Młodzi użytkownicy nowych mediów z niepełnosprawnością intelektualną. Między korzyściami i zagrożeniami.pdf

(504 KB) Pobierz
Młodzi użytkownicy nowych mediów
z niepełnosprawnością intelektualną.
– między korzyściami i zagrożeniami
P
IOTR
P
LICHTA
Wyższa Szkoła Pedagogiczna w
Łodzi
Instytut Medycyny Pracy w
Łodzi
W prezentowanym artykule przedstawiono uzasadnienie potrzeby podejmowania tematu nowych
mediów jako
środowiska
socjalizacji, spędzania wolnego czasu i dokonywania niezależnych wyborów
przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną — głównie dzieci i młodzież. Przedstawiono istnie-
jący stan badań w obszarze korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno–komunikacyjnych
przez tę grupę użytkowników oraz podjęto próbę analizy specyficznej sytuacji tych osób (m.in. zdol-
ności poznawczych, pozycji w grupie rówieśniczej, rozwoju społecznego czy narażenia na stanie się
ofiarą agresji elektronicznej) w kontekście właściwości nowych mediów. Zaproponowano także model
korzystania z nowych mediów przez osoby z tym rodzajem niepełnosprawności.
S
ŁOWA
KLUCZOWE
:
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA
,
NOWE MEDIA
,
INTERNET
,
AGRESJA ELEKTRONICZNA
1. Wprowadzenie
pośród różnych grup osób narażonych
na wykluczenie, w tym cyfrowe (digi-
tal exclusion),
szczególną uwagę należy
poświęcić osobom z niepełnosprawnością
intelektualną
1
. Z powodu znacznej zazwy-
czaj zależności od
środowiska
społecznego,
w którym
żyją,
zmiana ich sytuacji najczęś-
ciej wynika z działań podejmowanych przez
innych (rodziny, opiekunów, osób zawodo-
wo zajmujących się pomaganiem czy spo-
łeczników).
Tak więc, nawet w odróżnieniu
od innych grup osób niepełnosprawnych
1
S
biorących sprawy w swoje ręce, ludzie z nie-
pełnosprawnością intelektualną mają zwykle
znacznie bardziej ograniczone możliwości
podejmowania autonomicznych decyzji i de-
cydowania o swoim
życiu.
Dotyczy to szero-
kiego zakresu spraw: począwszy od proza-
icznych kwestii, jak codzienne, drobne nawet
wybory, skończywszy na tych o znaczącym
wpływie na dobrostan oraz odczuwaną ja-
kość
życia.
W związku z coraz szerszą społeczną
obecnością osób niepełnosprawnych inte-
Termin „niepełnosprawność intelektualna” jest coraz częściej używany w miejsce określenia „upośledzenie umy-
słowe” bądź obydwa te pojęcia używane są zamiennie (tak będzie w prezentowanej pracy m.in. dlatego,
że
różni
autorzy stosują odmienne zasady nazewnictwa tej grupy osób niepełnosprawnych). Współcześnie, terminowi „nie-
pełnosprawność intelektualna” przypisuje się mniejszy potencjał stygmatyzacyjny, choć jest to kwestia dyskusyjna.
W polskich regulacjach prawnych (np. oświatowych) używany jest termin „upośledzenie umysłowe”.
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 (2013)
121
MŁODZI UŻYTKOWNICY NOWYCH MEDIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ...
lektualnie, w tym w szkolnictwie ogólnodo-
stępnym, wiedza na temat ważnych obsza-
rów funkcjonowania takich osób musi stać
się udziałem szerszej grupy specjalistów.
Współcześnie jednym z takich obszarów jest
korzystanie z nowych mediów.
O ile dawniej problemami uczniów z upo-
śledzeniem
umysłowym zajmowali się prze-
de wszystkim pedagodzy specjalni, o tyle
współcześnie wiedza dotycząca funkcjo-
nowania tej i innych grup osób z niepeł-
nosprawnością musi być wykorzystywana
m.in. przez nauczycieli pracujących w syste-
mie szkolnictwa ogólnodostępnego. Innym
znakiem czasów będzie wykorzystywanie
fachowej wiedzy pedagogów specjalnych
nie tylko do pracy w systemie szkolnictwa
specjalnego, ale również — a w przyszłości
przede wszystkim
— do wspierania peda-
gogów pracujących w placówkach ogólno-
dostępnych.
