Korporowicz L - Ewaluacja w edukacji.pdf
(
23363 KB
)
Pobierz
OFICYNA NAUKOWA
WARSZAWA 1997
REDAKTOR NAUKOWY
L E SZ E K K O R P O R O W IC Z
H R. Ilouse,
r.iwluutiitf' wilh Validity,
s 15— 139-157, tłumaczenie za zgodj|
*13,
Suge 1’ublinilmns, Inc/Corwin Press, Inc.
I. Simons, CcJfiug /> Kihhu
S
c
U I
s
in Dcrnwracy,
s. 7-53, tłumaczenie za /goili)
<
do
Falmcr Press
E. R. Mouse (ed,),
New Direclions in Eduattional Ewituaiion,
s. 15-29,
tłumaczenie za zgodą Falmer Press
N. K. Denzin, Y S. Lincoln (ed.),
llandlwok of Qualitatiiv Research,
s. 236-2-18,
tłumaczenie za zgodą Sage Publications, Inc/Corwin Press, Inc.
C, Robson,
Real World Research. A Rcsource for Social Scieniists and
Practitioner-Researchers,
s. 170-186, tłumaczenie za zgodą Blackwell
Publishcrs Ltd.
M. Q. Patton,
llow to use Qutditatiix Mcthods in Etmluation,
ch. 4, s. 70-106,
tłumaczenie za zgodą Sage Publicalions, Inc/Corwin Press, Inc.
li. J. Rubin, 1. S. Rubin,
Q uatilalhv lntervietoiiig.
The
Art of Hearing Dala,
s 42 64, tłumaczenie za zgodą Sage Publications, Inc/Corwin Press, Inc.
li. Chelimsky,
Wherc We Slatid Today in Ihe Practice of Ewlualion: Sonie
RePeclions,
„Knowledge Policy" 1995, I. 8, nr 3, tłumaczenie za zgodą
Transaction Publishers & „Knowledge and Policy"
O Copyright (nr Ihe Pułisli editiun by Program TERM FRSE,
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Wszelkie formy kopiowania są prawnie zastrzeżone
Redakcja merytoryczna
Wanda Lipnik
Projekt graficzny okładki i stron tytułowych
Piolr Mqdnich
Wydawnictwa finansowane z funduszy Programu PIlARE Unii Europejskiej
—
PROGRAM TERM
OFICYNA NAUKOWA
ul Mokotowska 65/3, 00-533 Warszawa
teł. (0-22) 622-02-11; (ax (0-22) 622-02-12
ISBN 83-85505-67-9
Spis treści
Przedmowa.............................................................................. .....................
Rozdział I. Czym jest i dlaczego potrzebna jest ewaluacja
Ernest R. House: Ewaluator w społeczeństwie ...................................
Helen Simons: Specyfika i rozwój sludiów ewaluacyjnych .............
Rozdział II. Elementy teorii
David Nevo: Konceptualizacja ewaluacji edukacyjnej. Analityczny
przegląd literatury .................................................. .......................... .
Helen Simons: Polityczne implikacje teorii ewaluacyjnych. Przybli
żenie problemu .................................... ...............................................
7
15
21
51
65
Rozdział Tli. Różnorodność podejść i ujęć
Ernest R. I louse: Ewaluacja i jej uprawomocnianie. Główne podej
ścia ............................................................................................................
95
Robert E. Stake: Studium przypadku ................................................... 120
Rozdział IV. Projektowanie i metody badawcze
Colin Robson: Projektowanie ewaluacji ................................................. 147
Michael Q. Patton: Obserwacja — metoda badań terenowych —
163
Herbert J. Rubin, Irene S. Rubin: Jak zmierzać do celu nie wiążąc
sobie rąk. Projektowanie wywiadów jakościowych .................... 201
Rozdział V. Społeczny kontekst ewaluacji
Ernest R. House: Demokratyzacja ewaluacji ....................................... 225
Elcanor Chelimsky: Praktyka ewaluacyjna dzisiaj. Kilka refleksji .. 244
6
Spis IreŚci
B ib lio g r a f ia
................................................................................................. ..261
Słownik podstawowych pojęć ................................................................ ..278
Indeks............................................................................................................281
,iv’ .
Przedmowa
Przedstawiamy Pańslwu zbiór tekstów dotyczących dziedziny, która
nie jest nowa. Nie pretenduje do odkrywania nie zbadanych czy choćby
nie docenianych aspektów rzeczywistości. Korzenie systematycznie po
jętej ewaluacji sięgają lat dwudziestych naszego wieku, a ostatnie
dwadzieścia-trzydzieści lat zaowocowały tak szybkim i wszechstron
nym jej rozwojem, iż nawet najlepsi znawcy problemu mają istotne
trudności z przedstawieniem i analizą współczesnej ewaluacji jako ca
łości. W znacznej mierze wynika to z faktu, iż jest ona tworem wysoce
niejednorodnym, wyrastającym z pogranicza działalności naukowo-ba
dawczej i administracyjnej, wkomponowanej w różnorodne strategie
interwencji społecznej, działań planistycznych i kontrolnych wraz z ich
kulturowym i politycznym kontekstem.
Ten ostatni sprawił właśnie, że stosunkowo wysoka popularność,
a nawet swoiste zadomowienie ewaluacji % systemie instytucji pub
v
licznych stało się fenomenem jedynie krajów rozwiniętych, w których
zaawansowanej gospodarce rynkowej towarzyszy ugruntowana demo
kratyzacja wszystkich podstawowych dziedzin życia. Nie bez powodu
więc znajomość praktyk, jak i rozwój teorii ewaluacyjnych musiał być
w
polskich warunkach ostatnich dziesięcioleci niezwykle ograniczony,
a ich obecny renesans jest ściśle związany z dynamiką przeobrażeń nic
tyle świata nauki, ile całego systemu tych właśnie instytucji.
Analiza, a następnie zastosowanie profesjonalnych instrumentów
oceny różnorodnych działań i programów społecznych poza bezpośred
nim naciskiem scentralizowanych i wysoce upolitycznionych ośrodków
władzy staje się wielkim wyzwaniem współczesnych strategii zarządza
nia, ale także elementem stymulującym rozwój, efektywność, a przede
wszystkim jakość owych działań.
Plik z chomika:
Marudziara
Inne pliki z tego folderu:
Korporowicz L - Ewaluacja w edukacji.pdf
(23363 KB)
Haber i in - Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza.pdf
(1679 KB)
Olejniczak i in - Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik.pdf
(6404 KB)
Olejniczak K - Mechanizmy wykorzystania ewaluacji.pdf
(5670 KB)
Inne foldery tego chomika:
_ Badania Diagnostyka Metodologia
_ Rozwój człowieka
_ Wychowanie
diagnoza i terapia trudności w nauce czytania i pisania
do pracy w szkole
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin