A. Pitrus - Gore, seks, ciało, psychoanaliza pułapka interpretacyjna.pdf

(6064 KB) Pobierz
andrzej pitrus
?ore-seks-cięło-ns
^
ychoaneliza. pułap
& a interpretacyjne
1
er
sedlce 1992
Projekt okładki
Maciek Sawicki
Foto: Hebr
Redakcja
Jacek J. Cegiełka
Redaktor techniczny
Mirosław Klotzer
© Copyright by Andrzej Pitros, 1992
ISB N-83-900494-0-6
Wydanie I
Oficyna Wydawnicza "ER"
08-110 Siedlce, ul. Rynkowa 15/30
Druk: Drukarnia CKiS w Sokołowie Podlaskim
Monice
Wiesław Godzić
Gore: rozpad gatunku
i gatunek rozpadu
Kilka lat temu, gdy student filmoznawstwa Andrzej Pitrus przedsta­
wiał na spotkaniach seminaryjnych wyniki swoich badań nad amery­
kańskimi filmami
gore
— szczególnie drastyczną formą horroru —
słuchacze mieli tę typowo polską świadomość, iż obcują z "owocem
zakazanym" a w każdym razie mają do czynienia z grupą filmów
niedostępnych na polskim rynku.
Dzisiaj w każdej większej wypożyczalni kaset wideo można uszcz­
knąć tego owocu i obejrzeć ponad trzy czwarte filmów składających się
na filmografię ekscentrycznego gatunku. Zobaczyć można ekscesy
Freddy’ego, bohatera
Koszmaru z ulicy Wiązowej,
filmy takich reżyserów
jak David Cronenberg, Wes Craven, Tobe Hooper, a także serię
Piątków trzynastego.
Odmienne są koleje losu innego odczucia, które towarzyszyło
uczestnikom seminaryjnej grupy. Mieliśmy poczucie - także typowo
polskie - pewnego zażenowania, wynikające z nachalnej wizualizacji
fallicznych i waginalnych symboli freudowskiego sennika. Brak było
jednocześnie odpowiedniego języka, którym wypadałoby mówi o "tych
sprawach" w murach szacownej Alma Mater. Nie byliśmy przy okazji
pewni, że wypada mówić "o tym".
W chwili obecnej "nożyce rozwarły się": już niewielu z nas ma
wątpliwości. Społeczeństwo dość wyraźnie podzieliło się na tych, którzy
śnią po nocach o zamykaniu kin pornograficznych i skierowaniu na
półki całej erotyki filmowej oraz na tych, którzy skłonni są oglądać tego
rodzaju kino, a wszelkie zakazy w tym zakresie oceniają jako ogranicza­
nie wolności jednostki.
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin