Indywidualny program usprawniania i wspomagania funkcji percepcyjno-motyrycznych z wykorzystaniem Metody integracji sensorycznej, NDT,pSYCHOMOTORYKI
Cele terapeutyczne
Sposób realizacji
Uwagi o realizacji
1. Normalizacja odbioru bodźców zmysłowych i aktywizacja podstawowych układów zmysłów: dotykowego, proprioceptywnego i przedsionkowego.
2. Poprawę regulacji napięcia mięśniowego w obrębie centralnych części ciała, stabilizacji obręczy barkowej i kokontrakcji.
Stymulacja bazalna ( w obrębie podstawowych układów zmysłów: – przedsionkowego, czucia głębokiego i dotyku:
- wałkowanie ciała walcem i piłką sensoryczną z kontrolowanym naciskiem,
- turlanie, zawijanie ciała w matę sensoryczną,
- przeciskanie się przez ciasny tunel wykonany ze zrolowanego materaca,
- zabawy z przenoszeniem i przepychaniem ciężkich przedmiotów (toczenie butelek wypełnionych wodą, przenoszenie ciężarków, chwytanie woreczków sensorycznych o różnym ciężarze i fakturze),
- baraszkowanie na podłożu o zróżnicowanej strukturze – przeciąganie dziecka za nogi, ręce ze zmianą kierunku ruchu po materacu, kołdrze gorczycowej, matach sensorycznych wypełnionych różnymi materiałami (piaskiem, grochem, kasztanami, gumowymi miękkimi zabawkami),
- zabawa w Zaprzęgi: w leżeniu przodem dziecko chwyta końce drążków gimnastycznych, pociąganie dziecka za sobą,
- zabawy w rozciągliwym worku w pozycjach na brzuchu, na plecach, klęku, siadzie oraz pozycji stojącej,
- różnicowanie bodźców dotykowych „Co mnie dotknęło?”,
- zabawy z rozpoznawaniem przedmiotów schowanych w woreczku lub pudełku (stymulacja czucia różnicującego),
- ćwiczenia w poz. pronacyjnej na piłce i podwieszanej platformie przyciąganie się i odpychanie trzymając oburącz laskę, linę; przenoszenie oburącz laski za głowę,
- krążenia ramion, ćwiczenia w poz. czworaczej, ćwiczenia w „helikopterze” i hamaku w poz. na brzuchu’ „wyścigi krabów”
- ćwiczenia z przepychaniem, siłowaniem, (ćw. rozwijające kokontrakcję),
- przeciskanie się przez materace, tunel z kołdry gorczycowej.
- turlanie się w beczce z naprze-miennym odpychaniem się rękoma,
- podskoki na batucie z ćwierć- i półobrotem,
3. Poprawa reakcji posturalnych i równowagi.
- utrzymywanie równowagi w pozycji siedzącej oraz klęku podpartym podczas huśtania w kierunkach przód-tył i na boki, na koniku lub podwieszanym wałku,
- przechodzenie po kładce z woreczkiem na głowie i omijanie przeszkód,
- przechodzenie po kładce z woreczkiem na głowie i przenoszenie przedmiotów,
- przechodzenie po przeszkodach z zróżnicowanej twardości i powierzchni,
- przechodzenie po cegiełkach piankowych,
- przechodzenie po podwieszanej ławce lub belce,
- przechodzenie po kamieniach sensorycznych, zbieranie rozrzuconych przedmiotów lub obrazków (przechodzenie do przodu, do tyłu).
4. Doskonalenie ogólnej koordynacji ruchowej w tym obustronnej koordynacji i ruchów naprzemiennych z przekraczaniem środkowej linii ciała.
- skakanie obunóż ze zmianą tempa i kierunku ruchu,
- seryjne podskoki na batucie ze skrętem tułowia, krążeniem ramion (wg wskazanej sekwencji),
- skakanie na piłce, przemieszczanie się i skakanie w różnych kierunkach z piłką trzymaną oburącz, obunóż,
5. Rozwijanie orientacji kierunkowo-przestrzenneji planowania motorycznego w oparciu o schemat ciała
- Ćwiczenia z piłkami, woreczkami,
- Zabawy ruchowe z utrwalaniem stosunków przestrzennych
6. Poprawa mobilności nadgarstka, sprawności dłoni i palców.
- nawijanie tasiemek i włóczki na rolkę, zwijanie kłębków różnej wielkości,
- zapinanie klamerek na linkach podwieszanej platformy,
- malowanie dłonią i palcami na dużych powierzchniach, kreślenie wzorów w materiałach sypkich o różnej strukturze,
- ćwiczenia grafomotoryczne, przewlekanki, skręcanie sznurków i wyklejanie kulkami z bibuły,
7. Usprawnianie percepcji wzrokowej.
- ćwiczenia z piłką Marsdena,
- ćwiczenia usprawniające w zakresie widzenie obuocznego z wykorzystaniem „Ortopudełka”
- wyszukiwanie różnic na obrazkach, wskazywanie różnic w położeniu przedmiotów w przestrzeni i na obrazkach,
- ćwiczenia pamięci wzrokowej: odtwarzanie sekwencji i układów rytmicznych,
Ćwiczenia psychomotoryczne.
1.kaczka,
2.zając,
3pinokio,
4ślimak,
5 bocian,
6 krokodyl,
Ćwiczenia indukcyjne.
- lata mucha,
- budukemy mosty,
- pif paf
hantajo