Instalacja i pierwsze kroki.pdf

(1342 KB) Pobierz
Instrukcja instalacji oprogramowania diagnostycznego na przykładzie instalacji
oprogramowania VCDS
Uwaga:
Absolutnie odradza się stosowanie oprogramowania pobieranego ze stron firmy ADAKO, gdzie
przeczytać można (rok 2011) między innymi:
"Instalując ten program akceptujesz go "takim jaki jest" -
ze wszystkimi swoimi błędami i usterkami oraz
świadomie
wyrażasz zgodę na korzystanie z
programu na własne ryzyko."
Tego typu zapisy stosuje się w oprogramowaniu ogólnodostępnym freeware, gdzie twórca nie jest w stanie
lub z założenia nie chce niczego gwarantować oraz nie jest pewien dzieła, które stworzył. Ponadto to
oprogramowanie jest zawsze mocno opóźnione wobec innych dostępnych w Internecie wersji różnorodnego
oprogramowania a najważniejszym uzupełnieniem jest to, iż wersja polska nic nie wnosi (oprócz błędów) do
pracy użytkownika. Wersje angielskie są na tyle przejrzyste, iż każda osoba bez problemu zidentyfikuje
problemy i błędy zgłaszane przez pojazd. Błędy reprezentowane są w sposób cyfrowy a przyporządkowane
bardzo krótkie opisy bardzo intuicyjne i stosunkowo
łatwe
do samodzielnego przetłumaczenia. Nie dość
jednak na tym, wykorzystywanie oprogramowania w wersji językowej polskiej prowadzi do ograniczenia
możliwości konsultowania problemu na forach zagranicznych, ponadto może skutkować powstaniem
bałaganu i zamieszania a najpowszechniej używanym obecnie w przypadku zagadnień technicznych
językiem jest język angielski. Wciąż zachodzi potrzeba edukacji oraz rozpowszechniania informacji w tym
zakresie,
ale
nie
ulega
wątpliwości
jest
to
najwłaściwsza
droga
i
polscy
użytkownicy/technicy/mechanicy/inżynierowie powinni jak najszybciej poznać słownictwo stosowane w
motoryzacji.
Podobnie dla przypadku programów
ściągniętych
z Internetu bez uprzedniego potwierdzenia zgodności, taka
praktyka skończy się jedynie problemami (bardzo trudno odwracalnymi) z działaniem urządzenia.
Wielu użytkowników w pewien sposób odruchowo poszukuje różnych aktualizacji, przypadek
programów diagnostycznych to nie jest problem tożsamy z problemami przykładowo systemu operacyjnego
Windows. Jest to przyczyną najczęściej popełnianych błędów przez użytkowników. Kolejne edycje
programów diagnostycznych w obecnej chwili praktycznie nie wnoszą nic poza obsługą najnowszych modeli
samochodów (lista kodów podanych przez szynę samochodów istniejących nie rozszerza się). Nie ma zatem
żadnej
uzasadnionej przyczyny (poza najnowszymi modelami samochodów) aby gorączkowo aktualizować
czy poszukiwać aktualizacji oprogramowania diagnostycznego.
Z właściwie dobranym oprogramowaniem można robić wszystko bez obawy o uszkodzenie kabla np.
wielokrotnie przeinstalować itp.
INSTALACJA I PIERWSZE KROKI
Programy właściwe wolne są od wszelkich wirusów.
1. Przy uruchamianiu pliku instalacyjnego (instalki) należy wybrać opcję "uruchom jako administrator" ze względu na
1. Przy uruchamianiu pliku instalacyjnego należy
instalację sterownika urządzenia (na końcu instalacji) oraz wymaganych praw.
Program zaleca się zainstalować na zewnętrznym nośniku typu pendrive, karta pamięci itp. Dlatego w trakcie instalacji
najlepiej wybrać ścieżkę zapisu, tam gdzie chcemy zainstalować program.
Instalacja i pierwsze kroki
1) Przy uruchamianiu instalatora (przykładowy plik instalacyjny: VCDS-Beta-11.2.0-Installer.exe) należy
w przypadku
Windows 7
(poniżej zamieszczono uwagę instalacyjną dla systemu Windows XP)
wybrać opcje: "uruchom jako administrator" ze względu na instalacje sterownika urządzenia (na
końcu instalacji) oraz wymaganych praw.
Po zakończeniu wypakowania plików podczas pierwszej instalacji należy zainstalować również
sterownik urządzenia.
Instalacja sterowników USB do kabla.
Instalacja sterowników USB na koniec instalacji programu VCDS.
Uwaga: Gdy oprogramowanie zgłosi bład braku
często zainstalować sterownik oddzielnie (wydzielony i
Uwaga:
Uwaga:
w przypadku systemów
64bit
należy
kompatybilności niekiedy należy zainstalować inny
sterownik (wydzielony i dedykowany do
oprogramowanie zgłosi błąd braku kompatybilności właśnie
dedykowany dla wersji 64bit), gdyż
danej wersji systemu) niż ten zawarty w programie.
W przypadku Win 8 i 8.1 problematyczna może okazać się funkcja wymuszania instalacji sterowników
sterownika z systemem operacyjnym 64bit’owym.
podpisywanych cyfrowo. Należy ją wyłaczyć, a odpowiednie sterowniki zainstalować ręcznie.
Uwaga:
w przypadku systemu
Windows XP
ze względu na ograniczone prawa użytkownika
(zależne od procesu instalacji samego systemu Windows XP) często zdarza się, iż wybierając opcję:
„uruchom jako: administrator” czy też poprzez dwukrotne kliknięcie pliku wykonywalnego „.exe”
instalacja samego sterownika nie zostanie przeprowadzona automatycznie. W takim przypadku
należy z katalogu, w którym został zainstalowany program uruchomić ręcznie w klasyczny sposób
plik: dpinst.exe (instalator sterownika). W takim przypadku oprogramowanie sterownika powinno
zostać zainstalowane a fakt ten powinny potwierdzać komunikaty (np. urządzenie zainstalowano
poprawnie i jest gotowe do użycia) w uruchomionym oknie instalacji sterownika.
Sekwencje działań w przypadku ręcznej instalacji sterownika poprzez wywołanie programu
dpinst.exe obrazują ekrany poniżej.
Jako iż Windows XP występuje w kilku odmianach Service Pack to dodatkowo pomimo iż
zainstalowaliśmy driver urządzenia po jego podłączeniu do portu USB system może zainicjować
ponowną jego instalację i zaproponować nam połączenie z Internetem celem odnalezienia
sterownika. W takim przypadku wybieramy opcję: Nie tym razem i tym samym przechodzimy do
kolejnego etapu instalacji w którym system Windows XP automatycznie przypisze wcześniej wgrany
przez nas sterownik do podłączonego urządzenia i od tego momentu będziemy mogli się nim
cieszyć w pełni.
2) Po instalacji oprogramowania przy pierwszym uruchomieniu należy podłączyć kabel odpowiednio do
portu USB komputera oraz następnie do gniazda OBD pojazdu, uruchomić oprogramowanie oraz
skierować sie do zakładki Options. Widok głównego okna dialogowego znajduje się poniżej.
Uwaga: Podłączając kabel styku OBD w samochodzie należy pamiętać o tym, iż szyna CAN i ECU
otrzymują zasilanie dopiero, gdy kluczyk jest przekręcony na pozycji zaraz przed zapłonem. Jeżeli
nie spełnimy tego warunku to kabel i oprogramowanie zgłoszą brak dostępu do szyny CAN. Zawsze
po podłączeniu można zrobić sobie TEST (zakładka Options) aby sprawdzić czy wszystkie linie
działają poprawnie (bez zapamiętywania SAVE za każdym razem).
3) W zakładce Options pojawia się okno dialogowe jak poniżej
Klikamy pole Test (po podłączeniu do pojazdu i ustawieniu kluczyka w odpowiedniej pozycji)
Po chwili oczom naszym ukazuje się okno:
Jest to potwierdzenie poprawnej współpracy kabla i szyby danych samochodu. W przypadku
samochodów bez CAN (rok produkcji najczęściej przed 2005r) w linii CAN pojawi się komunikat
CAN: Not Ready
Zaleca się również w zakładce User Interface and Identification w polu wyboru Check for free
Updates wybrać opcję: Do not check for updates, aby ograniczyć możliwość przypadkowej
aktualizacji do wersji, która nie jest dopracowana, bądź z powodu błędów w trakcie aktualizacji) co w
konsekwencji może zablokować nasze narzędzie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin