Carson M. - Menedżerowie. Jak myślą i pracują wielcy stratedzy piłki nożne.pdf

(8292 KB) Pobierz
FER GU SO N ,
A N C E L u T T I. W E N G E R , R ED KN A P P,
HODGSON. ROD GERS, S M IT H , A L L A R D Y C E . M c C A R T H Y I W IE L U IN
11181871
WSTĘP
Środowisko, w którym trw a ciągła ryw alizacja, w którym celem zmagań je st bezustanne dążenie do
przechytrzenia, zostaw ienia w pokonanym polu, pobicia przeciw nika wszelkimi środkami. W którym
w ola zw ycięstw a to zaledw ie początek drogi, a czynnikiem decydującym o zw ycięstwie lub porażce
jest skomplikowana kombinacja setki drobnych różnic. W którym zasadniczą rolę odgrywa
zaangażowanie w kulturę, trening i umiejętność realizacji planów gry. W którym wyniki surowo się
ocenia, a uznanie zyskuje zaledw ie kilka czołow ych pozycji, w którym w ielkie talenty pojaw iają się
rzadko, bez przerw y się przemieszczają, a żądania w obec nich codziennie są większe.
M owa o elicie zarządzającej futbolem ... albo o tak dobrze znanych zasadach zarządzania
w dzisiejszym św iecie korporacji.
Ta książka je st wyjątkowa. Ukazuje św iat w idziany oczami ludzi, którzy zaw iadują najbardziej
znanymi klubami piłkarskimi na św iecie, i próbuje w yjaśnić, ja k oni dają sobie radę z tymi
wyzwaniami, ja k motywują sw oje zespoły na drodze ku w ielkim sukcesom i ja k radzą sobie
w okresie, kiedy wyniki są gorsze od zakładanych. To bezprecedensow e spojrzenie za kurtynę
nadzwyczajnego teatru, w gląd w rolę, jaką odgryw ają w klubach menedżerowie.
Louis Jordan
wiceprezes i partner
w
Deloitte
o o o
Czego potrzeba, aby być dobrym przywódcą? Czy w biznesie, czy w futbolu umiejętność
przew odzenia je st ważnym atrybutem człowieka, który chce odnieść sukces. Napisano już mnóstwo
książek z dziedziny zarządzania,
które
om aw iają
zagadnienie
przywództwa w
kategoriach
abstrakcyjnych. Czy istnieje jednak lepszy sposób zdobycia praw dziw ej w iedzy o przywództwie niż
przeczytanie, co o tym skomplikowanym zagadnieniu sądzą tacy ludzie ja k sir A lex Ferguson, Arsène
Wenger albo José Mourinho?
Barclays funkcjonuje w ponad 50 państw ach i zatrudnia niemal 150 tysięcy osób, zatem
efektywne przewodzenie w takim globalnym biznesie ja k nasz je st dla osiągnięcia sukcesu kw estią
kluczową.
Od 2001 roku jesteśm y św iatow ym sponsorem tytularnym Barclays Prem ier League i głównym
sponsorem League Managers Association, zatem z przyjemnością w sparliśm y rów nież publikację tej
książki.
Mike Carson potrafił nakreślić sylwetki kilku najbardziej utytułowanych i znanych menedżerów
piłkarskich. W szyscy oni mają bardzo indywidualne poglądy na to, czym je st przywództwo,
i prezentują różne sposoby w ydobyw ania z zespołów tego, co najlepsze. Ale z tej książki jasno
wynika, że istnieją cechy charakteru, które są dla nich w spólne: miłość do piłki nożnej i bezustanne
dążenie do osiągania coraz lepszych wyników.
Mam nadzieję, że polubicie tę książkę.
Antony Jenkins
dyrektor Barclays Group
o o o
Rok 1992 był św iadkiem narodzin dw óch w ielkich instytucji piłkarskich: Barclays Prem ier League
i League Managers A ssociation (LMA). W ciągu kolejnych 21 lat pracow aliśm y nadzwyczaj ciężko
na rzecz naszych członków - aktualnych i byłych menedżerów z 92 zaw odowych klubów piłkarskich
w Anglii - chroniąc ich interesy i reprezentując ich. Jako grupa menedżerowie ci dysponują ogromem
skumulowanej w iedzy i dośw iadczenia nabytym w trakcie kierow ania tysiącami meczów na
najwyższych szczeblach rozgrywek. W tym czasie, w spierając sw oich członków, LMA pow oli i z
trudem zdobywało ich zaufanie i szacunek. Bezcennym skutkiem ubocznym tego procesu stała się
jedyna w sw oim rodzaju m ożliw ość w niknięcia w ich starannie chroniony św iat prywatny.
Od początku istnienia LMA edukacja i ustawiczny rozwój naszych członków - oraz przyszłych
członków - były obowiązkiem, który traktow aliśm y bardzo poważnie. W tej dziedzinie jednym
z naszych głównych zadań było dążenie do systematycznego badania i rozpoznawania cech
charakterystycznych tych menedżerów, którzy są najlepsi z najlepszych. Nasze wnioski nie
pozostaw iają w ątpliw ości, że tych najlepszych od pozostałych odróżnia cecha „przywódcy” .
N ajlepsi menedżerowie są pasjonatami futbolu, są ow ładnięci i kierow ani potrzebą przewodzenia
i odnoszenia sukcesów. Każdy z nich doskonale w ie, w jakim kierunku zmierza; w szyscy w iedzą
i rozumieją, ja k należy postępow ać, żeby osiągnąć cel; m ają bezcenną zdolność przenikania do serc
i umysłów ludzi, z którymi pracują, potrafią przekonywać tych ludzi, by podążali za nimi. M ają
niezaspokojone pragnienie zdobywania wiedzy, uw ielbiają się uczyć, z pow odzeniem dostosow ują
sw oje poczynania do zmieniających się czasów i okoliczności. Ponadto w szyscy chętnie i szczodrze
dzielą się w iedzą z młodymi adeptami, którzy staw iają pierw sze kroki na zdradliw ej drodze ku
doskonałości w zarządzaniu futbolem. W łaśnie ta szczodrość pozw oliła LMA metodycznie rozwinąć
w łasny
edukacyjny program
liderów
Przetrwaj, wygraj, odnieś sukces,
którego celem jest
zapewnienie naszym członkom ja k najlepszego startu na drodze do kariery.
Jesteśmy zatem nadzwyczaj dumni i zadowoleni, że niniejsza publikacja, nasza pierw sza książka,
tak wysoko zaw iesiła poprzeczkę. M enedżerowie i byli menedżerowie, którzy przyczynili się do jej
pow stania, łącznie w zięli udział w ponad 15 tysiącach meczów, po drodze zdobyw ając w sw oich
krajach wszystkie możliwe trofea. Ich sukces wynika - przynajmniej w części - ze św iadom ości, że
rola menedżera w klubie piłkarskim je st czymś w ięcej niż tradycyjnie rozumiana rola trenera,
z umiejętności ogarniania w
codziennej
pracy funkcji przywódcy, dobrego
ducha, trenera
i psychologa. To zawód kom pleksowy i tym trudniejszy od innych, że wykonywany je st pod jedynym
w sw oim rodzaju czujnym okiem opinii publicznej, która obserw uje każdy ich ruch. Sezon po sezonie
nadzwyczajne umiejętności pozw alają menedżerom przekuwać w izje w rzeczywistość. Sezon po
sezonie ich zadaniem je st spełnianie marzeń m ilionów ludzi i oni to zadanie realizują.
Dziękuję wszystkim osobom, które przyczyniły się do pow stania tej książki - w śród nich
M ike’ow i Carsonowi, którego energia i entuzjazm okazały się bezgraniczne. Mam nadzieję, że
zadow oli w as jej treść, a także m ożliw ość jedynego w sw oim rodzaju w glądu w istotę niemalże
intymnej pracy piłkarskich menedżerów oraz w to uświęcone miejsce, którym je st szatnia
profesjonalnej drużyny piłkarskiej.
Howard Wilkinson
prezes League M anagers Association
www.leaguemanagers.com
czerw iec 2013
PRZEDMOWA
Piłka nożna jako sport i szerzej, jako przemysł, je st zjaw iskiem unikatowym - pod w zględem zasięgu
oddziaływania, skali zainteresow ania kibiców i zdolności generowania emocji. Już od pokoleń
tworzy nadzwyczajne wspomnienia, oferując nam obrazy niezwykłych umiejętności i chw ile w ielkich
przeżyć. Ale doprow adza też do bólu i gniewu i zdążyła już spow odow ać ludzkie katastrofy. Na
całym św iecie zarówno dzieli, ja k i łączy ludzi różnych ras, narodow ości i statusów. Jest sportem
dyrektorów i robotników, dzieci i dorosłych.
W Wielkiej Brytanii ludźmi, których zadaniem i przyw ilejem je st przewodzenie futbolowi, są
menedżerowie. W gruncie rzeczy m ają niew iele wspólnego z zarządzaniem, za to znacznie w ięcej
z przew odzeniem ludziom. Ci, którzy przew odzą ludziom na najwyższych poziomach profesjonalnego
brytyjskiego futbolu - szczególnie w św iatow ej sław y Barclays Prem ier League - są napraw dę
nadzwyczajni. Ich praca jest w yczerpująca, osobista, techniczna i decydująca -
decydująca
0 sukcesie ich zespołów, rozw oju klubów i szczęściu w ielu osób. Jest także bezustannie publicznie
analizowana. Każdy ruch tych ludzi - czy to zaobserwowany, przypuszczalny czy też będący
w ytw orem wyobraźni innych - stanowi przedm iot analizy niemal na każdym forum, jakie sobie można
w yobrazić, od barów, poprzez biura, po blogi internetowe i transmisje na żywo w radiu i w
telew izji.
Chcę, żeby ta książka dała do myślenia ludziom z różnych obozów. Z jednej strony jest
skierow ana do wszystkich trenerów piłkarskich - zarówno tych, którzy już pracują w zawodzie, jak
1 tych, którzy dopiero do niego aspirują. Zaw iera spostrzeżenia zaczerpnięte z w iedzy praw ie
trzydziestu ludzi, którzy są w tej grze na najwyższym szczeblu. Z drugiej strony napisana została też
dla liderów funkcjonujących na w szelkich polach ludzkiej działalności: w biznesie, edukacji,
rządzie, organizacjach non profit, sztuce - w każdej dziedzinie, w której jednostki przew odzą innym
jednostkom i zespołom w ich pogoni za w ładzą i sukcesem. Sam pracuję w śród liderów biznesu,
w ydobyw am z nich najgłębiej ukryte siły w celu ja k najlepszego spraw ow ania przywództwa i wiem,
że książka ta będzie m iała dla nich realną w artość. Nie zamierzam przez to sugerować, że
którykolw iek z trenerów piłkarskich zna wszystkie odpow iedzi albo że trenerzy dysponują nimi
dzięki zbiorowej mądrości. Istnieje jednak pew ien zbiór okoliczności rodzący frapujący język
przywództwa, który będzie użyteczny dla liderów w e w szelkich okolicznościach i w każdej kulturze.
A idąc jeszcze dalej, książka ta została napisana dla fanów futbolu: dla mężczyzn i kobiet, którzy
kochają tę grę i którzy -
tak jak ja -
są zafascynowani wyzwaniami, przed jakim i stają
Zgłoś jeśli naruszono regulamin