Giertych J. - Kulisy powstania styczniowego.pdf
(
6144 KB
)
Pobierz
W Y D A W N IC T W A T O W AR ZY ST W A
IM IEN IA R O M A N A D M O W SK IEGO
NR 4
JĘD R ZE J GIERTYC H
KULISY
POWSTANIA STYCZNIOWEGO
K U R Y T Y B A
;
19 6 5
SŁO W O W ST Ę PN E
”Bronić religii narodowej t dawnych, instytucji—
dowodzić, że nieszczęścia wynikły stąd, iż oddalona
się od ducha religii—
*
?).
. A D A M MICKIEWICZ
Zwracając się do Czytelników, którzy chcą się zabrać do czytania
tej książki, chciałbym ha wstępie usilnie prosić ich o wzięcie pod uwagę
i zachowanie w pamięci przez cały czas tej lektury trzech punktów,
bez których uwzględnienia może się zdarzyć, że mogą ocenę moją w y
darzeń historycznych sprzed stulecia całkowicie żle zrozumieć: tyle
jest w narodzie polskim uprzedzeń, pojęcia są nieraz tak zamrożone w
jednostronnych formułkach, że nieraz trudno jest trafnie ocenić myśl
do formułek tych nic pasującą. Co się bowiem sprzeciwia Jednej for
mułce, od razu automatycznie spychane jest pod szyld formułki dru
giej.
Oto te trzy punkty.
Po. pierwsze, nie jestem zwolennikiem polityki "ugodowej” , ani w
roku 1863, ani w innych okresach . W prospekcie o przedpłacie niniej
szej książki napisałem:
“Zapowiadając ogłoszenie tej książki nic mogę zaniechać jednego. Pod
kreślić muszę, żc nie jestem zwolennikiem postawy ugodowej i książka moja
poglądów ugodowych nic wyraża. Zgoła nie pochwalam polityki margrabie
go Wielopolskiego,: która śię w sposób wybitny do wybuchu powstania przy
czyniła. Bynajmniej ńie lekceważę czynu zbrojnego jako środka narodowej
polityki i nad niczym więcej nie boleję niż np. nad tym. że w roku 1939 nie
zdołaliśmy się zdobyć na czyn zbrojny skuteczniejszy. Niewiele Jest wart ten
naród, który w rozstrzygającej chwili nie potrafi i nie jest gotów się Łdć.
Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdy tyle jest w naszym narodzie prostracji,
poczucia bezsilności i beznadziejności, trzeba to mocno podkreślać. Wcale'
nie jesteśmy małym narodem, bezsilnym wobec.' wielkich mocarstw. Pełną
niezależność hapewno znowu odzyskamy, a epoka, gdy o zachowanie tej nie
zależności trzeba czasem walczyć samodzielnym, wysiłkiem, bynajmniej -li*
przeminęła.
«) Adam Mickiewicz "Wybór Piżm”, Warszawa
1951, Książka 1 Wiedza, wyd. IX, str. 373.
3
Ale czyn zbrojny nie jest celem sam w sobie, lecz musi być narzędziem
rozumnej i odpowiedzialnej polityki. Nie należy dawać się. prowadzić obcym
agenturom, które wpychają nas w jedną klęskę po drugiej, ale iść drogami
wytyczanymi przez rozum i interesy narodu. Powstanie styczniowe czynem
rozumnym .nie było”.
Po wtóre, ciążeniem moim jest wykrycie prawdy dziejowej, a nie
taka czy inna pedagogia narodowa, w imię utylitarnych względów
propagandowych gotowa na prawdę zamykać oczy. W liście do pra-
■ s.y, zapowiadającym wydanie tej książki, pisałem między innymi:
“Nie wątpię, iż teza moja budzić musi odruchowy sprzeciw tych co pa
trzą na dzieje ojczyste z punktu widzenia romantycznej legendy. Ale chcąc
rozumieć rzeczywistość dziejową trzeba rozumieć także i Jej aspekty Smutne,
tragiczne i prozaiczne. Jest to szkodliwa postawa — zamykać oczy na to, co
Jest historyczną prawdą. Książka moja nie jest dla tych. których trzeba .po
cieszać l oszukiwać, nie dla tych, co przekonani są o wielkości Polski 1 wobec
tego prawdy o Polsce się nie boją”.
Po trzecie, pragnę podkreślić, że nie kwestionuję uczciwych i szla
chetnych intencji większości ludzi, których politykę w niniejszej książ
ce w sposób druzgocący Krytykuję i potępiam. Prowadzili oni polity
kę, którą uważali za słuszną z punktu widzenia interesów narodowych
i zajmowali postawę*, która im się wydawała rozumna i właściwa.
Ale była to w istocie postawa błędna i polityka szkodliwa.
Skąd się ta postawa i polityka wzięła? — Wzięła się z pojęć, w y
tworzonych w przewrocie umysłowym epoki stanisławowskiej.
Scharakteryzowałem już ów przewrót w większej, ogłoszonej około
półtora roku temu rozprawce pt. “O potrzebie nowego przewrotu.u-
mysłowego”
1
)
1
do tej rozprawki odsyłam czytelników, których ten
temat interesuje. Zacytuję tu jednak kilka urywków z tej rozprawki
— któro dopomogą do zrozumienia mojej tezy, że działacze powstań
czy 1863 roku, a wra
2
z nimi ich poprzednicy z roku 1830, ich następcy
rewolucyjni ilegionowi z roku 1904, 1905 i 1914 i działacze powstańczy
z 1944. będąc politycznie na błędnym torze ł działalnością swoją przy
nosząc Polsce szkodę, byli zarazom kontynuatorami utrwalonej jiiż w
polskim narodzie tradycji
1
wc własnym przekonaniu kroczyli po naj
szlachetniejszej drodze nieskazitelnego polskiego, patriotyzmu.
"Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że odrodzenie epoki stanisławows
kiej dokonało ogromnej Ilości roboty pożytecznej. Gdy się przypatrzeć bli
żej. Jak wyglądała rolskn w końcowym okresie opoki saskiej. Jak wyglądał
polski aparat rządowy; administracja, wojsko, skarfcowość, jak wyglądało po
czucie obywatelskie tej warstwy ludzi, która miała Wpływ na losy państwa i
Jeśli porównać to wszystko zó stanem Polski w końcowym dziesięcioleciu pa
nowania Stanisława Augusta — musimy stwierdzić, że dokonane dzieło na
prawy było imponujące. Polska epoki saskiej była "chorym człowiekiem Eu-
1)
“Horyzonty”, Paryż, nr 89, październik 1963, str. 3-28 i nr 90-91, lis
topad - grudzień 1963, str. .60-74.
4
ropy" jakTurcJa na przełomie XIX i XX stulecia. Polska czasów sejmu czte
roletniego i powstania Kościuszki to był żywotny i mocny organizm, tragicz
nie zagrożony, ale po bohatersku borykający sie a losen. Wyrosło zupełnie
nowe pokolenie ludzi, Wychowane w atmosferze odrodzenia stanisławowskie
go, i pokolenie to, w wysiłku ćwierćwiecza aż do zakończenia epopei napo
leońskiej. okazało tyle poświecenia i energii, że należy je zaliczyć do najbar
dziej ofiarnych, bohaterskich i aktywnych pokoleń naszych dziejów.
Polska ży!a:do ostatnich, czasów pojęciami tego pokolenia, oraz karmi
ła, się duma z jego czynów i chęcią dorównania mu i poprowadzenia jego wy
siłków dalej. Polityka powstańcza XIX stulecia jest dalszym ciągiem polity
ki sejmu czteroletniego, powstania Kościuszki, Legionów i Księstwa Warszaws
kiego, ale r.a tym bynajmniej nio koniec. Tak Jak nasz. hymn narodowy. zro
dzony V Legionach we Włoszech pod piórem byłego posła do. sejmu ezterolet-
niego (nawiasem mówiąc, szlachcica kaszubskiego) stał się dla nas sztanda
rem, Konstytucja 3 maja wykładem polskiej ideologii narodowej, ni Koś
ciuszko głównym narodowym bohaterom, tak cn e nasze życie narodowe za
częło się w czasach życia owego pokolenia jakby na nowo. W pewnym sensie,
odcięliśmy się od przeszłości wcześniejszo) i zasklepili się w życiu, zaczętym
od odrodzenia'stanisławowskiego. Mamy dziś Jaldby dwie historie i dwie kul
tury: życie nasze dzieli się na dwie epoki. literatura nasza składa się z dwóch
części: porozbiorowej i przedrozbiorowej; owa literatura przedrozbiorowa nie
jest. wprawdzie zapomniana, nie jest jakby czyiró mniej aktualnym, . mniej
ważnym. Nasza historia przedrozbiorowa — to jakby pirhistoria naszej his
torii właściwej. To prawda, że rozbiory były wielkim przewrotem, a więc że is
totnie od słupa granicznego, jaki one stanowiły, życie nasze przybrało limy
kształt i rzeczywiście stanowi inną epokę. Ale zauważmy że my .owych "na
szych czasów’ w istocie bynajmniej nie liczymy od rozbiorów: . powstanie Koś
ciuszki. Konstytucja 3 maja. Sejm Czteroletni, tc były fakty przedrozbiorowe,
a jednak odnosimy się do nich tak. jakby należały do c-wcj drugiej, naszej
własnej opoki historii. To nie rozbiory dzielą historię i kulturę polską na dwie-
części, ale przewrót umysłowy epoki stanisławowskiej"
2
).
“Nasuwa się tu wielkie pytanie: jakie skutki przewrót stanisławowski z
sobą dla Polski przyniósł? Czy był dla Polski dobroczynny? Czy też Polsce
zaszkoilzii?
Trzeba tu rozróżnić dwie -kwestie: skutki polityczno i głębsze skutki kul
turalno i duchowe.
Punktem wyjścia tego przewrotu była potrzeba polityczna: Polska czasów
saskich była wę wszechstronny;)!-upadku i zachodziła potrzeba jej podżydg-
nlęcia. W oczach tych, co pizewrót Inaugurowałi. miał on przynieść ze sobą
skutek polityczny w postaci odrodzenia polskiego, państwa i poiskięgo życia
narodowego.
Otóż stwierdzić trzeba rzecz podstawowego śnieżenia: tę cel ter, osiągnię
ty nie został. Wysiłki poszły na marno. Poczynania pokolenia stanisławows
kiego nie doprowadziły do wydobycia się Polski z położenia “chorego człowie
ka Europy”. Polska, choć się wzmocniła wewnętrznie/ nie wzmocniła swej po
zycji wobec innych krajów Europy, lecz przeciwnie, znała zla się politycznie w
ślepym zaułku i stoczyła się ku największej dającej tsię pomyśleć klęsce, mia
nowicie ku rozbiorom. A co więcej, po ostatnim rozbiorze przyszło 123 lat
zmierzchu Polski, gdy była eona albo pozbawiona fcytu państwowego całkowicie,
albo posiadała tylko szczątkowo formy tego bytu na małych skrawkach na
rodowego terytorium, oraz gdy wszystkie polskie poczynania polityczne, wysnu-'
2)
Ibid., ńr 89, str, 4 - 8
te z tradycji ideowej pokolenia stanisławowskiego, okazały się zupełnie bez
płodne, a nawet wręcz więdły Cd klęski do klęski.
Nasuwa się od razu pytanie: czy ta straszliwa . katastrofa Polski, to jej
zawalenie się i pozostawanie, przez więcej niż stulecie w stanie rozwalonych
ruin, nastąpiło
pomimo
wysiłków odrodzenia stanisławowskiego, czy też
wslcu-
iek
jakiegoś podstawowego błędu w kierunku tych wysiłków? Uprzedzając
wnioski wynikające z tego, co powiem niżej, stwierdzam odrazu, że wedle mo
jego przekonania, odpowiada prawdzie przypuszczenie drugie. Klęski Polski,
jej rozbiory i jej niezdolność w ciągu życia czterech pokoleń do wydobycia się
z niewoli są bezpośrednim
skutkiem
odrodzenia stanisławowskiego, które po
prowadziło Polskę po błędnej drodze. Mimo najlepszych intencji, mimo god
nej szacunku ofiarności, wytrwałości i energii, pokolenie stanisławowskie ode
grało w życiu polskim rolę złowrogą, bo w polityce jego był błąd w założeniu
i polityka ta wiodła do. klęski” 3).
“Polska potrzebowała w końcowym okresie XVIII wieku podniesienia się
poziomu moralności publicznej, zwiększonej dyscypliny, sprawności, porządku,
pracowitości, postępu organizacyjnego i technicznego, szerszych widnokręgów
umysłowych, ale wszystko to mogło się
1
dokonać bez zmiany ideologii, a nawet
bez zmiany polityki. Odrodzenie stanisławowskie przyrJoslo te wszystkie prze
miany — i to jest jego wielka zasługa- Alo zarazem przyniosło ono nową po
litykę, która powiodła Polskę ku do dziś trwającemu szeregowi katastrof.
A zarazem dała Folsce nową, całkowicie odmienną od dotychczasowej ideo
logie.
Doszliśmy tym sposobem, do drogiego punktu, mianowicie do śpiewy mo
ralnych i kulturalnych skutków tego odrodzenia. Także i w tym punkcie.ogra-
niczę się do stwierdzenia, że skutki te oceniam jako dla życia polskiego zło
wrogie” 4).
"Organizatorzy przewrotu umysłowego epoki stanisławowskiej przeciwsta
wili się z wielką energią nic tylko dezorganizacji i upadkowi czasów saskich,
ale i tradycyjnemu duchowi; który Polskę czasów saskich ożywiał, a którym
był wciąż Jeszcze duch kontrreformacji. Kontrreformacja w Europie, zachod
niej trwała gdzieś do roku 1GU0, ale w Polsce trwała aż do czasów saskich
włącznie. Natchnieniem, które ożywiaio organizatorów tego przewrotu była
francuska filozofia oświeceniu, był libeijilno-mfcszczaćskl i kapitalistyczny,
podszyty religijnym lndylercnty/niem, współczesny światopogląd angielski —
rozprowadzany po Europie głównie przez wptyw lóż masońskich — 1 były wzo
ry polityczne, wojskowe i administracyjne pruskie, reprezentowane przez Fry
deryka Wielhiir.o i jego poprzedników, od Wielkiego Elektom poczynając” 5>.
"Ta przemiana poustnw kultury umysłowej przynjr.slii z soirą zarazem
przemianę iclemow i pojęć, oraz przemianę postulatów i zasad w polityce.
Jest rzeczą uderzającą, jak gruntownie Polska przestała być narodom o
czynnej 1 świadomej katolickiej postawie. To pic znaczy, że przyjęliśmy ja
kąś inną wiarę: polska masą ludowa pozostała katolicką, a także i . warstwy
wykształcone zuchowaty
spora
związku z katolicyzmem; kobiety nadał cho
dziły do kościoła i były pobożne, ,i nawet i wśród wykształconych mężczyzn co
raz to ktoś powracał do wiary ojców, jednał się z Bogiem na łożu śmierci, zos
tawał księdzem, albo zakonnikiem. Ale ta postawa nie stwarzała prądu. Nie
tyło W Polsce prądu integralnie katolickiego, który by się zaznaczał w życiu
umysłowym, przeciwstawiał prądom antykatolickim jako zbiorowej sile, ztio-
3) Ibid., nr 89, str.
8
- 7.
4) Ibid., nr 89, str.
8
.
6
) Ibid., nr 89, str. 19.
Plik z chomika:
bzbij
Inne pliki z tego folderu:
03 Jędrzej Giertych Spotkanie w Mariaholm oraz ostatni wywia.mp4
(131393 KB)
02 Jędrzej Giertych Spotkanie w Mariaholm oraz ostatni wywia.mp4
(111658 KB)
01 Jędrzej Giertych Spotkanie w Mariaholm oraz ostatni wywia.mp4
(101859 KB)
04 Jędrzej Giertych Spotkanie w Mariaholm oraz ostatni wywia.mp4
(87634 KB)
05 Jędrzej Giertych Spotkanie w Mariaholm oraz ostatni wywia.mp4
(32847 KB)
Inne foldery tego chomika:
A
A J
ABORCJA
abp Teodorowicz Józef
Abramowski Edward
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin