1994-03 Gambler 04.pdf

(27267 KB) Pobierz
Inteligentny Czytelniku
CzytaJ
nas.
choć
nie
gwarantuje to orrzyman1a dyplomu
Instytutu
Łomonosowa.
ale
zasługujesz
na
coś więcej!
Jak1
Gambler jest -
lepszy
czy
gorszy od stosu koloro""'Ych pap1
erów. spod którego
został
""'YSZarpnięty
-
nie
nam
sądzić.
ale
nawet
ślepy
ujrzy
zawz1ęte.
z
numeru na
numer.
dązen1e
do
doskonałośCI.
Ale
o
tym,
czy
dotrzemy
na sam szczyt.
n1e
spadając
przedtem w
otchłań
zapomn1en1a,
zadecydUjesz
TY -
aytelniRu -
pełen
nadziei.
bądź zn1 echęcen1.1.
ale
zawsze
""'YPatruJący
no""'Ych
tyrułów
Vvydawn~czych.
~;.\,'f\!;!.: ł~
M
ies1ęcznik
;
;
"J-!
elektronicznych szulerow
Numer 3
(4),
rok drugi
Marzec
1994
N
akład
70 000 egzemplarzy
Numer indeksu 324418
Nurner ISSN 1230 8676
W1e111y.
że
konkursy. to Jest to co
tyg~y
fub1ą
naJbardzieJ.
ale na raz1e Zainteresowanie
n1mi Jest.
skromn1
mówiąc,
Sredn1e.
Owszem.
Telezgadula
ch""'Y(a. C1ulan1e punkoków staje
s1ę
modne- mamy
e
juz 250
zawodników. a trzech z nich po
dwóch
rundach
zdobyło
7.2
pkt
(komplet). Na
konkurs Zrób
to
Sam
nadesłano
23
programy. w
nast~nym
Gambierze dokladnieJ omówimy oba
konkursy.
N1estety.
Pierwszy Konkurs Uteracki was
ą1e
ruszył, nadeszło
kilka
listów, na
palcach mozna
je
policzyć
No 1
ICh
treSć.
z paroma
vvyjątkaml
(Dr
[kł
Stroyer
JUZ
smazy)
była
taaaka
powaaażna.
ze
nawet
rybn
n1
braJą.
N1e choalo
się skrobnąć
cosik
fa]nego
z przytupem.
na
oerph""'Y dysk
łub
papier. trudno
-
e
przeż.Y.Jemy.
a tyte
wokół
dowodów na maniakalne
wręcz przyw1ązan1e
do swo1ch (1cudzych) maszyn!
CiesZY,
nas natomiast
tywe
zainteresowanie
nieustającym
konkursem na
naJlepszy. naJCiekawszy T1p
miesiąca
Naturalnie,
Główna
Nagroda
wkładki
"tete" jest
n1ezfą
przynętą.
ale
n1ektórzy
z
Was
poysylaJą
do
nas
swoje
zb1ory ch\11/ytów
i
sztuczek.
tylko
z czysteJ sympatii
-
chwala im za to!
My
tu
gadu. gadu, a w
całym
komputero""'Ym
światku n1ezvvykłe
poruszenie. Sprawa
tzw
praw
autorskich
zawsze
""'YWOływala
emoqe,
dotykaliśmy
tego tematu w poprzednich
numerach
Gamblera
Podchody
wokół
Ustai!Vy czyniono
całym1
latami,
nnwet
naJslynnleJsze
wrózkl n1e
podęJmowaty się
przewidywania
term1nu ostatecznego
roz~11ązan1a
kwestii p1ractwa w
Po!sce
1
teraz.
gdy kazdy
JUZ
przyl""'Ycza1ł
się
do "niemoralnego·
dostęp!..l
do
"łatwego· oprogramowan~a
-
stało s1ęl
SkutecznoSć
dZiałania NajVvYźszego
Grem1um
RzeczypospoliteJ w kwestii
nowego
prawa aurorsk1ego
zaskoczyia
chyba wszystkich za1nteresowanyct1.
Producenci
i
dystrybutorzy
legalnego
oprogramowania
zaoeraJ~JUZ
łapki
na
mySI o rzece
p1en1ędzy.
która
teraz do nich
przypłynie
Mog!oby
się
tak
""'Ydawać
na
podstaiNie
tu f ówdZie
zasłyszanych
rozmów,
ale obaw1am
s1ę,
ze samo ""'Ysadzen1e
pwack1ęj
ramy.
mimo
tryumfalnego
walenia w
bębny,
nie
ok1efzna oceanu
nielegalnego
oprogramowania w
Polsce.
Bez
prawdziWej
sieci dystrybucji
tegaln~o
softu. z
realną
oceną zasobnośCI
portfela potencjalnego
nabywcy
11~
!l~ 111~ -z~r
nC!
r
epste-
D<Dtyczy
t~równo
firm.
Jak
1
przeCiętnego
obywatela.
Do
zm1any warunków prawnych najlepleJ
J
rzygotowane
firmy
juz
działające
i
ściśle zw1ązane
z zacho-
dnimi g1gantamL Chooaz 1 one mog!yby
stę
Jeszcze s
poro
nauczyć
od
swo1ch
partnerów
N1estety.
sytuacJa
na
rynku gier kompute(o""'Ych
JeS
tak
tragiczna.
ze gooeJ JUZ chyba
być
n1e
moze.
Jeden !PS.
od paru
!at
z uporem maniaka
'1.alczący
o
flenta. nic
tutaJ
n1e
poradZI. Aby
zaspokoić woąz
rosnący
apetyt
na
programy rozrywkowe.
potrzebna
j
est
bardzo
szeroka
oferta oprogramowania, za-
równo
na
Pecety,
Jak
1
na 1nne komputery
Nowo~o
pow1nny
być
u nas
dostępne
JUZ drug1
ego dnia
po premerze. aby
""'Y(rąoć
z pirackich
rąk
drug1, oprócz
ceny. argument -
śWJezość
softu.
Ano.
poz.Y.Jemy, zobaczymy
Zainteresowani tematem
mogą przeczytać
naJwaznlęJsze.
naszym
zdan1em. fragmenty
Usta""'Y
o
Prawie
Autorskim.
Warto
zapoznać s1ę
z
treśoą
Usta"":Y.
gdyz kazdy z
nas.
komputero""'Ych szulerów.
ast.
w mn1ejszym lub
w1ększym
stopn1u.
na
własneJ
skórze
odczuJe
dz1a!anie
nowego
prawa.
Natom1 jak
reagują
na to g1eldow1 handlarze. mozna
s1ę dowiedzieć
z
min1 sondy Gamblera. zapuszczoneJ
na
GrzybowskieJ
Zapraszam takze do
lektury
tematu numeru.
r7Pr'7\.M/I''
rn-cr
to naszym
zdaniem
najbardzleJ
fascynująca
dz1edz1na zastosowan1.1 komputerów.
dow1edzą się.
czym
firma
MlcroProse
chce
nas
zaskoczyć
w
...,v,.. vv·v u•
Subwar 2050. Dla
m1fOśn1ków
dobrej.
choć zwanowanęJ
zaba""'Y
jest
Legacy.
a sra
osadników
-
The
Settlers Mamy
też coś
dla
"rr'"',."'"
•••
program.
chooaz
"zawodowcy·
kręcą
nosem.
Team. a
szukający
mocnych wrazeri na pewno
Je
znaJ
t
:
WszystkiCh pow1n1en
rozbaw1ć
Dr De Stroyer
&
wzbudZI
zapewne
nieco kontrowerSJI.
nie
to
JUZ
Zajrzyjmy
teraz
do
następnego
numeru
r,A,m
hiPr;:,
-
Starlord. a
domorosłych
planistów
1
architektów na
dluuugą
opow1eść
o Dungeon
Master.
ale do klasyki
A tak przy okazji
-
czy
ktoś
jeszcze
pamięta
Kn1ght
••
poczc1wego.
R1ver
Ra1da na
1ks-ela. Ale
się
porobifol
duuuze n1ebiesk1e .
bądż
1nne. ale
kon1eCZn1e
z
sob1e tylko
pomarzyć.
albo
powspominać.
ale
to
se
ne
vrat1
Wydawca
:
Grzegorz E1der
Adres redakcji
:
00-739 Warszawa
ul.
Stęp1nska
22 30
tel.
(O
22) 41 00 31
w.
128.
154
fax (022)
41
03 74
(10.00·16 00)
tlx 813527 om1g
pi
Redaguje kolegium
:
Miroslaw
Domosud
(Grarny 1 TeTe)
Grzegorz
E1der
(p.o.
red. naczelny)
Jacek Grabowski
(VARIA'tkowo.
News)
Elżb1eta
Jaworska
(sekr
redakcJI)
P1
Kak1et
otr
(red. graf1czny)
AndrzeJ MaJkawski
(Konkursy)
P1otr Roszczyk
(red graf1czny)
WOJCiech Setlak
(Temat numeru. RecenzJe)
Rafał
W1osna
Maksyrnil1an
Wrzes1nsk1
Projekt
g
raficzny
(layout):
P1otr
Kak1et
P1otr Roszczyk
.
.
-
-
• •
.
••
.
-
• •
-
..
[)
LUPUS
Wydawn1ctwo
LUPUS Jest
czlonk1ern Ogolnopolsk1ego
Stowarzyszenia Wydawcow
.
...
...
Adres Wydawnictwa
:
00
·
739
Warszawa
ul
Stępmska
22 30
tel (0 22) 41 00 31
W.
128. 154
fax (0·22) 41 03 74
(10.00 16 00)
tlx 813527 om1g pl
••
-
••
Naświetlenia
:
Imć
Mutator
SOFTdes1gn
01 164 Warszawa.
ul. Radz1w1e 13.
teł
fax
37 37 14. 37 05 65
DTP
P1otr Kakiet
Redakcja techniczn
a:
Jolanta Balcer
Druk
:
Za
treść ogłoszeń
redakcja nie odpow1
ada.
Redakcja nie zwraca nie zamówionych maszynopisów oraz
zastrzega sobie prawo do dokonywania adiustaCJI 1 skrótów.
UNIPROM
03 828
Warszawa
ul
Mmska
67
tel1049-57.
fax
105706
Korekta
:
Anna
Prętczynska
Okładka
Emil ldz1kowsk1
Tips
&
Tncks
Imć
Mutator
..............
str. 35
Progri3m
3
~o DinolełUt Mulhm<.'CI~'
łlft)-!:UI
Silend
K1ngmaler
l(rOiołwóre<~
Sil
New\
Ncws
str
78
Sit
79
str
78
Sir
17
Sir
Nchoo
Ullra
Nwc
B<von
B
17 Flylng
forlr~l
Bl<oke
S1one
Bloodnet
Nt""'
Li
t~Ji!Cil
lon('("a
Wnuk
Bl<>skownza7
l>trwna scheda Moecl)"li>wil
Sz
Kupj<'C WeneckJ
NIM' York Tlmn
CrO\Iword
Pl.mles
for
W1ndOWI
str
79
PoiiCe
Oucst
IV
legcocy
Mcrcl><lnt
Pnn<e
Sir
w
w
66
9
66
Neo.vs
68
Wampor
w
krwwe
CybcrpunkOw
Ntw~
Sir
71
BombX
Bun
Aldrln
Rac!!
lnlo
Sp.>ce
Class1c Fun
Pack
lor WindOWI
Corpo<i111on
Dungeon M<tsiPr
Filtel of Twtnton
Premwr M·•Odger
11
Pollcc Ouest
IV
Prcm1er
Manage<
11
n
/l
s1r 79
Sir
Pun Pun
Goes
To ThC
MoOn
RuSII<lO
SIX
w
w
w
Itr
Puu Puu na
News
ks~zycu
str
70
Buu
Ald11n
r<oel!
1010
space
N<~
73
Pi'ltk
79
12
str 79
Seill
Team
Setl(ll
Corpo<~Uon
Oungeon
Milster
F,ll<'\ ol Tw1n1on
Fronuer Jt2
2)
Jet
31
>l(
30
Itr
18
str 79
Fronuer
Jonny
OUesl
I<Cisp.Jrov s
G<lmbol
m
14
Sil
79
Sp.>ce
Hulk
SP<'tel
Racer
Subw<1r
10SO
Fuli VGA
J<JCiet
Osildntcy
Sp;lCe Hulk
lit
70
Itr
67
Spced Ratl'f
Subl.var
2050
~
33
4
Jonny
Ou~l
srr
Torn<odo
l<.,•.n;trOifl
Gambor
m
79
str
28
Symulatorów
ją się
powstało
jLU
bardzo
c::IW:o.
AJ.Jrorzy
prz~clga­
coraz
Jep-
$Z}'Ch
gier
tego
typu.
Na
niekon-
w
wymyślaniu
wencjOnalny
pomysł
wpadli
pro-
gram&!
z
firmy
MlcroProse Ich
gra~
1
pasjonuje
od
same-
go
początku
Jetell
dodam
do
tegO.
że
kę.
!obłe
ma
olśniewającą
gr~
to
chyba
v.-ystarczy
Uslą<U
wygpdn1e
l
włącz
guzt-
czek
uruchamiająCy
W)IObrat-
Przenk5
się
w
XXI
Wiek
Jest
rok
2050 Na Ziemi
lu-
zrobiło się
bardzo
Ciasno -
dzte wyruszyli
na
pod~
mórz
1
oceanów
Calym
Mtatem
r'Z<f,
dzą
wleJkle
korporacje Korup-
CJa
stała się
chlebem
,.".,...~,.,._
dnlm
WszeUcie
spory
są załatwlane
łatwo
l
prosto
KIJka
bombefc.
leilicu
dobfych
WłnlerZy. ~
~
w
dobry
sprzęt.
to naj-
lepsze
argumenty
w
rzeczowej
i'llę.
~~
Mm
znaczy
Ąłteczna.
Bez
zwracanra
W
tę, calęf
zabawie
Uczą się
uwagi
na
punkty
nawtgacY,Jne.
tylko
trzy
rzeczy
Po
p1erwsze
-
zgubisZ
się
prędzej.
niż zdą2:ysz
o
forsa,
po
drugie
- forsa
l
po
tym
~leć.
Masz
do
dyspozy-
trzecte -
forsa.
Ta
trójca
w
cjl
ur?ądzenle,
doskonale
Q
zna.
ne
z~
lob1cz,ych.
Jest
2050
r
stanowi
nową religię.
WJednie
brak
wielkich
pienię-
to
OCZ)WISde
HUD
fHeac::l-llp:Qo
W!J
spowodował, ~e zaczął~
splayJ
To
sterOWane~
tałttJdnlat się
jako najemnik.
~
&Wiecie
nJe
ma
wo
urządlenie ~na
prze-
.,.______,_ _
.J!t._
Nie
mtęj 2fudzeń.
we
wsp6łcze-
dnieJ
szybie
ną1wa2r11esze
<la
CJe.
ble
dane \Maklwfe
móglb}m
na
tym
~
bo
jako
mao-
~
syrrulatorćw.
l
miejsca
na
.szczylne
Ideały
Ne
~
wiei-
łdrrf ~ lclćrego
zada.
n1em _,.
obr:GN
wara
Karpo-
zape.v.ne
l3c;Je.
~
c:::iable
wynajniJją będę
pisał
dalej.
są \M:ałe
li!p5ze
czy
gorsze
~
Po
prostu
wtęcęj
-
a
ponfeWat
piloCI
11'1}0N-
Iodzl
~nie 2yJą
wtesz
jLU
WSZ}'Stl«>.
~
nc:
10.
~dlugo
&a
jeSt
llUr.t'a
a
neM«
ta:
dzo
IJ'UchL
Leplęf będzie.
o
Ie
~chcesz~
zdro.
'Me
Ąi
stcpniOWO
podnosi
swąje
kwaNIIIcac;le
poprzez
n11Sje
Nie
\NSlydż
się,
przy-
QOll4
wfeł..1 lfo$ł
piZZy
OfCIZ
plwa
lckJc:z
1
ka
11ee2n1e
s1ę
W)łącz
telefbn
Tal<.
tak.
v..łem.
:te
z.tmcr1
Alf'.
na
od
razu~~
z
·gn.bęj
ale
poharruj
się
GAMB
cikiem). po prostu odpalasz je.
Znajdą
one cel
n1ezależnie
od
Jego traJekcoru. Gdy znajdziesz
się
w kontakcre z wieloma cela-
w1dok z kab1ny do przodu.
F2
wrdok z kab1ny bez
oprzyrządowania,
F3
przelot Two;ego statku przed
kamerą.
F4
kamera lec1 za
Tobą.
FS
kamera lec1 za
IIII)'Strzeloną bron1ą.
F6
widok taktyczny.
F7
w1dok taktyczny z Innego obiektu.
l
mapa.
mozna
N
pow1ększyc
1
pomnrejszyc.
2
naprawa. Twoja
lódt
jest wypasazona w automa-
tyczny system naprawczy. za
pomocą strzałki
zmieniasz
kolejno~c urządzeń
do naprawy.
najważnieJszy
Jest lJfe
su
p
port,
3
- konf1guraga.
4
-
przegląd
wszystkich ob1ektów
b1orących
udz1al w
grze.
5
-
op1s miSJI w trakcie gry.
8
-
zanurzan1e przez
napełnienie wodą
zb10rn1ków
balastowych.
9
-
zatrzymanie
na aktualnym
poziomie.
O
-
wynurzanre
przez
wpuszczenie powietrza do
zbiorników balastowych.
+l·
-
dodawan1e l odejmowanie mocy silników.
back space - zm1ana rodzaJu broni,
w
- powrót do
wyśw1et1anra
pozycji
wcze~nleJszych
punktów kontrolnych,
zmrana sposobu kolorowania podloza.
p
pauza.
s
włączenie
1
wyląuen1e
sonaru.
d
wypuszczenie miny
(decoyj.
h
sztuczny
horyzont,
ustalanie
glęboko~CI.
- spojrzenie w
górę.
Enter
zmiana celu.
m
wlączenre
mapy na monrtorze po lewe; stronre
kab1ny.
Fl
spoJrzenie w lewo
centrowan1e obrazu.
>
7
- spojrzenie w
prawo.
spaCja
-
strzał.
sh1ft
+
a
- przysp1eszenre
upływu
czasu.
Shlft
+
q
-
\lll}'jście
z miSJI.
shlft
+
e
- katapultowanie
się.
strzałki
-
krerowanre
łodzrą.
zmnieJsza moc
do 40.
l
-
ZWiększa
moc do 80
l
<
-
-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin