Tao biznesu - Etyka gospodarcza Orientu red nauk Leszek Karczewski (2010).pdf

(972 KB) Pobierz
3
Spis treści
Wstęp
…………………………………………………………………….........
Leszek Karczewski (Katedra
Rynku Pracy i Kapitału Ludzkiego
Wydział Zarządzania Politechnika Opolska)
Kulturowe uwarunkowania etyki biznesu w wybranych krajach
azjatyckich …………………………………………………………….
Yingnan Sun
(Instytut Konfucjusza, Politechnika Opolska)
Ethics in Chinese Business Negotiations ……………………………..
Katarzyna Mazur-Kajta (Katedra
Rynku Pracy i Kapitału Ludzkiego
Wydział Zarządzania Politechnika Opolska)
Etyczny kontekst „chińskiej ceny” ……………………………………
Katarzyna Mazur-Kajta, (Katedra
Rynku Pracy i Kapitału Ludzkiego
Wydział Zarządzania Politechnika Opolska)
Etyka biznesu na Tajwanie …………………………………………...
Radosław Kossakowski
(Instytut Socjologii UMK w Toruniu)
Szczodrość i zasługa – rola pieniędzy w kształtowaniu wspólnoty
buddyjskiej ……………………………………………………………
Honorata Gorgoń
(Instytut Konfucjusza, Kraków)
Droga budowania sukcesu wielkich japońskich korporacji –
zaibatsu i keiretsu ……………………………………………………..
Streszczenia …………………………………………………………...
5
13
63
73
89
105
117
135
LESZEK KARCZEWSKI
KULTUROWE UWARUNKOWANIA ETYKI
BIZNESU W WYBRANYCH KRAJACH
AZJATYCKICH
W poniższym rozdziale omówiono kwestie związane z kulturowymi,
głównie religijnymi, uwarunkowaniami tworzenia bogactwa i etyki biznesu
w wybranych krajach azjatyckich. Na początek wprowadzono w proble-
matykę współczesnej etyki biznesu jako interdyscyplinarnej refleksji nad
gospodarowaniem, nad etosem ludzi biznesu oraz dyscypliny naukowej.
Następnie zarysowano kluczowe koncepcje najbardziej wpływowych religii
w Azji: buddyzmu, taoizmu, konfucjanizmu, szinto i hinduizmu.
1. Etyka biznesu
W różnych krajach, w mniejszym lub większym stopniu,
żywe
i
powielane są nadal mity i stereotypy, iż etyka i biznes to oksymoron, czyli
słowa, których znaczenia nie są kompatybilne. W ostatnich dwóch dekadach
nastąpiła jednak pewna zmiana percepcji biznesu w stronę bardziej
pozytywnego jego postrzegania. W wielu prosperujących przedsiębior-
stwach, a we wszystkich z listy Fortune 500, zostały wdrożone kodeksy
etyczne, a w pewnej części spośród nich także kompleksowe programy
etyczne obejmujące m.in. profesjonalnie skonstruowane przy współudziale
pracowników kodeksy, stanowiska menedżerów ds. etyki (Business Ethics
Officer), szkolenia etyczne i inne elementy infrastruktury etycznej sprzyja-
jące realizacji postanowień tych kodeksów.
Głosy krytyczne jednak, dochodzące m.in. ze strony anty- i alter-
globalistów, ruchów ekologicznych, mediów, ruchów konsumenckich,
próbujące dyscyplinować sferę biznesu, pojawiają się nadal
15
. Jest to
zrozumiałe, gdyż biznes wzbudza emocje, lęki, resentymenty, rodzi czasami
też patologie. Nieetyczny lobbing i nieuczciwa konkurencja, a także
Zob. np. Ogger G., Zera w garniturach, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły
Biznesu, Kraków 1994; Bakan J., Korporacja. Patologiczna pogoń za zyskiem i
władzą, Wydawnictwo „Lepszy
Świat”,
Warszawa 2006; Klein N., Doktryna szoku,
Warszawa 2008; także, No Logo,
Świat
Literacki, Warszawa 2004; Chomsky N.,
Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny, Wydawnictwo Dolnośląskie,
Wrocław 2000.
15
Zgłoś jeśli naruszono regulamin