Postulat jak najszerszego uczestnictwa
osób niepełnosprawnych w
życiu
społecz-
nym oraz normalizacji, czyli pomocy w stwo-
rzeniu takich warunków, które są udziałem
większości tzw. pełnosprawnych członków
społeczeństwa, są powszechnie akcepto-
wane i stają się punktem wyjścia do podej-
mowanych działań na rzecz osób
żyjących
w trudniejszej niż przeciętnie sytuacji
życio-
wej. Innymi słowy, normalizacja to osiągnię-
cie warunków „życia tak zbliżonego do nor-
malnych warunków egzystencjalnych, jak to
tylko możliwe” (Bank–Mikkelsen za: Speck,
2005, s. 396).
Współcześnie, jednym z bardzo waż-
nych obszarów szans
życiowych
i pełnego
uczestnictwa w
świecie
jest kwestia dostę-
pu i umiejętności korzystania z nowych me-
diów, czyli w pewnym uproszczeniu z inter-
netu wraz ze swoimi licznymi funkcjami.
Mimo obaw (często uzasadnionych), mani-
festowanych przez „technologicznych pesy-
mistów”, na ogół nie kwestionuje się korzyści
płynących z korzystania z internetu. Wydaje
się również,
że
dla osób dotkniętych niepeł-
nosprawnością intelektualną nowe media
w wielu zakresach mogą być szansą na po-
prawę ich sytuacji
życiowej,
np. w sferze po-
dejmowania niezależnych decyzji i obserwo-
wania skutków własnej działalności. Jednak
to, w jakim stopniu szanse te zostaną wyko-
rzystane, zależeć będzie od innych osób czy
instytucji.
Najważniejszym pytaniem, na które sta-
rano się odpowiedzieć w tym artykule jest
pytanie, w jakim stopniu korzystanie przez
niepełnosprawnych intelektualnie z nowych
mediów może wynikać ze specyfiki ich nie-
pełnosprawności (pozycji społecznej, cech
sfery emocjonalno–motywacyjnej, charakte-
ru procesów poznawczych itp.).
badania
2. Czym jest niepełnosprawność intelektualna?
Ruth Luckasson i współpracownicy de-
niują upośledzenie umysłowe jako niepeł-
nosprawność „charakteryzującą się znacz-
nym ograniczeniem
2
zarówno w zakresie
funkcjonowania intelektualnego, jak i zacho-
wań przystosowawczych, które wyrażają się
w umiejętnościach poznawczych, społecz-
2
nych i praktycznych. Niepełnosprawność
ta ujawnia się przed 18. rokiem
życia”
(za:
Deutsch–Smith, 2008, s. 225). Na podstawie
różnych kryteriów diagnostycznych (przede
wszystkim ilorazu inteligencji i poziomu doj-
rzałości społecznej) wyróżnia się cztery stop-
nie upośledzenia umysłowego: lekki, umiar-
Znaczne (bądź istotne) ograniczenie funkcjonowania intelektualnego oznacza więcej niż dwa odchylenia standar-
dowe poniżej przeciętnego funkcjonowania intelektualnego w populacji, czyli w zależności od używanego narzę-
dzia diagnostycznego — mniej więcej poniżej 70 punktów ilorazu inteligencji.
122
www.dzieckokrzywdzone.fdn.pl
P
IOTR
P
LICHTA
kowany, znaczny i głęboki
3
. O ile niepełno-
sprawność osób z upośledzeniem w stopniu
umiarkowanym, a zwłaszcza znacznym i głę-
bokim jest dla
świata
zewnętrznego oczywi-
sta, o tyle niepełnosprawność intelektualna
w stopniu lekkim może pozostawać przez
osoby postronne nierozpoznawana, a trud-
ności z nią związane mogą czasami być nieza-
uważane. Barierą poznawczą, jakiej według
wielu autorów osoby niepełnosprawne inte-
lektualnie nie mogą przekroczyć, jest osiąg-
nięcie fazy myślenia abstrakcyjnego
4
, co może
mieć znaczenie w obszarze wykorzystywania
nowoczesnych technologii informacyjno–ko-
munikacyjnych (dalej jako „ICT” — Informa-
tion and Communication Technology).
Iloraz inteligencji osób z lekką niepełno-
sprawnością intelektualną mieści się w gra-
nicach 52–67 punktów. Jeśli chodzi o możli-
we do osiągnięcia kompetencje intelektual-
ne, to można orientacyjnie porównać je do
sprawności dziecka 12–letniego, a kompeten-
cje społeczne do kompetencji nabywanych
w granicach 16. roku
życia
w przypadku
osób typowo rozwijających się (Kostrzewski,
1981). „Szczególnie trudno opisać osoby z lek-
ką niepełnosprawnością intelektualną. Ich
zdolności i funkcje w porównaniu do «nie-
upośledzonych» opisywane są jako: opóźnio-
ne, mniejsze, wolniejsze, gorsze itp. (…) Wiele
dowodów wskazuje jednak na to,
że
mecha-
nizmy funkcjonowania osób pełno- i niepeł-
nosprawnych intelektualnie są te same, na-
tomiast sytuacja bio–psycho–społeczna tych
drugich jest znacznie trudniejsza” (Plichta,
2010b). Wynika to między innymi ze
świado-
mości własnej, trudniejszej sytuacji, społecz-
nych reakcji na swoją niepełnosprawność
oraz ograniczonego doświadczaniu akcepta-
cji i szacunku ze strony innych osób.
Rodziny osób z niepełnosprawnością in-
telektualną, na barkach których spoczywa
główny ciężar opieki i wychowania same
znajdują się w trudnej sytuacji zarówno psy-
chologicznej i społecznej (wynikającej ze
specyfiki bycia rodzicem dziecka niepełno-
sprawnego), jak i często materialnej (znacz-
nie niższe niż przeciętne dochody niepozwa-
lające m.in. na swobodne utrzymywanie się
oraz rehabilitację dzieci). Z tych dwóch prze-
słanek mogą wynikać trudności dla wpro-
wadzania dzieci w
świat
nowych mediów,
zarówno w wymiarze sprzętowym, dostępie
do sieci, jak i w sferze kompetencyjnej (rów-
nież wspieraniu i kontrolowaniu aktywności
online dzieci).
Kontakty z innymi ludźmi są głównym
powodem satysfakcji
życiowej
albo jej bra-
ku, niezależnie od poziomu intelektualnego.
W przypadku dzieci i młodzieży podstawo-
wą grupą odniesienia są rówieśnicy. Z pro-
wadzonych badań i analiz wynika,
że
nie-
pełnosprawność jest czynnikiem sprzyjają-
cym staniu się ofiarą przemocy rówieśniczej.
Wiele faktów wskazuje na to,
że
w przypad-
ku osób upośledzonych umysłowo znaczą-
ca część dokonywanych przez nich aktów
agresji bywa wywołana przez wcześniejsze
doświadczanie różnych form wykorzysta-
nia, przemocy (bullyingu) (Plichta, 2010b).
badania
Orientacyjne możliwości rozwojowe pozostałych stopni upośledzenia umysłowego w odniesieniu do możliwości
osób w normie intelektualnej: upośledzenie w stopniu umiarkowanym (IQ 36–51) — możliwy do osiągnięcia po-
ziom intelektualny porównywalny do sprawności typowych dla 8. roku
życia
w porównaniu do osób rozwijających
się zgodnie z normą psychofi zyczną. Możliwy do osiągnięcia poziom rozwoju społecznego (w porównaniu do osób
rozwijających się zgodnie z normą psychofi zyczną) — do 10. roku
życia.
I odpowiednio, upośledzenie w stopniu
znacznym (IQ 20–35) — zdolności intelektualne: 5.–6. rok
życia,
społeczne: do 8. roku
życia;
upośledzenie w stop-
niu głębokim (IQ 0–19) — zdolności intelektualne: do 3. roku
życia,
społeczne: do 5. roku
życia.
Opracowanie włas-
ne na podstawie danych zawartych w: Kostrzewski, 1981.
4
Małgorzata Kościelska jest tu bardziej ostrożna, twierdząc,
że
osoby lekko upośledzone umysłowo posługują się
w szkole abstrakcyjnymi symbolami jakimi są np. liczby, więc być może chodzi raczej o istotne ograniczenia w za-
kresie myślenia abstrakcyjnego, a nie brak tej formy poznania.
3
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 (2013)
123
MŁODZI UŻYTKOWNICY NOWYCH MEDIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ...
Szwajcarskie badania Haeberlina i współpra-
cowników dotyczące sytuacji uczniów upo-
śledzonych
umysłowo uczęszczających do
regularnych szkół pokazały,
że
należą oni
do najbardziej nielubianych i odrzucanych
w swoich klasach (za: Speck, 2005, s. 418).
W każdym z obszarów diagnostycznych
niepełnosprawności intelektualnej, tzn. prob-
lemów poznawczych (np. gorsza pamięć,
trudności w uczeniu się mimowolnym, trud-
ności w generalizacji uczenia się), trudności
związanych z zachowaniem przystosowaw-
czym (umiejętności samodzielnego, nieza-
leżnego funkcjonowania) i potrzebą wspar-
cia w samodzielnym i niezależnym
życiu,
nowe media mogą spełnić ważną rolę sprzy-
jającą możliwości samorealizacji i osiągania
życiowych
potencjałów przez osoby niepeł-
nosprawne intelektualnie (Plichta, 2012). Jed-
nak nadzieje, jakie wiąże się z możliwościa-
mi, należy rozpatrywać
łącznie
z zagrożenia-
mi uczestnictwa w
świecie
nowych mediów
(np. ryzykiem stania się ofiarą agresji elektro-
nicznej lub narażeniem na wykorzystanie).
3. Osoby niepełnosprawne intelektualnie w
świecie
nowych mediów
badania
Stan wiedzy na temat korzystania z no-
wych mediów przez osoby z niepełnospraw-
nością intelektualną należy uznać za niewy-
starczający, zarówno w sensie badawczym,
jak i teoriopoznawczym. Podgrupą w obrę-
bie niepełnosprawności intelektualnej, o któ-
rej wiemy najwięcej pod względem specyfiki
korzystania z komputerów, internetu i telefo-
nów komórkowych są osoby z lekkim stop-
niem tej niepełnosprawności.
Najczęściej w literaturze podejmuje się
wątek dydaktycznego oraz wspomagają-
cego komunikację (assistive
technology)
i re-
habilitację wykorzystania komputerów, in-
ternetu czy innych urządzeń opartych na
nowoczesnych technologiach informacyjno–
komunikacyjnych. Można zatem zauważyć
pewne niedowartościowanie tematyki ko-
rzystania z nowych mediów rozumianych
jako samodzielne wybory w czasie wolnym
bądź używanie ich w wymiarze socjaliza-
cyjnym (nowe media jako nowe podwór-
ko). Innym ważnym zagadnieniem jest to,
do jakiego stopnia pedagodzy i inne osoby
zajmujące się pracą z młodymi ludźmi po-
winni wykorzystywać nowe media nie tyl-
5
ko do celów dydaktycznych, ale również do
wychowywania w cyfrowych czasach
5
. Ist-
nieje już niemało przykładów kreatywnego
wykorzystywania nowych mediów w reha-
bilitacji społecznej czy do treningów samo-
dzielności. Mam tu na myśli m.in. używa-
nie tzw.
światów
wirtualnych
6
, gdzie osoba
niepełnosprawna (np. z autyzmem) może
przećwiczyć w
środowisku
cyfrowym przy
pomocy swojego awatara pewne zachowa-
nia społeczne, gesty, komunikowanie się czy
uczestniczyć w symulacjach sytuacji dnia co-
dziennego (robienie zakupów czy porusza-
nie się w określonych miejscach).
Istnieją przynajmniej dwa ważne powo-
dy podejmowania problematyki obecno-
ści
w
świecie
nowych mediów w kontekście
funkcjonowania osób niepełnosprawnych in-
telektualnie. Pierwszy z nich to korzystanie
z nowych mediów jako szansa rozwojowa,
drugi zaś to ochrona przed różnego rodzaju
sytuacjami ryzykownymi związanymi z obec-
nością w
świecie
online osób, które w rzeczy-
wistości offline są tzw.
łatwymi,
bezpiecznymi
dla sprawcy ofiarami (Williams, 1995). Liczne
badania prowadzone w m.in. Europie Zachod-
Idea ta jest rozwinięta m.in. w książce pod red. P. Plichty i J. Pyżalskiego:
Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej,
Łódź:
RCPS (w druku).
6
Np. Second Life.
124
www.dzieckokrzywdzone.fdn.pl
P
IOTR
P
LICHTA
niej i Stanach Zjednoczonych wskazują na
zwiększone (zwykle mówi się o kilkakrotno-
ści)
ryzyko stania się ofiarą czyjejś agresji czy
innych nieprzyjemnych sytuacji w przypad-
ku osób ze specjalnymi potrzebami edukacyj-
nymi, niepełnosprawnymi (np. Hershkowitz,
Lamb, Horowitz, 2007; Little, 2004). Nieliczne
polskie badania (np. Mikrut, 2007) również po-
twierdzają taką prawidłowość. Powstaje pyta-
nie, czy ta zwiększona podatność na zranienie
również może występować w rzeczywistości
sieciowej? Istnieją pewne przesłanki,
że
tak się
zdarza. Jednym ze zidentyfikowanych typów
agresji elektronicznej jest
agresja wobec po-
krzywdzonych
(m.in. alkoholików, bezdom-
nych, niepełnosprawnych, chorych psychicz-
nie), którą Jacek Pyżalski opisuje jako wrogie
działanie polegające na utrwalaniu i rozpo-
wszechnianiu przy pomocy internetu lub tele-
fonów komórkowych wizerunku i zachowań,
do których ofiary (często nieświadome kon-
tekstu sytuacji) mogły być sprowokowane. Ten
rodzaj agresji elektronicznej nakłada się więc
z jej tradycyjną odmianą. Na przykład
zycz-
ne dręczenie kogoś słabszego zostaje nagrane
i umieszczone w sieci (Pyżalski, 2010).
Sonia Livingstone i Tink Palmer (2012) za-
uważają, na podstawie brytyjskiego Raportu
Byrona (Byron
Review),
iż mimo użycia w nim
pojęcia „vulnerability
online”
(podatność na zra-
nienie w sieci — tłum. autora) i podkreślenia
potrzeby szczególnej troski o takie osoby, nie
pojawia się tam próba zdefiniowania tego po-
jęcia i — co za tym idzie — tej grupy użytkow-
ników. Autorzy zastrzegają,
że
nie jest to kry-
tyka z ich strony, a jedynie ukazują trudności
przed jakimi stoimy, próbując opisać grupy
szczególnie narażone na negatywne aspekty
korzystania z internetu. Jest to również wskaź-
nik braku dostatecznej wiedzy w tym zakre-
sie opartej na badaniach empirycznych. Jed-
nym z przypuszczeń formułowanych przez
Livingstone i Palmer, jest to,
że
grupy szcze-
gólnego ryzyka w
świecie
offline są również
bardziej narażone na niebezpieczeństwa pły-
nące z obecności w
świecie
nowych mediów.
Według Livingstone i Palmer osobami szcze-
gólnie narażonymi na ryzyko w sieci są:
dzieci, których rodzice nie posiadają wiedzy
i umiejętności korzystania z sieci — posia-
dają mniejsze kompetencje w zakresie dba-
nia o własne bezpieczeństwo w
świecie
on-
line i są pozbawione rodzicielskiego wspar-
cia i nadzoru (w zdwojony sposób odnosi
się to również do rodziców dzieci z niepeł-
nosprawnością intelektualną);
dzieci z zaburzeniami w zachowaniu,
z problemami psychicznymi — w
świetle
przekonujących dowodów empirycznych
rozpowszechnienie zaburzeń psychicz-
nych wśród osób z niepełnosprawnością
intelektualną może być przynajmniej ta-
kie samo bądź większe niż w populacji
generalnej. Tak więc oprócz problemów
wynikających z natury niepełnospraw-
ności intelektualnej dochodzą problemy
typowe dla konkretnych zaburzeń bądź
chorób psychicznych;
dzieci pochodzące z mniejszości etnicznych.
Choć dzieci z niepełnosprawnością inte-
lektualną się nie pojawiają jako osobna ka-
tegoria zagrożonych, to jak widać odpowia-
dają niektórym kryteriom podawanym przy
charakterystyce osób podatnych na zranie-
nie w
świecie
internetu.
badania
4. Nowe media w
życiu
osób niepełnosprawnych intelektualnie
Nowe technologie zmieniły i zmieniają
wciąż nasze
życie,
włączając tak ważne jego
obszary, jak np. relacje z innymi ludźmi. In-
ternet obecny w telefonach komórkowych
czy dostępny za pośrednictwem kompute-
rów, otworzył nowe możliwości komunika-
cyjne, poszerzył ofertę spędzania wolnego
czasu, choć wciąż istnieją bariery w dostępie
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 (2013)
125
Zgłoś jeśli naruszono regulamin