Maciej Paluszek - Projekt 3.pdf

(961 KB) Pobierz
Akademia Górniczo-Hutnicza
im. St. Staszica w Krakowie
Inżynieria Maszyn i Urządzeń
Analiza dynamiczna mechanizmu jazdy suwnicy
Projekt wykonał:
Maciej Paluszek
Rok III
Grupa 7A
Rok akademicki: 2014/2015
Data wykonania ćwiczenia: 17.11.2014
Nazwa parametru/Temat
Masa podnoszona [kg]
Masa zblocza [kg]
Masa wózka [kg]
Opór jazdy [N]
Moc silnika [kW]
Obroty silnika [obr/min]
Przełożenie reduktora
Sprawność reduktora
Średnica koła jezdnego [m]
Moment bezwł. bębna ham. [kgm]
Moment bezwł. silnika [kgm]
Moment bezwł. sprz. s. [kgm]
Moment bezwł. sprz. w-b 1 [kgm]
Moment bezwł. sprz. w-b 2 [kgm]
Średnica wału [mm]
Długość wału [mm]
Moment hamulca [Nm]
Luz zredukowany [rad]
Masa koła [kg]
Schemat mechanizmu.
6
40000
440
17000
9280
23
715
15,6
0,94
0,5
0,15
0,85
0,105
0,56
0,56
80
2800
216
0,005
309
1.
Schemat obliczeniowy.
ROZRUCH (DANE NOMINALNE)
2.
Równania ruchu.
����
1
− ����
1
∗ ����
1
− ���� ∗ (����
1
− ����
2
) − ℎ ∗ (����
1
− ����
2
) = 0
̈
̇
̇
����
2
− ����
2
∗ ����
2
− ���� ∗ (����
1
− ����
2
) − ℎ ∗ (����
1
− ����
2
) = 0
̈
̇
̇
����
1
���� ∗ ∆���� ℎ ∗ ∆����
����
1
����
1
����
1
����
2
���� ∗ ∆���� ℎ ∗ ∆����
����
2
=
̈
����
2
����
2
����
2
����
1
=
̈
����
1
= ����
1
̇
����
1
���� ∗ ∆���� ℎ ∗ ����
1
����
1
=
̇
����
1
����
1
����
1
����
2
= ����
2
̇
����
2
���� ∗ ∆���� ℎ ∗ ����
2
����
2
=
̇
����
2
����
2
����
2
3.
Obliczenia :
a) obliczanie momentu bezwładności zredukowanego na wał J
zr1
ω
ω
ω
J
zr
1
�½
h
�½
(J
h
J
S
J
sp
S
2J
sp1 h
2
2
2
J
zr
1
�½
(J
h
J
S
J
sp
)
i
2
2J
sp1
�½
(0,15
0,85
0,105)
1
15,6
2
2
0,56
�½
269,960[kgm
2
]
b) obliczenia momentu bezwładności zredukowanego na koło jezdne – J
zr2
2
2
m
Q
m
Q0
m
w
ω
k 2
D
2
ω
k
ω
k
k
J
zr2
�½
�½
2(J
sp2
J
k
)
2
2
2
4
(m
Q
m
Q0
m
w
)
D
2
k
J
zr2
�½
2(J
sp2
J
k
)
2
2
2
1
D
1
0,5
J
k
�½
m
k
k
�½ 
309
�½
9,656 [ kgm
2
]
2
4
2
4
(40000
440
17000)
0,5
2
J
zr2
�½
2(0,56
9,656)
�½
3590 [ kgm
2
]
4
2
2
2
c) obliczanie momentu od silnika – M
1
M
1
�½
1,5
M
sil
i
M
sil
�½
P 30P
�½
ω πn
s
30Pi
30
23
10
3
15,6
3
M
1
�½
1,5
10
�½
1,5
�½
7188,016 [Nm]
πn
s
π
715
d) obliczanie momentu od oporów jazdy – M
2
M
2
�½ w 
D
k
0,5
�½ 9280
�½ 2320 [Nm]
2
2
e) obliczenia momentu przy hamowaniu – M
1h
M
1h
= M
h
i = 216
15,6 = 3369,6 [ Nm ]
f) obliczenia współczynnika sprężystości wałów – k
π
d
4
G
π
0,080
4
80
10
9
k
�½
2
�½
2
�½
229785,063 [Nm]
32
l
32
2,8
g) obliczenia współczynnika tłumienia – h
h = 0.005 · k = 0,005
229785 = 1148,925 [Nm]
4.
Przebieg momentu.
5.
Przebieg prędkości.
Masa pierwsza:
Masa druga:
6.
Wyznaczone analitycznie współczynniki równań ruchu.
����
1
= 288,857 ������������
2
����
2
= 3590 ������������
2
����
1
= 7188,016 ��������
����
2
= 2320 ��������
���� = 229785,063
ℎ = 1148,925
7.
Porównanie współczynników wyznaczonych i z programu.
Współczynnik
I1 [kgm ]
I2 [kgm ]
M1 [Nm]
M2 [Nm]
k
h
2
2
Z
programu
Wyznaczony
288,9
3590
7188,02
2320
229785
1148,26
253,9
1102,2
6756,74
2320
229815
1149,07
8.
9.
Odczytany czas ustalenia.
Obliczona nadwyżka dynamiczna.
����
������������
= 0,86����
���� =
����
������������
= 1,909
����
������������
ROZRUCH (MOC SILNIKA X10)
4.
Przebieg momentu.
5.
Przebieg prędkości.
Masa pierwsza:
Masa druga:
8.
Odczytany czas ustalenia.
����
������������
= 0,794����
Zgłoś jeśli naruszono regulamin