service 110.doc

(7514 KB) Pobierz
odane dnia 11 luty 2014 00:43:03

odane dnia 11 luty 2014 00:43:03

 

Siemka 
Dziś pokaże jak złożyć poprawnie silnik 139fmb czyli 4t manual 50cc-110cc
Potrzebne narzędzia to:
-klucz nasadowy 8,9,10,14
-klucz płaski 10, 17 
-śrubokręt krzyżakowy 
-ściągacz magneta, nie polecam się bawić ściągaczem do łożysk bo i tak nie pomoże
-pędzelek, pojemnik i benzynę do umycia silnika z syfu 
Najlepiej przygotować również sobie trochę miejsca, dobre oświetlenie i zadbać o czystość w miejscu pracy. Staramy się pracować sami w pełnym skupieniu by nie zapomnieć o niczym.

Proces wyciągnięcia silnika opisze w kilku słowach bo każdy ma inny motor. 
Więc odkręcamy wydech, odłączamy okablowanie silnika, odczepiamy masę silnika , ściągamy przepustnice z gaźnika, linkę sprzęgła, wężyki od paliwa i ściągamy filtr powietrza.
Czasami jest ssanie na linkę więc tą linkę też trzeba ściągnąć i nie zapominamy o fajce na świecy smiley 

Jak napisałem na początku opiszę jak składa się silnik bo myślę że z rozłożeniem każdy rade sobie da. 

Przed przystąpieniem do składania myjemy dokładnie kartery i zeskrobujemy stare uszczelki. To bardzo ważne by ustrzec się wycieków oleju. Podkreślam że używanie sylikonu nie jest wskazane bo to co się wyciśnie trafi do oleju i będzie krążyć po całym silniku zapychając przewody olejowe.

Gdy już wszystko lśni czystością to wkładamy łańcuch rozrządu i wkładamy wał w lewy karter tak by łańcuch znalazł się na nim.

Teraz bierzemy tą część i ramie górne ustawiamy bliżej wału a dolne dalej. 
 
Wałek z większymi zębatkami wkładamy po lewej stronie a wałek z mniejszymi po prawej. 
Uwaga! Wałki nie trzymać za zębatki bo mogą się rozpaść, wałki należy trzymać wyłącznie za trzpień. 
Wkładamy wałki w ramiona.


Teraz trudna część trzeba włożyć wszystkie zębatki z mechanizmem zmiany biegów razem. To dość trudne więc potrzebna dodatkowa para rąk do pracy.

Skrzynia włożona. 
Nie wolno zapomnieć o podkładce którą należy założyć na wałek zdawczy, podkładki występują jeszcze między zębatkami, nie ma podkładki pod łożyskiem kulowym.



Bierzemy prawy karter i pierwszą rzeczą którą robimy to ściągamy sprężynę z wałka startera aby ułatwić zakładanie drugiego karteru.


Zakładamy drugi karter. 


Większość ludzi przy rozkładaniu nie oznakowuje sobie gdzie jaka śruba powinna iść ale łatwo można sobie z tym poradzić, wystarczy że będziesz dopasowywać śruby tak że będzie po włożeniu wystawać jak na zdjęciu ( ok. 1 cm ).

Wkładamy wszystkie śruby od strony lewego karteru i skręcamy metodą "na krzyża".
Po skręceniu karterów zakładamy z powrotem sprężynę startera.


Teraz bierzemy wodzik zmiany biegów i wkładamy w karter. Przy wkładaniu bolec wystający w karterze musi przejść dokładnie tak jak na zdjęciach.



Po założeniu wodzika bierzemy taką blaszkę z wycięciami pod którą jest okrągła cieniutka blaszka i zakładamy na mechanizm zmiany biegów w pozycji tak jak na zdjęciu.


Bierzemy duże koło zębate i montujemy na wałku pośrednim. Po założeniu zakładamy jeszcze zerger zabezpieczający.


Następnie bierzemy podkładkę dystansową i montujemy na wale w sposób pokazany na zdjęciu.


Montujemy zębatkę i tulejkę.



Zakładamy sprzęgło na wał.


Zakładamy taką podkładkę.



Nakręcamy taką nietypową nakrętkę i dokręcamy za pomocą uderzania w śrubokręt jak na zdjęciach. Przy dokręcaniu warto zablokować wał. Nie trzeba zbyt mocno dokręcać bo podkładka którą założyliśmy wcześniej pełni rolę zabezpieczenia. 


Zabezpieczamy nakrętkę odginając jeden z ząbków podkładki w stronę któregoś zagłębienia nakrętki jak na zdjęciu powyżej.

Następnie zakładamy pokrywkę sprzęgła na sprzęgło. Trzeba uważać żeby tulejka nie wypadł



Zakładamy tłok pozycją "IN" do góry, montujemy tulejki centrujące, zakładamy uszczelkę i o-ring w kanaliku zaraz pod prawą dolną szpilką.
Montujemy cylinder, wkładamy tłok do cylindra tak aby tylko tłok się w nim schował i przeciągamy łańcuszek rozrządu. do kanału łańcucha rozrządu wkładamy prowadnice łańcucha która jest okrągła i dokręcamy z boku za pomocą śruby która jest w połowie gładka. Dopychamy cylinder do końca. 



Teraz sprawdzamy czy koło napinacza usiadło dokładnie na łańcuszku rozrządu, jest to bardzo ważne bo jeśli koło nie wskoczy na łańcuch to nie będzie odpowiedniego napięcia łańcuszka i dodatkowo przez tarcie zostanie zmielone. Źle napięty łańcuszek grozi przeskoczeniem rozrządu więc trzeba na to zwracać uwagę. 


Zakładamy uszczelkę głowicy, tulejki centrujące ( na szpilce górnej lewej i dolnej prawej ), i o-ringi. Jeden z o-ringów zakładamy na szpilkę dolną lewa i na ten o-ring specjalną tulejkę z wywiniętym kołnierzem. Większy o-ring montujemy pod dolną prawą szpilką, w ten o-ring wkładamy metalową podkładkę. 



Montujemy zębatkę wałka rozrządu na łańcuch tak żeby punkt był w linii prostej. Zakładamy głowicę, dokręcamy śruby i sprawdzamy czy wszystkie znaki pokrywają się odpowiednio.


Bierzemy pokrywę głowicy i montujemy na szpilkach strzałką w dół.


Zakładamy podkładkę miedzianą na szpilkę lewą dolną ze względu na to że ta szpilka robi za kanał olejowy dla głowicy


Montujemy resztę podkładek i nakręcamy nakrętki, dokręcając je dość mocno. Teraz montujemy śruby które znajdują się po prawej stronie cylindra. Trzeba je zamontować przed montażem okrągłego dekla głowicy.
Montujemy dekiel. Wystający wąski ząb należy zamontować...

miedzy te dwa wypusty.

Dokładnie tak to wygląda.


Na sam koniec montujemy napinacz.


Montujemy pokrywę iskrownika i silnik jest praktycznie złożony i gotowy do wsadzenia w ramę. 

Dziękuje za uwagę. 

PS. To była przyczyna rozbierania silnika:

Ukręcony wałek zdawczy skrzyni biegów.

Nie odpowiadam za szkody i błędy które popełnisz, robisz to na własną odpowiedzialność 
Zabronione jest kopiowanie poradnika bez mojej zgody 
Poradnik przygotowany wyłącznie dla forum SKUTERYPOLNOC.PL

Szacunek dla tego który to przeczyta do końca smiley
Pozdrawiam 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin