Kwalifikacja_6dział 3.3m.pdf

(741 KB) Pobierz
3. Bezpiecze stwo obsługi i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i rodowiska
3.3. Umiej tno zapobiegania zagro eniom fizycznym
Czy odpowiednie rozmieszczenie ładunku w
poje dzie ma wpływ na bezpiecze stwo jazdy?
1
a) Tak.
b) Nie.
c) Tak, ale tylko w terenie górskim.
Czy kierowca samochodu ci arowego powinien
stosowa zasad ograniczonego zaufania do
innych uczestników ruchu?
2
a) Nie ma takiej potrzeby.
b) Tak, ale tylko w stosunku do pieszych
i rowerzystów.
c) Tak, w okre lonych przypadkach
i sytuacjach.
Co oznacza, ergonomiczne ustawienie fotela
kierowcy?
a) Tylko to, e kierowca swobodnie mo e
operowa pedałami.
b)
3
e ma fotel tak ustawiony, aby nie odczuwał
zm czenia fizycznego i miał wygodny
dost p do wszystkich obsługiwanych
podczas jazdy urz dze .
c) Dostosowanie fotela do indywidualnych
upodoba kieruj cego samochodem
ci arowym.
Czym mo e by wywołana agresja?
a) Prowokacj w formie fizycznej.
4
b) Przede wszystkim głodem lub pragnieniem.
c) Zwłaszcza warunkami
biometeorologicznymi.
1
3. Bezpiecze stwo obsługi i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i rodowiska
3.3. Umiej tno zapobiegania zagro eniom fizycznym
Czym jest agresja?
a) Chorob przewlekł .
5
b) Stanem emocjonalnym, którego główn
przyczyn s warunki pogodowe.
c) Ch ci rozładowania napi cia na innej
osobie.
Co mo e spowodowa stres u kierowcy
wywołany zm czeniem?
6
a) Wypadek drogowy.
b) Niekontrolowany wzrost pr dko ci jazdy.
c) Zawsze spadek koncentracji do warto ci
bliskiej zeru.
Czym jest stres?
a)
Stanem chorobowym, wymagaj cym
7
mo liwie szybkiej pomocy lekarskiej.
b)
Stanem powoduj cym niepokój lub napi cie
emocjonalne.
c)
Stanem wyciszenia i spokoju człowieka.
W jaki sposób kierowca powinien zareagowa
na agresj innego uczestnika ruchu drogowego?
8
a) Zignorowa jego zachowanie i czeka a
sam si uspokoi.
b) Zareagowa równie agresywnie.
c) Je li to mo liwe zminimalizowa przyczyn
agresji lub przeprosi za niedogodno .
2
3. Bezpiecze stwo obsługi i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i rodowiska
3.3. Umiej tno zapobiegania zagro eniom fizycznym
Czy kierowca w sytuacji zagro enia przez
agresora swojego bezpiecze stwa mo e
skorzysta z pomocy Policji lub ITD?
a)
Tak.
9
b)
Je li sytuacja ma miejsce poza obszarem
zabudowanym, organem uprawnionym do
pomocy jest jedynie Policja.
c)
Tak, ale wył cznie w przypadku je li
agresor jest uzbrojony lub istnieje
zagro enie ycia.
Czy sprawno fizyczna mo e mie pozytywny
wpływ na koncentracj kierowcy?
a)
Nie.
10
b)
Tak.
c)
Sprawno fizyczna nie wpływa na poziom
koncentracji podczas prowadzenia
samochodu ci arowego.
Czy proste wiczenia fizyczne podczas przerwy
w prowadzeniu pojazdu maj wpływ na
percepcj kierowcy?
11
a) Tak, je li wykonywane s nieprzerwanie
przez co najmniej 30 minut.
b) Tylko intensywne wiczenia na siłowni
mog poprawi percepcj .
c) Tak, nawet krótkotrwałe ich wykonywanie
mo e by pozytywne.
W jaki sposób zmienia si czas reakcji kierowcy
w miar ci głego prowadzenia pojazdu?
12
a) W ogóle si nie zmienia.
b) Zawsze zale y to od indywidualnych cech,
do wiadczenia i umiej tno ci kieruj cego.
c) Wydłu a si .
3
3. Bezpiecze stwo obsługi i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i rodowiska
3.3. Umiej tno zapobiegania zagro eniom fizycznym
Co powinien zrobi kierowca samochodu
ci arowego w przypadku uczucia silnego
zm czenia?
a) Jak najszybciej przerwa jazd , zatrzymuj c
pojazd w miejscu dozwolonym i
bezpiecznym, a nast pnie odpocz .
b) Kontynuowa jazd , je li do celu pozostał
niewielki odcinek, zmniejszaj c jednak
pr dko jazdy.
c) Otworzy okno, zwi kszy gło no radia
i kontynuowa jazd z mniejsz pr dko ci .
Czy kierowca ma prawny obowi zek udzielenia
pierwszej pomocy poszkodowanemu
w wypadku drogowym?
14
a) Nie, je eli nie jest bezpo rednim
uczestnikiem tego zdarzenia.
b) Tak, w ka dym przypadku i sytuacji.
c) Tak, ale tylko je li posiada odpowiednie
umiej tno ci lub przeszkolenie w zakresie
udzielania pierwszej pomocy.
Czy do obowi zków przewo nika nale y
przeszkolenie zatrudnionego kierowcy
w zakresie bhp?
13
a)
Nie, je li kierowca był przeszkolony w tym
15
zakresie u poprzedniego pracodawcy i ma
potwierdzenie z Urz du Wojewódzkiego.
b)
Tak, ale dotyczy to wył cznie kierowców
przewo cych towary niebezpieczne lub
ładunki ponadgabarytowe.
c)
Tak, zgodnie z obowi zuj cymi w tym
zakresie przepisami.
Czy badania lekarskie kierowcy maj wpływ na
bezpiecze stwo ruchu drogowego?
a) Tak, zmniejszaj ryzyko wypadku, który
mo e by spowodowany złym stanem
zdrowia kierowcy
16
b) Nie, je eli kierowca nie uko czył 30 lat
i dotychczas nie miał adnych dolegliwo ci
chorobowych,
c) Nie maj wpływu; badania maj na celu
unikni cie powa niejszych chorób, aby
pracownik nie korzystał zbyt cz sto ze
zwolnie lekarskich.
4
3. Bezpiecze stwo obsługi i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i rodowiska
3.3. Umiej tno zapobiegania zagro eniom fizycznym
Czy badania psychologiczne kierowców maj
wpływ na bezpiecze stwo ruchu drogowego?
a)
Tak, zmniejszaj ryzyko wypadku, który
17
mo e by spowodowany złym stanem
psychicznym kierowcy.
b)
Nie, je eli kierowca nie uko czył 30 lat i nie
prowadzi zbyt intensywnego tryby ycia.
c)
Nie maj wpływu; badania maj na celu
unikni cie powa niejszych chorób
psychicznych.
Czy przekroczenie czasu prowadzenia
samochodu ci arowego przez kierowc ma
wpływ na bezpiecze stwo ruchu drogowego?
18
a) Nie, je li kierowca jest wypocz ty.
b) Tak, mo e mie taki wpływ.
c) Tak, ale jedynie, je li przekroczenie wynosi
wi cej ni godzin .
Czy nagminne przekraczanie dopuszczalnego
czasu prowadzenia przez kierowc mo e by
przyczyn cofni cia licencji przedsi biorcy?
19
a) Nie, poniewa za takie przekroczenie
odpowiada wył cznie kieruj cy pojazdem.
b) Nie, je li przekroczenia s cz ste, ale
niewielkie (nie przekraczaj 120 minut).
c) Tak, poniewa stanowi to wzrost zagro enia
bezpiecze stwa.
Czy kierowca mo e pozostawi uruchomiony
pojazd na poboczu drogi i oddali si w celu
dokonania zakupów niezb dnych na dalsz
podró ?
a) Tak, ale tylko w zimie, kiedy ma kłopoty
z uruchomieniem silnika.
b) Tak, je li akumulatory s słabe pod
warunkiem, e zamknie drzwi pojazdu
i odpowiednio go oznakuje.
c) Nie, poniewa stanowi to naruszenie
przepisów ruchu drogowego i zagra a jego
bezpiecze stwu.
20
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin