_CI_GA_Z.RTF

(19 KB) Pobierz
Dzia³alnoœæ operacyjna komend PSP

Działalność operacyjna komend PSP. Komendy PSP są to organy terenowe KG PSP których zadaniem jest zajmowanie się ochroną przeciw pożarową na terenie działania. OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA -polega na realizacji przedsięwzięć czynności zapobiegawczych powstawaniu pożarów, klęsk żywiołowych ,oraz zgromadzenie sił i środków  potrzebnych do prowadzenia działań ratowniczych. STRUKTUIRA ORGANIZACYJNA KOMEND-KG, KW, KR.   K.G.PSP-jest zorganizowana w oparciu o status
( minister )i regulamin organizacyjny (komendant główny ) K.C.K.R.- składa się 1)wydział operacyjny, 2)wydział planowania technicznego 3)wydział taktyki i analiz działań ratowniczych 4)wydział koordynacji działań ratowniczych..#### Komendy Wojewódzkie i K.R. -są tworzone w oparciu o Zarządzenie nr 4 Komendant Główny PSP z dnia 31 maja 1994 r. w sprawie określenia struktury organizacyjnej K.W. i K.R. PSP #### K.W.dzielą się na trzy kategorie I, II, III, w zależności od wielkości terenu zagrożenia pożarowego i pracochłonności. W skład K.W . wchodzą mniejsze różne komórki organizacyjne  w tym wydział planowania operacyjnego, którego częścią jest WSKR. K.R.-dzielą się  na trzy kategorie -I, II, III, na terenie zagrożenia ,pracochłonności .Strukturze organizacyjną K.R. tworzą mniejsze jednostki organizacyjne , która jedna z nich może być wydział lub sekcja planowania operacyjnego , których częścią są RSK. K.R PSP 1)wydział kontrolno-rozpoznawczy 2)wydział planowania operacyjnego(RSK) 3)wydział organizacyjny komendy 4)wydział logistyki. ZAKRES DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU PLANOWANIA OPERACYJNEGO K.W. PSP. Wydział do spraw planowania operacyjnego: 1)organizowanie systemów: - alarmowanie i kierowanie akcja ratowniczą; -współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi; 2)nadzorowanie działalności jednostek ratowniczo gaśniczych; 3)wnioskowanie powoływanie i rozwiązywanie Jedn. Rat. Gaś.; 4)planowanie potrzeb materiałowo technicznych dla JRG. 5)nadzór nad realizacja zadań podległych jedn. W zakresie funkcjonowania Kraj. Syst. Rat. Gaś. 6)nadzór nad przygotowaniem jedn. p.poż. do działania w Kraj. Sys. Rat. Gaś. 7)Współdziałania z organizacjami i instytucjami w zakresie zwalczania skutków katastrof klęsk  żywiołowych itp. 8)dysponowanie do działań jedn. p.poż. 9)określanie organizacji zasad działania i nadzoru nad stanowiskami alarmowania; 10)planowanie obwodów operacyjnych,11)analiza akcji Rat. Gaś. 12)ustalenie lokalizacji, baz środków chemicznych oraz określenie zapasów tych środków; Nadzór- jest to element kontroli, ten który pełni nadzór ma prawo wydawać polecenia, komendy podwładnym. Zakres działań wydziału (sekcji) planowania operacyjnego K. R. 1)tworzenie jedn. Rat. Gaś i nadzór nad jej działalnością; 2)nadzór i kontrola nad wykonywaniem zadań z zakresu ratownictwa przez JRG i współpraca z innymi służbami ratow. 3)szkolenie OSP w zakresie ratow. 4)dysponowanie jedn. ochotniczych p.poż. do działań ratowniczych. 