Robert K. Wysocki efektywne-zarzadzanie-projektami.-wydanie-vii full scan.mobi

(20058 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
O autorze ............................................................................17
Przedmowa ..........................................................................19
Wprowadzenie .....................................................................21
Część I.
Zarządzanie projektami — podstawy
35
Rozdział 1. Czym jest projekt? ................................................................37
Definicja projektu ................................................................................................ 38
Sekwencja działań ............................................................................................ 38
Niepowtarzalne działania ............................................................................... 38
Złożone działania ............................................................................................ 39
Powiązane działania ........................................................................................ 39
Jeden cel ............................................................................................................ 39
Określony czas realizacji ................................................................................ 40
Bez przekraczania budżetu ............................................................................. 40
Zgodnie z wymaganiami ................................................................................ 40
Biznesowa definicja projektu ..........................................................................41
Intuicyjne ujęcie wachlarza projektowego .........................................................41
Czym jest program? .............................................................................................. 43
Czym jest portfel projektów? .............................................................................. 44
Poziom przedsiębiorstwa .................................................................................... 45
Trójkąt zakresu projektu ..................................................................................... 45
Zakres ................................................................................................................ 46
Jakość ................................................................................................................. 46
Koszty ................................................................................................................ 47
Czas .................................................................................................................... 47
Zasoby ............................................................................................................... 48
Kup książkę
Poleć książkę
4
Efektywne zarządzanie projektami
Ryzyko ............................................................................................................... 48
Trójkąt zakresu projektu jako zrównoważony system ............................... 48
Nadawanie priorytetów zmiennym trójkąta zakresu
pod kątem usprawnień w procesie zarządzania zmianą ......................... 50
Trójkąt zakresu projektu w praktyce ............................................................. 50
Klasyfikowanie projektów i jego znaczenie ....................................................... 51
Wskazywanie kryterium klasyfikacji projektów .......................................... 52
Klasyfikacja według cech projektów ............................................................. 52
Klasyfikacja według typów projektów .......................................................... 54
Współczesne otoczenie projektowe ....................................................................55
Duża szybkość ...................................................................................................55
Duża zmienność ...............................................................................................55
Niższe koszty .....................................................................................................56
Rosnący stopień skomplikowania ................................................................ 57
Większa niepewność ........................................................................................ 57
Podsumowanie ...................................................................................................... 57
Pytania do dyskusji ............................................................................................... 57
Rozdział 2. Czym jest zarządzanie projektami? .........................................59
Podstawy zarządzania projektami .......................................................................61
Jaki problem biznesowy ma rozwiązać ten projekt? ....................................61
Co będzie trzeba zrobić? ................................................................................. 62
Co zostanie zrobione? ..................................................................................... 62
Jak to zostanie zrobione? ................................................................................ 62
Skąd będzie wiadomo,
że
to zostało zrobione? ............................................63
Na ile skutecznie zostało to zrobione? ..........................................................63
Wyzwania związane ze skutecznym zarządzaniem projektami ......................65
Elastyczność i dostosowywanie się .................................................................65
Szeroka wiedza na temat firmy i jej systemów ............................................. 67
Przejmij kontrolę nad projektem i zarządzaniem nim .............................. 67
Zarządzanie projektami to uporządkowany zdrowy rozsądek ................. 68
Zarządzanie chochlikami .................................................................................... 68
Chochlik zakresu ............................................................................................. 69
Chochlik nadziei ............................................................................................. 69
Chochlik wysiłków .......................................................................................... 69
Chochlik cech .................................................................................................. 70
Czym tak naprawdę są wymagania projektu? ................................................... 70
Modele cyklu zarządzania projektami — wprowadzenie ............................... 75
Metody tradycyjnego zarządzania projektami ............................................ 79
Metody zwinnego zarządzania projektami ................................................. 84
Metody ekstremalnego zarządzania projektami ......................................... 90
Modele cyklu zarządzania projektem emertxe ............................................ 94
Przegląd modeli PMLC .................................................................................. 96
Wybór najlepiej dopasowanego modelu PMLC .............................................. 97
Całkowity koszt ............................................................................................... 98
Czas trwania projektu ..................................................................................... 99
Stabilność rynku .............................................................................................. 99
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
5
Technologia ...................................................................................................... 99
Klimat biznesowy ...........................................................................................100
Liczba działów, na które oddziałuje projekt ...............................................100
Uwarunkowania organizacyjne ....................................................................100
Umiejętności i kompetencje zespołu projektowego .................................. 101
Podsumowanie ..................................................................................................... 101
Pytania do dyskusji ..............................................................................................102
Rozdział 3. Grupy procesów w ramach zarządzania projektami .................103
Definiowanie pięciu grup procesów .................................................................104
Grupa procesów wyznaczania zakresu ........................................................104
Grupa procesów planowania ........................................................................105
Grupa procesów rozpoczynania ...................................................................106
Grupa procesów monitorowania i kontroli ...............................................106
Grupa procesów zamykania projektu ..........................................................107
Definiowanie dziesięciu obszarów wiedzy .......................................................107
Zarządzanie integracją ...................................................................................108
Zarządzanie zakresem ....................................................................................108
Zarządzanie czasem ........................................................................................108
Zarządzanie kosztami ....................................................................................108
Zarządzanie jakością ......................................................................................109
Zarządzanie zasobami ludzkimi .................................................................. 110
Zarządzanie komunikacją ............................................................................. 111
Zarządzanie ryzykiem .................................................................................... 112
Zarządzanie zaopatrzeniem ..........................................................................123
Zarządzanie relacjami z interesariuszami projektu ...................................137
Mapowanie obszarów wiedzy na grupy procesów ..........................................137
Na czym polega mapowanie? ........................................................................138
Jak korzystać z mapowania? ..........................................................................138
Definiowanie modeli PMLC na podstawie grup procesów .....................138
Spojrzenie w przyszłość — mapowanie grup procesów
w celu wyznaczenia złożonych modeli PMLC ........................................139
Podsumowanie .....................................................................................................139
Pytania do dyskusji ..............................................................................................139
Część II.
Tradycyjne zarządzanie projektami
141
Rozdział 4. Wyznaczanie zakresu projektu TPM ...................................... 143
Narzędzia, schematy i procesy stosowane
w wyznaczaniu zakresu projektu ...............................................................144
Zarządzanie oczekiwaniami klienta .................................................................145
Odróżnianie potrzeb od zachcianek ...........................................................145
Proces wyznaczania zakresu projektu ..........................................................146
Spotkanie dotyczące zakresu projektu ........................................................149
Efekty spotkania dotyczącego zakresu projektu ........................................152
Podsumowanie ..................................................................................................... 181
Pytania do dyskusji .............................................................................................. 181
Kup książkę
Poleć książkę
6
Efektywne zarządzanie projektami
Rozdział 5. Planowanie projektu TPM .................................................... 183
Narzędzia, schematy i procesy w planowaniu projektu .................................184
Znaczenie planowania ........................................................................................186
Pakiety oprogramowania w planowaniu projektów .......................................187
Czy potrzebuję pakietu oprogramowania? .................................................188
Narzędzia planowania projektów ................................................................189
Ile czasu powinno zajmować planowanie? .................................................. 191
Wspólne sesje planowania projektowego .........................................................192
Planowanie sesji ..............................................................................................193
Prowadzenie wspólnej sesji planowania projektu ......................................199
Tworzenie struktury podziału pracy ................................................................ 200
Tworzenie WBS na podstawie RBS ..............................................................201
Zastosowania struktury podziału pracy ..................................................... 203
Tworzenie struktury pracy ........................................................................... 204
Sześć kryteriów testowania kompletności struktury podziału pracy ..... 207
Podejścia do tworzenia struktury podziału pracy ......................................212
Prezentacja graficzna struktury podziału pracy .........................................216
Szacowanie ............................................................................................................219
Szacowanie czasu trwania projektu ............................................................. 220
Ilość zasobów a czas trwania .........................................................................221
Zmienność czasu trwania działania ............................................................ 223
Sześć metod prognozowania czasu trwania działania .............................. 224
Cykle szacowania ........................................................................................... 228
Prognozowanie ilości potrzebnych zasobów ............................................ 229
Planowanie zasobów ..................................................................................... 232
Prognozowanie kosztów ................................................................................233
Tworzenie diagramu sieci projektu .................................................................. 236
Tworzenie kompletnego diagramu sieci projektu .................................... 236
Korzyści z tworzenia harmonogramu sieciowego .................................... 237
Budowanie diagramu sieci metodą diagramowania pierwszeństwa ...... 238
Zależności ........................................................................................................241
Ograniczenia .................................................................................................. 243
Zmienne opóźnione ...................................................................................... 247
Tworzenie wstępnego harmonogramu projektu ....................................... 247
Analiza wstępnego diagramu sieci projektu .............................................. 252
Skracanie harmonogramu .............................................................................253
Rezerwa menedżerska ................................................................................... 255
Pisanie skutecznej propozycji projektu ........................................................... 257
Treść propozycji projektu ............................................................................ 257
Format propozycji projektu ......................................................................... 259
Zgoda na uruchomienie projektu .................................................................... 259
Podsumowanie .................................................................................................... 260
Pytania do dyskusji ............................................................................................. 260
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin