Bieńskowska E. W poszukiwaniu królestwa człowieka (słaba kopia).pdf
(
11332 KB
)
Pobierz
EWA BIEŃKOWSKA
W POSZUKIWANIU
KRÓLESTWA
CZŁOWIEKA
CZYTELNIK
EW A BIEŃKOWSKA
W POSZUKIWANIU
KRÓLESTWA
CZŁOWIEKA
Utopia sztuki
od Kanta
do Tomasza Manna
Czytelnik
Warszawa 1 9 8 1
Spis rzeczy
W p ro w a d z e n ie .............................................
CZĘSC PIERWSZA. WIELKOŚĆ I TRAGIZM
CZŁOWIEKA KLASYCZNEGO
Czasy p r z e ł o m u ............................... ...........................
Marzenie o s y s t e m ie ............................................
Krytyka to ustalenie ludzkiego z a d a n i a .......................
Świat natury i świat o s o b y ...........................................
Czy pojednanie jest m o ż l i w e ? ............................... .
Nowe widnokręgi
.......................................................
9
29
45
62
79
CZĘSC DRUGA. SPADKOBIERCY
Losy pewnego pojęcia
...................................................
89
Poeta podejmuje pytanie f i l o z o f a ................................
96
Śmiercionośna synteza
............................................... 110
Geniusz ironii rom an tyczn ej............................................ 128
Jasne oko ś w ia t a ................................................................ 133
Twórczość r o z p ę ta n a ........................................................ 151
CZĘSC TRZECIA. OCALENIE PRZEZ MUZYKĘ
Wprowadzenie*: Muzyka w świecie myśli idealistycznej
169
Jak uzasadnić m u z y k ę ? ............................................... 197
Synteza sztuk wokół m i t u ........................................... 209
Czas, sens, l i t u r g i a ........................................................................ 220
Schyłek u t o p i i .................................................................... 233
CZĘSC CZWARTA. LITERATURA JAKO DUCHOWA
FORMA ŻYCIA
Pisarz pośród f ilo z o f ó w ............................................... 245
R o d o w ó d .......................................................................265
Muzyka w e n e c k a ........................................................... 281
Powieść jako krytyka e g z y s te n c ji............................... 201
Księga losu niem ieckiego............................................... 230
Wprowadzenie
Od końca w. X V III rozpoczyna się w świadomości
europejskiej niezwykle ciekawy i ważny proces, obej-
mujący różne dziedziny życia, różne postawy i form y
wyrazu. Jest to poszukiwanie ładu swoiście ludzkie
go,
wznoszonego przez człowieka i wedle ludzkich
pragnień, potrzeb i dążeń, świata, gdzie człowiek jest
istotą suwerenną — twórczą i prawodawczą, i gdzie
cała
jego działalność ma na celu rozwiązanie konflik
tów własnej natury, uzgodnienie przeciwstawnych,
skłóconych sfer istnienia. Ten nowy ład, którego szu
kają filozofowie, myśliciele społeczni, utopiści, pisarze,
artyści, będzie więc zgodą człowieka z samym sobą,
będzie prawdziwym spełnieniem istoty człowieczeń
stwa, realizacją podstawowych pragnień ludzkiej na
tury. Będzie więc ocaleniem — ocaleniem człowieka
jego
własnymi rękami. Oznacza to zażegnanie obrazu
świata absurdalnego, skazanego na wieczny brak i roz
darcie, a zarazem triumf autonomii, zwycięstwo czło
wieka dojrzałego do samodzielności i własnym twór
czym
gestem zdolnego przeobrazić rzeczywistość —
nie
tylko ten czy inny jej aspekt, lecz jak gdyby sam
lej
rdzeń: pokonać jej obcość, oporność, nieprzejrzy-
fltość.
Przestrzeń, w której nastąpi to ocalenie, która tedy
uznana
zostanie za podstawową przestrzeń istnienia,
określana
będzie rozmaicie. Może to być życie spo
łeczne w
nowej, odmiennymi prawami rządzącej się
6
Wprowadzenie
wspólnocie albo moralna odnowa jednostki, uświada
miającej sobie własną godność, wzniosłość wolności
etycznej, do jakiej jest zdolna. Może to być osiągnięcie
wiedzy absolutnej o sensie i celu dziejów ludzkości;
albo twórczość jednostkowa, stapiająca w harmonijnej
wyższej syntezie to, co w zwykłym życiu musi na
zawsze zostać rozdarte, sprzeczne, wojujące ze sobą.
Wszystkie te różnorakie próby można by objąć jed
nym hasłem: poszukiwanie Królestwa Człowieka, pra
ca nad odnalezieniem formuły ocalenia.
Wśród podobnych prób, w które obfituje w. X IX ,
uwagę specjalnie przykuwa wielka praca myślowa —
filozoficzna, poetycka, artystyczna, jaka dokonała się
w kulturze niemieckiej, wiążąc cały okres jej historii
(i to na dużym obszarze czasu: od końca w. X V III aż
do połowy naszego stulecia) w organiczną jedność.
Jedność wspólnego zadania pomimo przemian czasu,
odmienności indywidualnych postaw i środków eks
presji, ciągłość tradycji duchowej, przejmowanie przez
kolejne generacje twórców tych samych czy podob
nych pytań, zmaganie się z tym samym splotem pro
blemów. Przez wiele pokoleń — od Immanuela Kanta
do Tomasza Manna — w myśli niemieckiej trwa upor
czywa, napięta praca nad formułą ludzkiej tożsamo
ści, nad określeniem zasad państwa człowieka — praw
dziwie ludzkiego świata wolności, pełni, autonomii.
Wielka ogólnoeuropejska problematyka, najważniejsza
bodaj przygoda w dziejach człowieka nowożytnego,
w kulturze dziewiętnastowiecznych Niemiec otrzyma
ła postać wyjątkową i fascynującą. Była to wspania
ła, przeszło stulecie trwająca dyskusja wokół pytania
o kształt istnienia autentycznego i kształt kultury au
tentycznej, zgodnej z istotą człowieka; dyskusja, w
którą włączyli się filozofowie, pisarze, poeci, muzycy,
podejmując rozwiązania poprzedników i wysuwając
Plik z chomika:
Camea_Lidii_P
Inne pliki z tego folderu:
Bieńskowska E. W poszukiwaniu królestwa człowieka (słaba kopia).pdf
(11332 KB)
18_smieja_219-228+.pdf
(132 KB)
KOMPARATYSTYKA- opracowane pytania.doc
(194 KB)
Ryszard Nycz OPRACOWANIE Antropologia literatury - kulturowa teoria literatury - poetyka doświadczenia.docx
(26 KB)
Jak być artystą na przykładzie Thomasa Manna Małgorzata Łukasiewicz FULL.pdf
(31 KB)
Inne foldery tego chomika:
autor i autorstwo we współczesnym edytorstwie
Dokumenty
E. Balcerzan, Sprzecznościowa koncepcja literackości
Ebook-Sensacja-Thriller-Fantastyka itp
edytorstwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin