Księga 09 K. Emmerych.pdf

(2537 KB) Pobierz
Ksi´ga IX
Od drugiego Êwi´ta
Kuczek a˝ do pierwszego
nawrócenia si´ Magdaleny
z ca∏oÊci
˚YWOT I BOLESNA M¢KA
PANA NASZEGO
JEZUSA CHRYSTUSA
I NAJÂWI¢TSZEJ
MATKI JEGO MARYJI
wraz z Tajemnicami Starego Przymierza
Wed∏ug widzeƒ Êwiàtobliwej
Anny Katarzyny Emmerich
wg. zapisków Klemensa Brentano
wydanie czwarte wznowione w roku 2003 przez
Katolickie publikacje
Powrót do Natury
80-345 Gdaƒsk-Oliwa ul. Pomorska 86/d
tel/fax. (058) 556-33-32
Spis tematów
1. Jezus w Ainon i Sukkot. Marya Sufanitka. Nawrócenie
cudzo∏o˝nicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
2. Jezus w Akrabia, Silo i Korei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
3. Jezus w Ofra, Salem i Aruma. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
4. Jezus opuszcza Arum´ i udaje si´ do Tenat-Silo
i Aser-Michmetat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
5. Jezus naucza w Meroz; przyjmuje Judasza Iskaryota
w poczet uczniów. Pochodzenie i charakter Judasza Iskaryota . . . . . . . 25
6. Nauka na górze ko∏o Meroz. Córki Laisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
7. Jezus w Iskaryot i Dotan. Uzdrowienie Issachara . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
8. Jezus idzie z Dotan do Endor. Uzdrowienie ch∏opca
pogaƒskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
9. Jezus w Abez i Dabrat ko∏o Tabor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
10. Jezus idzie do Giszala, miejsca urodzenia Êw. Paw∏a . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Uzdrowienie syna pogaƒskiego setnika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
11. Jezus naucza w Gabara. Pierwsze nawrócenie
Magdaleny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Magdalena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Kazanie na górze ko∏o Gabara. Magdalena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
W dalszych ksi´gach:
Nzuki i czyny Jezusa w Kafarnaum i w okolicy. Kazanie na górze
2
Od drugiego Âwi´ta Kuczek a˝ do
pierwszego narwócenia si´ Mgdaleny
_______
1. Jezus w Ainon i Sukkot. Marja Sufanitka.
Nawrócenie cudzo∏o˝nicy
_______
Jogbehy poszed∏ Jezus przez Sukkot do Ainon. Droga do
Sukkot, mniej wi´cej godzin´ trwajàca, by∏a przyjemna
i o˝ywiona obozowiskami karawan i ludêmi idàcymi do
chrztu. Po obu stronach sta∏y szeregi kuczek, a ludzie za-
j´ci byli gorliwie wykoƒczeniem ich, bo Êwi´ta Liczel za-
czyna∏y si´ zaraz po szabacie. Po drodze naucza∏ Jezus
tu i ówdzie. Przed Ainon sta∏ pi´kny namiot, w którym
Maria Sufanitka przygotowa∏a Jezusowi uroczyste przy-
j´cie, obecni byli najznakomitsi mieszkaƒcy, kap∏ani
i Maria z dzieçmi i przyjaciólkami. M´˝czyêni umyli Je-
zusowi i uczniom nogi, po czym podali im wyborniejszà
ni˝ zwykle przekàsk´ i napoje; zaj´∏y si´ tym dzieci Ma-
ryji i Inne. Przy powitaniu upad∏y niewiasty os∏onione,
na twarz przed Jezusem, a On wita∏ wszystkich uprzej-
mie i b∏ogos∏awi∏. Roniàc ∏zy radoÊci i wdzi´cznoÊci,
zaprosi∏a Maria Jezusa, by wstàpi∏ do jej domu. W po-
chodzie do miasta otoacza∏y Jezusa wko∏o dzieci Maryji
3
dwie dziewczynki i ch∏opczyk oraz inne dzieci, niosàc d∏ugie girlandy z kwiatów z d∏ugimi,
we∏nianymi wst´gami.
Jezus z kilkoma uczniami wszed∏ do altany, która sta∏a na podwórzu domu Maryji.
Tam Maryja jeszcze raz upad∏a przed Nim na kolana, p∏aczàc i dzi´kujàc goràco; to samo
uczyni∏y dzieci, a Jezus pog∏aska∏ je. Nast´pnie Maryja opowiedzia∏a Mu, ˝e by∏a tu z Sama-
rytankà Dinà i ˝e cz∏owiek, z którym ˝y∏a dotychczas da∏ si´ ju˝ ochrzciç. Maryja zna∏a Din´,
gdy˝ jej mà˝ ˝y∏ z trzema Êlubnymi jej dzieçmi w Damaszku. Samarytanka nie ust´powa∏a
w pochwa∏ach dla Jezusa. Obecnie, przej´ta radoÊcià na widok Jezusa pokazywa∏a Mu kosz-
towne suknie kap∏aƒskie i wysokà czapk´ kap∏aƒskà, którà zrobi∏a do Êwiàtyni; w takich ro-
botach by∏a nadzwyczaj zdolnà, a staç jà by∏o na to, bo mia∏a dosyç pieni´dzy i mienia. Jezus
by∏ dla niej bardzo ∏askawy.
Mówiàc o jej m´˝u, radzi∏ jej udaç si´ do niego i pojednaç z nim, bo b´dzie tam mieç okazj´
byç po˝ytecznà. NieÊlubne dzieci kaza∏ jej umieÊciç gdzieÊ, a potem wyprawiç pos∏aƒca do
m´˝a, by przyby∏ tu do niej. Z domu Maryji Jezus uda∏ si´ na miejsce chrztu i wstàpiwszy na
mównic´, naucza∏.
Przybyli tak˝e na szabat ¸azarz, Józef z Arymatei, Weronika, synowie Symeona i inni je-
rozolimscy uczniowie. Andrzej, Jan oraz uczniowie Chrzciciela byli tam dawniej; nie by∏o
jeszcze Jakuba M∏odszego. Chrzciciel poleci∏ jeszcze raz powiedzieç Jezusowi, aby uda∏ si´ do
Jerozolimy i wyzna∏ otwarcie przed ca∏ym Êwiatem, kim jest. Jan niecierpliwi∏ si´ i ˝àdny by∏
tego, gdy˝ nie móg∏ ju˝ sam g∏osiç Imienia Jezusa, a przecie˝ mia∏ tak wielkie, goràce, we-
wn´trzne tego pragnienie.
Z nadejÊciem szabatu naucza∏ Jezus w synagodze o stworzeniu Êwiata, o wodach, które
okrywa∏y ziemi´ i o upadku grzesznym, zaÊ najwyraêniej o Mesjaszu. T∏umaczy∏ tak˝e wzru-
szajàco wersety Izajasza 42,5-43, wskazujàc wyraênie na Siebie i na lud. Po szabacie odby∏a
si´ uczta w publicznym domu godowym, przyrzàdzona przez Maryj´ Sufanitk´.
Ca∏y dom i stó∏ ozdobione by∏y pi´knie zielenià, kwiatami i lampami; by∏o mnóstwo goÊci,
mi´dzy nimi i tacy, których Jezus uzdrowi∏. Niewiasty jad∏y osobno, oddzielone Êciankà. Pod-
czas uczty wesz∏a Maryja wraz z dzieçmi, postawi∏a przed Jezusem kosztowne korzenie i wy-
la∏a Mu na g∏ow´ flaszk´ wonnego olejku, a potem rzuci∏a si´ przed Nim na kolana. Nikt za
to nie zgani∏ niewiasty, bo powszechnie lubiono jà za jej szczodrobliwoÊç.
Jezus uprzejmy dla wszystkich, opowiada∏ podczas uczty przypowieÊci. Nast´pnego ranka
Jezus uzdrowi∏ wielu chorych, potem naucza∏ w synagodze, a tak˝e pod go∏ym niebem, by
i poganie, Êwie˝o ochrzczeni lub oczekujàcy na chrzest, mogli pos∏uchaç. Mówiàc w publicznej
nauce o marnotrawnym synu, przedstawia∏ rzecz tak barwnie i naturalnie, i˝ zdawa∏o si´,
jakby On by∏ tym ojcem odnajdujàcym syna. Wyciàgnàwszy ramiona zawo∏a∏: „Patrzcie! Oto
powraca zaginiony, przyrzàdêmy mu uczt´!” By∏o to tak naturalne, ˝e ludzie tu i ówdzie oglà-
dali si´ za tym, do kogo Jezus mówi∏, jakby to by∏o rzeczywistoÊcià. Wspominajàc o cielcu,
którego ojciec kaza∏ zabiç dla odnalezionego syna, mówi∏ znów inaczej, bardziej tajemniczo.
Wydawa∏o si´, jak gdyby mówi∏: „Co za ogrom mi∏oÊci, jeÊli Ojciec niebieski sk∏ada w ofierze
Swego w∏asnego Syna, by uratowaç Swe zagubione dzieci”.
4
Nauka ta szczególnie tyczy∏a si´ pokutujàcych, ochrzczonych i pogan, zmienionych przez
owego zaginionego i odnalezionego syna. Wszyscy obecni byli przej´ci radoÊcià i wzajemnà
mi∏oÊcià. Nauka ta, taki odnios∏a skutek podczas Êwi´ta Kuczek, ˝e poganie doznawali wsz´-
dzie goÊcinnego przyj´cia.
Po po∏udniu spacerowa∏ Jezus z uczniami i t∏umem ludzi z Ainon po kwiecistych ∏àkach
mi´dzy Ainon a Jordanem, gdzie sta∏y namioty pogan. Wszyscy rozmawiali o zgubionym sy-
nu, a byli weseli, szcz´Êliwi, przej´ci wzajemnà mi∏oÊcià.
Szabat koƒczy∏ si´ wczeÊniej, ni˝ zwykle. Uzdrowiwszy kilku chorych, Jezus naucza∏ po
raz wtóry. Potem wszyscy udali si´ na plac, le˝àcy przed miastem, ale w∏aÊciwie w jego obr´-
bie; bowiem mury miasta tworzy∏y ró˝ne za∏amania, a domy przegrodzone by∏y obszernymi
placami i ogrodami. Tam sta∏y trzy rz´dy kuczek ozdobione kwiatami, drzewkami, wst´gami,
figurami z owoców i mnóstwem lamp. W Êrodkowym rz´dzie zasiedli do uczty Jezus, ucznio-
wie, kap∏ani i obywatele miasta, podzieleni na ró˝ne grupy.
W jednym z bocznych rz´dów siedzia∏y niewiasty, w drugim dzieci szkolne, osobno ch∏opcy
i dziewcz´ta; szko∏a by∏a podzielona na trzy klasy, a ucz´szcza∏y do niej dzieci z ca∏ej okolicy.
Przy dzieciach siedzieli nauczyciele, ka˝da zaÊ klasa mia∏a swoich Êpiewaków. Dzieci
z wieƒcami na g∏owach obchodzi∏y od czasu do czasu sto∏y, Êpiewajàc i grajàc na fletach, har-
fach i cymba∏kach. M´˝czyêni natomiast trzymali w r´kach ga∏àzki palmowe, wierzbowe
o wàskich liÊciach i ga∏àzki z drzewka, hodowanego w wazonach. By∏ to mirt. W drugiej zaÊ
r´ce trzymali pi´kne, ˝ó∏te jab∏ka z Esrog. Na poczàtku, w Êrodku i przy koƒcu uczty Êpiewa-
li, potrzàsajàc przy tym ga∏àzkami.
Owoce, które trzymali w r´kach nie pochodzi∏y z Palestyny, lecz z jakiegoÊ cieplejszego
kraju, a otrzymywali je za poÊrednictwem karawan. Wprawdzie ros∏y i w Palestynie w miej-
scach bardziej nas∏onecznionych, jednak nie dochodzi∏y do takich wielkoÊci i zupe∏nie nie doj-
rzewa∏y. Owoc ˝ó∏ty, wielkoÊci ma∏ego melona, by∏ nieco p∏aski, ˝y∏kowaty, a w nim tkwi∏o
pi´ç ma∏ych ziaren, lecz bez nasiennika; szypu∏ka by∏a nieco skrzywiona. Kwiat bia∏y wyra-
sta∏ w wielki p´k, jak u nas bez. Ga∏´zie o wielkich liÊciach obwisa∏y ku ziemi i zapuszcza∏y
znowu korzenie, z których wyrasta∏o nowa latoroÊl; w ten sposób tworzy∏y si´ naturalne alta-
ny. Owoce kry∏y si´ mi´dzy liÊciami.
Poganie mieli tak˝e udzia∏ w tej uroczystoÊci. Ich kuczki sta∏y niedaleko, kuczki ochrzczo-
nych tu˝ obok ˝ydowskich. ˚ydzi goÊcili ich przyjaênie. Wszyscy byli przej´ci jeszcze naukà
o zaginionym synu. Uczta przeciàga∏a si´ do póênej nocy. Jezus obchodzi∏ wzd∏u˝ sto∏ów i na-
ucza∏, a gdzie spostrzeg∏ brak czegoÊ, rozkazywa∏ uczniom dostarczyç. Wsz´dzie panowa∏
dziwnie radosny nastruj, przerywany tylko modlitwami i Êpiewem; wsz´dzie jaÊnia∏y Êwia-
t∏a. Na dachach w Ainon sta∏y tak˝e chatki i altanki, w których mieszkaƒcy sp´dzali noc. Po
uczcie, gdy wszyscy udali si´ na spoczynek, pozostali w kuczkach tylko ubo˝si i s∏udzy jako
dozorcy.
Z Ainon powróci∏ Jezus do pobliskiego Sukkot w towarzystwie uczniów i t∏umu ludzi.
Wi´ksza cz´Êç drogi by∏a zastawiona kuczkami i namiotami; bowiem wielu okolicznych
mieszkaƒców sp´dza∏o tam Êwi´ta, a i karawany w´drowne zatrzymywa∏y si´ tam na czas
Êwiàt. Ca∏a droga wyglàda∏a jak spacerowa promenada. Za domkami w namiotach zgroma-
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin