1993-03 Secret Service 03.pdf

(14628 KB) Pobierz
NAJN WSZE
TYŃJŁY
Z KATALOGÓW FIRM
MIC
ropozycje na
lipiec
1993
innymi:
ROLE PLAYI
Lu re of th lemptre
Quest far Glory
III
Fairy Yale
Larry
ma VII
SYMULATORY
e Commaoder
Wiog Commaoder
11
Harrier Assault
ATAC
Guos ip
2000
ICZ
Patriot
iers at War
V for Victory
·
ce
........ into
Prawdziwego
wstępniaka
nie
Jak
widać,
numer jest
tak
nabity,
że
nie
wystarczyło
nam
miejsca na
Listę
Przebojów,
a
nawet
na
realizację
naszych
najnowszych
pomysłów,
ale spoko
-
kto ma
wisieć,
nie utonie.
Będziemy
drukowat
Wasze
uzupełnienia
do niektórych opisów,
bowiem nie ma ludzi
genialnych
do
końca,
a czasem
powierzchnia
strony jest
za
mała,
by
wszystko
pomie.ścić.
Dlate~o jeżeli
poznacie
mną drogę,
inny
sposób
na
ukończenie
gry,
to koniecznie
piszcie
o
tym
(zaznaczając
w
tekście,
ie
jest
to
uzupełnienie).
•..Jak
się
podoba
nasz
EkoPapier?
będzie.
SECRET SUV!Cf
MA&AZYI&!fR
llłPIJIEIWYCII
Rldaldar~lay
Marcin Przasnyski
Waldemar Nowak
Z·ca red. nacz.
lr8l
JllllniWił
Andrzej G.
Baciństl,
Jr.
lech
Kałwas
Andrzej Kisiel
Piotr Kos
Jacek Matezewski
KonllKt Olszewski
Małellsz
Przasnyski
Robert Rogowski
Toi'nasz Rogowski
Paweł
Sil<bra
fonrad
~Iski
STUDIO
ProScript
PegazAss
Design l DTP
Wolskowe
Zakłady
G.raffczne, Warszawa,
ul. Grzybowska 77
Bruk
Amazon:
Guardlans of Eden,
28
Adres
redakc:IJ
ul. Wronia 35.137
08-846 Warszawa
tel
(0·22)
201·261
W.
550
(godz.
9""·15"')
fax
(0-22)
201-454,
209-309
;l
Batman Returns, 36
Black Cauldron, 27
Carriers at War,
5
Civlllzatlon, 30
Redakcja nie odpowiada
za
treść ogłoszeń
i reklam.
Materiałów
nie
zamówionych nie
zwraca, w przypadku
publikacji 1.astrzeoa
sobie prawo do
skrótów.
Wszystł<ie użyte
znaki
firmowe i
towarowe
~
zastrzeż0118
l
własnością
ich
właścicieli.
Special bonus greetings to:
Dragon's Lair
3, 22
Dragonland, 6
Dwie Wleie, 6
EcoQuest
2:
Lost Secret
of the Ralnforest,
14
Empire Deluxe,
34
Incydent, 6
In tlle Land of tbe Louage
Lizards, 25
Lost Flles of Sherlock
Halmes,
16
Metal Mutant,
24
Miecze Valdglra
2, 6
Najemnik,
11
Prehlstorik
2~
5
Tlle Next Mutatlon,
32
Strlke Commander,
5
Sub BaHie Slmulatar,
8
Tank
vs.
Tank,
10
oraz
materiały
redakcyjne
E. Rotoman Guys,
Bańbuła,
Edamska, Fryta,
Victoria,
Deathlike Kuba za
F8,
Diacek
Astro
Pawtal',
Krzysiek Ptysiek,
Mamuśki,
Słoń,
Ruda,
TiJ!6
makers
Readers &iWriters
i
chwała
zwyciężonym
Prince of Persla 2:
Tbe
Sbadow and the Flame, 5
• -
Polski
system ma
oczywistą
prze-
wagę
nad obcym,
chociażby
ze
wzglę·
du na brak bariery
językowej.
Czym
jeszcze wasz system góruje nad roz·
wiązaniami
zachodnimi?
-Zacznijmyodwprowadzelliaw te·
matykę
gier APG. APG to
rfra,
która
stara
się
w
miarę
realistycznie
oddać
życie
bohatera w
świecie
fantastycz-
nyro, historycznym,
k!)'~nalnym,
miH·
tarnym,
itd.
Pkrwszy
system
opraco-
waf
Galy
Gigax,
który
stworzył
w la-
tach
70-tych
Dungeoos
&
Oragons
(D&O).
któly
począ~o
wydany zo-
'JIIa="-~
stał
wiormie
powielaczoweJ.
Pod
na-
poremwielbiciefiwprowadzonopoprawki
i
ukazała się
pierwsza
ksi~ka.
Obe-
cnie
istnieją
całe
WOluminy,
powieści,
~IY
komputerowe! filmy
oparte
na
0&0.
W
przeciwieństwie
do
gier
klasycz-
Wsparci o
beczkę
plwa, spotkalh
nych
jak
szachy,
warcaby, Mooopoly,
śmy się
w SHERWOOD PUB z Jac-
w
RPG
zaproponowano
coś zupełnie
klem
Rodkłem
-
wydawcą miesięćz·
mnego. Gtacz
wciela
się
w pos
ać,
kt6-
nlka MAGIA l MIECZ,
poświeconego
kteuje,
bat.,dzlej
lub
mniej
w
zafezno-
tematyce
gier
fabularnych RPG.
zdaniem najbardzlej realistyczny jest
system walki. W
wymyślonym świecie
gry
inne
realia, np.
występują
po·
twory z naszej mitologii.
Problem
językowy
polega·natomiast
na adekwatnym
tłumaczeniu pojęć
an·
gielskich,
np.
choo1ażby
nazwa
syste·
mu WARHAMMEA.
dosłownie
brzmi
Młot
Wojenny.
to
j)C)
pierwsze dwa
słowa,
a po wtóre
l)'lają
dla
nas
trochę
inne
zabarwlenie
emocfonalne.
Będzie­
my
się
starać wprowadzać
polską
no-
menklaturę.
coś
w
rodzaju stand
aryza·
Cjl
języka.
Z
ciekawostek, np.
w KRY·
SZTAI:.ACH
CZASU
jedna
z dzielnic
Ostrogam
nazywasię Chłopskie
Krocze.
-
Pismo
ma
ciekaw4,
oryginalnif
opfBWf
graficzną.
Skąd
maCie
mate·
risly
i
pomysły
1')8
ilustracje?
-
Wygląd
pisma
jest
zasługą
;Jail<a
Musiała. Stawłąmy
na
młodych
rysowni·
ków,
ale nie
uciekamy tez
od
prezerftowa.
pia
dpbrych,
zachodnich grallkó'w.
Ma)
rlaly
na
okladki
kUpujemy
w
Hiszpanii.
- Moi znajomi, Wiktor
Żwikiewicz
i
Jarek z Bydgoszczy
od
półtora
roku
piszą grę
na
Amigę,
której roboczy
tytuł
brzmi TOWER OF THE WORLD. Z tego
co
widziałem,
zapowiada
się
na
super
hit,
przebijający
o
3
klasy wszystko,
co
się
dotychczas
ukazało
na
zachodzie.
Gra zawiera
masę
szczegółów,
a przy
tym jest prosta
w
obsludze. Uwazam
za produkt
na
tyle dobry, ze przed
oficja!·
nym ukazaniem
się
na rynku nie
mogę
nic
więcej powiedzieć.
by pewne
nowo·
ści
nie
przeciekły
do
konkurenCJI.
-
Jakąlekturę
polecasz
początku·
jącym,
zanim
zasiądą
oni do gry?
-
Podstawą
jest
dobra
literatura.
Z
nowości
następujące
pozycje:
.Dia-
mentowy tron•,
,Hobgoblin", .Smoczy
tron", a klasyki- autorzy tacy,
jak
Tol·
kien
i
Howard.
-
Czego spodziewasz
się
po grach
RPG
w
nadchodzących
latach
i
jaki
bę·
dzie
według
Ciebie kierunek
rozwoju
lego gatunku?
-
Jak wedii)(J
Ciebie
powinna
W'l·
glifdać
dobra.
komputstawa
RPG?
-
Podobała
mi
się
seria gier
-
Uwa%am,
że zręby są
już
położo­
ne,
teraz
proces
będzie szedł
w kierun·
ku
realizmu
gry.
Pewną
gier
labulamych
gry
roz·
grywane
pa
żywo.
W Anglii
jest np.
zamek,
gdZie
za
pewną odpłatnością
odmianą
flloźna
się pobawić.
Jeżeli
czytaliście
SSI.
większego
oparta
na
ADVANCED
0&0:
POOLS
OF
RADIANCE, CURSE OFTHE
AZU·
RE BONDS, itd. Poza
tym
polecalbym
gry BARD'S TALE. MIGHT
&
MAGIC.
Na komputerze
gra
się
bardzo
faJnie,
ale do pewnego momentu.
Nie
jest
to
już
gra towarzyska
-
traci
się
kontakt
z
Jnnymi
graczami.
Zaletą
jest nato·
miast
to,
te
komputer uwalhia
od
licze-
nia i
całej
papierkowej
roboty.
Jech'ląk
pozbawia
możliwoścł
rzucania
finezyf·
nyml kostf<Eimi,
specjalnie projektowa-
nymi do lego
typu gier
(cztero·,
ośrl)io,
dziesię<:io-, dwudziestoŚC1ennYfni}.
Notabene
będziemy
wkrótce
sprowadzaćzarówno
kostki,
jak
powieśćleibera
.Park
Marzeń".
to tam
autor
upalfoje
przyszłość
w mistrzo·
siwach
świata
RPG
i
holografil kompu·
terpwej.
Będzie
to
możliwe
w niedlu·
gim
czasie.
RPG do niedawna
było
owiane
ma-
giczną mgłą
'aJemnicyi
dos~ne
tylko
wtajl!mą\czOJ)Ym.
T
eraz mieczem prze-
,bija
sfę.na świat.
Ro~awiali:
Jacek Marczewski
i
Waldemar
Nowak
-
Znamy
Cię
me tylko jako
twórcę
MiM, ale przede
wszystkim
jako filar
polskiej fantastyki, komiksów i gier ro·
le·playing.
Z Twoich
rąk wyszedł
sce·
nariusz
FUNKY KOVAL-a, czasopisma
FANTASTYKA
l
KOMIKS.
- Nie ptZesadZa)my,
w
tych
przedsię­
wzięciach
blalo
udział
wiele osób. FUNI(Y•
iego
napisałem
razem
z
Maćkiem
ParoWskim.
MAGIĘ
l
MIECZ
robię
z Darkiem Torun1ern:!
Jarkiem
Musiałem.
Jest to pismo
poświęoone
grom
role-płay1ng
i fantasy.
pielWSZYprodukt
PRG
na
rynku polskim.
Ukazały
sitTuz
dite
numery, trzeci jest
w
druku.
,
-Jaki cel
przyświeca
Ci w
tworze.
niu tego pisma?
-MAGIA l MIECZwprowadzanapol-
ski rynek gry RPG
(Role
Playlng
Games
-
dosłownie
Gry z Odgrywaniem Ról).
Oczywiście, dotarły
do
Polskl
różna
sy-
stemy tych gier w
wersjach
zachodnich
jednak raczej
elitarną
przyJetnno6clą.
ze
względu
na
wysoką
c;anę
sprowadza·
nia takich materialów.
Znając
potencjal·
ne
możliwości
rynku,
uwatałem,
te
po
typowych
gr~ch
planszowteh. naslfP·
nym
krokiem
będą
gry fabularne
ifst
~· Pełni
on
ro(ę
sędz1ego,
bó·
&twa. To
właśnie
on
zna
scenariusz,
zadania i prowadzi graczy przez wyi·
maginowany
świat
W'
odróżnieniu
do tradycyjnych gier,
w RPG
nie
ma planszy. Gracze
graJą
razem,
z regllfY
w
drużynie,
a nie w po·
jedynlct,
Cllatego...ie
~nie
poprzez
wsp6lpnq
możnaosiągnąc
cel.
Istnieją
r6me
profesje,
uzdolnienia,
np. osoba
lecząca
rany
(kar:llan),
wojOwnik,
złodziej,
czamwnlk
l szereg
innycll. Gracz
pędzi
tycietych
postad.Jestto
o
tyle
pociąga­
jące, że
w
prawdZiwym
świecie
nie ma
czarów,
magii,
wielu.
rodzajów
inteligent·
nydl
form
życia,
itdN J
świecie
gry
moż·
na
równiet
{Obić
bezkamie
pewne rze·
czy
-
walczyć,
zabijać
-
w
najgorszym
przypadk!Lpo~~fać'Oinie.
Aleto nie zdarza
sit
zbyt
często, gdyż
gracze bardzo
się
do
swoich
bohaterów
przywiązują.
Połskl
systerrrKAYSZTAl:.Y CZASU
ma
wiele
cech
podobnych do oryginal-
nego
0&0,
lak
zresztą
wszystkie
gry
APG.
Aóżnfce są
w detalach.
Moim
ścł
od
systemu.
Zawsze
występuje
wy·
różniona
postać,
Mistrz Gry,
który
nie
i
figurki
w
grach.
potrzebne
Wracając
do zalet
komputeroweJ RPG,
mocnym atutem
jest
ladna,dopracowanagra·
fika
i
ammacje. Przeto·
mem
będzie
tu
weJśCie
Virtual Reality
(vide film
.Ko-
siarz
umysłów").
Ale
według
mnie
nawet
to
nie
zastąpi
obecności
drugiego
czło·
wieka, dowcipów
i
reak·
cji graczy w trakcie roz·
grywki.
Tło
jest
esenc1ą
gry.
Pomysiowość
graczy
przerasta
często zamysły
scenarzysty,
pojawiają się
bardzo niesamowite sytua·
cje,
jako
że
gracze
mają
palną
swobodę twórczą.
-Czy spotka-
z
pol-
skfm( grami
komputero-
wymi role·
playing?
leś się
4
SKIT SERY!Cl
m
cje,
jak
atak na Peart Harbor, Bitwa na
Morzu Koralowym czy Bitwa na Morzu
Filipińskim.
Grający
ma faktyczny
wpływ
na losy
toczącej się
bitwy; pod jego rozkazami
znajdują się
historyczne
zespoły
flot,
kierowane przez Yamamoto, Nagumo,
Nimitza,
Fłetchera
...
Każdy
ze scena-
riuszy
może zostać
rozegrany w dwóch
wariantach:
ściśle
historycznym, który
nie
kończy się
inaczej,
niż
50 lattemu,
oraz rozszerzonym,
dopuszczającym
swobodę działania
i
zadawania strat.
Podczas gry
możliwe
jest obejrzenie
sylwetek i danych wszystkich
biorących
udział
w operacji
okrętów
i
samolotów.
Dodatkową atrakcję stanowią
dynamicz-
Zsojuszniczego portu STRATEGie STU·
.
ne battle screeny, na których co praw-
DIES GROUP
wyszły
w m0rze
lotniskow·
da niczego nie
można zrobić,
ale warto
cew czasie wojny- CARRIERS AT WAR. z
pewnościąpopatrzeć
na
odpierające
W wersji
1.0
tej strategicznej gry nalot
okręty
... transmisja przerwana
wojennomorskiej
dostępnych
jest 6sce·
z
pokładu
USS Saratoga
nadawał
nariuszy z okresu 11 wojny
światowej
Master
na
Pacyfiku, a
wśród
nich takie opera·
doKładny
raport
już
wkrótce.
Ta gra
byłazapowiadana już
od daw-
na.
Krążyły pogłoski
,
że będzie
praco-
wać
w
rozdzielczości wyższej niż
stan-
dardowe 320x200 punktów,
że
jako
pierwsza
będzie używać
algorytmów
cieniowania Gouraud'a. Wszyscy cze-
kali
mając nadzieję, że
STRIKE COM·
MANDER powtórzy sukces pary WING
COMMANDER-ów.
Gra nie
spełniła oczekiwań
-
z cie-
niowaniem pierwszy
był
HARAJER
JUMP JET i DOGFIGHT, na rozdziel-
czości też się zawiedliśmy.
Ale STRI·
KE COMMANDER zawiera jednak ele-
menty, które
są ważniejsze niż
graficz-
ne
efekciarstwo. Autorzy zastosowali
całkowicie
nowatorski sposób stero-
wania
maszyną, polegający
na
śledze­
niu ruchów
gałki
ocznej przez mecha-
nizmy
zamontowane w
hełmie.
Daje
to
niecodzienną swobodę
w sterowaniu
łącznie
z tym,
że można obejrzeć
so-
bie buty albo
zagłówek.
Jak nowe roz-
wiązania
sprawdzą się
w walce powie-
trznej, jeszcze nie wiadomo. Prawdo·
podobnie dla jednych
będą dużym
udo-
godnieniem, inni
będą
mieli
trudności
z przestawieniem
się
na nowy system.
Akcja ulokowana jest w
przyszłości,
zaś
sposób prezentacji
fabułY.
bardzo
przypomina
grę
WING COMMAN-
DER 11. Jak w prawdziwym wojsku, na
ścianach
baraku
wiszą
plakaty z
gołymi
babkami. Nie wiem tylko, co robi ta
śpiąca
w
łóżkudziewczyna,zatow
bród
jest broni,
wrogów,
niebezpieczeństw
i obiektów do niszczenia.
Marlinet
RZUT OKIEM (tragedia cyklopa)
Nowości ostatni~h
dni
stoją
pod znakiem dwójki. Nie
tej
szkolnej,
lecz
tej
zwykłej, którą
oznacza
się drugą część
znanej, dobrej gry.
Ale "dwójki"
to
nie wszystkie cieplutkie
bułeczki,
jakimi
będziemy
się rzucać
w najblli:szym czasie. Godne odnotowania jest pojawienie
się
trzeciej
części
przeboju
role·playing EYE
OF
THE BEHOLDER
oraz SHADOW OF THE COMET - gry
utrzymanej
w konwencji
przewspaniałego
ETERNAM.a.
Możemy też poganiać
po kosmosie
w CARMEN SANDIEGO. Ogólnie, szykuje
się dużo
roboty.
"
Naczelny
Z intro dowiadujemy
się, że zły
Jaffar wypro-
w pole zarówno
tytułowego Księcia,
jak
l jego
żonę Księżniczkę iteścia Sułlaną.
Nie
mógł
po prostu
pogodzić się
ze
stratą
upatrzonej
żony
i dlatego
rzucił
czar na
cały
dwór
sułtański.
Księciu przyszło opuścić Persję
biegiem, a po-
tem
śmierdzącym
,
powolnym statkiem. W wyni-
ku burzy
znalazł się
na skatno-piaszczystej wy-
spie, bogato
wyposażonej
w kompleks podziem-
nych korytarzy,
poniżej
poziomu morza.
Co
było
dalej, nietrudno
się domyślić.
THE
SHADOW AND THE FLAME kontynuuje PRIN·
CE-a, ale go nie kopiuje. Grafika jest znacznie
ciekawsza,
między
levelami
oglądamy
obraz-
kowo-mówione scenki. Poprzeczkajest ustawiona
wysoko-
żadnych
amatorów!
Martinez jest
już
na trzecim levelu, WtP
ciągle
próbuje
odpłynąć
z Persji. Jest tylko jeden man-
kament: gra nie ma szans
powtórzyć
sukcesu
popularności
PRINCE-a,
gdyż
pracuje tylko
rf.ł
kartach VGA.
,
wadził
Rzadko trafia
się
taki przebój, jakim
był
PRINCE OF PERSIA. Miejsce przy-
gasłej już
gwiazdy zajmuje teraz THE
SHADOW AND THE FLAME -kontu·
nuacja
wspaniałego
pierwowzoru.
Powstaje coraz
więcej
widowiskowych
gier
zręcznościowych
,
które
pozwalają odetchnąć
po
wykańczających
Que-
stach. PREHISTORIK 2
jest
udaną kontynuacją
pierwszego PREHISTO-
RIKA, obie gry przypomi-
nają
CAVEMAN NINJA
opisywany. w SS1. Przy-
jemność
polega na spa·
cerowaniu w
prawą
stro-
i
częstowaniu
ciosem
maczugi
mieszkańców
jungli. W PREHISTO-
RIK 2spotkamywielemi-
siów, kilka
żółwi, trochę
pająków,
czasem
sępa.
Graficznie gra jest per-
fekcyjna: zarówno scrol-
ling,
jak
i
animacja posta-
ci
na wysokim pozie·
mie.
Małe
graficzne
żarty:
frytki i Big Mac od McDo·
nald-a, wielki
kawał
go-
towanej szynki,
lub
koń­
cowa scena gotowania
bohatera w otoczeniu
głodnej
fauny.
Dirk Bravado
Dirk
Bravado
SRilEJ
R!Cf
113
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin