Sarwa A. - Herezjarchowie i schizmatycy.pdf

(37156 KB) Pobierz
;
,
,,,,,,..
.~J
~~,,_„o
............,..... n'il::,r'.,.
~„~
„,...,,.
~
"'9v • t
....
.
•v-
/
~""
_,.„„
„„.°"",.,„4 1.;
~
..
-' ..,.,,
•....,.,,,_.,
,~·~łl ~-
.
~
...
Andrzej Sarwa
HEREZJARCHOWIE
I
SCHIZMA1YCY
Annoryka
SANDOl\'IIERZ
2009
SPIS
TREŚCI
ODAtITORA
7
9
-SZnlON
CZRNOKSI ĘżNIK
MANl
16
Nauka
~łaniego
1
8
Spadkobiercy
22
Bogomilska nauka
23
Na Zachodzie
27
J\RIUS't
l
AJUAN
l
E 31
Początki
31
Sytuat:ia
w
cesarstwie
i
Konstantyn
Wielki
(306- 337)
l'ierwszy
sobór ekumeniczny
w
Nicei
39
37
Po
soborze
~ESTORJ
uSZ
41
48
48
W
obronie
Jezusowego
czlowiecze1\stwa
Cyryl
51
Długa
droga do
zgody
s8
DIOSKUR, EU1YCl lES
I MONOFIZY1YZM
61
WIELKA
SCIUZMA
''WSCHODNIA.
69
Wschód
i
Zachód
w
cesarstwie
rzymskim 69
Ku
TQ7Jamowi
72
Schizma
fotjańska
7J
Wielka
schinna 77
Różnice
82
WIKLIF
85
Nauka
\\fiklifa
J.t\N
HUS
90
94
Zanim
poj awił
Sil(
llus
94
J
an
Hus
95
Czego
uczy! Hus?
102
Dalszt chicjt
husyL
yLmu
103
SAVONAROL\
109
5
LUTER I
l~Nl
116
.
nich
z
Wittenbergi
116
M
Zac-.tęlo
się
o<l o<lpui.tów
120
POCUltek
122
Ekskomunika
124
Cu.'f,o
uczył
Luter?
127
Ulrich
Zwingli
129
Jan
Kal\\in
131
Henryk
\
'lll
135
Pokłosie
138
JANSENlUSZ
I
JRGO
SPADKOBIF.RCY
140
RASKOLNICY
I
HERE.1YCY
W PRAWOSLAWNEJ ROSJI
SWEDENBORG
154
1
64
182
147
JOSEPH SMITH
1
MORMONI
RUSSEL
I
BADACZE
PISMA
ŚWIĘTEGO
Czego
uczył
Russel? 186
Epifaniści
190
Świadkowie
Jehowy
192
KO'lLOWSKA.
KOWALSKI
I
D'llf.LO Wl.EU<l.f.GO
.MJ!DSlf.RDZl.A
194
Dzieło
Wielkiego
Milosierd1ia
194
Uzyskanie
legalizacji
199
Refonny
Arc)·biskupa Kowulskiego
Nauka
o
M.iteczce
204
Proces\•
mariawickie
206
Rozlam
208
KOŚCIÓLSZATANA
211
201
SCI
nn1A
ARCYBISKUPA
LEFEBVRE'A
224
6
ODAlITORA
Chrteścijaństwo
po
ponad dwu
tysiącleciach
i
·tnienia
jawi
się
nam
rozbite i
skłócone.
Obecnie
egzystują dziesiątki
i
set -
ki
Kościołów, wyznań,
sck't, k-tórc
chociaż głoszą
wiar((
w
Chry,
tu
a,
to jednak
różnią się
między
sobą.
(,"zasem roz-
dok-trynalne
minimalne,
czasem
zaś głębokie
i
rozległe
niczym
przepaść,
k-tórej aai
przeskoczyć,
ani
nawet
obejść się
nie da,
bo
tyczące
podstawowych
dogmatów. Od
samego
pocz<
1tku istnienia chrystianizm
u
różni
ludzie
w
róż­
ny sposób interpretowali
naukę
Jezusa
Chrystusa.
Od
same-
go
początku
brak
było
jednomyślności,
czego
ślady
da
się
od-
szukać
takie
i
na
kartach
Nowego
Testamentu.
Mijały
lata
i stulecia i nic
się
nic
zmieniało.
Inaczej
myślących,
nic go-
dzących się
z
nauką Kościoła, Kościoła "~ę~
zości
wierzących
i
duchowień
'twa,
miast
ubywać, prtybywało.
Chcę
tutaj
opo\\iedzieć
o
tych
rozłamach
w
łonie
chrześci­
jaństwa
,
które
zdały
mi
się
-
wiem,
że
to
podejście
subiek-
tywne
-
ciekawsze od
innych
.
Ponieważ
nie
mam
zamiani
opo\viadać
historii
Kościoła,
przedstawiam Czytelnika\'.; tyl-
ko
zbiór
szkiców hist oryczno- rcligioznawczo-
litcrackich, nic
pretendujących
absolutnie
do
rangi
opracowania
naukowego.
Przy takim
zaloieniu
wolno mi
chyba
być trochę
stronniczym
w
osądach
i
interpretacji
fak-tów.
·
olno mi tci
chyba nic
w
trtymać
się ściśle
naukowej
terminologii
religioznawczej
i teologicznej,
nie
narażając
się
na zarzut
"bałaganu
tennino-
logicznego"
w
tekście.
Mam
nadziej~.
że
wyeliminowanie
zeń
Ue~li
to
tylko
było możliwe)
specjalistycznego
słownictwa,
uczyniło
go bardziej strawnym
dla
przeciętnego
Czytelnika.
bieżności
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin