Księga 11 K. Emmerych.pdf
(
9774 KB
)
Pobierz
Ksi´ga XI
Nawrócenie Magdaleny,
popad∏ej powrotnie w grzechy,
a˝ do oddania kluczy Piotrowi
z ca∏oÊci
˚YWOT I BOLESNA M¢KA
PANA NASZEGO
JEZUSA CHRYSTUSA
I NAJÂWI¢TSZEJ
MATKI JEGO MARYJI
wraz z Tajemnicami Starego Przymierza
Wed∏ug widzeƒ Êwiàtobliwej
Anny Katarzyny Emmerich
wg. zapisków Klemensa Brentano
wydanie czwarte wznowione w roku 2003 przez
Katolickie publikacje
Powrót do Natury
80-345 Gdaƒsk-Oliwa ul. Pomorska 86/d
tel/fax. (058) 556-33-32
Spis tematów
1. Jezus naucza w Azanot. Nawrócenie Magdaleny,
popad∏ej powrotnie w grzechy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
2. Jezus w Gatefer, Kislot i Nazaret . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
3. Jezus naucza na górze ko∏o Tabor i przybywa do Sunem . . . . . . . . . . . . . 12
4. Âci´cie Êw. Jana Chrzciciela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
5. Jezus w Tenat-Silo i Antipatris. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
6. Jezus w Beteron i w Betanii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
7. Jezus w Jucie. Powiadamia o Êmierci Jana Chrzciciela. . . . . . . . . . . . . . . 26
8. Sprowadzenie i pogrzebanie zw∏ok Êw. Jana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
9. Jezus w Batanii i Jerozolimie. Uzdrowienie chromego
od 38 lat. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
10. Jezus wykupuje jeƒcow w Tirzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
11. Jezus w Kafarnaum i okolicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
12. Nakarmienie 5000 ludzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
13. Jezus chodzi po morzu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
14. Jezus naucza o Chlebie ˝ywota. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
15. Jezus w Dan i Ornitopolis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
16. Syrofenicyanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
17. Jezus w Gessur i Nobah. Obchód Êwi´ta Purim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
18. Jezus w Regabie i w Cezarei Filipowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
19. Koniec kazania na górze. Nakarmienie 4000 ludzi.
Faryzeusze ˝àdajà znaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
20. Piotr otrzymuje klucze Królestwa Niebieskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
W dalszych ksi´gach:
Od drugich Êwiàt Wielkanocnych do powrotu z Cypru
2
Nawrócenie Magdaleny, popad∏ej powrotnie
w grzech, a˝ do oddania kluczy Piotrowi
_______
1. Jezus naucza w Azanot. Nawrócenie Magdaleny,
popad∏ej powrotnie w grzechy
_______
niej wi´cej godzin´ na po∏udniowy zachód od gospody
w Dotaim, naoko∏o wy˝yny, le˝a∏a ma∏a miejscowoÊç Azanot.
Z tej wy˝yny, jakby ze stolicy, ju˝ w dawnych czasach
nauczali prorocy. Przez uczniów rozesz∏a si´ by∏a ju˝ w okolicy
wiadomoÊç, ˝e Jezus b´dzie mia∏ wielkà nauk´; zdà˝ali wi´c tu
ludzie z ca∏ej Galilei. Marta zaÊ pojecha∏a ze s∏u˝àcà do
Magdaleny, aby jà nak∏oniç do przybycia na t´ nauk´.
Magdalena, której zboczenia dochodzi∏y do ostatecznoÊci,
przyj´∏a jà z lekcewa˝eniem. W∏aÊnie w czasie przybycia
Marty zaj´tà by∏a strojeniem si´ i kaza∏a jej powiedzieç, ˝e
obecnie nie mo˝e z nià mówiç. Marta, modlàc si´, czeka∏a
z niewypowiedzianà cierpliwoÊcià. Na koniec przysz∏a
nieszcz´Êliwa Magdalena, z lekcewa˝eniem, zuchwa∏oÊcià
i z niech´cià, gdy˝ wstydzi∏a si´ prostego odzienia Marty
3
i obawia∏a si´, aby obecni goÊcie jej nie zauwa˝yli i dlatego za˝àda∏a od niej, aby si´ oddali∏a.
Marta
prosi∏a tylko o kàcik do wypoczynku. Umieszczono jà zatem wraz ze s∏u˝ebnicà, w izdebce
bocznego budynku i pozostawiono umyÊlnie, czy te˝ przez zapomnienie, bez jedzenia i picia.
By∏o to po po∏udniu.
Tymczasem, Magdalena stroi∏a si´ na biesiad´, do której zasiad∏a na ozdobnym krzeÊle,
Marta zaÊ i jej s∏u˝ebnica, modli∏y si´. Po rozkosznej uczcie, przysz∏a nareszcie Magdalena
i przynios∏a Marcie coÊ do picia i coÊ do jedzenia na talerzyku, talerzyk mia∏ brzeg niebieski.
Mówi∏a gwa∏townie oraz pogardliwie, w ogóle, ca∏e jej zachowanie by∏o dumne i bezczelne,
zdradza∏o jednak wewn´trzny niepokój i rozterk´. Marta prosi∏a jà z wielkà mi∏oÊcià i poko-
rà, aby pos∏ucha∏a tej wielkiej nauki Jezusa w pobli˝u; wszystkie przyjació∏ki, które niedaw-
no podczas nauki znalaz∏a, b´dà tam tak˝e i cieszà si´ bardzo, ˝e si´ z nià zobaczà. Wszak sa-
ma, jawnie ju˝ okaza∏a, jak bardzo czci Jezusa i s∏usznie wi´c, aby uczyni∏a t´ przyjemnoÊç
jej i ¸azarzowi, i przyby∏a na nauk´, zw∏aszcza, ˝e nie tak pr´dko nadarzy si´ znów sposob-
noÊç, by tak blisko us∏yszeç cudownego proroka, a zarazem zobaczyç wszystkich swych przy-
jació∏. Przez namaszczenie Jezusa, podczas uczty w Gabara, dostatecznie okaza∏a, ˝e umie
poznaç i uczciç to, co jest prawdziwie wznios∏e i wspania∏e; niech wi´c z radoÊcià znów powi-
ta to, co ju˝ raz szlachetnie i odwa˝nie, publicznie umia∏a uznaç i oceniç. Zbytecznie mówiç
i trudno wypowiedzieç, z jakà mi∏oÊcià przemawia∏a jej Marta do serca i z jakà cierpliwoÊcià
znosi∏a odpychajàce i lekcewa˝àce jej zachowanie. Wreszcie rzek∏a Magdalena: „Pójd´, ale
nie z tobà, z tak licho jak ty ubranà iÊç nie mog´, ustroj´ si´ wed∏ug mego stanu i pójd´
z przyjació∏kami. Po tym si´ rozsta∏y. Pora by∏a bardzo póêna.
Nazajutrz rano, w czasie ubierania si´, kaza∏a Magdalena zawo∏aç Mart´, która zdobywa-
∏a si´ na najwi´kszà cierpliwoÊç i bez przerwy modli∏a si´ w duszy, aby Magdalena si´ popra-
wia∏a i z nià wybra∏a na nauk´ Jezusa.
Magdalena siedzia∏a na niskim sto∏ku, owini´ta w cienkà, we∏nianà szat´. Dwie niewolni-
ce zaj´te by∏y obmywaniem jej nóg i ràk oraz nacieraniem wonnymi olejkami. W∏osy jej po-
dzieli∏y przedzia∏kami ponad uszy i z ty∏u na trzy cz´Êci, uk∏ada∏y je g∏adko, czesa∏y i splata-
∏y. Nast´pnie na cienkà, we∏nianà koszul´, wdzia∏a zielonà sukni´ w wielkie, ˝ó∏te kwiaty,
a na to jeszcze fa∏dzistà szat´. Na g∏owie mia∏a karbowany, wysoki czepek, wystajàcy przed
czo∏o. W∏osy i czepek poprzetykane by∏y du˝à iloÊcià pere∏. Nosi∏a d∏ugie zausznice. R´kawy
sukni by∏y u góry szerokie, a˝ po ∏okcie, w dolnych cz´Êciach Êciàgni´te szerokimi, lÊniàcymi
sprzàczkami, szata by∏a marszczona. Spodnia suknia na piersiach by∏a otwartà i spojonà
b∏yszczàcymi sznurkami. Przy ubieraniu si´ mia∏a w r´ce okràg∏e, b∏yszczàce zwierciad∏o.
NapierÊnik, suto ozdobiony z∏otem, graniastymi kamieniami i per∏ami, okrywa∏ jej piersi. Na
spodniej sukni nosi∏a sukni´ wierzchnià, pow∏óczystà, z krótkimi, szerokimi r´kawami. Suk-
nia ta by∏a z fio∏kowego, mieniàcego si´ jedwabiu, zdobiona i przetykana mnóstwem wiel-
kich, pstrych i z∏otych kwiatów. W sploty w∏osów powtykane by∏y ró˝e z surowego jedwabiu,
sznurki pere∏ i wystajàca, wzorzysta tkanina, jakby koronka. W∏osy ma∏o co mo˝na by∏o wi-
dzieç z pod ozdób, tworzàcych czubek z przodu, ponad twarzà. Ponad tym strojem g∏owy, mia-
∏a przezroczystà, cienkà, bogatà zas∏on´, która z przodu sz∏a przez ów czubek, z ty∏u zaÊ, Êcià-
gni´ta zwisa∏a, a od twarzy spada∏a na ramiona.
4
Marta opuÊci∏a teraz swà siostr´ i posz∏a do gospody pod Damnà, aby opowiedzieç Maryji
i Êwi´tym niewiastom, ˝e uda∏o jej si´ nak∏oniç Magdalen´ do s∏uchania nauki w Azanot.
Do Damny przyby∏o z NajÊwi´tszà Pannà wi´cej ni˝ dwanaÊcie niewiast, aby stàd udaç si´ do
Azanot na nauk´. Mi´dzy nimi by∏y: Anna Kleofasa, Zuzanna Alfeusza, Zuzanna z Jeruza-
lem, Weronika, Joanna Chuza, Maryja Marka, Dina, Maroni, Sufanitka.
Z gospody w Dotaim przyby∏ Jezus wraz z szeÊcioma Aposto∏ami i wieloma uczniami do
Azanot; po drodze spotka∏ si´ z Êwiàtobliwymi niewiastami, idàcymi z Damny. ¸azarz tak˝e
by∏ z Nim.
Po oddaleniu si´ Marty, Magdalena dr´czona by∏a bardzo od diab∏a, który chcia∏ jà po-
wstrzymaç od podró˝y na nauk´ Jezusa. By∏aby ju˝ nie posz∏a, gdyby nie to, ˝e jej goÊcie
umówili si´, aby podà˝yç tak˝e do Azanot i tam równie˝ przypatrzyç si´ temu – jak si´ wyra-
˝ali – widowisku. Magdalena i inne grzesznice pojecha∏y na os∏ach do gospody kobiet przy je-
ziornych kàpielach Betulii; objuczone os∏y nios∏y tam˝e przepyszne siedzenie dla Magdaleny,
jako te˝ i dywany dla innych.
Nazajutrz ubra∏a si´ Magdalena za zbytkiem i przepychem i zjawi∏a si´ z towarzyszkami
na miejscu nauki, które by∏o oddalone z gospody o ma∏à godzink´ drogi. Z szumem i zwraca-
jàc na siebie ogólnà uwag´, rozprawiajàc g∏oÊno i rozglàdajàc si´ naoko∏o, siad∏y z dala od
Êwi´tych niewiast, na naczelnym miejscu, pod otwartym namiotem. Byli przy nich i m´˝czyê-
ni tego samego co i one pokroju. Siedzia∏y na pulchnych sto∏eczkach, wezg∏owiach i kobier-
cach, na widowni wszystkich; Magdalena na czele. Ona to w∏aÊnie by∏a powodem ogólnych
szeptów i pomruków; tu bowiem w ca∏ej okolicy by∏a jeszcze wi´cej znienawidzona i pogar-
dzana, ni˝ w Gabara. Faryzeusze, którzy wiedzieli o jej pierwszym, nag∏ym nawróceniu, po
którym niebawem popad∏a znowu w grzechy, gorszyli si´ na jej widok i czynili mi´dzy sobà
ró˝ne uwagi, ˝e Êmie i ˝e wolno jej tu si´ pokazywaç.
Wielkà i surowà Swà nauk´ poprzedzi∏ Jezus uzdrowieniem wielu chorych. Szczegó∏ów nie
mog´ ju˝ sobie przypomnieç, wiem jednak jeszcze, ˝e wo∏a∏ „biada” na Kafarnaum, Betsaid´
i Chorazim; mówi∏, ˝e królowa Saba przyby∏a z po∏udnia s∏uchaç màdroÊci Salomona, a prze-
cie˝ tu jest wi´cej ni˝ Salomon. Zdumiewajàcym by∏o, ˝e ró˝ne niemowl´ta na r´kach matek,
g∏oÊno wo∏a∏y: „Jezus z Nazaretu, najwi´kszy prorok, syn Dawida, Syn Bo˝y”. Wielu, a nawet
Magdalena, byli tym na wskroÊ wstrzàÊni´ci. Majàc na myÊli Magdalen´, mówi∏ Jezus: „Gdy
szatan zostanie wyp´dzony i dom si´ oczyÊci, wtedy wraca on z szeÊcioma towarzyszami
i sprawia stan gorszy ni˝ by∏ przedtem”. Magdalen´ przejà∏ strach. Wzruszywszy w ten spo-
sób serca wielu, rozkaza∏ Jezus szatanowi w ogólnoÊci, zwracajàc si´ na wszystkie strony,
wyjÊç z tych wszystkich, którzy po˝àdajà uwolniç si´ od niego; którzy jednak nadal chcà byç
z nimi z∏àczeni, niech go stàd ze sobà zabiorà i to miejsce opuszczà. Na ten rozkaz zacz´li
op´tani w ko∏o wo∏aç: „Jezu, Synu Boga!” A tu i ówdzie wpadali ludzie w omdlenie.
Mi´dzy innymi i Magdalena, która na przepysznym siedzeniu Êciàga∏a na siebie ogólnà
uwag´, upada∏ nagle wÊród gwa∏townych skurczów. Inne grzesznice pocz´∏y nacieraç jà pach-
nid∏ami i chcia∏y jà wynieÊç, by korzystajàc z tego, same z honorem mog∏y si´ uchyliç; pra-
gn´∏y bowiem szatana w sobie zatrzymaç. Gdy jednak lud zewszàd zaczà∏ wo∏aç: „Mistrzu,
wstrzymaj si´, ta niewiasta umiera!” przerwa∏ Jezus nauk´ i rzek∏: „Posadêcie jà na jej krzeÊle,
5
Plik z chomika:
Klaryssas
Inne pliki z tego folderu:
01. Wstęp K. Emmerych.pdf
(323 KB)
Księga 01 K. Emmerych.pdf
(6584 KB)
Księga 02 K. Emmerych.pdf
(14450 KB)
Księga 03a K. Emmerych.pdf
(22721 KB)
Księga 03b K. Emmerych.pdf
(20548 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin