JAK NAUCZAĆ STUDENTÓW_scenariusze zajęc-podrecznik_kadra.pdf

(3863 KB) Pobierz
ideAGORA
– Materiały szkoleniowe
1
O projekcie
ideAGORA
to innowacyjny model kształcenia na poziomie wyższym, oparty na trwałej
relacji uczelni i absolwentów.
Projekt realizowany pod hasłem
ABSOLWENCI KAPITAŁEM SPOŁECZNYM
UCZELNI
-
wpisuje się w ideę kształcenia przez całe życie, a zarazem jest odpowiedzią na
współczesny problem oderwania środowiska akademickiego od rzeczywistości gospodar-
czej.
ideAGORA ma na celu zbudowanie wartościowych relacji pomiędzy uczestnikami mode-
lu: studentami, absolwentami, kadrą naukowo-dydaktyczną, przedsiębiorcami oraz oto-
czeniem społecznym uczelni.
9
wzmocnienie i rozwój potencjału uczelni poprzez wypracowanie innowacyjnego mode-
Główny cel Projektu:
lu kształcenia ideAGORA
Autorzy podręcznika: dr Anna Jeznach, dr Andrzej Pietrych, dr Andrzej Raczkowski,
dr Marek Siłuszyk, dr Bartosz Zegardło, Aneta Dmowska-Pycka, Adam Szepeluk, Edyta
Kornilak, Damian Chaciak, Wiesława Chalecka.
Scenariusze zajęć stanowią część składową podręcznika „Jak nauczać studentów”.
Zostały one opracowane metodą open source przez kadrę naukowo-dydaktyczną Col-
legium Mazovia zaangażowaną w realizację projektu. Uzupełnieniem do scenariuszy
zajęć są prezentacje (do pobrania na platformie ideAGORA) oraz film instruktażowy
obrazujący innowacyjne metody kształcenia ideAGORA.
Więcej na:
www.ideagora.mazovia.edu.pl
Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa
www.ideagora.pl
08-110 Siedlce, ul. Sokołowska 161, tel.: 25 633 30 32, w. 44 lub 86, kom.: 783 121 065 lub 783 121 505, e-mail: ideagora@poczta.cm
Spis scenariuszy zajęć
1. Inicjatywa gospodarcza
1.1 Korzyści współpracy.
1.2 Fundusze lokalne – niwelowanie fobii i rozwój tolerancji.
2. Komunikacja z elementami negocjacji
2.1 Zasady i techniki komunikacji interpersonalnej.
2.2 Zasady komunikacji na forum – efektywne porozumiewanie się w grupie i organi-
zacji.
3. Kompendium personalne
3.1 Budowanie indywidualnej ścieżki kariery, doradztwo innym.
4. Kreatywność i innowacyjność
4.1 Jak być kreatywnym? Mechanizm kreatywności i techniki kreatywnego myślenia.
Innowacyjność i jej rola. Obszary podejmowania działań innowacyjnych.
5. Model biznesowy TY
5.1 Mój cel: praca. Jaka?
5.2 Dostosowanie „mnie” do potrzeb – szablon systemu modeli biznesowych.
6. Profil osobowości w koncepcji LLL
6.1 Profile osobowości. Narzędzia badania osobowości, poznanie własnej osobowości.
7. Sieci społeczne i kapitał społeczny
8. Technologie informatyczne w doskonaleniu
8.1 Nauka bez nauczyciela.
9. Wikinomia
9.1 Co to jest wikinomia? Cztery filary wikinomii.
9.2 Ochrona własności intelektualnej, prawa autorskie.
10.
Zaufanie społeczne
10.1 Projekt kształtujący aktywną postawę społeczną.
11. Zrównoważony rozwój
11.1 Ochrona środowiska - ważny filar zrównoważonego rozwoju.
11.2 Człowiek w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo.
Inicjatywa gospodarcza
5
Inicjatywa gospodarcza
INICJATYWA GOSPODARCZA
Temat zajęć:
Korzyści współpracy
Cele:
9
doskonalenie umiejętności korzystania z zasobów zespołu
9
uświadomienie sobie, do jakich grup się należy i jakie płyną z tego korzyści
9
typowe role grupowe
9
czynniki, które sprzyjają współpracy w grupie oraz ją utrudniają.
Czas realizacji:
90 min
Zadania studentów Przebieg zajęć dydaktycznych
Znaczenie grupy w Przywitanie z uczestnikami zajęć. Wprowadzenie.
życiu człowieka
Prowadzący prosi uczestników spotkania aby przypo-
mnieli sobie jakieś miłe zdarzenie, które miało miejsce
w grupie. Po zakończeniu wypowiedzi każdego z uczest-
ników – każdy w jednym zdaniu mówi dlaczego to było
miłe. Prowadzący zapisuje odpowiedzi. Podsumowanie
– wskazanie znaczenia grupy w życiu jednostki, korzyści
z przebywania w grupie.
Identyfikacja grup
Uczestnicy otrzymują tekst „Grupy, do których należy-
my”. Zapoznanie się z nim i zapisują w punktach naj-
ważniejsze informacje.
„Burza mózgów” na temat: Grupy, do których kiedykol-
wiek należeliśmy. Uczestnicy podają przykłady grup, do
których należeli.
Podsumowanie: analiza grup, omówienie różnic i podo-
bieństw.
Postawy w grupie
Gra symulacyjna. W grze bierze udział 8 uczestników,
pozostałe osoby obserwują wydarzenia. Gracze wcielają
się w członków grupy przyjaciół planujących podjęcie
pewnej inicjatywy gospodarczej na terenie uczelni lub
okolicy. Zadanie polega na:
1. określeniu ogólnego zakresu planowanej działalności,
2. przedyskutowaniu perspektyw planowanej inicjatywy
Każdy z graczy otrzymuje kartkę z rolą, którą będzie od-
grywał podczas dyskusji. Gracze nie znają ról swoich ko-
leżanek i kolegów. Każdy dostaje określony czas na wyra-
żenie swojej opinii zgodnie z przydzieloną rolą.
Podsumowanie: wspólne odgadnięcie ról graczy, krótka
charakterystyka poszczególnych ról, typowe zachowania
dla danych ról, znaczenie „ról” w grupie.
Komentarz
Zaufanie w grupie
Umiejętność pracy
w grupie drogą do
osiągania wspól-
nych celów
Umiejętność zespo-
łowego wykonywa-
nia zadań
i wspólnego roz-
wiązywania proble-
mów.
Wewnętrzne więzi
wśród członków
grupy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin