WM_2013_1.pdf

(8109 KB) Pobierz
Patronat medialny
XXXV Ogólnopolski Festiwal
Zespołów Muzyki Dawnej
Schola Cantorum
W dniach 21–26 stycznia 2013 roku w Kaliszu odbył się jubileuszowy XXXV Ogólnopol-
ski Festiwal Zespołów Muzyki Dawnej
Schola Cantorum.
Patronat honorowy: Minister
Edukacji Narodowej – Krystyna Szumilas, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
– Bogdan Zdrojewski, Marszałek Województwa Wielkopolskiego – Marek Woźniak,
Prezydent Miasta Kalisza – Janusz Pęcherz, Wielkopolski Kurator Oświaty – Elżbieta
Walkowiak.
W
tegorocznej edycji festiwalu wzięło
udział 28 zespołów z całej Polski,
w tym 24 rywalizowało o Grand
Prix oraz złote, srebrne i  brązowe Har-
fy Eola w  sześciu kategoriach: zespołów
instrumentalnych, zespołów wokalnych,
chórów kameralnych, zespołów wokalno-
instrumentalnych, zespołów prezentujących
muzykę w powiązaniu z innymi sztukami
oraz w kategorii młodzieży powyżej 21. roku
życia.
Oprócz konkursowych zmagań zespoły
w ystąpiły także z  koncertami na Zam-
ku Książąt Czartoryskich w Gołuchowie,
w Galerii Refektarz w Krotoszynie, klaszto-
rze Sióstr Nazaretanek w Ostrzeszowie oraz
w Zespole Szkół w Gizałkach.
Zdjęcie z archiwalnych zbiorów organizatorów konkursu
Festiwalowi towarzyszyły liczne impre-
zy, warsztaty, spotkania, narady. Zorgani-
zowano m.in.:
– wystawę prac z XVIII Ogólnopolskiego
Konkursu
Twórczość plastyczna inspiro­
wana muzyką dawną;
– wystawę instrumentów dawnych Ry-
szarda Dominika Dembińskiego;
– warsztaty muzyczne Romana Agnela
Te­
atr i maska w tańcach okresu baroku;
– warsztaty plastyczne prowadzone przez
Lidię Głazik i Joannę Walisiak-Jankow-
ską
Zobaczyć dźwięki – wizualna inter­
pretacja wybranych utworów muzycz­
nych okresu baroku.
Wyniki tegorocznej edycji konkur-
su festiwalowego są dostępne na stronie:
http://www.scholacantorum.kalisz.pl.
Wychowanie Muzyczne
1 2013
Praca Wioletty Antoniewicz nagrodzona w Ogólnopol-
skim Konkursie
Twórczość Plastyczna Inspirowana Mu-
zyką Dawną
http://www.wychmuz.pl
1
W numerze
k
ultura
B
eatrix
P
odolska
Maria Konopnicka i jej poezja pełna muzyki
4
10
18
P
olecamy
10–17
Wojciech Kazimierz Olszewski,
Zapis funkcji
t
eoria i Badania
W
ojciech
k
azimierz
o
lszeWski
Zapis funkcji harmonicznych
za pomocą symboli (1)
l
eszek
P
loch
Gościnne koncerty orkiestry Mazowiacy
w placówkach specjalnych w obiektywnych
badaniach i odczuciach uczestników
25
37
m
ateriały metodyczne
d
anuta
G
Wizdalanka
e
Wa
a
damczyk
Magia muzyki. Muzyka a przyroda
Bum Bum Rurki w gimnazjum.
Kolorowe
Cztery pory roku
harmonicznych za pomocą symboli.
Niezmiernie waż-
ny z  punktu widzenia praktyki wykonawczej temat
współczesnej notacji przebiegu harmonicznego pla-
nowaliśmy podjąć już od kilku lat – prowadziliśmy roz-
mowy z wieloma specjalistami, którzy mogliby w kla-
rowny sposób przybliżyć tę problematykę. W efekcie,
dzięki uprzejmości PWM, prezentujemy fragment
wydanej w  2009 roku książki
Podstawy harmonii we
współczesnej muzyce jazzowej i  rozrywkowej.
Autor
tekstu – znakomity teoretyk i praktyk – podając wie-
le różnych możliwości zapisu funkcji harmonicznych,
konsekwentnie namawia do używania określonych
zasad, które sprawiają, że stosowane symbole są jed-
noznacznie odczytywane, a zapis staje się maksymal-
nie uproszczony.
Danuta Gwizda-
lanka,
Magia muzyki. Muzyka
a  przyroda.
W  kolejnej części
cyklu Danuta Gwizdalanka
zastanawia się nad relacjami
między muzyką a  przyrodą.
Bada je, omawiając liczne przy-
kłady utworów typowo ilustra-
cyjnych oraz powstałych pod
wpływem przeżyć wywołanych kontaktami z naturą.
Osobno omawia muzykę inspirowaną odgłosami
przyrody (szum wody, wiatru, trzepot skrzydeł, bzy-
czenie owadów), zjawiskami przyrodniczymi (deszcz,
burza, wschód, zachód słońca), muzykę nawiązującą
do odgłosów zwierząt, jak i tę charakteryzującą różne
zwierzęta. W końcu zastanawia się nad tym, czy bio-
muzyka to muzyka.
Cees van Loon, Gerard van Ommeren,
Muziek… spelenderwijs. Muzyka… bez trudu.
Zgodnie
z  zapowiedzią prezentujemy przykłady zabaw i  ćwi-
czeń muzycznych zawartych w  publikacji holender-
skich metodyków. Są to autorskie pomysły, które
w  warstwie idei nawiązują do koncepcji Batii Strauss
oraz Pierre’a van Hauwe. Prezentowane propozycje
zostały przetłumaczone, opracowane i  opatrzone
wstępem przez Monikę Mielko-Remiszewską oraz
Henryka Pogorzelskiego.
25–36
44
50
59
n
ie tylko W
 
szkole
d
orota
F
rątczak
Mała Akademia Jazzu
z
e śWiata
c
ees van
l
oon
, G
erard van
 o
mmeren
Muziek… spelenderwijs – Muzyka… bez trudu (1)
r
ecenzje
– k
ronika
r
aFał
r
ozmus
Z biblioteczki melomana.
Książki z płytami CD dla dzieci
64
66
67
72
77
82
87
89
2
snm
Już wkrótce V Ogólnopolska
Konferencja Metodyczna Nauczycieli Muzyki,
Kielce, 19–20 kwietnia 2013 roku
Ruszył program
Liderzy Animacji Muzycznej
50–58
d
odatek muzyczny
Idzie Grześ
Ptasie plotki
Spóźniony słowik
Kopareczka
P
atronat medialny
Ogólnopolski konkurs na scenariusz zajęć
dla ucznia, zorganizowany w ramach projektu
Szymanowski 2013
W
krótce
W najbliższym numerze znajdą Państwo m.in. pierw-
szy blok naszych redakcyjnych recenzji nowych
podręczników do muzyki do szkoły podstawowej.
Skupimy się w  nich na dokładnym opisie zawartości
poszczególnych pakietów, na ich obiektywnej anali-
zie, gdzieniegdzie tylko pozwalając sobie na pewne
komentarze, subiektywną ocenę.
Spis treści rocznika 2012
Wychowanie Muzyczne
1 2013
http://www.wychmuz.pl
Od redakcji
20-718 Lublin, aleja Kraśnicka 2a
tel. 601 395 404
fax 81 533 51 72
Rada redakcyjna:
Andrzej Białkowski, Ewa Hoffman-Lipska,
Gabriela Klauza, Zofia Konaszkiewicz
(przewodnicząca), Maria Manturzewska,
Maria Przychodzińska, Wiesława A. Sacher,
Barbara Smoleńska-Zielińska,
Małgorzata Suświłło
Redaktor naczelny:
Mirosław Grusiewicz
(mgrusiewicz@wychmuz.pl), tel. 503 644 267
Redakcja:
Zbigniew Ciechan (abcciechan@wp.pl),
Rafał Ciesielski (rciesielski@lbk.pl),
Romualda Ławrowska
(roma.lawrowska@gmail.com),
Anna G. Piotrowska
(agpiotrowska@interia.pl),
Agnieszka Sołtysik
(agnieszkasoltysik@wp.pl)
Sekretariat redakcji:
Halina Koszowska-Kot
(redakcja@wychmuz.pl)
Opracowanie redakcyjne i korekta:
Ewa Jachimek
Projekt okładki:
Edyta Lisek
Skład i łamanie:
Tomasz Gąska (www.tomekgaska.pl)
Druk:
Petit SK, Lublin, ul. Tokarska 13
Nakład: 800 egz.
W
ramach obchodów setnej rocznicy urodzin Lutosławskiego
w bieżącym roku zaplanowano 100 wydarzeń poświęconych
kompozytorowi. 100/100 to chwyt reklamowy, ale pokazuje
ambicje i zamiary głównych organizatorów Roku Lutosławskiego –
MKiDN, IMiT, NIFC, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Towarzy-
stwa im. Witolda Lutosławskiego.
Wiele imprez już się odbyło. Symbolicznie ważniejsze wyda-
rzenia miały miejsce 25 stycznia – w samym dniu rocznicy urodzin
kompozytora. Za nami są prestiżowe koncerty; zakończyła się
10. edycja festiwalu monograficznego
Łańcuch
oraz minifestiwalu
dla dzieci
Łańcuszek;
na Zamku Królewskim w Warszawie wręczono
pierwsze medale osobom, które wniosły istotny wkład w upowszech-
nienie muzyki i wiedzy o Witoldzie Lutosławskim; Polskie Nagrania
wydały ośmiopłytowy album poświęcony twórczości kompozytora;
ukazał się również multimedialny przewodnik na telefony komór-
kowe, smartfony i tablety po miejscach w Warszawie związanych
z kompozytorem.
Warto przybliżyć też wkład MKiDN, które w ramach programu
Lutosławski 2013 – Promesa
przeznacza znaczne środki finansowe na
liczne przedsięwzięcia artystyczne, naukowe i edukacyjne, organizo-
wane przez rozmaite firmy, instytucje, organizacje, ośrodki i szkoły.
Powstaną dzięki nim filmy, ukażą się książki (m.in. suplement Ency-
klopedii Muzycznej PWM
Lutosławski),
albumy, zostaną zorganizowa-
ne koncerty, nagrania, konkursy (m.in. Konkurs im. Witolda Lutosław-
skiego dla dzieci i młodzieży oraz kompozytorski), wystawy. Dzięki
hojności MKiDN rusza także projekt
Lutofonia
kierowany do dzieci
i rodziców oraz projekt
Genius Lutos
adresowany do osób z upośledze-
niem umysłowym (wspólne koncerty orkiestry osób niepełnospraw-
nych intelektualnie Gamelan z orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej).
Przygotowywane są ponadto pakiety scenariuszy zajęć muzycznych
do udostępnienia wraz z materiałami multimedialnymi online oraz
przewodniki metodyczne z dokumentacją filmową, a jak przekonuje
Grzegorz Michalski – prezes Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego
w gmachu Filharmonii Narodowej w ciągu całego roku będzie można
usłyszeć niemal komplet utworów Witolda Lutosławskiego.
Trzymamy kciuki za realizację zaplanowanych działań; w ra-
mach naszych skromnych możliwości postaramy się w nich uczest-
niczyć. Niewątpliwie twórczość Lutosławskiego – pełna namiętności
i konceptu, doskonała pod względem formy, subtelna i magiczna
za-
sługuje na znacznie szerszą niż dotąd obecność w edukacji muzycznej.
Mirosław Grusiewicz
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne
1 2013
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin