LEKCJA18.DOC

(126 KB) Pobierz
Lekcja 18

Lekcja 18

 

Podczas dzisiejszej lekcji powiem parę słów na temat stosowania uchwytów podczas pracy z AutoCAD-em. Ta metoda jest rzadko stosowana podczas tworzenia modeli, w których ważna jest dokładność i przewidywalność wyniku. Jeśli jednak tworzymy przy pomocy AutoCAD-a modele, które następnie są wykorzystywane w innych programach, np. do wizualizacji czy w grach, bo takie zastosowanie modeli również jest często spotykane, wówczas nie powinniśmy mieć skrupułów i możemy bez przeszkód modelować przy pomocy uchwytów. Pierwsze przymiarki do używania uchwytów poczyniliśmy przy modelowaniu terenu i, jak tam można było zobaczyć, taki sposób modelowania nie należy do najłatwiejszych i nastręcza mimo wszystko wielu problemów. Niemniej jednak czasem jest to jedyna droga do uzyskania zamierzonych efektów. Proponuję przećwiczyć modelowanie z zastosowaniem uchwytów na prostych modelach 3D. Pierwszym modelem, jaki wykonamy, będzie znana czapka Sherlocka Holmesa.


Rys. 1

Zaczniemy od narysowania obiektu siatkowego o nazwie Kopuła. Nadajmy mu średnicę równą 100 jednostkom i standardową gęstość równą 16 segmentom wzdłużnym i 8 segmentom poprzecznym.


Rys. 2

Następnie zmieńmy standardowy kolor obiektu na np. czerwony przy pomocy okienka dialogowego Cechy.


Rys. 3

Mając tak przygotowany warsztat pracy, możemy zająć się edycją elementu z zastosowaniem uchwytów. Możliwe jest edytowanie pojedynczych uchwytów. Taka forma edycji jest stosowana, jeśli zależy nam na niezależnym przesunięciu poszczególnych elementów modelu, np. w celu wykonania asteroidy.


Rys. 4

Istnieje również możliwość wybierania wielu uchwytów modelu. W tym celu wybieramy poszczególne uchwyty z wciśniętym klawiszem Shift.


Rys. 5

Mając wybrane odpowiednie uchwyty, możemy przesunąć je w celu uzyskania daszku z jednej strony czapki. Radzę jednak, aby przesunięcia dokonać w widoku z góry, ponieważ AutoCAD może nieopatrznie zrozumieć nasze intencje i zamiast daszka powstanie bliżej nieokreślony twór.


Rys. 6

Tę samą operację powtórzmy z drugiej strony - i model gotowy.

Jak widać, modelowanie przy pomocy wierzchołków wymaga sporej dawki cierpliwości. Nie jest ono tak dopracowane jak np. w 3D Studio, gdzie możemy wierzchołki skalować, wybierać przy pomocy zaznaczenia itd. Niemniej jednak warto wiedzieć o istnieniu tego rodzaju modelowania, nawet jeśli będziemy z niego korzystali sporadycznie. Uchwyty częściej są stosowane podczas edytowania płaskich rysunków, jednak jak widać, również w trzecim wymiarze mogą stać się nieocenione.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin