Zima-przewodnik metodyczny.pdf
(
1370 KB
)
Pobierz
TEMAT KOMPLEKSOWY: PRĄD ELEKTRYCZNY
I dzień
Temat dnia: CO TO JEST PRĄD?
RANEK
Zabawy dowolnie wybraną zabawką.
Wdrażanie do zgodnej wspólnej zabawy.
„Piłeczki” – zabawa sprawnościowa.
Wdrażanie do współzawodnictwa.
Dzieci siedzą w dwóch kołach (ważne żeby było po tyle samo osób). Jedno dziecko ma
szarfę – początek zabawy. Dzieci podają sobie piłeczkę, tak aby każde miało ją w ręku.
Zabawa kończy się, kiedy piłka wróci do osoby mającej szarfę. Wygrywa zespół, którego
piłka szybciej obiegnie koło.
„Kolorowe kółka” – zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa.
Pomoce: szarfy w 4 kolorach.
Dzieciom rozdajemy szarfy. Dzieci poruszają się po sali. Na hasło:
zielony
dzieci mające
zielone szarfy ustawiają się w kółko. Pozostałe siadają. Zabawę powtarzamy.
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE -
ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA
Temat: : „Co to jest prąd elektryczny?” – wypowiedzi dzieci na temat „Jak należy
obchodzić się z urządzeniami elektrycznymi?” na podstawie opowiadania Joanny
Myślińskiej.
Zapoznanie dzieci z pojęciem: prąd elektryczny,
Wdrażanie do uważnego słuchania nauczycielki i wypowiedzi kolegów,
Uświadomienie konieczności przestrzegania zasad dotyczących korzystania
z urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci.
Pomoce:
tekst opowiadania Joanny Myślińskiej „Prąd elektryczny”, czerwone kółka
samoprzylepne.
Przebieg:
„Prąd elektryczny” - słuchanie opowiadania Joanny Myślińskiej.
W domu Kasi zabrakło prądu. Wystarczyło jedno „pstryk” i wszystkie urządzenia
przestały działać. Tatuś zadzwonił po pana elektryka. Pan elektryk obiecał, że przyjdzie
po południu, ale niestety, do tego czasu w domu było jakoś dziwnie. Światło nie działało.
Mama nie mogła wyprać ani wyprasować Kasi ubranek, nie mogła nawet wysuszyć jej
włosów. Tata nie mógł zrobić jej ulubionych tostów. Nie działało radio ani telewizor.
Jednym słowem cały dom stanął na głowie. W końcu pojawił pan elektryk. Jak tylko
1
przyszedł, pooglądał uważnie gniazdka i kabelki, coś tam dotknął takim swoim
specjalnym śrubokrętem, pogrzebał w specjalnej skrzynce, a potem zrobił „pstryk” i prąd
wrócił jak za dotknięciem czarodziejskiej różyczki. Kasia z zaciekawieniem obserwowała
jego pracę.
- Proszę pana, czy z pana jest taki prądowy czarodziej? - zapytała dziewczynka bawiąc
się swoim długim warkoczem.
- O nie - zaśmiał się pan elektryk.
- Ja naprawiam elektryczność. Myślę, że prąd przestał działać przez wczorajszą burzę.
Pamiętaj Kasiu, że podczas burzy wszystkie urządzenia powinny być zawsze wyłączone.
Pan elektryk wyjaśnił też Kasi, że z prądem nie ma żartów i dlatego dzieci nie powinny
same korzystać z urządzeń elektrycznych. Bo prąd jest pożyteczny, ale może też
wyrządzić krzywdę. Każdy też musi pamiętać, że podczas pracy z urządzeniami
elektrycznymi trzeba mieć suche ręce. Ważne jest, żeby nie włączać jednocześnie zbyt
wielu urządzeń elektrycznych, bo też mogą przestać działać.
Teraz Kasia poczuła się bardzo mądrą dziewczynką, wiedziała przecież tyle na temat
prądu i chciała się tą wiedzą ze wszystkimi podzielić. Wytłumaczyła nawet swojemu
starszemu bratu Kubie, że nie wolno mu zapominać o tym, że kiedy wychodzi z domu
musi wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, żelazko, grzałkę i lampki.
- Bo pożaru w domu to byśmy nie chcieli, prawda? - podsumowała Kasia z poważną miną.
Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania i własnych doświadczeń.
- Do czego potrzebny jest prąd?
- Jakie znacie urządzenia zasilane prądem?
- Jakie urządzenia zasilane prądem znajdują się w waszych domach?
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych:
Używaj urządzeń elektrycznych tylko w obecności dorosłych.
Nie dotykaj mokrymi rękami urządzeń elektrycznych.
Nie wyciągaj wtyczki z gniazdka, ciągnąc za sznur.
Nie dotykaj gniazdek wtyczkowych.
„W poszukiwaniu prądu” - zabawa ruchowa, wyszukiwanie w sali miejsc, gdzie
znajduje się prąd i urządzenia na prąc i oznaczanie ich czerwonymi kółkami.
Dzieci chodzą po sali i wyszukują rzeczy, które działają na prąd, np. kontakt, telewizor,
włącznik światła…
ZABAWY ZGODNE Z ZAINTERESOWANIAMI DZIECI
„Budujemy z klocków” - zabawy konstrukcyjne.
Kształcenie umiejętności bezpiecznej zabawy klockami drewnianymi.
Wyjście na podwórko – zabawy ruchowe.
„Patyki” – zabawa matematyczno - ruchowa.
2
Kształcenie umiejętności porównywania i klasyfikowania przedmiotów według
długości i prawidłowego posługiwania się określeniami: długi – dłuższy, krótki –
krótszy, taki sam.
Dzieci mają za zadanie znaleźć 2 patyki. Określają długość, długi – dłuższy, krótki –
krótszy, taki sam.
- Który patyk jest najdłuższy? - mierzenie patyków – wybór najdłuższego.
- Który patyk jest najkrótszy?
Wyszukiwanie patyków, które mają taką samą długość.
Następnie dzieci układają różne kompozycje z patyków.
POPOŁUDNIE
„Dwa – trzy – cztery” – zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa.
Utrwalenie umiejętności przeliczania w zakresie 4.
Dzieci poruszają się po sali. Na hasło:
dwa
– dzieci ustawiają się parami, na hasło:
trzy
–tworzą trójki, na hasło:
cztery
– tworzą czwórki.
„Wiatr” – rysowanie kredkami jednocześnie obiema rękami różnorodnych linii
(symbolizujących wiatr).
Rozwijanie sprawności manualnej obu rąk.
Zabawy i gry stolikowe.
Dzieci wybierają różnorodne układanki, puzzle, mozaiki geometryczne i wtyczkowe.
Z chętnymi dziećmi nauka gry w domino obrazkowe.
II dzień
Temat dnia: URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE W NASZYM DOMU
RANEK
„Mieszkanie Hani” - słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego, rozmowa na temat treści
wiersza i własnych doświadczeń.
Zapoznanie z rolą urządzeń elektrycznych w życiu codziennym
i niebezpieczeństw związanych z prądem.
„Urządzenia w naszych domach” – zagadki słuchowe.
Kształcenie umiejętności rozpoznawania dźwięków z otoczenia, ćwiczenia
słuchowe.
Nauczyciel odtwarza nagrane odgłosy urządzeń elektrycznych, dzieci odgadują jakie
to urządzenie.
„Kolorowe kółka” – zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa.
3
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE –
PLASTYKA
Temat: „Jak płynie prąd?” – rysowanie kolorowymi mazakami „esów – floresów”
na dużym arkuszu papieru, praca w zespołach.
Uwrażliwienie dzieci na działanie linii,
Rozwijanie wyobraźni i fantazji dzieci,
Rozwijanie umiejętności pracy w zespole.
Pomoce:
kłębek wełny, 4 duże arkusze brystolu, kolorowe mazaki, kredki.
Przebieg:
„Płynie prąd” – zabawa z kolorową wełną.
Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel zaczyna zabawę. Kłębek wełny to jest prąd, który płynie
z elektrowni do domów. Prowadząca puszcza kłębek i mówi do kogo popłynie – imię
dziecka. Kłębek wełny wędruje od dziecka do dziecka, tworząc pajęczynę.
„Jak płynie prąd?” – rysowanie kolorowymi mazakami „esów – floresów” na dużym
arkuszu papieru - podanie tematu pracy
i wyjaśnienie sposobu jej wykonania.
Na podłodze leżą 4 arkusze dużego brystolu i kolorowe mazaki.
Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki, uważając na leżące brystole. Na przerwę
w muzyce dzieci zatrzymują się przy dowolnym arkuszu i rysują wybranym kolorem
mazaka „esy - floresy”.
Zabawę powtarzamy – dzieci mogą rysować na dowolnym arkuszu papieru.
Na koniec dzieci wolne przestrzenie pomiędzy liniami kolorują kredkami.
Wystawa prac dzieci.
„Kto szybciej dookoła?”- zabawa ruchowa.
Dzieci siedzą parami naprzeciw siebie chłopiec z dziewczynką. Na hasło:
dziewczynki,
dziewczynki wstają i obiegają siedzącego chłopca i siadają na swoje miejsce. Na hasło:
chłopcy,
chłopcy obiegają dziewczynki.
ZABAWY ZGODNE Z ZAINTERESOWANIAMI DZIECI
„Pożyteczne urządzenia” – zabawa słowna do wiersza Bożeny Szuchalskiej
(masażyk).
Dzieci dobierają się parami, na zmianę wykonują masażyk na plecach kolegi.
„W moim domu mówię wam
Ja urządzeń dużo mam.
-
rysujemy domek na plecach
Gdy do prądu włączę je,
Życie lżejsze staje się.
-
uderzamy dwoma palcami
Już lokówkę podłączyłam
Śliczne loki nakręciłam.
-
rysujemy spirale od góry do dołu
Gdy żelazko się nagrzało,
Pięknie bluzkę prasowało.
-
otwartymi dłońmi masujemy plecy
4
Teraz wodę ja nalewam
i w czajniku ją podgrzewam.
W domu już czyściutko mam,
bo odkurzacz sprząta sam.
Urządzenia elektryczne,
są tak bardzo pożyteczne.
Uciekajmy teraz stąd,
czy poczułeś mały prąd?
-
uderzamy paluszkami po całych plecach
-
piąstką masujemy plecy
-
rysujemy uśmiechniętą buźkę
-
paluszkami uderzamy po całych plecach
-
łaskoczemy pod paszką
Wyjście na podwórko – spacer w okolicy przedszkola.
Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
POPOŁUDNIE
„Robimy kółeczka” – zabawa matematyczno – ruchowa.
Kształcenie umiejętności przeliczania w zakresie określonej liczby elementów.
Dzieci poruszają się po sali do dowolnej muzyki lub instrumentu: bębenka lub tamburyna.
Jedno dziecko stoi z boku z dużą kostką do gry. Na przerwę dziecko rzuca kostką.
Wyrzucona liczba oczek, jest liczbą osób w kółku.
„Urządzenia elektryczne, które znam” – podział nazw urządzeń elektrycznych
na sylaby. Otaczanie pętlą znanych dzieciom.
Karty pracy przedszkolaka, Zima, s. 1.
Rozwijanie procesów myślowych: analizy i syntezy.
Zabawy w kącikach zainteresowań.
Praca domowa
– przyniesienie dowolnej zabawki działającej na baterie.
III dzień
Temat dnia: ZABAWKI NA BATERIE
RANEK
„Do czego służą baterie?” – oglądanie różnego rodzaju baterii.
Zapoznanie dzieci z innym źródłem prądu jakimi są baterie.
Wypowiedzi dzieci na temat: „Co to są baterie i do czego służą?”. Pokaz zabawek,
które działają na baterie.
„Zabawki na baterie” - zabawy dowolne dzieci zabawkami działającymi na baterie
przyniesionymi z domu.
Zwrócenie uwagi na poszanowanie zabawek swoich i kolegów.
„Kolorowe kółka” – zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa.
5
Plik z chomika:
lilia.em
Inne pliki z tego folderu:
Zima-przewodnik metodyczny.pdf
(1370 KB)
Wiosna-przewodnik metodyczny.pdf
(1428 KB)
Jesień-przewodnik metodyczny.pdf
(1426 KB)
Przewodnik metodyczny - część 1.pdf
(2855 KB)
przewodnik_1.pdf
(3391 KB)
Inne foldery tego chomika:
ANALIZA WZROKOWA
ARKUSZE OBSERWACJI
AUDIOBOOK - BAJKI SAMOGRAJKI
AUTYZM
AWANS ZAWODOWY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin