Wiosna-przewodnik metodyczny.pdf

(1428 KB) Pobierz
Spis treści
Nadchodzi wiosna
Pani Wiosna ……………………………………………..……….………
Kolory wiosny
…………………………………………...…………
Pierwsze kwiaty
……………………………………………………...
Powrót ptaków
……………………………………………………....
Witaj wiosno !
………………………………………………………
Bajki i baśnie
Czerwony Kapturek
Czerwony Kapturek
Królewna Śnieżka
W krainie baśni
Moja ulubiona bajka
………………………………………………………
……………………………………………..……….
………………………………………………….…..
………………………………………………………
……………………………………………………...
3
6
9
11
15
18
20
21
24
26
W gospodarstwie
Na wsi
……………………………………………………..……….
W gospodarstwie
…………………………………………………..….
Koncert na podwórku
…………………………………..………….
Liczymy zwierzęta ………………………………………………….…..
Mamy i ich dzieci
...................................................................................
Wielkanoc
Zwyczaje i tradycje świąteczne
………………………………….…..
Pisanki, kraszanki
…………………………………………………...…
Wielkanocny koszyczek
……………………………………………...
Wielkanoc w moim domu ……………………………………………...
Święta tuż, tuż
…………………………………………………..….
Dbamy o Ziemię
Nasza planeta Ziemia
…………..…………………….……………
Przyroda wokół nas ………………………………………………………
Kolorowy świat
………………………………………………..…….
Pracowite mrówki …………………………………………………..….
Segregujemy śmieci ……………………………………………………...
Jestem Polakiem i Europejczykiem
Miasto
………………………………………………………….……
Wieś
……………………………………………………….…...….
Jestem Polakiem
…………………………………………….….….…..
Symbole narodowe Polski …………………………………….…….……
Polska w Europie
……………………………………………..……...….
1
30
32
34
38
40
44
46
50
52
54
59
61
64
67
70
73
75
77
80
81
Moi rodzice
Moja rodzina
……………………………………….….….………..
Zawody rodziców
…………………………………….……….………....
Moja mama ……………………………………………………………..…
Mój tata
………………………………………………………………..
Święto mamy i taty ……………………………………………………..…
Muzyka jest wśród nas
Z muzyką jest weselej
………………………………………….…….
Instrumenty perkusyjne
…………………………………………..……
Grzechotka też instrument ………………………………………….…….
Wesołe instrumenty ……………………………………………….……….
Muzyka na łące
......................................................................................
Święto dzieci
Dzieci to my ...................................................................................................
Święto dzieci ………………………………………………………….……..
Ulubione zabawki
…………………………………………………….…..
Nasze ulubione zabawy
……………………………...…………………
Wspólne zabawy dzieci
……………………………………………..….
Czym podróżujemy
Pojazdy lądowe
…………………………………………………………
Pojazdy poruszające się w powietrzu
…………….…………………....
Pojazdy wodne
…………………………………………………...…….
Podróż dookoła świata
………………………………..……..…………
Bezpieczna podróż ……………………………………………..…………..
Wakacje
Wkrótce wakacje
……………………………………….……………..….
Wakacyjne plany
………………………………………..………….…….
Lato dookoła
…………………………………………………………
Bezpieczne wakacje …………………………………………………………
Do widzenia przedszkole – to już wakacje ………………………….………
85
88
93
96
99
101
103
105
108
112
115
118
121
123
127
130
132
134
136
139
142
145
148
152
154
2
TEMAT KOMPLEKSOWY: NADCHODZI WIOSNA
I dzień
Temat dnia: PANI WIOSNA
RANEK
Oglądanie książek i albumów przedstawiających przyrodę wiosną.
Ukazanie piękna budzącej się do życia przyrody,
Wdrażanie do poszanowania książek, jako źródła wiedzy.
„Deszczowa zabawa” – zabawa rytmiczna Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak.
Aktywizacja umysłu i ciała dziecka, mobilizacja do działania.
Nauka tekstu:
Kapie deszczyk, kapie,
ja kropelki łapię.
Wezmę je do domu,
nie oddam nikomu.
Dzieci stoją w parach naprzeciwko siebie. Rytmicznie powtarzają każdą linijkę tekstu
uderzając najpierw w swoje dłonie, potem w kolanka, a potem w dłonie kolegi z pary.
Przy powtórzeniu tekstu uderzają najpierw w swoje dłonie, a potem swoją prawą dłonią
w prawą dłoń kolegi z pary, a lewą w lewą dłoń kolegi.
„Bociany i żabki” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.
Wybieramy 3 - 4 osoby to są bociany. Pozostałe dzieci to żabki. Bociany stoją z boku,
a żabki wesoło skaczą. Na hasło:
idzie bocian,
dzieci – bociany chodzą podnosząc
wysoko nogi, a żabki uciekają i siadają koło szafek, stolików. Na hasło:
bociany
odleciały
– bociany wymachują rękoma i odchodzą w wyznaczone miejsce, żabki cieszą
się i skaczą.
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE -
ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA
Temat: „Wiosna do nas zawitała” – wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza Anny
Bayer „List do wiosny” i ilustracji, cechy charakterystyczne wiosny.
Utrwalenie nazw i cech charakterystycznych czterech pór roku,
Zapoznanie dzieci z pierwszymi zmianami zachodzącymi wiosną w świecie
roślin i zwierząt,
Budzenie zainteresowań życiem przyrody wiosną,
Kształcenie właściwej postawy wobec przyrody.
Pomoce:
obrazki przedstawiające cztery pory roku,
Tablica demonstracyjna nr 6,
małe obrazki przedstawiające cztery pory roku (tyle, ile dzieci).
3
Przebieg:
„List do wiosny” – słuchanie wiersza Anny Bayer.
Nieśmiało spod śniegu
wygląda przebiśnieg,
więc zima do wiosny
pisze w swym liście.
Aby zza morza
szybko wracała,
czas jest najwyższy,
by wreszcie nastała.
Największe śpiochy
już się wyspały,
pan jeż, jeżowa
i jeżyk mały.
Piękne motyle
lecą nad łąkę,
chcą w berka zagrać
razem ze słonkiem.
Hej, wiosno, wiosno,
wiosenko miła
wszyscy czekają,
byś wreszcie przybyła.
Drzewa chcą z pąków
wypuścić liście.
Tak zima do wiosny
pisze w swym w liście.
Omówienie cech wiosny opisanych w wierszu.
„Wiosna” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji, cechy charakterystyczne
wiosny,
Tablica demonstracyjna nr 6.
„Cztery pory roku” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem tekstu Bożeny
Szuchalskiej.
Wiosna, lato, jesień, zima
krążą dookoła.
Zgadnij jaka pora roku
do zabawy woła?
Dzieci siedzą w kole, w środku leżą odwrócone obrazki przedstawiające cztery pory
roku. Podczas mówienia tekstu jedna osoba chodzi dookoła dzieci.
Po zakończeniu wchodzi do środka, losuje obrazek i mówi jaką przedstawia porę roku.
4
„Pory roku” - układanie w odpowiedniej kolejności następujących po sobie pór
roku.
Dzieci układają kolejno obrazki: wiosna, lato, jesień, zima, przypominając cechy
charakterystyczne każdej pory roku.
- Jaka pora roku występuje po zimie? (przełożenie obrazka wiosny, aby był po zimie).
- Jaka pora roku występuje po wiośnie? itd.
„Cztery pory roku” – zabawa ruchowa.
Dzieci losują małe obrazki, przedstawiające pory roku i mają dobrać się czwórkami, aby
w każdym kole była każda pora roku. Siadają, tworząc małe kółka. Na hasło:
wiosna
dziecko mające obrazek przedstawiający wiosnę, obiega swoje kółko i siada na swoim
miejscu. Podobnie wykonujemy z pozostałymi porami roku.
ZABAWY ZGODNE Z ZAINTERESOWANIAMI DZIECI
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
Kształcenie umiejętności porozumiewania się z kolegami umiarkowanym
głosem.
Wyjście na podwórko - spacer do parku.
Obserwacja zmian zachodzących
w przyrodzie.
Kształtowanie umiejętności bezpośredniej obserwacji,
Wyrabianie u dzieci nawyku poszanowania i ochrony zieleni w parkach.
POPOŁUDNIE
„Żabki”- zabawa ruchowa z elementem skoku.
Dzieci przykucają, nogi mają szeroko rozstawione, ręce trzymają pomiędzy nogami
opierając o podłogę. Naśladują skoki żabek.
„Pani Wiosna” – nazywanie i liczenia kwiatów na sukni Pani Wiosny, rysowanie
odpowiedniej liczby kropek.
Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 1.
Zapoznanie dzieci z nazwami wiosennych kwiatów: krokusy, przebiśniegi
i sasanki,
Kształcenie umiejętności liczenia określonej liczby elementów.
„Wiosna” – nauka wiersza Anny Bayer.
Wzbogacenie i utrwalenie języka literackiego w toku uczenia się wiersza
na pamięć.
Do przedszkola przyszła wiosna,
powitała dzieci.
Zaprosiła do ogródka,
przecież słonko świeci.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin