WM_2012_5.pdf

(10954 KB) Pobierz
Schyłek roku niesie wiele ciepłych, radosnych, szczególnych chwil.
Niech Święta Bożego Narodzenia będą przepełnione melodią miłości i rodzinnego
ciepła, a Nowy Rok zagra od pierwszych chwil dźwiękami nadziei na coraz lepsze
dni oraz spełnienie choć kilku marzeń.
Aby rok 2013 przyniósł Państwu i Państwa bliskim harmonię w domu oraz
cudowne współbrzmienia w pracy, ponad 360 dni szczęścia i radości, dumy
z każdego, nawet najmniejszego dokonania.
Niech cały rok muzyka nam wszystkim w sercach i w duszy gra!
Zarząd Stowarzyszenia Nauczycieli Muzyki:
Grażyna Kilbach
Joanna Piątek
Monika Gromek
Joanna Siemiątkowska
Monika
Mirosław Grusiewicz
Mielko-Remiszewska
Bernard Panasiuk
Violetta Łabanow-Jastrząb Sylweriusz Sotel
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne
5 2012
1
W numerze
k
ultura
P
olecamy
W drugiej cześć cyklu
Magia muzyki
Danu-
ta Gwizdalanka pisze o wzajemnych relacjach muzyki
i  słowa, o  znaczeniu tych dwóch symbolicznych ję-
zyków komunikacji w  różnych formach muzycznych.
Ćwiczenia i  polecenia dla ucznia zawarte w 
Magii
muzyki,
wraz z przykładami muzycznymi dostępnymi
na stronie interne-
towej czasopisma,
to doskonałe uzu-
pełnienie materia-
łów z podręczników
szkolnych do gim-
nazjum.
4
Z
ofia
k
onasZkieWicZ
Wychowanie przez sztukę – rodzime
tradycje w globalnej rzeczywistości
13–20
m
ateriały metodycZne
13
21
32
49
d
anuta
G
WiZdalanka
Magia muzyki. Muzyka a słowo
d
anuta
d
ębska
, a
nna
k
acZmarek
Scenariusz wieczornicy
Bóg się rodzi
m
aria
G
órska
Jasełka. Scenariusz inscenizacji
e
Wa
a
damcZyk
W poszukiwaniu niezwykłego brzmienia
– muzykowanie na Bum Bum Rurkach
21–48
Polecamy również dwa scenariusze przed-
n
ie tylko W
 
sZkole
58
J
akub
n
iedoborek
Przewodnik gitarowego harcownika.
Sposoby wydobycia dźwięku
r
ecenZJe
– k
ronika
stawień związanych z  okresem Bożego Narodzenia.
Jasełka na stałe weszły do życia szkolnego, stąd też
– wychodząc naprzeciw oczekiwaniom nauczycie-
li – prezentujemy bardzo oryginalne scenariusze,
w których tradycyjne treści i przesłania umieszczone
są w  kontekście współczesności. Uwagę zwraca nie
tylko piękno słowa przedstawień, ale i  dołączona do
nich bogata obudowa dydaktyczna, nowe autorskie
kolędy, opisy scenograficzne tańców, dołączone nuty.
Do bieżącego numeru dołączamy płytę CD i serdecz-
nie zachęcamy do zapoznania się z zawartymi na niej
materiałami. Znajdziecie na niej Państwo całe numery
rocznika 2012 czasopisma „Wychowanie Muzyczne”
oraz uzupełniające je nagrania audio, midi, zdjęcia,
nuty, prezentacje, muzykę do słuchania i akompania-
menty do piosenek. Na płycie zamieściliśmy również
nagrania szkolnych zespołów muzycznych oraz wy-
brane aplikacje komputerowe pomocne w  uczeniu
i nauczaniu muzyki.
65
68
70
77
80
82
84
86
87
88
89
91
92
2
k
atarZyna
k
Wiecień
-d
łuGosZ
Czterdziestolecie akademickiego środowiska
muzycznego w Zielonej Górze
k
atarZyna
k
Wiecień
-d
łuGosZ
Poznać i zrozumieć dzieła mistrza
V
ioletta
P
rZerembska
Z najnowszych badań diagnostycznych
powszechnej edukacji muzycznej
J
akub
n
iedoborek
Taki sobie podręcznik
W
krótce
W przyszłym roku na łamach czasopisma znajdziecie
Państwo m.in. nasze redakcyjne recenzje wszystkich
zgodnych z  nową podstawą programową pakietów
edukacyjnych do szkoły podstawowej. Rozpoczniemy
także nowy cykl metodyczny holenderskich dydak-
tyków. Będziemy kontynuować
Magię muzyki
Danuty
Gwizdalanki oraz
Przewodnik gitarowego harcownika
Jakuba Niedoborka, a ponadto wyjmiemy w naszych
redakcyjnych szuflad sporo interesujących tekstów
oczekujących na publikację, w  tym niezmiernie cie-
kawe scenariusze zajęć czy teksty analizujące walory
muzyczne i literackie współczesnych piosenek. Życzy-
my sobie i Państwu, aby rok 2013 był ze wszech miar
udany.
d
odatek muZycZny
Ojcze Święty na papieskim tronie
Książę Pokoju
Kolęda o narodzeniu Dzieciątka Bożego
Zagraj Dziecku kołysankę
Kolęda na dzwonkach
Z nieba bliżej do Tatr
Wśród nocnej ciszy
Jezus malusieńki
Nie było miejsca dla Ciebie
Wychowanie Muzyczne
5 2012
http://www.wychmuz.pl
5
2012
PL ISSN 2084-8935 INDEKS 381616 Cena 12,00 zł
Od redakcji
20-718 Lublin, aleja Kraśnicka 2a
tel. 601 395 404
fax 81 533 51 72
Rada redakcyjna:
Andrzej Białkowski, Helena Danel-Bobrzyk ,
Ewa Hoffman-Lipska, Gabriela Klauza,
Zofia Konaszkiewicz (przewodnicząca),
Maria Manturzewska, Maria Przychodzińska,
Barbara Smoleńska-Zielińska,
Małgorzata Suświłło
Redaktor naczelny:
Mirosław Grusiewicz
(mgrusiewicz@wychmuz.pl), tel. 503 644 267
Redakcja:
Zbigniew Ciechan (abcciechan@wp.pl),
Rafał Ciesielski (rciesielski@lbk.pl),
Romualda Ławrowska
(roma.lawrowska@gmail.com),
Anna G. Piotrowska
(agpiotrowska@interia.pl),
Wiesława A. Sacher (wasacher@onet.eu),
Agnieszka Sołtysik
(agnieszkasoltysik@wp.pl)
Sekretariat redakcji:
Halina Koszowska-Kot
(redakcja@wychmuz.pl)
Opracowanie redakcyjne i korekta:
Ewa Jachimek
Projekt okładki:
Edyta Lisek
Skład i łamanie:
Tomasz Gąska (tomek.gaska@gmail.com)
Druk:
Petit SK, Lublin, ul. Tokarska 13
Nakład: 1000 egz.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa
Kultury i Dziedzictwa Narodowego
B
ieżący rok upływa bez spektakularnych wydarzeń w obsza-
rze edukacji muzycznej, chciałbym jednak zwrócić uwagę
na zapoczątkowane ostatnio dwie istotne debaty i działania,
które w najbliższych latach powinny znacznie zmienić edukację
muzyczną w naszym kraju. Mam tu na myśli rozpoczęcie przez
MEN realizacji projektu
E-podręczniki do kształcenia ogólnego
oraz
opracowanie przez MKiDN
Projektu zmian w programie nauczania
szkół muzycznych I i II stopnia.
„Cyfryzacja” szkoły jest pewnie nieunikniona i niezależnie
od woli decydentów i „szarych” nauczycieli zajmuje coraz więcej
przestrzeni w edukacji (sami do bieżącego numeru dołączamy pły-
tę CD z materiałami dydaktycznymi). Spór dotyczy szczegółowych
rozwiązań, metod realizacji. Jest on gorący, bo wymaga odniesie-
nia do tradycyjnych podręczników i ich obudowy dydaktycznej
(mnogość, ceny, ciągłe zmiany, ciężkie tornistry). Wprowadzanie
e-podręczników wiąże się też z problemem dostępności na zasadzie
wolnych licencji różnych materiałów do potrzeb edukacyjnych
(nagrań, nut, ikonografii, dokumentów źródłowych itp.). Temat
jest wreszcie trudny i z tego względu, że wprowadzenie na szerszą
skalę e-podręczników w dość istotny sposób zmienia sam proces
nauczania.
Druga debata dotyczy szkolnictwa muzycznego, które od wielu
lat nie było reformowane. Proponowane zmiany, które – mówiąc
w uproszczeniu – zmierzają do lepszego dostosowania oferty edu-
kacyjnej do aktualnych potrzeb społecznych, większej indywidu-
alizacji procesu nauczania, dopasowywania programów nauczania
do potrzeb uczniów i  większej elastyczności i  samodzielności
w działaniach poszczególnych szkół, przyjmuję z zadowoleniem.
Dużą dozą optymizmu napawają mnie deklaracje przedstawicieli
MKiDN, że w nowych rozporządzeniach dotyczących zatrudnienia
nauczycieli w szkołach muzycznych I stopnia nie pojawi się wiele
szczegółowych zapisów, a dyrektor szkoły zyska więcej swobody
i autonomii w podejmowaniu decyzji kadrowych. Osobiście jestem
przekonany, iż absolwent kierunku edukacja artystyczna w za-
kresie sztuki muzycznej o odpowiedniej specjalności, który ma
wszechstronne wykształcenie i muzyczne, i pedagogiczne, powi-
nien w zreformowanej szkole muzycznej znaleźć należne miejsce.
Bardzo liczę, że tak się stanie.
Mirosław Grusiewicz
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne
5 2012
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin