Uszkodzenie narządu słuchu oraz jego konsekwencje dla rozwoju i funkcjonowania człowieka.
Teza 1.
Trudności i problemy poszczególnych osób z uszkodzeniami słuchu nie są jednakowe.
Teza 2.
Uszkodzenia słuchu bywają różne i powodują różnego typu zakłócenia w funkcjonowaniu człowieka.
Objawy uszkodzenia słuchu u małych dzieci:
• Brak reakcji na dźwięki, zwłaszcza ciche.
• Brak lub opóźnienie rozwoju mowy.
• Zaburzenie rozwoju emocjonalnego i społecznego.
Objawy uszkodzeń słuchu u dzieci starszych i młodzieży:
• Wady wymowy.
• Trudności w koncentrowaniu uwagi na określonych zadaniach.
• Trudności w kontakcie z rówieśnikami.
• Trudności w nauce szkolnej.
Objawy uszkodzeń słuchu u dorosłych:
• Wrażenie zatkania ucha.
• Szumy uszne.
• Trudności w rozumieniu szeptu i mowy cichej.
• Trudności w rozumieniu wypowiedzi w rozmowach z udziałem kilku osób.
• Trudności w rozumieniu mowy przez telefon, w czasie słuchania radia i oglądania telewizji.
Podział uszkodzeń słuchu
Kryteria podziału uszkodzeń słuchu:
1.Lokalizacja uszkodzenia.
2. Czas, w którym nastąpiło uszkodzenie (względem rozwoju mowy).
3. Stopień uszkodzenia.
1. Lokalizacja uszkodzenia
Uszkodzenie może dotyczyć różnych części narządu słuchu.
- ucho zewnętrzne, - ucho środkowe, - ucho wewnętrzne
Jeśli uszkodzone jest ucho zewnętrzne lub środkowe utrudnione jest „przewodzenie” dźwięków.
Fale dźwiękowe nie docierają swobodnie do receptorów słuchowych w ślimaku.
W ten sposób powstaje niedosłuch przewodzeniowy.
Niedosłuch przewodzeniowy powstaje w wyniku:
• Zatkania zewnętrznego przewodu słuchowego.
• Uszkodzenia błony bębenkowej.
• Uszkodzenia kosteczek słuchowych.
• Zalegania substancji płynnych w trąbce słuchowej i w uchu środkowym.
• Obrzęku w trąbce słuchowej.
Cechy niedosłuchu przewodzeniowego:
• Dobre rozumienie mowy przez telefon.
• Lepsze słyszenie i rozumienie mowy w hałasie niż w ciszy.
• Poprawa rozumienia mowy po wzmocnieniu dźwięku (np. w radiu lub telewizorze).
• Zachowana kontrola własnego głosu.
Jeśli uszkodzone jest ucho wewnętrzne, nerw słuchowy lub ośrodki słuchowe w centralnym układzie nerwowym utrudnione jest „odbieranie” dźwięków.
Sygnały dźwiękowe docierają do receptorów słuchowych, ale nie wywołują reakcji.
Ślimak, nerw słuchowy i mózg nie wykonują czynności słuchowych prawidłowo.
W ten sposób powstaje niedosłuch lub głuchota odbiorcza (zmysłowo-nerwowa).
Cechy uszkodzenia odbiorczego:
• Złe rozumienie mowy przy stosunkowo dobrym słyszeniu tonów prostych.
• Pogorszenie słyszenia mowy w hałasie.
• Lepsze słyszenie dźwięków niskich niż wysokich.
• Różne odczuwanie wysokości tego samego dźwięku w obu uszach.
• Nieprzyjemne odczuwanie dźwięków bardzo głośnych.
• Trudności lub niemożność kontrolowania własnego głosu.
Lokalizacja uszkodzenia słuchu
- Przewodzeniowe.
-Odbiorcze (zmysłowo-nerwowe).
-Mieszane.
Osoby z niedosłuchem przewodzeniowym dobrze słyszą własny głos dzięki przewodnictwu kostnemu.
Osoby z niedosłuchem odbiorczym tak samo źle słyszą własny głos, jak i dźwięki z zewnątrz.
3.Stopień uszkodzenia słuchu:
-Lekki
-Umiarkowany.
-Znaczny.
- Głęboki.
Niedosłuch lekki – niemożność słyszenia szumu liści, brzęczenia owadów, cichego szeptu.
Niedosłuch umiarkowany – trudności w słyszeniu cichej mowy.
Niedosłuch znaczny – niemożność słyszenia cichej mowy, trudności w słyszeniu mowy głośnej.
2. Czas uszkodzenia słuchu
Prelingwalne.
Perilingwalne.
Postlingwalne.
Uszkodzenie prelingwalne – nastąpiło przed rozpoczęciem poznawania języka (przed urodzeniem lub w pierwszym roku życia).
Uszkodzenie perilingwalne – nastąpiło w trakcie nabywania języka, tj. w okresie od 2. do 7. roku życia.
Uszkodzenie perilingwalne wczesne – nastąpiło w okresie, gdy dziecko używało pierwszych słów, ale nie umiało budować zdań, tj. w 2 roku życia.
Uszkodzenie perilingwalne późne – nastąpiło w okresie, gdy dziecko umiało już budować zdania, ale jego wymowa nie była jeszcze zgodna z wymową dorosłych, tj. od 3. do 7. roku życia.
Uszkodzenie postlingwalne - nastąpiło po opanowaniu języka.
Uszkodzenie postlingwalne wczesne - nastąpiło po opanowaniu podstaw języka w mowie, ale przed przyswojeniem sobie pisma i frazeologii.
Uszkodzenie postlingwalne późne - nastąpiło po pełnym opanowaniu języka w mowie i w piśmie.
Przyczyny uszkodzenia słuchu wrodzonego:
• Zaburzenia genetyczne.
• Czynniki uszkadzające płód.
Przyczyny uszkodzenia słuchu nabytego:
• Uszkodzenia okołoporodowe.
• Choroby narządu słuchu.
• Urazy mechaniczne i akustyczne.
• Leki ototoksyczne.
kwiatek381981