5)organizowanie odwodów ratowniczych; 6)prowadzenie inspekcji gotowości bojowej; 7)prowadzenie ewidencji i statystyki pożarów oraz podejmowanych dział. Rat. 8)nadzór nad BHP w Jedn. rat. Gaś. 9)planowanie potrzeb materiałowo technicznych dla JRG; 10)współdziałanie z organami samorządowymi w utrzymaniu gotowości bojowej jednostek OSP włączonych do Kraj. Sys. Rat. Gaś. 11)tworzenie i likwidowanie jednostek ochrony p.poż. 12)organizowanie zawodów sportowo pożarniczych. Organizacja Krajowego Syst. Ratow. Gaś. jest określona w rozporzą. MSW z dnia 28 grudnia 1994r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji Kraj. Sys. Rat. Gaś. Dz. U. Nr 40 poz. 799. System jest to wyodrębniony z otoczenia zbiór elementów mających wzajemne powiązania i stanowi z określonego punktu widzenia jedną całość. (system jest to sposób powiązania). W kraju istnieje system rat. Państwa który jest elementem systemu powszechnego bezpieczeństwa. System tem ma działać w czasie pokoju i wojny w podobny sposób i nie zmienionej formie. System składa się z podsystemów: - KSRG; -Resortowe systemy ratownicze; -system ratowniczy administracji rządowej i samorządowej; -społeczne systemy ratownicze; -wojskowe systemy ratownicze. Krajowy Sys. Rat. Gaś. obejmuje ratownictwo pożarowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, wodne. Współdziała z innymi jedn. rat. Współdziała z rat. radiacyjnym, górskim, morskimi i portowymi, medycznymi (w zakresie klęsk żywiołowych). Resortowe Syst. Ratown. Rat. górnicze, kolejowe, morskie, radiacyjne, medyczne (szpitalnictwo), przemysłowe. Sys. rat. Administracji Rządowej i samorządowej - ratow. komunalne i powodziowe. Wojskowe sys. rat. - rat. ogólne, z zakresu obrony cywilnej, specjalistyczne. Społeczne systemy ratownicze: Rat. górskie i jaskiniowe, medyczne (PCK), wodne. Zadania jednostek wchodzących w skład systemu są następujące: -analizowanie i rozpoznawanie zagrożeń; -utrzymanie gotowości do działań rat. -podejmowanie działań rat. przy pożarach, awariach, wypadkach, katastrofach technicznych, chemicznych, komunikacyjnych, wypadkach i innych zdarzeniach gdzie zachodzi potrzeba stosowania sprzętu technologicznego rat. wodnego i ekologicznego i wysokościowego. Jednostki wspomagające: -biorą udział w ratowaniu ludzi mienia oraz środowiska naturalnego; -dostarczają narzędzia oraz środki potrzebne do prowadzenia akcji rat.; -dostarczają odpowiednie środki transportowe; -wykonują określone prace lub inne zadania ustalone przez PSP; -udostępnienie informacji specjalistycznych. Działania rat. w ramach sys. prowadzi się na podstawie planów rat. Jednostki ratownicze. Jednostki ratowniczo-gaśnicze PSP które będą tworzone w przyszłości organizuje się w oparciu o zarządzenie nr 4 K.G. PSP z dnia 11 lipca 1992 r. w sprawie tworzenia Jed. Rat. Gaś. PSP w miejscowościach, przedsiębiorstwach i innych jednostkach organizacyjnych. Dz. U. K.G. PSP Nr 1,2 pod pozy. 4. Utworzenie jedn.rat. gaś. zależy od następujących przesłanek: 1)Stopień zagrożenia pożarowego, 2)Częstotliwość występowania klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń. 3)powierzchni chronionego obszaru połączonego z gęstością zaludnienia lub liczbą zatrudnionych w przedsiębiorstwie lub innej jed. organizacyjnej; 4)ograniczona możliwość udzielenia skutecznej pomocy przez inne jed. ochr. p.poż. działających na danym terenie, zwłaszcza gdy czas dojazdu do miejscowości lub dzielnicy przekracza 20 min. z najbliższej jed. rat. a siły i środki innych jed. ochrony p.poż. są niewystarczające. Wielkość rejonu chronionego: jeżeli na danym obszarze występuje powyżej 1000 mieszkańców na 1 km2 wielkość chronionego obszaru ustala się na 55 km2. Poniżej 1000 mieszkań. na km2 powierz. obszaru chronionego ustala się na 650 km2. W zależności od ilości etatów JRG dzielimy na kategorie: A - 85 etatów w tym 4 dowództwa, B - 64 w tym 4 dowódz. C - 42 w tym 3 dow. D - 33 w tym 3 dow. JRG powinny być wyposażone conajmniej w: 1 samoch. rozpoznawczo rat, 2 sam. gaś. w tym 1 ciężki, sam drabinę mechaniczną lub podnośnik hydrauliczny. Drugi rodzaj wskaźników jest taki że sprzęt który w JRG będą wykorzystywać w akcjach rat. w zakresie rat. technicz. i chem. ustala się w oparciu o: Rozporzą. M. S. W. z dnia 7.08.92r. w sprawie udziału PSP w akcjach rat. w zakresie rat. chem. i tech. oraz zasad szkolenia i wyposażania PSP w sprzęt i /środki techniczne (Dz. U. Nr 62 poz. 311). Rozkaz K. G. PSP z 26.01.96 w sprawie normatywów wyposażenia jed. organ. PSP oraz zorganizowania krajowych baz sprzętu specjalistycznego i środków gaśniczych i dysponowania tymi bazami. W JRG powinny być zgodnie z powyższym zarządzeniem: -drabina mechaniczna dla wszystkich rodzajów JRG; -sam. rozpoznawczo rat. dla wszystkich rodzajów JR; -sam. rat. gaś średni wodno-pianowy albo wodno-pianowo-proszkowy w A-2 sam, w B-2 sam, w C-1 sam, w D-1 sam.; -sam. rat. gaś. ciężki wodno-pianowy w A-2, B,C,D-1 sam.; sam. rat. medycznego w A,B,C; -wężowy sam z napędem terenowym. Gotowość bojowa jest to utrzymanie stanu który zapewnia natychmiastowe i skuteczne użycie przez osoby pełniące służbę środków sprzętu oraz urządzeń stanowiących wyposażenie JRG. Kontrole gotowości bojowej. Celem sprawdzenia stanu gotowości bojowej jed. taktycznych, przygotowania do działań w terenie na którym te jed. prowadzą działalność są prowadzone inspekcje gotowości operacyjno technicznej. Są trzy rodzaje inspekcji: a)inspekcja kompleksowa - celem tej inspekcji jest wszechstronne sprawdzenie zdolności do realizacji nałożonych zadań przez JRG. b)inspekcja doraźna- celem tej inspekcji jest ustalenie aktualnej (dobowej) zdolności JRG do podejmowania działań rat. gaś. c) inspekcja problemowa polegająca na szybkim sprawdzeniu wybranych jednostek albo tematów wynikających z bieżących potrzeb realizacji zadań liniowych. Inspekcja doraźna zakres tematyczny: 1)stan organizacyjny JRG na dzień inspekcji: a)zgodność stanu osobowego służy z grafikiem i książka podziału bojowego; b)określenie możliwości pełnej realizacji zdań przez JRG w oparciu  o analizę sił i środków podziału bojowego. 2)realizacja doskonalenia zawodowego: a)sprawdzenie zgodności harmonogramu szkolenia z faktyczną jego realizacją; b)dokonanie hospitacji zajęć szkoleniowych. 3)ocena członków załogi - wygląd zewnętrzny, dyscyplina, kompletność umundurowania i uzbrojenia osobistego. 4)wykonanie ćwiczenia praktycznego: a)ćwiczenie może być zlecone do wykonania w następujących do wyboru formach: -ćwiczenie ze sprzętem (gaśniczy, ochronny, ratowniczy); -ćwiczenie taktyczno bojowe (według ustaleń kontrolującego), 5)funkcjonowanie stanowiska kierowania, punktu alarmowego a)stan, przygotowanie oraz aktualność dokumentacji. b)stan techniczny urządzeń i sprzętu będącego na wyposażeniu stanowiska: sprzęt łączności radiowo telefoniczny, sprzęt alarmowania, pozostały sprzęt. c)przygotowanie zawodowe oraz umiejętność posługiwania się dokumentacją oraz obsługi urządzeń technicznych.-w zakresie teoretycznego znajomości zadań i obowiązków; -w zakresie praktycznej obsługi sprzętu i urządzeń technicznych; -przeprowadzenie ćwicz. praktycznego w zakresie doboru i dysponowania sprzętu w różnych wariantach potencjalnych zdarzeń oraz wykorzystania i nawiązywania współpracy z i nawiązywania współpracy z innymi służbami i instytucjami w ramach organizowania akcji ratowniczo gaśniczych.. 6) Zabezpieczenie techniczne: a)sprawność techniczna i konserwacja samochodów oraz sprzętu i wyposażenia pozostającego w podziale bojowym. b)kompletność sprzętu i wyposażenia zgodnie z dokumentacją ewidencyjną JRG. c)umiejętność obsługi samochodów oraz sprzętu i wyposażenia (znajomość parametrów techniczno ruchowych), d)Łączność: -stan techniczny sprzętu łączności (sprawność, konserwacja), -umiejętność obsługi i prowadzenia rozmów, -pozwolenie na pracę UKF MSW. e)instrukcje regulaminu obsługi sprzętu i urządzeń. Formy kontroli: 1)lustracja- przy sprawdzaniu wyglądu zew. stanu technicznego sprzętu. 2)obserwacja - stosuje się przy realizacji zadań przestrzeganiu regulaminu. 3)test- stosuje się przy sprawdzaniu wiadomości teoretycznych załóg oraz sprawności fizycznej. 4)badanie dokumentów- podczas sprawdzania testów sprzętu, porozumieli, 5)hospitacja- podczas zajęć szkoleniowych i ćwiczeń; 6)ćwiczenie praktyczne- czyli sprawdzenie umiejętności wykonywania zadań na terenie jednostki lub wybranego zakładu. ##W sytuacjach szczególnych może być zarządzony na terenie kraju, mieście podwyższony stan gotowości bojowej. Wprowadzenie tego stanu jest regulowane: Rozkazem KG z Dnia 22 sierpnia 1995 w sprawie zasad wprowadzania i osiągania podwyższonej gotowości operacyjnej w OSP. Istnieją dwa stopnie podwyższonej gotowości boj.: -określony kryptonimem “111”, -określony kryptonimem “222”. Pierwszy stopień podwyższonej got. operacyjnej kryptonim “111” 1)analizie rozwoju zagrożeń które były podstawą wprowadzenia tego stanu; 2)wzmożenie działalności kontrolno rozpoznawczych których celem jest ukierunkowanie na dziedziny zagrożone w danym okresie i zmierzające do ograniczenia występujących zagrożeń. 3)opracować plan obsady sprzętu (w zależności od rodzaju zagrożenia), 4)Wprowadzenie pełnej dyspozycji osób korzystających z wolnego po służbie; 5)wstrzymanie udzielenia urlopów; 6)Wprowadzenie całodobowych dyżurów kierownictwa komend rej. i dowódców JRG. 7)Prowadzenie kontroli got. boj. w jedn. KSG. 8)powiadomienie organów administracji państwowej, podmiotów gospodarczych o konieczności postawienia w stan gotowości sił i środków będących w ich dyspozycji do udziału w prowadzonych działaniach ratowniczych oraz sprawdzenia możliwości operacyjnego wykorzystania specjalistycznego sprzętu będącego w ich dyspozycji. Stan gotowości jest wprowadzany rozkazem pisemnym: -Kom. Głównego na obszarze całego kraju; -K.W. po uzyskaniu zgody K.G. na terenie województwa; -K.R. po uzyskaniu zgody K.W. na terenie rejonu. Drugi stopień podwyższonej gotowości bojowej Kryptonim “222” polega na: a)odwołaniu z urlopów strażaków niezbędnych do zapewnienia realizacji zadań. b)wzmocnienie obsad punktów alarmowania, RSK, WSKR. c) skoszarowania osób w celu zapewnienia pełnej obsady sprzętu niezbędnego do realizacji zadań rat. d)zapewnieniu całodobowego wyżywienia skoszarowanym osobom. Drugi stopień wprowadzają: -KW na obszarze woj. lub jego części po uzyskaniu zgody KG. -KG na obszarze kraju.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin