Saramak Bartosz - Wykorzystanie otwartych źródeł informacji w działalności wywiadowczej. Historia, praktyka, perspektywy (2015).pdf

(1041 KB) Pobierz
Wykorzystanie
otwartych źródeł informacji
w działalności wywiadowczej:
historia, praktyka, perspektywy
Uniwersytet Warszawski
Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych
Bartosz Saramak
Wykorzystanie
otwartych źródeł informacji
w działalności wywiadowczej:
historia, praktyka, perspektywy
Warszawa 2015
Recenzja:
dr hab. Zbigniew Siemiątkowski (UW)
Redakcja językowa:
Alicja Siemianowska
Redaktor prowadzący:
Jarosław Szczepański
Projekt okładki:
Anna Koźbiel
© Copyright by Bartosz Saramak, Warszawa 2015
© Copyright by Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski,
Warszawa 2015
Wszelkie prawa zastrzeżone. Każda reprodukcja lub adaptacja całości bądź części niniejszej
publikacji, niezależnie od zastosowanej techniki reprodukcji (drukarskiej, fotograficznej,
komputerowej i in.), wymaga pisemnej zgody Autora i Wydawcy.
ISBN: 978-83-63183-94-3
Arkuszy wydawniczych: 7,5
Wydawca:
Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych
Uniwersytet Warszawski
ul. Krakowskie Przedmieście 3
00–927 Warszawa
tel./fax 48 22 55 22 952
www.wydawnictwo.wdinp.uw.edu.pl
Druk i oprawa: Zakład Graficzny UW. Zam. 1026/2015
Spis treści
Wstęp
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. Pojęcie i charakterystyka białego wywiadu
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Pojęcie otwartych źródeł informacji i białego wywiadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1. Odcienie wywiadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2. Open Source Intelligence czyli amerykański OSINT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3. Wywiad jawnoźródłowy w ujęciu polskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Biały wywiad jako dyscyplina wywiadowcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Potencjał i ograniczenia białego wywiadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.1. Potencjał i zalety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.2. Ograniczenia i wady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.3. Wyzwania i nowe perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
15
15
16
19
22
24
30
31
35
37
II. Historia białego wywiadu
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
45
1. Biały wywiad w II Rzeczpospolitej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
2. Biały wywiad w PRL-u . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
3. Wywiad ze źródeł otwartych po 1989 roku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
63
63
64
69
72
74
79
81
91
95
95
96
99
100
III. Wybrane otwarte źródła informacji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Podział otwartych źródeł informacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Prasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Szara literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Radio i telewizja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Ogólnie dostępne rejestry i dokumenty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Geoinformacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. Inne źródła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
IV. Wybrane obszary wykorzystania otwartych źródeł informacji
. . . . . . . . . .
1. Biały wywiad w sektorze prywatnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1. Wywiadownie gospodarcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2. Wywiad strategiczny w sektorze prywatnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3. Infobrokering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin