwaga, bo nas straszono od samego rana, że nie ma
pewności, czy do Wigilii zdążymy, ale ufam, że damy
radę. (Wesołość
na sali.)
(Głos
z sali:
7 godzin.)
Bardzo proszę.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Krzysztof Jurgiel:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Realizując obo-
wiązek konstytucyjny, a także wychodząc naprzeciw
zapotrzebowaniu opozycji, która ostatnio robi konfe-
rencje i przedstawia nieprawdę w mediach, a tym
samym wprowadza rolników w błąd, przedstawiamy
dzisiaj jako kierownictwo resortu informację z reali-
zacji programu działań ministerstwa rolnictwa na
lata 2015–2019 po pierwszym roku realizacji tego
programu.
Obejmując 16 listopada 2015 r. stanowisko mini-
stra rolnictwa i rozwoju wsi, wiedziałem, że skala
zadań i ich trudności jest doprawdy duża. Sporządzi-
liśmy długą listę działań dokonanych przez PO–PSL,
aby uzyskać pełen obraz zaniedbań, indolencji czy,
mówiąc wprost, afer. Polskie rolnictwo było lekcewa-
żone, co doprowadziło do kryzysu na prawie wszyst-
kich rynkach rolnych. Pogłębiły się obszary biedy
i wykluczenia społecznego. Na domiar złego nastę-
powało cywilizacyjne zacofanie na obszarach wiej-
skich wskutek likwidacji połączeń komunikacyjnych,
urzędów pocztowych, szkół, komisariatów Policji
i ośrodków kultury.
Nasz rząd, jak żaden poprzedni, posiada dokład-
nie opisaną politykę rolną spójną z polityką wobec
obszarów wiejskich. Potrzebujemy wielu cywilizacyj-
nych zmian, aby rodziny rolnicze osiągnęły wyższy
poziom życia, bliski temu, jaki jest w miastach. Je-
steśmy w tym wierni słowom Jana Pawła II, który
zauważył: „Spraw rolnictwa nie można odrywać od
reform całego systemu gospodarczego, ale też wszy-
scy czują, że ta dziedzina, nie tylko zresztą w naszej
Ojczyźnie, wymaga szczególnej ochrony, współpracy
wielu sektorów i solidarności wszystkich środowisk,
a nade wszystko wymaga zabezpieczenia wolnej ini-
cjatywy samych rolników. Wszyscy wiemy, jak wiele
jest trudnych spraw do rozwiązania. Trzeba, by był
słyszany w państwie i respektowany gospodarski
głos rolnika”.
W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi po-
wstał program działań na lata 2015–2019 obejmują-
cy wspólną politykę rolną w ramach Unii Europej-
skiej i współpracę międzynarodową, poprawę konku-
rencyjności polskiego rolnictwa i gospodarki żywnoś-
ciowej. Odrębne miejsce zajmują w tym programie:
rozwój obszarów wiejskich, polityka społeczna, funk-
cjonowanie instytucji i administracji rolniczej, a po-
nadto edukacja, gospodarka ziemią oraz nierucho-
mościami rolnymi Skarbu Państwa.
Celem strategicznym polityki rolnej Prawa i Spra-
wiedliwości jest ochrona i rozwój rodzinnych gospo-
darstw rolnych. Prawo i Sprawiedliwość opowiada się
za tym, aby w strukturze agrarnej Polski dominowa-
ły gospodarstwa rodzinne. Stanowią one dobry przy-
kład wspólnoty – łączą elementy pracy, kapitału,
wychowania, wzajemnej pomocy oraz przekazywania
wartości religijnych i kultury polskiej. Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej podkreśla ich fundamen-
talne znaczenie.
Wszystkie działania ministerstwa realizują zało-
żenia programu rolnego Prawa i Sprawiedliwości.
Ponieważ obietnice wyborcze są dla nas zobowiąza-
niem, stopniowo wprowadzamy je w życie.
Na początku kadencji kierownictwo podjęło pilną
decyzję o wstrzymaniu sprzedaży ziemi państwowej,
która była długo wyczekiwana przez rolników. Rząd
PO–PSL nie reagował na protesty rolników domaga-
jących się uczciwych zasad nabywania ziemi z zaso-
bów Agencji Nieruchomości Rolnych, zaprzestania jej
sprzedaży tzw. słupom, a tym samym pośrednio
w ręce obcokrajowców i zagranicznego kapitału. Już
z końcem kwietnia 2016 r. weszła w życie ustawa
o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu
Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie
niektórych ustaw. Wcześniejsze przepisy prawne nie
były skuteczne wobec spekulacyjnego nabywania
ziemi rolnej. Nowe rozwiązania ustawowe dotyczące
obrotu ziemią doprowadziły do unormowania sytua-
cji, zatrzymania galopady cen, a w efekcie do zwięk-
szenia dostępności gruntów rolnych na potrzeby rol-
ników. Ziemia, najogólniej, ma służyć produkcji rol-
nej, powinna być w posiadaniu rolników i być przez
nich uprawiana. Na inne ważne cele społeczne, nie-
zbędne inwestycje nie ma przeszkód, by ją przezna-
czać zgodnie z prawem.
Po wyborczej porażce jesienią 2015 r. koalicja PO–
PSL pozostawiła nieprzygotowany system informa-
tyczny do obsługi wypłaty dopłat bezpośrednich,
w tym zaliczek oczekiwanych przez rolników do-
tkniętych skutkami suszy. Interwencja ministra rol-
nictwa oraz intensywna, dobrze zorganizowana pra-
ca Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
pod nowym kierownictwem sprawiły, że zaliczki wy-
płacono na czas, a przy tym środki finansowe zwięk-
szono, wypłacając zamiast 1400 mln zł łącznie ponad
3 mld zł.
Wobec trudnej sytuacji na rynkach rolnych, kiedy
rolnikom brakowało pieniędzy, zdecydowano o prze-
prowadzeniu wielkiej operacji finansowej, przyspie-
szonej wypłaty zaliczek na poczet wszystkich rodza-
jów płatności w wysokości 70% całkowitej kwoty. Do
końca listopada na konta rolników trafiło ok. 10 mld zł.
Nigdy przedtem tak dużej, a jednocześnie przepro-
wadzonej profesjonalnie operacji finansowej nie od-
ważył się zainicjować rząd PO–PSL.
Wskutek zbiegu różnych przyczyn: błędnych de-
cyzji, złych prognoz urzędników unijnych, globaliza-
Informacja ministra rolnictwa i rozwoju wsi z realizacji „Programu działań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
na lata 2015–2019” za okres 18 listopada 2015 r. – 17 listopada 2016 r.
33. posiedzenie Sejmu w dniu 16 grudnia 2016 r.
5
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Krzysztof Jurgiel
cji produkcji, spekulacji żywnością, rosyjskiego em-
barga, od kilku lat trwał kryzys prawie na wszyst-
kich rynkach rolnych. Kryzys najbardziej odbijał się
na produkcji mleka i wieprzowiny, ale też jego skutki
odczuwali producenci zbóż i sadownicy. Prowadzimy
systematyczne działania, aby łagodzić skutki kryzy-
su, zrekompensować niskie ceny produktów rolnych.
W związku z trudną sytuacją na rynku mięsa wie-
przowego w grudniu ubiegłego roku na posiedzeniu
Rady Unii Europejskiej do Spraw Rolnictwa i Rybo-
łówstwa wskazałem na konieczność jak najszybszego
rozpoczęcia przyjmowania wniosków w ramach sy-
stemu dopłat do prywatnego przechowywania wie-
przowiny oraz uruchomienia refundacji wywozowych
dla mięsa wieprzowego. Wnioskowałem również o pod-
jęcie działań legislacyjnych zmierzających do zwol-
nienia producentów mleka z obowiązku płacenia kar
za przekroczenie limitów dostaw w 2014/2015. Wnio-
sek ten wtedy został rozpatrzony negatywnie, w związ-
ku z czym rozpoczęto przygotowanie nowych mecha-
nizmów. W lutym 2016 r. przekazałem polskie postu-
laty w sprawie wsparcia producentów trzody chlew-
nej i mleka. Pozyskiwanie sojuszników dla polskiego
stanowiska, m.in. z państwami Grupy Wyszehradz-
kiej oraz Trójkąta Weimarskiego, doprowadziło do
uchwalenia przez komisję tzw. pakietu Hogana, lip-
cowego. W pierwszym półroczu 2016 r. wypłaciliśmy
w związku z tym prawie 300 mln zł z budżetu krajo-
wego i Unii Europejskiej, wzmacniając w ten sposób
rynki mleka i wieprzowiny.
Szanowni państwo, nie można mówić o polityce
wobec wsi w oderwaniu od całościowego modelu roz-
woju kraju. Główną zasadą poprzedniej ekipy rządzą-
cej był model polaryzacyjno-dyfuzyjny, pogłębiający
dysproporcje między miastem i wsią. Rząd Prawa
i Sprawiedliwości powrócił do polityki zrównoważo-
nego rozwoju. Bez żadnej przesady mogę powiedzieć,
że po raz pierwszy od 1989 r. rolnictwo, przemysł
przetwórczy oraz rozwój obszarów wiejskich zostały
postawione tak wysoko w hierarchii zadań państwa.
Zajmują one strategiczną pozycję w „Planie na rzecz
odpowiedzialnego rozwoju”. Główne działania będą
dotyczyły sfery produkcyjnej i społecznej rolnictwa,
rozbudowy i modernizacji infrastruktury technicz-
nej, wsparcia dla przedsiębiorczości i tworzenia
miejsc pracy na obszarach wiejskich. Umożliwi to
pełne włączenie małych miast, obszarów wiejskich
i rodzinnych gospodarstw rolnych w procesy rozwo-
jowe kraju.
Umieszczenie w 5. filarze „Strategii na rzecz od-
powiedzialnego rozwoju” obszernego zestawu zadań
zapisanych w „Pakcie dla obszarów wiejskich” otwie-
ra nowe obiecujące perspektywy na polepszenie jako-
ści życia mieszkańców wsi i mniejszych miast. Wśród
projektów przygotowanych przez ministerstwo rolni-
ctwa są m.in.: Państwowa Agencja Bezpieczeństwa
Żywności, Polska Akademia Spożywcza, platforma
żywnościowa, wsparcie i profesjonalizacja instytucji
otoczenia biznesu działających na obszarach wiej-
skich i w małych miastach, energetyka rozporoszona
na obszarach wiejskich, infrastruktura na wsi.
Spełniając obietnicę wyborczą, pod koniec marca
2016 r. rząd przyjął projekt ustawy o ubezpieczeniach
roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich. Na mocy
ustawy rząd przeznaczy ponad 900 mln zł na uzupeł-
nienie składek w przyszłym roku. Tym sposobem ubez-
pieczenia rolnicze staną się tańsze, dostępniejsze i będą
coraz bardziej powszechne. Ok. 65% każdego ubezpie-
czenia pokryje budżet państwa.
Problemem, który dotykał wielu rolników, było
nadużywanie przez zachodnie koncerny i sieci spo-
żywcze swojej przewagi wobec dostawców. Pod koniec
lipca 2016 r. skierowaliśmy do Sejmu projekt ustawy
o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu
przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolny-
mi i spożywczymi. Dyktat cenowy, nieuzasadnione
opłaty, brak umów na dostawy artykułów spożyw-
czych – to tylko niektóre przejawy patologii. Ustawa
porządkuje wzajemne relacje między rolnikami, za-
kładami przetwórczymi i handlem. Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów zostanie wyposażony
w skuteczne narzędzia walki z nieuczciwymi prak-
tykami w obrocie produktami rolnymi i spożywczy-
mi. Ustawa ostatecznie wejdzie w życie po podpisaniu
przez prezydenta, ponieważ wczoraj Wysoka Izba
rozpatrywała poprawki Senatu, które umożliwiają
już przekazanie panu prezydentowi ustawy do pod-
pisu.
Do umocnienia pozycji rolnika w łańcuchu żyw-
nościowym przyczyni się też ustawa o spółdzielniach
rolników. Sprawdzone i popularne w Europie Zachod-
niej spółdzielnie mogą być wzorem, jak umacniać
pozycję rolnika w relacjach z sieciami handlowymi,
jak zabiegać o godziwe ceny na artykuły spożywcze
w skupie. Ustawa zachęci do łączenia sił i środków
w celu zwiększenia skali produkcji, realizacji inwe-
stycji, obniżenia kosztów czy też organizowania prze-
twórstwa i eksportu.
Rolnicy i konsumenci doczekają się wdrożenia
ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwie-
nia sprzedaży żywności przez rolników, która stwo-
rzy dogodne ramy do prowadzenia ułatwionej sprze-
daży przetworzonych produktów rolnych. Jest to
zielone światło do uruchomienia sprzedaży artyku-
łów żywnościowych z produktów roślinnych i zwierzę-
cych pochodzących z własnego gospodarstwa. Kon-
sumenci zdrowej żywności, w tym wyrobów tradycyj-
nych i regionalnych, uzyskają zaś bezpośredni dostęp
do poszukiwanych produktów.
Projekt ustawy o funduszach ochrony przychodów
rolniczych zakłada utworzenie funduszy, z pomocy
których będą mogli korzystać rolnicy indywidualni,
jak też zrzeszeni w grupach producenckich. Warun-
kiem uzyskania pomocy jest wykazanie spadku po-
niżej 30%.
Resort rolnictwa przygotował nowelizację ustawy,
która pozwala na dobrowolne oznakowanie przez za-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin