053.rtf

(39 KB) Pobierz

Mieczysław B.B. Biskupski



 


Polacy wyszli z wojny jako jedyny całkowicie pokonany naród wśród zwycięzców. Historia ta, z niezliczonymi przejmującymi epizodami, w tym Holocaustem polskich Żydów, została przemilczana przez amerykańskie kino.


3. Hollywoodzcy radykałowie    a Polska

Dochodzenie FBI jako źródło determinacji Kominternu, by zagwarantować sobie obecność w amerykańskich filmach, wskazało artykuły Willi'ego Miinzenberga w „Daily Worker" z 1925 roku, podkreślające znaczenie filmów jako środka pro­pagandy politycznej, a tym samym konieczność kontrolowania Ich produkcji przez Komunistyczną Partię Stanów Zjednoczo­nych (CPUSA)1. Dokładność tej genealogii jest problematyczna, miało to bowiem miejsce na kilka lat przed podjęciem przez Partię konkretnych kroków w celu zdobycia przyczółka w branży imrywkowej. W 1934 roku całkowita liczba członków Partii W rejonie Los Angeles była szacowana przez FBI na marne trzy tuziny, w roku tym zorganizowana została jednak „sekcja wy­twórni hollywoodzkich", która odtąd rozrastała się gwałtownie.

Kwatera główna Partii w Nowym Jorku wysłała urodzonego W Polsce intelektualistę Isaaka Romaine'a (posługującego się naziwiskiem Victor Jerome) jako „komisarza kulturalnego" nowo powstałej organizacji kalifornijskiej2. To Jerome postanowił, że

 

1 FBI przekonywało później, że komentarz ten należy „traktować jako dy­rektywę dla amerykańskich komunistów".

2 Jerome urodził się w Strykowie pod Łodzią w 1896 roku Wyjechał do Anglii jako mały chłopiec około roku 1903. Pisał później wiele w jidysz, ale dopiero pod koniec życia próbował nauczyć się polskiego. w 1952 roku opublikował

111

Zgłoś jeśli naruszono regulamin