Przewodnik metodyczny cz 1.pdf

(3073 KB) Pobierz
Przewodnik metodyczny
SpiS treści
Wstęp
................................................................................................5
Jestem w przedszkolu
......................................................................7
Moje przedszkole ..................................................................................7
Moi koledzy ........................................................................................11
Zabawy w sali kontrakt .......................................................................17
Magiczne słowa
.................................................................................22
Bawimy się wesoło
.............................................................................26
Bezpieczna droga do przedszkola
..............................................31
Ulica nie jest do zabawy .....................................................................31
Kolorowe znaki ..................................................................................35
Droga do przedszkola ........................................................................38
Pojazdy na naszych drogach ...............................................................43
Spotkanie z policjantem .....................................................................45
Jesień w parku i w lesie
................................................................48
Drzewa liściaste
.................................................................................48
Drzewa iglaste ...................................................................................52
Drzewa i ich owoce ............................................................................55
Jesień w lesie
.....................................................................................59
Las i jego bogactwo ...........................................................................64
Jesień w sadzie
..............................................................................67
Gdzie rosną owoce?
..........................................................................67
W owocowym sadzie ..........................................................................73
Owoce to są witaminy
........................................................................77
Owocowe sałatki
...............................................................................81
Owocowe zagadki .............................................................................86
Jesień w ogrodzie
..........................................................................91
Warzywa z mojego ogrodu .................................................................91
Wesołe warzywa
................................................................................97
Warzywne kukiełki
...........................................................................100
Robimy zapasy na zimę
....................................................................103
Na straganie ...................................................................................108
Co zwierzęta robią zimą?
..........................................................
112
Las i jego mieszkańcy
.......................................................................112
Kolczatek szuka mieszkania ..............................................................119
Domy zwierząt
.................................................................................123
Zwierzęta przygotowują się do zimy
..................................................127
Kto zasypia zimą, a kto nie?
.............................................................130
3
Przewodnik metodyczny
Co ptaki robią jesienią
...............................................................
135
Poznajemy ptaki ...............................................................................135
O gościach, co na ucztę nie przyszli
..................................................142
Odloty ptaków .................................................................................145
Ptaki, które zostają u nas
..................................................................148
Ptasie smakołyki
..............................................................................151
Wiem co jem i dlatego jestem zdrowy
......................................
155
Dbam o swoje zdrowie .....................................................................155
Od ziarenka do bochenka ................................................................161
Rodzaje zbóż
...................................................................................164
Piramida zdrowia .............................................................................168
Odżywiamy się zdrowo
....................................................................171
Jak przekazujemy informacje
...................................................
176
Droga listu ......................................................................................176
Jak dawniej wędrował list
.................................................................181
Kartka do mamy ..............................................................................185
Poczta .............................................................................................188
Satelity ............................................................................................190
Kapie, kropi, mży …
...................................................................
194
Jesienna pogoda .............................................................................194
Zabawy z wodą
...............................................................................200
Cały świat gra i śpiewa
....................................................................204
Skąd się bierze deszcz?
....................................................................208
Bez wody nie ma życia
.....................................................................211
Dbamy o zdrowie
........................................................................
215
Ubieramy się odpowiednio do pogody
..............................................215
Aktywnie spędzamy czas
...................................................................220
Zdrowo się odżywiamy
.....................................................................224
Dbamy o higienę
.............................................................................228
Dbamy o porządek
..........................................................................230
Opiekujemy się zwierzętami
.....................................................
235
Kłopoty Burka z podwórka
................................................................235
Zwierzęta domowe
...........................................................................240
Zwierzęta domowe i dziko żyjące
......................................................243
Kot – nasz przyjaciel .........................................................................247
Akwarium ........................................................................................252
Tutaj rosły paprocie
....................................................................
255
O czym szeptały iskierki
...................................................................255
W kopalni .......................................................................................261
Węglowa rodzinka
...........................................................................265
Mikołajki
.........................................................................................269
W krainie dinozaurów .......................................................................270
4
Przewodnik metodyczny
Wstęp
Podstawowym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie wszech-
stronnego i harmonijnego rozwoju dziecka oraz przygotowanie go do podjęcia
nauki w szkole.
Praca wychowawczo - opiekuńcza i dydaktyczna należy do jednej z najbar-
dziej złożonych rodzajów działalności ludzkiej, a jej efekty są uzależnione od
złożonych czynników. Powodzenie dzieci w przedszkolu, a następnie w szkole
w dużej mierze zależy od stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy
oraz zdiagnozowanych indywidualnych możliwości percepcyjnych każdego
dziecka w grupie.
Pragnąc sprostać temu zdaniu opracowano „Zabawy z porami roku” dla
dzieci przygotowujących się do podjęcia nauki w szkole. Pakiet „Zabawy z po-
rami roku”, składa się z serii czterech książek: „Jesień”, „Zima”, „Wiosna” oraz
„Wycinanek”. Dodatkową pomocą są „Zabawy z literami” i „Zabawy matema-
tyczne” oraz „ Ćwiczenia grafomotoryczne, część 1 i 2”, które można wykorzy-
stać w pracy z dziećmi 5 – 6 letnimi.
Proponujemy przewodnik metodyczny zawierający scenariusze zajęć cało-
dziennych: ranek, zajęcia dydaktyczne i popołudnie.
W przewodniku zostały umieszczone scenariusze zajęć z edukacji umysłowej:
rozwijanie mowy i myślenia, rozwijanie mowy i myślenia z kształtowaniem pojęć
matematycznych i przyrodniczych, z edukacji artystycznej: plastyka, technika,
muzyka i edukacji ruchowej, ćwiczenia gimnastyczne, zabawy ruchowe i space-
ry. Propozycje zajęć, zabaw oraz wykorzystanej literatury nauczyciel może mo-
dyfikować w zależności od możliwości dzieci, zaplecza dydaktycznego i innych
czynników.
Zawarte w przewodniku treści podzielone są na tematykę tygodniową i tema-
ty dzienne, wokół których realizowane są różne metody i formy działalności
dzieci. Do rozwijania mowy i myślenia zaproponowałyśmy dwie wersje scena-
riuszy zajęć do wyboru przez nauczyciela, tym którzy chcą wprowadzać literę
i tym, którzy mają dzieci młodsze, a pracują na naszym pakiecie.
Literatura dziecięca (w większości) zawarta w przewodniku napisana jest
przez nauczycielki pracujące z dziećmi w wieku przedszkolnym. W zajęciach
wykorzystaliśmy także literaturę Hanny Łochockiej, Lucyny Krzemienieckiej,
Hanny Zdzitowieckiej, Ewy Szelburg – Zarembiny, do której są w pakiecie histo-
ryjki obrazkowe (Tablice demonstracyjne).
5
Przewodnik metodyczny
W przewodniku znajdują się scenariusze zajęć zawierające tematy, cele oraz
przebieg zajęć. Zawarte treści, wiersze, opowiadania, zagadki mogą być źró-
dłem inspiracji do własnych, twórczych rozwiązań metodycznych nauczycieli.
Zajęcia ruchowe opisane są przeważnie w poniedziałki, a kolejne zajęcia
w danym tygodniu są doskonaleniem zdobytych umiejętności (opracowane zo-
stały przez pracownika Studium Wychowania Fizycznego i Sportu Uniwersytetu
Medycznego w Białymstoku). W każdy poniedziałek opisany jest także zestaw
zabaw i ćwiczeń porannych, który ma być realizowany przez cały tydzień.
Mamy nadzieję, że przedstawione propozycje metodyczne będą pomocne
w codziennej pracy nauczyciela.
Autorki:
Ewa Beata Kalinowska i Bożena Szuchalska
6
Przewodnik metodyczny
Jestem w przedszkolu
TEMAT KOMPLEKSOWY:
JESTEM W PRZEDSZKOLU
I dzień
Temat dnia:
MOJE PRZEDSZKOLE
RANEK
Zabawy swobodne dowolnie wybraną zabawką.
• Kształtowanie umiejętności właściwego współżycia w sali i przedszkolu,
• Wdrażanie do przestrzegania zasad i norm.
„Poznajemy siebie nawzajem” – zabawa słownikowo-gramatyczna.
• Zwrócenie uwagi na prawidłową budowę zdania.
Dzieci siedzą w kole. Po kolei mówią swoje imię, oraz co lubią robić (np. Nazy-
wam się Ania. Lubię jeździć na rowerze.) Na zakończenie kilkoro dzieci próbuje
powiedzieć coś o koledze lub koleżance (np. To jest Ania. Ona lubi jeździć na
rowerze.)
„Witaj, przedszkole” – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej. Nauka wiersza
na pamięć
• Rozbudzanie zamiłowania do poezji.
Chociaż tęsknię do lata,
zabaw w piasku i słonka,
już mnie woła przedszkole
i to nawet bez dzwonka.
Chętnie witam kolegów,
którzy są jakby inni –
chyba, jak ja, urośli,
stali się mniej dziecinni.
Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 1.
Marsz po sali w różnych kierunkach.
„Szybko-wolno”
– zabawa orientacyjno – porządkowa.
Nauczycielka gra na tamburynie, a dzieci poruszają się zgodnie z tempem
(szybkie – bieg, średnie – marsz, wolne – spacer).
„Czy potrafisz”–
dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki, na przerwę wykonu-
ją polecenia nauczyciela (np. czy potrafisz stać na jednej nodze, czy potrafisz
podskoczyć wysoko do góry, czy potrafisz dotknąć ręką ściany, itp.)
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin