Antysemityzm, antyjudaizm, antygoizm_1924.pdf
(
449 KB
)
Pobierz
K S .
J Ó Z E F
K R U S Z Y Ń S K I
ANTYSEMITYZM
ANTYJUDAIZM
ANTYG01ZM
WYDAWNICTWO
KSIĘGARNI
POWSZECHNEJ
I DRUKARNI DIECEZJALNEJ WE WŁOCŁAWKU
1924
http://rcin.org.pl
A
N
T
y
S
E
M
Ty
Z
M
1. Wrogi kierunek przeciwko żydom, ujawniający się
we wszystkich krajach, w których znajduje się wielkie sku-
* pienie żydowskie, nazwano antysemityzmem. Współczesny
antysemityzm powstał razem ze syjonizmem i jego rozwój
szedł w parze z rozwojem syjonizmu.
Zwrot przeciwko żydom, nazwany w ubiegłem stuleciu
antysemityzmem, jest tak starym, jak samo żydostwo. Od
czasu rozproszenia żydostwa występuje on dość często na
widownię i posiada uzasadnienie przedewszystkiem w na
strojach żydostwa względem narodów chrześcijańskich.
Stwierdzono po niezliczone razy, iż żydzi zachowywali
się zawsze niepoprawnie, a często obierali wrogie stano
wisko względem narodów chrześcijańskich, wśród których,
czy też obok których mieszkali. Skoro tylko stało się to wia-
domem, wśród tych ostatnich powstawał zawsze nieprzy
jazny odruch w stosunku do żydostwa.
Wynikające na tern tle zatargi aż do końca ośmnastego
wieku posiadały charakter miejscowy i bardzo rzadko prze
nosiły się poza granice jednego kraju. Gdy więc istniał
zatarg na tle stosunków z żydami nap. w Anglji, jednocześnie
w Niemczech panowała zgoda i t. d.
Żydostwo aż do końca 18 wieku nie występowało na
zewnątrz jako jednolita zorganizowana masa, ożywiona temi
samemi dążnościami i uprawiająca jedną i tą samą politykę.
Były więc zatargi krajowe, ponieważ i żydzi uchodzili za
krajowców.
http://rcin.org.pl
6
Zatargi wypływały po większej części z pobudek reli
gijnych, politycznych i ekonomicznych. O ile pobudki usta
wały, układały się warunki mniej więcej po linji zgodnego
pożycia. Lata pokrywały zapomnieniem dawniejsze winy i ży-
dostwo mogło nadal prowadzić swoje odrębne życie, odda
jąc się tym samym zajęciom i tym samym dążeniom, które
w przeszłości były przyczyną zatargu. Większe tylko prze
winienia, zwłaszcza o ile w związku z niemi wchodziła w grę
polityka, sprowadzały bardziej smutne następstwa, kończące
się niekiedy katastrofą wyrzucania z kraju niepoprawnych
i nielojalnych przybyszów. Takie koleje przechodzili żydzi
we wszystkich krajach zachodniej i południowej Europy.
Od początku 19-go wieku międzynarodowe stanowisko
żydów uległo zasadniczej zmianie. Rewolucja francuska
przyniosła zmianę w dotychczasowych stosunkach z żydami,
odkrywając jednocześnie duchowe oblicze żydostwa, tak
starannie do tego czasu ukrywane. Jak po wszystkich prze
wrotach, dokonanych w krajach chrześcijańskich, tak i po
rewolucji francuskiej, żydostwo postanowiło jaknajwięcej
zdobyć dla siebie korzyści.
Wkrada się w zamknięte do tej pory dziedziny życia
chrześcijańskiego, garnie się przedewszystkiem do oświaty
w tern przekonaniu, że jest to droga prowadząca najszybciej
do osiągnięcia odwiecznych celów, jakie sobie stawiało ży
dostwo w walce za światem chrześcijańskim. Zrozumieli
żydzi jak wielką uzyskają broń, o ile zostaną urzeczy
wistnione hasła, rzucone przez Jakóba Rousseau, o t. zw.
„prawach człowieka”. Praw tych domagali się usilnie we
wszystkich krajach bez względu na warunki i przywileje,
z jakich przedtem korzystali.
Stanowisko, jakie w walce o te prawa zajęli żydzi,
otworzyło oczy narodom chrześcijańskim, że nie ma się do
http://rcin.org.pl
7
czynienia z ludem rozbitym i rozproszonym, czy organizacją
wyznaniową, gotową poza utrzymaniem wolności swego wy
znania poddać się całkowicie i bez zastrzeżeń prawom kra
jowym. Przekonano się, że jest to społeczeństwo jedno,
bardzo silne nietylko spójnią religijną, ale narodową, gotowe
bronić wspólnemi siłami postulatów, choćby te szły wbrew
żywotnym sprawom narodu, z którego gościny żydostwo
korzysta.
Zrozumiano dalej, że nie tylko na punkcie przekonań
religijnych, ale także politycznych, istnieje porozumienie
pomiędzy całą masą żydowską. Niema Żydów—Niemców
czy Anglików i t. d., są tylko żydzi mieszkający w Niem
czech czy Anglji i życie narodu, wśród którego mieszkają,
zarówno jak i losy kraju, oceniane są wartością korzyści,
jakie mogą zdobyć dla siebie.
Ruch syjonistyczny, który rozwinął się w krajach
chrześcijańskich po otrzymaniu „praw człowieka”, utrwalił
narody chrześcijańskie w przekonaniu, że mają do czynienia
ze społeczeństwem całkiem obcem, mogącem nawet zająć
śtanowisko wrogie wobec kraju, o ile będzie to odpowiadało
jego własnym postulatom.
Syjonizm zdarł maskę z oblicza żydów i oświadczył
jasno: nie jesteśmy Niemcami, Francuzami, Polakami, lecz
jesteśmy żydami i takimi pragniemy pozostać.
2. Rola żydów musiała uledz zmianie. Błędne byłoby
dalsze zapatrywanie się na żydów, jako na krajowców, za
chowujących swoją odrębność, tylko pod względem religij
nym. W miarę tego, jak rozwijał się ruch syjoński, widzimy
jakby odruch samoobrony wśród różnych społeczeństw
chrześcijańskich. Przyjęto z bolesnem uczuciem do wiado
mości nowe nastroje wśród żydostwa. Przekonano się, że
nadzieje na asymilację są tylko mrzonkami. Zwłaszcza
http://rcin.org.pl
.
'
■I
8
w Niemczech powitano niechętnie ruch syjonistyczny,
który zadawał kłam dotychczasowemu przekonaniu o zu-
pełnem zgermanizowaniu żydów mieszkających w Niem
czech. Nawet rodziny żydowskie, które przedtem przyjęły
chrześcijaństwo i zajmowały wysokie stanowiska w świecie
naukowym, czy urzędniczym, zaczęły sprzyjać ruchowi sy
jońskiemu, solidaryzując się z jego dążeniami politycznemi.
Dla tych właśnie powodów, najprzód w Niemczech,
powstał ruch antysemicki. Nieprawdą jest, jak twierdzą po
wszechnie autorowie żydowscy, że antysemityzm wywodzi
swój początek z Rosji, względnie z Rumunji. Myśl prze
niesienia początków tego ruchu do Rosji i Rumunji jest zu
pełnie celowa, ma bowiem na względzie wykazanie, że po
wstał on z ciemnoty i uprzedzenia, ze średniowiecznych za
bobonów i nienawiści rasowej.
Niemcy pierwsi rzucili światło na wewnętrzną wartość
i znaczenie syjońskiego ruchu. Nieprzychylny nastrój wzglę
dem żydów zaczął ogarniać coraz to szersze sfery społecz
ne, przyczyniając się w wielu miejscach do wywołania anty
żydowskich rozruchów.
Fale antysemityzmu, poczętego w Niemczech, szybko
przepływają granice niemieckiego państwa. Przedostają
się do Austrji i tutaj wywołują daleko silniejsze wzburzenie.
Od r. 1881, to jest zaraz po pierwszym zjeździe syjonis
tycznym, odbytym w Katowicach, ruch antyżydowski wzma
ga się nieustannie. Napróżno prasa żydowska, już dobrze
w tym czasie zorganizowana, stara się odwrócić uwagę od
żydów. Chrześcijańskie pisma zaczynają nieomal codzien
nie poruszać kwestję żydowską, przytaczają ciągle nowe
fakty nieprzyjaznego zachowania się żydów względem chrześ
cijan.
a
http://rcin.org.pl
Plik z chomika:
wiesiek.be
Inne pliki z tego folderu:
Montefiore Simon Sebag - Jerozolima. Biografia.pdf
(3041 KB)
Montefiore Simon Sebag - Jerozolima. Biografia.epub
(1941 KB)
Najlepsze anegdoty o sławnych ludziach - Przemysław Slowinski.epub
(747 KB)
Michael Jones - Libido Dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej(1).epub
(933 KB)
Henryk Pająk - Jedwabne Geszefty.pdf
(1235 KB)
Inne foldery tego chomika:
- Królewskie rody Europy - Royal Family
Antyczna Grecja
Antyczne Cesarstwo Rzymskie
Audycje i wykłady z historii
Bogowie,groby i uczeni - C.W.Ceram
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin