Transporter amunicji Munitionsschlepper IV 1939.pdf
(
29695 KB
)
Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
1939
Pojazdy specjalne
Transporter amunicji Munitionsschlepper IV
Munitionsschlepper für Karl-Gerät auf Panzer IV
Munitionsschlepper IV. Typ:
transporter amunicji.
Lata produkcji:
XI.1939 - VIII.1941.
Wyprodukowano:
13 pojazdów.
Długość:
5,41 m.
Szero-
kość:
2,88 m.
Wysokość:
nieznana.
Prześwit:
40 cm.
Masa bojowa:
25000
kg.
Opancerzenie:
płyty walcowane
utwardzane powierzchniowo, łączone
spawaniem, o zróżnicowanej grubości
kadłuba: przód 50 mm, boki 30 mm, tył 20
mm.
Trakcja:
gąsienicowa.
Napęd:
silnik
gaźnikowy, czterosuwowy, widlasty, 12-
cylindrowy Maybach HL120 TRM, średni-
ca cylindra 105 mm, skok tłoka 115 mm,
pojemność 11867 cm
3
, stopień sprężania
6,5, moc maksymalna 300 KM (220,7
kW) przy 3000 obr./min., chłodzony pły-
nem.
Pojemność zbiorników paliwa:
470 l (140 + 110 + 220 l).
Zużycie paliwa
na 100 km:
droga 250 l, teren 350 l.
Układ napędowy:
wał napędowy, sprzę-
gło główne, skrzynia przekładniowa ZF SSG 76, 6 biegów do przodu i 1 do tyłu, mechanizmy zwrotnicze, przekładnie
boczne.
Podwozie:
8 par podwójnych kół nośnych o wymiarach 470 x 75-660, zblokowanych po dwa i tworzących cztery
wózki, amortyzowane ćwierćeliptycznymi resorami piórowymi, koła napędowe z przodu, napinające z tylu, cztery pary
podwójnych rolek o wymiarach 250 x 65-135 podtrzymujących górne odcinki gąsienic, wszystkie koła nośne i rolki pod-
trzymujące miały bandaże gumowe; gąsienice typu Kgs 61/400/120, o szerokości 400 mm, metalowe, jednosworzniowe,
jednogrzebieniowe, rozsław środków gąsienic 2450 mm, długość oporowa gąsienicy 3720 mm, ilość ogniw gąsienicy 99.
Instalacja elektryczna:
jednoprzewodowa 12 V.
Prędkość:
na drodze 40 km/h, w terenie 20 km/h.
Zasięg:
droga 209
km, teren 130 km.
Promień skrętu:
5,92 m.
Pokonywanie przeszkód:
ściany 60 cm, brody 1,0 m, rowy (okopy) 2,3 m,
stoki o nachyleniu do 30°.
Załoga:
4 osoby.
Oprócz ciężkich dział kolejowych
typu Dora, Niemcy posiadali również
moździerze KarI,
które były
najwięk-
szymi samobieżnymi działami
w dru-
giej wojnie światowej. Jednak olbrzymy
te stwarzały wiele problemów logistycz-
nych i technicznych, które należało roz-
wiązywać.
KarI
- monstrualny moździerz na
samobieżnym podwoziu - był szczyto-
wym osiągnięciem niemieckiej techniki w
dziedzinie artylerii. Po raz pierwszy ten
moździerz z charakterystyczną krótką
lufą, został użyty w walce latem
1944
roku, podczas oblężenia Sewastopolu na
Półwyspie Krymskim, gdzie odniósł sze-
reg spektakularnych sukcesów. Po raz
drugi wykorzystano jego druzgocącą silę
ognia w 1944 roku podczas tłumienia
Powstania Warszawskiego, gdzie rów-
nież jego pociski siały zamęt i spusto-
szenie wśród obrońców. Ten
124
tono-
wy, technicznie zaawansowany unikat,
strzelał ogromnymi
pociskami Beton-
granaten
(pociski do niszczenia bunkrów
i umocnień betonowych) kalibru
615 mm,
na maksymalną odległość 6800 metrów.
Jednak zaopatrywanie go w pociski o
masie 2640 kg i długości 2,5 m stwarzało
olbrzymie problemy. Zespoły konstruk-
cyjne pracujące nad Karlem zapomniały
o kwestii zaopatrzenia w amunicje. Wy-
korzystanie do przewożenia tych super
pocisków najcięższych
ciągników 18 t
Sd.Kfz 9,
jakie posiadał Wehrmacht, w
ogóle nie było brane pod uwagę. Roz-
miary amunicji do moździerzy oraz jej
masa sprawiły, że takowy pojazd musiał
zostać m.in. wyposażony w urządzenia
służące do jej podnoszenia, stąd też
Niemcy nie mieli wątpliwości, że ko-
niecznym było zbudowanie go na pod-
woziu PzKpfw IV, najcięższe go i naj-
większego produkowanego wówczas
seryjnie czołgu w III Rzeszy.
Jeszcze przed rozpoczęciem
próbnych jazd prototypu Karla rozwiąza-
no problem pojazdu mogącego dowozić
bezpośrednio na stanowisko ogniowe
moździerza wielkie
granaty przeciwbe-
tonowe.
Specjalny pojazd amunicyjny skonstruowano wykorzystując podwozie czołgu średniego
PzKpfw IV. Prototyp
wozu amunicyjnego zbudowano w
listopadzie 1939
roku na podwoziu czołgu
PzKpfw IV Ausf. D.
Zamiast wieży pojazd
wyposażony był w
platformę
ciągnącą się wzdłuż całego ka-
dłuba. Z przodu wozu, na prawo
od stanowiska kierowcy zamon-
towano
2,5-tonowy dźwig,
wy-
posażony w ramię o długości 340
cm i elektryczny napęd. Z tyłu
pojazdu, nad przedziałem silni-
kowym umieszczono skrzynię
ładunkową, w której przewożono
4 pociski.
Łuski z ładunkami
miotającymi przewożono we-
wnątrz wozu. Prąd do silnika
napędzającego dźwig wytwarzał
agregat elektryczno-benzynowy
służący w zwykłych czołgach do
elektrycznego obrotu wieży. W
trakcie transportu kolejowego
dźwig był zdemontowany - ramię
i wysięgnik spoczywały na skrzy-
ni amunicyjnej. Do
sierpnia 1941
roku w oparciu o kadłuby PzKpfw
IV w wersjach D, E oraz F firma
Krupp-Gruson w Magdeburgu
dostarczyła
13
egzemplarzy
Mu-
nitionsschlepper
für
Karl-
Gerät,
zbudowanych na podwo-
ziu czołgu
PzKpfw IV Ausf. F.
Transportery nie były przerób-
kami tego czołgu, ale budowano
je od nowa, wykorzystując ka-
dłub, zawieszenie i inne podze-
społy wersji podstawowej.
Moździerz KarI wraz z
wyposażeniem, większą cześć
drogi na stanowiska ogniowe
odbywał
koleją.
W skład pocią-
gów przewożących elementy
moździerza wchodziło też kilka
platform kolejowych do przewo-
żenia transporterów amunicji
Munitionsschlepper IV.
Po
dotarciu w pobliże miejsca walk,
moździerze KarI były montowane
i same na gąsienicach podjeż-
dżały na stanowiska ogniowe.
Pociski do dział wyjmowano z
towarowych wagonów kolejo-
wych za pomocą suwnic bramo-
wych lub dźwigów zamontowa-
nych na transporterach. Następ-
nie transportery przejeżdżały na
stanowiska ogniowe, zatrzymy-
wały się z tyłu, w pobliżu zamka
Karla i za pomocą dźwigu wyposażonego w specjalne chwytaki
umieszczały naboje bezpośrednio na platformie ładowniczej moździe-
rza. Po odpaleniu ładunku transportery odjeżdżały po następną partie
amunicji.
Każdy z sześciu ciężkich moździerzy Karl-Gerat 040 otrzymał
po
dwa
Munitionsschlepper IV, trzynasty przydzielono moździerzowi
nr VII. Oprócz tego każdemu moździerzowi towarzyszyły dwie cięża-
rówki, dwa lekkie samochody obsługi i co najmniej jeden 12-tonowy
pojazd
półgąsienicowy przewożący załogę moździerza. Do września
1944 roku nie utracono żadnej z maszyn, natomiast ich późniejsze
losy, z uwagi na brak odpowiednich danych, pozostają nieznane.
Plik z chomika:
bujakaszaka
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
- historia
- Tajna historia Polski
Pliki dostępne do 21.01.2024
►Mapy Wojskowe Topograficzne Polski 1979-89 (3 CD)
09.Historia Polski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin