WM_2014_1.pdf

(11505 KB) Pobierz
Do nauczycieli muzyki
Apel do nauczycieli muzyki
i osób zainteresowanych
powszechną edukacją muzyczną
S
zanowni Państwo!
W bieżącym roku minie pięć lat od powołania do życia Stowarzyszenia Nauczy-
cieli Muzyki. Miałem przyjemność je współtworzyć i kształtować jego zręby for-
malnoprawne i organizacyjne. Towarzyszyła temu wielka radość i nadzieja na odbu-
dowanie poczucia wspólnoty interesów i więzi, które uległy rozluźnieniu na przestrzeni
ostatnich kilkudziesięciu lat.
Na starcie Stowarzyszenie otrzymało w prezencie od poprzedniego wydawcy ogól-
nopolskie czasopismo „Wychowanie Muzyczne”, mające ponad półwiekową tradycję,
prenumerowane przez ponad 600 czytelników i dysponujące stroną internetową odwie-
dzaną przez 80 tys. osób rocznie. Stało się ono także nowym organizatorem zainicjowa-
nych przez redakcję czasopisma Ogólnopolskich Konferencji Metodycznych Nauczycieli
Muzyki. Trzeba przyznać, że obie inicjatywy z powodzeniem są kontynuowane i rozwi-
jane, a dodatkowo podejmuje się nowe, takie jak projekt Liderzy Animacji Muzycznej,
którego siłę stanowią uczestniczący w nim nauczyciele.
Niestety, słabą stroną Stowarzyszenia okazały się działania na polu integracji
środowisk pedagogicznych zaangażowanych w edukację muzyczną. Nie udało się jak
dotąd stworzyć szerszych form współpracy, współdziałania, codziennych kontaktów
między nauczycielami, co nie wynika jednak z czyjejś złej woli, ale z braku większego
zainteresowania działalnością Stowarzyszenia.
Jakie będzie Stowarzyszenie, zależy od Państwa, od wszystkich jego Członków i od
przyszłego Zarządu, który zgodnie ze statutem zostanie w tym roku wybrany. Miejmy
nadzieję, że będą tworzyć go ludzie, jakich SNM potrzebuje – liderzy, osoby charyzma-
tyczne, aktywne, z pomysłami, a jednocześnie wsłuchujące się w potrzeby pedagogów,
uczniów oraz całego środowiska.
Wszystkich zainteresowanych uczestnictwem w Zarządzie Stowarzyszenia przez
najbliższe cztery lata bardzo prosimy o zgłaszanie swoich kandydatur i namawianie
znajomych osób do podjęcia starań o wejście w szeregi władz SNM. Aby w tym pomóc,
na łamach czasopisma będziemy prezentować Państwa sylwetki i pomysły. Warto
się zaangażować i uczynić wszystko, aby działalność Stowarzyszenia stała się naszą
wspólną sprawą, wciąż bowiem daje ono nadzieję na poprawę tego, co ogólnie nazywa-
my edukacją muzyczną. Pamiętajmy, że samo w sobie Stowarzyszenie jest tylko pustą
formułą, której znaczenie i treści nadają jego Członkowie i Zarząd.
Z serdecznościami
redaktor naczelny czasopisma
„Wychowanie Muzyczne”
Mirosław Grusiewicz
W numerze
k
ultura
r
afał
c
iesielski
Muzyczna „mitologia” (1)
4
8
P
olecamy
15-57
W roku 2013 – podobnie jak niemal co roku
t
eoria i badania
P
aulina
o
lczak
Motywy podejmowania ćwiczenia
na instrumencie przez uczniów
szkół muzycznych II stopnia
15
27
34
39
51
m
ateriały metodyczne
r
enata
G
ozdecka
e
lżbieta
P
olak
a
Gata
k
ruPa
Karol Szymanowski.
Projekt edukacyjny dla gimnazjum
Folklor w twórczości Karola Szymanowskiego
– projekt edukacyjny
Opowieści muzyczne XX i XXI wieku:
Szymanowski, Penderecki, Mykietyn
scenariusz zajęć dla gimnazjum
– Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia
Nauczycieli ogłosiło ogólnopolski konkurs dla na-
uczycieli na scenariusze zajęć szkolnych. Tym razem
inspiracją dla pedagogów miała stać się postać Karola
Szymanowskiego. W  bieżącym numerze czasopisma
prezentujemy dwie nagrodzone prace konkursowe
oraz kilka pozakonkursowych poświęconych temu
kompozytorowi, którego twórczość – w sposób szcze-
gólny związana z folklorem – jest przeniknięta głębo-
ko przemyślanymi i  przetworzonymi pierwiastkami
muzyki tradycyjnej. W  publikacjach ten element jest
dość mocno eksponowany, z tego też względu spo-
tkanie z K. Szymanowskim traktujemy jako wstęp do
Roku Kolbergowskiego, w którym o muzyce ludowej
będzie więcej niż zazwyczaj.
J
adWiGa
l
is
Muzyczne interpretacje poezji, czyli o wybranych
inspiracjach lirycznych Karola Szymanowskiego.
Scenariusz zajęć dla liceum
b
iserka
Č
eJović
Mitologiczny świat Karola Szymanowskiego.
Propozycje lekcji języka polskiego
dla gimnazjum
51
62
65
66
67
68
70
72
74
76
78
80
82
84
86
87
91
2
r
ecenzJe
. k
ronika
Jak tu żyć, nauczycielu muzyki? Jak żyć?
n
oWe media
e
Wa
s
tachurska
Amabile 2
– zabawa i nauka muzyki przy komputerze
Konkurs
d
odatek muzyczny
Kotek
i inne piosenki dla dzieci
Kotek
Bambo
Cuda i dziwy
Dwa Michały
Figielek
Gabryś
Idzie Grześ
Spóźniony słowik
Taniec
Trudny rachunek
Rozmowa ptaków
XXXVI
Ogólnopolski Festiwal Muzyki Dawnej
Spis treści rocznika 2013
Szerzej zainteresowanych K. Szymanowskim i  sposo-
bami prezentowania uczniom jego osoby i twórczości
w edukacji muzycznej zapraszamy również do zajrze-
nia do archiwalnych numerów czasopisma „Wycho-
wanie Muzyczne w Szkole”, przede wszystkim do tych
z roku 2007, kiedy to przypadała 125. rocznica urodzin
oraz 70. rocznica śmierci kompozytora.
J
anusz
n
oWosad
66-86
Coraz częściej nasze dodatki muzyczne
mają postać wydań monograficznych. Tak jest i  tym
razem. W  niniejszym numerze zamieszczamy zbiór
utworów dla najmłodszych dzieci. Opracował je do
słów Juliana Tuwima Janusz Nowosad – lubelski do-
radca metodyczny, twórca wielu tego typu prac. Śpie-
wanie tych piosenek, charakteryzujących się prostotą
środków muzycznych i świetnym zespoleniem muzyki
ze słowem pełnym humoru, przekory i radości, powin-
no przynieść przedszkolakom i  uczniom pierwszych
klas szkoły podstawowej wiele satysfakcji.
W
krótce
Po kilku numerach zdominowanych przez jeden te-
mat główny najbliższy będzie charakteryzować się
różnorodnością wątków, tematów i form. Każdy z Pań-
stwa znajdzie w nim coś ciekawego dla siebie.
Wychowanie Muzyczne
1 2014
http://www.wychmuz.pl
1
2014
PL ISSN 2084-8935 INDEKS 381616 Cena 12,00 zł
Od redakcji
20-718 Lublin, aleja Kraśnicka 2a
tel. 601 395 404
Rada redakcyjna:
Andrzej Białkowski, Zbigniew Ciechan,
Ewa Hoffman-Lipska, Gabriela Klauza,
Zofia Konaszkiewicz (przewodnicząca),
Maria Manturzewska, Maria Przychodzińska,
Wiesława A. Sacher,
Barbara Smoleńska-Zielińska,
Małgorzata Suświłło
Redaktor naczelny:
Mirosław Grusiewicz
Redakcja:
Piotr Baron
Rafał Ciesielski
Łukasz Jemioła
Romualda Ławrowska
Anna G. Piotrowska
Jan Roguz
Rafał Rozmus
Malina Sarnowska
Agnieszka Sołtysik
Sekretariat redakcji:
Halina Koszowska-Kot
(redakcja@wychmuz.pl)
Opracowanie redakcyjne i korekta:
Ewa Jachimek
Projekt okładki:
Edyta Lisek
Skład i łamanie:
Tomasz Gąska (www.tomekgaska.pl)
Druk:
Petit SK, Lublin, ul. Tokarska 13
Nakład: 800 egz.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa
Kultury i Dziedzictwa Narodowego
B
ieżący rok, głównie dzięki temu, że został ogłoszony Rokiem
Kolbergowskim, zapowiada się niezmiernie ciekawie. Mocnym
jego akcentem będzie monograficzny numer czasopisma (4/2014),
który w całości poświęcony zostanie obecności folkloru muzycznego
we współczesnej edukacji. Poza tekstami o charakterze popularyzator-
skim i edukacyjnym sporo miejsca zajmie w nim dodatek muzyczny
z pieśniami tradycyjnymi oraz z opracowaniami melodii ludowych
na użytek szkolnych i innych amatorskich zespołów muzycznych. Do
numeru dołączymy płytę CD z nagraniami muzyki ludowej w wersji
tradycyjnej oraz opracowanej artystycznie, znajdą się na niej także
quizy multimedialne i testy dla uczniów oraz materiały ikonograficzne.
Osobno zostanie też wydany zeszyt muzyczny z pracami nagrodzony-
mi w konkursie, który ogłaszamy na łamach tego numeru.
W bieżącym roku wprowadzamy również kilka nowości. W tym
numerze rozpoczynamy cykl
Muzyczna „mitologia”.
Jego autor – Ra-
fał Ciesielski – rozprawiać się będzie z zakorzenionymi w edukacji
muzycznej i w kulturze absurdami i stereotypami, do których tak się
przyzwyczailiśmy, że skłonni jesteśmy traktować je jako zupełnie nor-
malne zjawiska. Również rysunki satyryczne, które – mamy nadzieję
– zagoszczą na łamach czasopisma, chcemy potraktować nie tylko jako
prowokującą do śmiechu lżejszą formę publicystyki, ale także sposób
pokazywania różnych negatywnych faktów i  rzeczy znanych nam
z codzienności.
Od bieżącego numeru wprowadzamy jeszcze jedną zupełnie
nową formę, której – w przeciwieństwie do wszystkich innych – nie
da się do końca przewidzieć i zaplanować, zależy ona wyłącznie od
Państwa. Będą to dyskusje toczone na Facebooku, uporządkowane
tematycznie przez redakcję i autoryzowane przez adwersarzy. Państwa
opinie oraz opisy własnej praktyki nie powinny pozostać wyłącznie
w cyberprzestrzeni, przynajmniej część chcielibyśmy zarchiwizować.
Przede wszystkim zależy nam jednak na pogłębianiu i rozszerzaniu
toczonych debat; chcielibyśmy, aby Państwa głosy były szeroko obecne
w przestrzeni publicznej.
Planując bieżący rok, nie zapominamy wreszcie o wcześniej rozpo-
czętych cyklach – o Gitarowym
harcowniku
oraz o Magii
muzyki
– na
pewno do nich powrócimy.
Mirosław Grusiewicz
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne
1 2014
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin