Dziennik Ustaw z 1924 nr 61 poz 610-611.pdf

(2665 KB) Pobierz
Dziennik
UstaW.
Poz.
609,
610
I 611,
905
~-----------------------
-------------------~----~
----------------~-------------
'
Nil 61.
dotyczących
zakresu stosunków, w jakich którykol-
wiek uczestnik pozostaje do
służby
wojskowej.
Przestępstwo,
przewid
ziane
w
§
68
k.
k.
wojsk.,
ulega karze pozbawienia
wolności
do lat
pięciu;
w
§
70
k. k. wojsk. wyrazy "do lat dwu"
za
stępuje
się
wy-
razami "do
.Iat
trzech"
.
Zresztą
ustawa niniejsza nie
uchyla
żądnych postąnowień
kod
e
ksu karnego woj-
skowego.
Zarazem przepisy wojskowego prawa karnego,
materjalnego i procesowego,
obowiązujące
w woje-
wództwach: pomorskie m i
poznańskiem, rozciąga się
na obszar
górnośląskiej części
województwa
ślą
­
skiego; z
chwilą wejścia
w
życie
niniejsze j ustawy
przepisy te
uważane będą
za prawnie
ogłoszone.
611.
Rozporządzenie
Ministra Robót Publicznych
i Ministra Spraw
Wewnętrznych
z dnia
26
czerwca
1924
r.
regulujące używanie
i
'ochronę
dróg.
I\rt.
116_
Wykonanie niniejszej ustawy porucza
się
Ministrowi Spraw Wojskowych w porozumieniu
z Ministrem Spraw
v.,.:ewnętrznych
i zainte resowa-
nymi ministrami,
odnośnie zaś
do
postanowień
kar-
nych
-
Ministrowi
Sprawiedliwości
w porozumieniu
z Ministrem Spraw
Wewnętrznych.
w 4
łym
Na zasadzie art.
5
ustawy z dnia 7
pa
ź
dzier­
nika
1921
r. o przepisach
porządkowych
na drogach
publicznych (Dz. U. R. P.
N!!
'
89
poz.
656),
oraz
art. 3 ustawy z dnia
26
września
1922
r. w przed-
miocie ratyfikacji
przystąpienia
Polski do
Międzyna­
rodowejkonwencji,
dotyczącej
ruchu automobilowego,
.
zawartej w
Paryżu
dnia 11
października
1909
r. (Oz
U. R. P. z r.
1922 N!! 85
poz.
762
i z r.
1923 N!! 86
poz.
668
i
669),
zarządza się
co
następuje:
I.
Postanowienia ogólne.
Ustawa niniejsza wchodzi w
życie
po jej
ogłoszeniu
i
obowi
ą
zuje
na ca-
obszarze Rzeczypospolitej Polski
ej.
I\rt.
117.
miesiące
Prezydent Rzeczypospolitej
:
S. Wojciecbowski
Prezes Rady Ministrów:
W. arabski
Minister Spraw Wojskowych:
Sikorski
Minister Spraw
Minister
Wewn
ętrznych:
§
1.
Pojęcie
drogi publicznej w rozumieniu
nini
e
jszego
rozporządzenia
obejmuje nie tylko
samą
jezdnię,
lecz
c
a
łą szerokość
gruntu,
zajętego
przez
drogę,
oraz budowle i
urządzenia
do niej
należące,
łącznie
z pasami
przydrożnemi, bądź stanowiącemi
przynależność
drogi,
bądź
to pozostawionemi przez
właścicieli przydrożnych
gruntów
wołnemi
od uprawy
-
w
myśl
art.
11
powołanej
ustawy z dnia 7
paździer­
nika
1921
r. o przepisach
porządkowych
na drogach
publicznych.
jątkiem
Z.
Hiibner
Sprawiedliwości
:
WI. Wyganowski
§
2.' Przepisy niniejszego
zawartych w
§
39-55,
610.
Na mocy art. 44 Konstytucji
stE;pującej treści:
ogłaszam
ustawE; na-
Ustawa
z dnia
9
lipca
1924
r.
w
sprawie ratyfikacji
układupolsko-niemiec­
kiego,
dotyczącego'
praw
członków
i
urzę
d
ników
Naczelnego Komitetu kolei
górnośląskich,
pod-
pisanego w dniu
23
lutego
1924
roku w War-
szawie.
I\rt.
1.
Wyraża się zgodę
na dokonanie przez
Prezydenta Rzeczypospolitej ratyfikacji
układu
polsko-
niemieckiego,
doty c
cego
praw
c
z
łonków
i
u
rzędni ­
ków Naczelnego Komitetu kol
e
i
górno
ś
ląskich,
pod-
pisanego w dniu
23
lutego
1924
roku w Warszawie.
I\rt. 2. Wykonanie niniejszej ustawy poleca
się
Ministrowi Spraw Zagranicznych, wykonanie
zaś
postanowień układu właściwym
ministrom.
'
I\rt. 3.
ogłoszenia
.
kiego rodzaju dróg publicznych
w cZy'im
zarządzie się znajdują,
oraz z jakich fun-
duszów
utrzymywane.
Przepisy ruchu publicznego
dotyczą
ruchu p
ie-
szego, pojazdów
zaprzęgowych,
jazdy na rowerach,
jazdy konnej i
pędzenia
lub prowadzenia
zwierząt.
,
Do ruchu samochodów i innych poja
zdów
me-
chanicznych na drogach publicznych
stosują się
prze-
pisy
rozporządlenia
.
Min
istra
Robót Publicznych
i
Ministra Spraw
Wewnętrznych
z dnia
6
lipca
1922
r.
(Dz. U. R. P.
N!! 65
poz.
587),
które
pozostają
w swej mocy i
obowiązują
nadal wspólnie z niniej-
szem
rozporząd
z
eniem.
Przepisy co do przewozu po drogach publicz-
nych
materjałó
w
lekkopalnych, wybuchowych,
źrą­
cych i t. p.
z
ostaną
uregulowane oddzielnem rozpo-
rządzeniem.
rdzporządzenia,
z wy-
stosują się
do wszel
-
bez
względu
na to,
§
3. Naczelnicy
władz
administracyjnych II in
-
stancji, a w Warszawie komisarz
rządu, mogą
wyda-
wać szczegółowe rozporządzenia
i przepisy w ramach
niniejszego
rozporządzenia
.
H.
Zakazy riis.z czenia dróg.
Zab
ran ia
się niszczyć
i
uszkadzać
arogi
publiczne oraz wszelkie
przynależności
i
urządzenia
drogowe.
.
Ustawa niniejsza
obowiązuje
z dniem
§
4.
Prezydent Rzeczypospolitej:
S. Wojciecbowski
Prezes Rady Ministrów:
W. arabski
,Minister
Spraw Zagran.icznych:
Maurycy Zamoyski
§
5.
.
Zabrania
się
'
włóczenia
po drogach pu-
drogę.
-.
----~
..
~
blicznych wszystkich przedmiotów
mogących psuć
.
,
Prze
dniioty takie
.winny.
być
wiezione na
kołach
lub sani
ach.
906
§
6.
Dziennik Ustaw. Poz. 611.
Szerokość obr~czy kół
pojazdów winna
aby
ciśnienie kół
nie
przekraczało
150 ki
-
być
taka,
logramów na centymetr
bieżący szerokości obr~
czy_
Powie
rzchni a
żela
z
nych obr~czy, stykająca si~
z
jezdnią,
winna
być zupełn
ie
gładka,
przyczem wy-
jątki są
dopuszczalne tylko dla maszyn rolnic
zych,
ciągnio
n
ych;
po drogach
.
Jednak
ż
e
kola
taki
~
h
ma
-
szyn nie powinny
posiadać nierówności
,
niszc
z
ących
nawierzchni~
drogi.
Ruch pieszy grupami (pochody, procesje, po-
grzeby i
t.
p.) winien o ile
mOżności zajmować
tylko
prawą połowę
jezdni (w kierunku ruchu).
Ruch pojazdów
zaprzęgowych
i
zwierząt
pędzonych
lub prowadzonych na d
rogach
bitych
i brukowanych winien
odbywać si~
na twardej na
-
wierzchni.
,
Nie na twardej nawierzchni ruch ten
może
od-
bywać się
tylko tam, gdzie
istnieją miękkie
letnie tory.
§
14_
Zabran
ia
si~ zanieczyszc
z
drogi przez
wyrzucanie lub rozsypywanie
ziemi,
blota, nawozu,
śmieci,
zielska, pozostawi
a
ni
e
padłych
z
wierz ąt,
wy-
lewanie
nieczystośc
i
,
sprowad
zanie
na
drog~ odpły­
wów z
urządzeń
gospodarskich i fabrycznych, wreszcie
przez rzucanie na
drog~
ws
zelkich
przedm
iotów
i
materjałów, mogących kaleczyć
nogi ludzi i
zwie-
rząt
lub
rwać obr~cze
gumowe pojazdów, jako to:
gruzu,
gwoździ,
drutu,
ułamków
metali,
szkła
i
t.
p.
Zwierz~ta, padłe
na drodze publicznej, winien
właściciel
ich
usunąć
w
ciągu
24 godzin; w prze-
ciwnym razie
b~dzie
to uczynione na
j~go ko~zt
przez organa
zarządu
gminnego.
§
7.
§
15.
nie
Szybkość
ruchu na drogach publicznych
może zagrażaĆ'" bezpieczeństwu
osób z nich ko-
rzystających
i winna
by
ć
taka, aby
woź nice, cykliści
i
jeźdźcy
w
każdej
chwili i przy wszelkich okoliczno-
ściach
mogli
dostosować się
czeństwa
ruchu publicznego,
do
wymagań
bezpie-
oraz ochrony dróg
§
8.
'
Zabrania
si~ tratować
rowy, skarpy (stoki)
'
nasypów i wykopów, pasy
przydrożne, przejeż dżać
przez nie,
.przepędzać
i
wypasać bydło, zwierzęta
pociągowe, trzodę
i ptactwo domowe,
skopywać
po-
bocza (burty) i skarpy,
zasypyWać
rowy,
kanały
i przepusty drogowe, oraz
zaorywać drog~
.
§
9. Zabrania
się
osobom nie uprawnionym
korzystać
z trawy,
'
rosnącej
w rowach
przydrożnych
oraz na skarpach, poboczach i pasach
pr
zydrożnych.
§
10.
,Zabrania
się
bez pozwolenia
właściwego
zarządu
drogowego
składać
na drodze wszelkiego
rodzaju
materjały, narzędzia,
towary
i
t.
p.
Zakaz
powyższy
nie dotyczy chwilowego, a ko-,
niecznego
złożenia
przedmiotów przy
naładunku
lub
przeładunku
.
'
§
11. Zabrania
się rozkładać
otwarte ogniska
w
odległości
mniejszej
niż
150 metrów od mostów
drewnianych lub konstrukcji mieszanej
żelazno-drew­
nianej, zaopatrzonych w odpowiednie tablice ostrze-
gawcze,-oraz
palić tytoń
na takich mostach.
Również
zabrania
się przechodzić
i
przejeżdżać
z ogniem lub
niezamkni~tem
paleniskiem maszyn po
mosŁach
z drewnianemi
j:'okładami,
wreszcie
rozniecać ogień,
zakładąć
popasy lub noclegi pod wszelkiemi mostami.
Zabrania
się
bez
specjalneg~
pozwole-
nia
przeciągać
lub
przewozić
przez mosty
cjężary,
przekraczające
dopuszczalne
obciążenie
mostu, wska-
zane na tablicy przy
wjeżdzie.
W
'razie
potrzeby wzmocnienia mostu, koszta
z tern wzmocnieniem
związane,
a
określone
przez
właściwy zarząd
drogowy, ponosi
przewożący.
i mostów.
Na ostrych
skrętach
,
skrzyżowaniach
dróg i mo-
stach drewnianych lub konstrukcji mieszanej
żelazno­
drewnianej,
dłuższych
nad 20 metrów, zabrania
si~
jechać
z
szybkością większą niż
6 klm. na
godzin~
(szybkość
konia w
st~pie).
'
Na
skrzyżowaniach
dróg w polach i miejsco-
wościach
otwartych
prowadzący
pojazd ma
pierwszeń­
stwo przejazdu przed
z
bliżającemi si
~
po swojej le-
wej stronie, a winien
ustąpić p
i
erwszeństwa zbliża­
jącym si~
ze swej prawej strony.
Wszelkie pojazdy
,
zaprz~gowe,
utrzymy-
wane w celach zarobkowych dla przewozu
ci~żarów
i osób, z
wyjątkiem
pojazdów osobowych nie
więcej
niż
na 4 miejsca, winny
być
zaopatrzone w hamulce.
Obowiązek
zaopatrzenia w hamulce
powyższych
pojazdów osobowych, oraz wszelki
ch
innych pojaz-
.dów
zaprzęgowych
w
zależności
od miejscowych wa-
runków
,
topograficznych, zostanie uregulowany dla
poszczególnych obszarów administracyjnych w
myśl
§
3 niniejszego
rozporz
ą
dzenia
.
W
każdym
razie do hamowania wozów zabrania
si~ używać łańcuchów,
haków lub innych
przyrządów,
któreby
niszczyły drog~.
Wyjątkowo urządzenia
takie
mogą być używane
podczas
gołoledzi
.
§
16.
§
12.
Obrys pojazdu, to jest
szerokość
jego-
łącznie
ze wszystkiemi
wyst~pami,
lub
szerokość
ładunku
pojazdu,
będącego
w ruchu na drodze pu-
blicznej nie
może przekraczać
2,5 metra,
o
ile nie
otrzymano zezwolenia
właściwego zarządu
drogowego.
Wysokość
pojazdu z
ładunkiem
nie
może
prze-
kraczać
4 metrów nad
powierzchnią
drogi.
§
17.
§
18.
nic~.
Każdy zaprząg
winien
mieć
swego
woź­
Wyjątek
dopuszczalny jest tylko przy taborach,
gdzie jeden
woźnica może prowadzić
dwa wozy, jeden
za drugim,
zaprz~żone najwyżej
w jednego konia
k~~
Bezpośrednio
jeden za drugim nie
może
jechać więcej niż
6 wozów.
Odległość pomi~dzy
grupami po 6 wozów winna
wynosić
najmniej
.
III.
Przepisy,
§
13.
dotyczące
ruchu
na drogach.
§
19.
Ruch pieszy
wzdłuż
drogi winien odby-
wać si~
tylko na specjalnych
ścieżkach
lub chodni-
kach, w braku
zaś
tych
urządzeń
- na poboczach
.
(burtach) drogi.
W razie
niemożności użycia
poboczy ruch pie-
szy
może odbywać si~
na jezdni, lecz jaknajdalej
od
środka
drogi.
30 metrów.
§
20.
nych winny
Konie w
zaprz~gu
na drogach publicz-
być okiełznane.
Zaprząg
winien
być
taki, aby
woźnica
w
każdej
chwili
mógł panować
nad pojazd,em.
'-
f)'zlennik Ustaw. Poz.
Elit
§
21.
Woźnicy
podczas jazdy zabrania
się spać
,a wozie i
opuszczać
go bez dozoru.
.
Zabrania
się również
.urządzać
postoje na drodze.
W razie przypadkowego wstrzymania jazdy
na~
leży
wóz
sprowadzić
na
prawą stronę
jezdni (w kie-
runKU ruchu), jaknajdalej od
środka
drogi i przy
odejściu wożnicy
od wozu konie
wyprządz.
na
drogach publicznych, po za
za-
mieszkania
właściciela
(wsi, osc:dy, miasta i
t.
d.),
z
wyjątkiem
osobowych pojazdów, nie
służących
dla
celów zarobkowych, - winny
mieć
napisy,
względnie
być
zaopatrzone w
tablicę
o wymiarach nie mniej
niż
25
X
15 cm.,
umieszczoną
z lewej strony pojazdu,
a
zawierającą
jasno i czytelnie wypisane w
,
języku
polskim
imię,
nazwisko i miejsce zamieszkania
właś­
ciciela lub
też nazwę
i adres firmy, fabryki, ma-
jątku
i
t.
p.
Przepis
powyższy
nie ma zastosowania do po-
jazdów
rządowych,
których sposób oznaczania
będzie
ustanowiony,
w porozumieniu z Ministerstwem Robót
Publicznych i Ministerstwem Spraw
Wewnętrznych,
przez
władze, rozporządzające
temi pojazdami.
-
to nie utrudnia ruchu pieszego,
?dbywającego się
po tych poboczach.
Zabrania
'
się używać
do jazdy na rowerze chod-
ników w
obrębie
miast i miejsc
zamieszkałych.
§
27. Rowery z przystosowanemi motoram
(silnikami)
napędowemi podlegają
przepisom o ruchu
samochodów i innych pojazdów mechanicznych
2).
zwierzęta
§
22. Wszystkie pojazdy,
znajdujące się
obrębem
miejsca
Zabrania
się pędzić drogą publiczną
bez dostatecznego dozoru, a mianowicie:
jeden poganiacz
może pędzić najwyżej
15 sztuk koni
lub
bydła, względnie
40 sztuk owiec lub trzody
chlewnej.
Przepis
powyższy
nie stosuje
się
do
pędzenia
bydła
z miejsca postoju na pastwisko i odwrotnie.
§
29. Zabrania
się pozostawiać
dzieci na jezdni
dróg publicznych bez opieki, oraz
wypuszczać
na
drogi
zwierzęta
i ptactwo domowe.
-
§
28.
'
23.
Każdy
pojazd,
znajdujący się nocą
na
drodze publicznej, a w taborach pierwszy i ostatni
pojazd, winien
być
z nastaniem
ciemności oświetlony
przynajmniej jednem
białem światłem,
widocznem
zdaleka.
Naczelnicy
władz
administracyjnych II instancji
mogą ograniczyć
stosowanie tego postanowienia
tylko do dróg o twardej nawierzchni (bitych lub
brukowanych), a dla województw:
białostockiego,
nowogródzkiego, poleskiego,
wołyńskiego
i Ziemi
Wileńskiej mogą
naczelnicy
władz
administracyjnych
II instancji
zarządzić
jeszcze inne ulgi,
mające
na
celu stopniowe wprowadzenie tego postanowienia.
Zabrania
się jeździć
saniami po drogach
publicznych bez dzwonków lub grzechotek.
,
Zabrania
się również używać
sani bez dyszla
lub
hołobli mających zaprząg
tylko z postronków
lub pasów.
§
31. Zabrania
się przewozić ciężary
na dro-
gach publicznych saniami, których
płozy mają
w
części
c:;\olnej mniej
niż
120 ctm.
długości
i
'mniej
niż
10 ctm.
szerokości.
§
30.
§
32. Zabrania
się wozić drogą publiczną
bez
przykrycia lub
też wystawiać wzdłuż
drogi lub przy
drodze przedmioty,
mogące płoszyć zwierzęta pocią­
gowe i
bydło, względnie wywoływać
u ludzi prze-
strach lub obrzydzenie.
§
33. Ze
względu
na stan mostów lub na-
wierzchni drogi, jako
też
ze
względu
na specjalne
warunki
bezpieczeńśtwa
ruchu,
mogą właściwe wła­
dze czasowo
zabraniać
lub
ograniczać
ruch pojazdów,
względnie
niektórych ich rodzajów, na
określonych
odcinkach dróg.
§
24.
Każda
osoba,
jeżdżąca
na rowerze po dro-
gach publicznych, winna
się zaopatrzyć
w
imienną kartę
rowerową,
bez lotografji,
wydaną
przez
władze
admi-
nistracyjne I instancji na
stosowną piśmienną prośbę.
,
-
IV.
Urządzenie
i utrzymanie zajazdów.
Przed wydaniem karty rowerowej winien
urząd
§
34. Przy wszelkich
zakładach
i
urządzeniach~
wydający kartę przekonać się
,
że proszący
jest ob-
związanych
z postojem pojazdów, winna
być
pozo-
znajmiony z przepisami ruchu na drogach publicz-
.nych,
zawartemi w dziale III niniejszego
rozporzą­
stawiona wolna od
zabudowań przestrzeń
poza bocz-
,dzenia
i w dziale F
rozporządzenia
Ministra Robót nym rowem
przydrożnym
,
wystarczająca
dla pomie-
Publicznych i Ministra Spraw
Wewnętrznych
z dnia szczenia tej
ilości
pojazdów (tak osobowych jak i wo-
6 lipca 1922 r. o ruchu samochodów i innych po- zów
ciężarowych),
jaka,
według przewidywań
przy
jazdów mechanicznych (Dz.
U.
R. P.
N:!
65, poz. 587).
zakładaniu
zajazdu,
może się gromadzić
w czasach
najbardziej intensywnego ruchu (targi, jarmarki, od-
,
Kartę powyższą
winni
używający
rowerów mi
progach publicznych
mieć
przy sobie i
okazywać
na stawa buraków i
t.
p.).
W razie niedostatecznej
szerokości
pasa gruntu,
każde żądanie
organów, wymienionych w
§
56 ni-
przeznaczonego na zajazd
pomiędzy zakładem
aro-
'niejszegc:
rozporządzenia.
wemprzydrożnym
,
winien
,
być urządzony
plac
'
dla
§
25. Rowery,
używane
do
,
jazdy na drogach zajazdu o odpowiedniej powierzchni obok
zakładu
pubHclnych, winny
być
zaopatrzone VI dobrze dzia- lub po za nim.
łający
hamulec, oraz w dzwonek, Tako
sygnał
ostrze-
Rozmiary placu, przeznaczonego na postój po.
'gawczy,
a z
chwilą
nastania zmroku w
zapaloną
ICl-
jazdów, oznaczy w
każdym
poszczególnym wypadku
tarkę
o
białem świetle.
odnośna władza, wykonywująca
utrzymanie drogi, na
.
Zabrania
się używać
przy
jeździe
na rowerze podstawie opinji
właściwego
.
zarząd~
drogowego
i
Zwierzchności
gminnej.
Innych
przyrządów
jako
sygnałów
'
dŻlJ{iękowych.
Przepisy
powyższe mają
zastosowanie do istnie-
§
26.
Jadący
na rowerach po drogach bitych
jących zakładów
i
u
rządzeń,
o ile miejsce,
i
warunki
lub brukowanych
mogą używać
poboczy (burt) o ile na to
pozwalają.
Dzienni:k Ustaw. Poz.
,M1.
drogowe hektometrowe (setkowe) na drogach publicz-
również
nych o twardej nawierzchni (bitych i brukowanych).
siadać twardą nawierzchnię.
Znaki kilometrowe i hektometrowe winny
być
Przy wyborze rodzaju umocowania powierzchni ustawione na prawej
krawędzi
drogi,
licząc
od jej
placu i dojazdu
należy stosować się
do wskazówek
początku,
o
ile
w razach
wyjątkowych
nie zostanie
właściwego zarządu
drogowego, które winny
być
udzie-
u~zielone
specjalne
upoważnienie
na odmienne umie-
lane z
uwzględnieniem
warunków miejscowych.
szczenie tych
znakow
.co
do dróg
państwowych
przez
Ministerstwo Robót Publicznych, a co do dróg wszyst-
§
36. Wszelkie roboty,
dotyczące urządzenia
kich innych kategorji-przez
właściwych
naczelników
i
utrzymania zajazdów i dojazdów do
tychże, będą
władz
administracyjnych
instancji.
wykonywane staraniem i kosztem
właścicieli
lub dzier-..
Ustawi
en
ie
znaków
drogowych winno
nastąpić
żawców odnośnych zakładów
i
urządzeń, według
wska-
na podstawie pomiarów,
ni
ep
rzekraczających
granicy
zówek
właściwego zarządu
drogowego.
błędu
0,75 metra na 1 kilometr.
§
37.
Właściciele
lub
dzierżawcy zakładów
§
43. Stosownie do ustalonego
podziału
dróg
i
urządzeń,
wyszczególnionych w § 34,
mają obowiązek państwowych
na trakty
odśrodkowe, idące
w kierun-
utrzymywania zajazdów i dojazdów do
tychże
w sta· ku od m.
stoł.
Wars
zawy
do
granic
Państwa,
i na
nie
należytej czystości
-
jakoteż
ustawienia i utrzy- trakty
łącznikowe,
znajdujące
się
w wycinkach po-
mywania znaków,
sporządzonych według
wskazówek
między sąsiedniemi
traktami
odśrodkowemi,
za po-
zarządu
drogowego, z tablicami
głoszącemi
zakaz
czątek
dróg
państwowych
odśrodkowych
przyjętą
urządzania
postoju na jezdni i poboczach drdgi przed
zosŁała
Warszawa,
względnie pośredni
punkt innego
zajazdem.
traktu
odśrodkowego,
od którego zaczyna
się
dany
§
35.
Miejsca,
przeznaczone
na zajazdy, jak
dojazdy do tych zajazdów z dróg winny po-
V. Znaki drogowe.
§
38. Przepisy § 39
-
55
mają
zastosowanie
do wszelkich dróg publicznych
2) po za ulicami
i
placami miast, osad miejskich, uzdrowisk i zdrojowisk.
odśrodkowy.
Za
początek
drogi
państwowej łącznikowe;
przy-
jęty
został
krańcowy
punkt tej drogi,
leżący:
1)
przy
łączeniu
dwóch traktów
odśrodkowych
-
na trakcie
odśrodkowym, posiadającym
mniejszy numer
porząd­
trakt
kowy, wyznaczony przez Ministerstwo Robót Publicz-
§
39.
Obowiązek
postawienia i utrzymywania nych, 2)
-
odśrodkowego
z
łącznikowym-krańcowy
znaków
drogowych
ciąży
na
utrzymujących drogę
punkt drogi,
leżący
na pierwszym z nich i 3)
-
dwóch
(art. 19 i 20 ustawy z dn. 10 grudnia 1920 r. o bu-
łącznikowych-punkt
na trakcie
posiadającym
mniej-
dowie i utrzymaniu dróg publicznych Dz. U.
R.
P. szy numer
porządkowy,
wyznaczony przez Minister-
z r. 1921
N2
6 poz. 32).
stwo Robót Publicznych.
Na
skrzyżowaniu
drog
różnych
kategorji
-obo-
Za
początek
drogi wojewódzkiej
należy przyjąć
wiązek
ustawienia i utrzymania drogowskazów
obciąża
ten punkt
krańcowy skrzyżowania się
drogi z
drogą
obowiązanych
do utrzymania drogi
wyższej
kate-
państwową
lub
inną wojewódzką,
który
leży bliżej
gorji,-a koszta tego ustawienia i utrzymania
obcią­
siedziby województwa.
żają
w równej mierze
obowiązanych
do utrzymania
Droga wojewódzka,
zaczynająca się
wjednem
krzyżujących się
dróg.
województwie, a
kończąca się
w drugiem, ma po-
Znaki,
dotyczące urządzeń
obcych w pasie dro-
czątek
w punkcie
końcowym, leżącym bliżej
Warszawy.
gowym (art. 9 ustawy z dn. 7
października
1921
r.),
Za
początek
drogi powiatowej,
znajdującej się
winny
być
ustawiane i utrzymywane staraniem i kosz- w
obrębie
jednego powiatu,
należy przyjąć
punkt
krań­
tem
przedsiębiorstw, korzystających
z dróg dla tych
.
cowy
skrzyżowania się
z
drogą państwową,
woje-
urządzeń,
-
według
wskazówek
zarządu
drogowego.
wódzką
lub
powiatową, leżący bliżej
siedziby powiatu.
Jeżeli
droga powiatowa znajduje
się
w
obrębie
Władze
administracyjne w drodze nadzoru w ra-
zie
zaniedbań
winny
wydać zarządzenia
postawienia dwóch powiatów,
początek
jej liczy
się
od tego punktu
krańcowego,
który
leży bliżej
siedziby województwa.
znaków.
Za
początek odnośnej
drogi przy kilometrowa-
§ 40.
W razie niespodziewanego powstania niu dróg gminnych
będzie przyjęty
punkt wyznaczo-
przeszkody,
zagrażającej bezpieczeństwu
ruchu, obo- ny przez
właściwy Wydział
powiatowy.
.
wiązana
jest miejscowa
władza
gminna, do czasu
. wkroczenia
właściwych
organów drogowych, poczy-
§
44. Na znakach kilometrowych winny znaj-
nić doraźne zarządzenia ubezpieczające,
na koszt
dować się następujące
cyfry: a) na froncie
słupa
cyf-
ra,
wskazująca odległość
w kilometrach od
początku
utrzymujących drogę.
danej drogi (kilometr
bieżący);
b) na
każdej
z bocz-
nych powierzchni
słupa
cyfra,
wskazująca odleglość
H. ZNF\KI DROGOWE INFORMl\CY JNE.
od
najbliższego
z jej strony miasta, miasteczka, lub
§
41.
Dla celów admistracji drogowej oraz dla
większej
osady.
orjentacjl osób
korzystających
.
z dróg, winny
być
po-
Odległość
winna
być
liczona od pewnego cen-
stawione na drogach publicznych odpowiednie znaki tralnego punktu, jako to: rynku,
kościoła
i
t.
p.
drogowe informacyjne, wymienione w § 42 - 49.
,
Wysokość
cyfr na znakach kilometrowych winna
być
równa
12
cm.
1)
Z n a k
i
k i 10m e t r o w e l h e k t o m e
t
ro w e.
O
ile znaki obecne nie
pozwolą
na wymalowa-
§
42. Znaki drogowe kilometrowe winny
być
nie cyfr
powyższych wymiarów,mogą
byc cyfry zmniej..
postawione na wszystkich drogach publicznych, a znaki szone, do czasu ustawienia nowych znaków.
M 61.
§
45.
Znaki
f.")zlennik Ustaw.
.
~~-
-
Poz. 611.
..
909
-
--
_
hektometrowe (setkowe) winny
mieć numerację bieżącą
od 1 do
9
w
każdym
po-
szczególnym kilometrze.
Wysokość
cyfr na znakach hektometrowych win
-
na
być
równa
8
cm.
Znaki graniczne winny
być
ustawione na prawym
brzegu korony drogi,
licząc
od jej
początku,
o ile
wa
r'unki
miejscowe ni
e
wymagnją
odmi
ennego
ich
umi
eszczenia.
B.
ZNf\KI DROGOWE OST
RZEGf\WCZE.
1)
Zapory i rogatki.
2)
Z
n a
k
i
m o s
t
o
w
e.
Znaki mostowe winny
być
postawione
§
50.
Przeszkoda wsz
e
lki.::go rod
za
ju, powodu-
na wszystkich drogach publiczn
ych
.
przy
przyczółku
.
jąca
p
r
z
e
rwę
komunikacji na
d
rod
ze
publi
cz
nej, winna
mostu lub przepustu na lewem poboczu drogi
,
licz
ąc
by
ć
niezwłoczn
i
e
po
jej
zauwa
ż
eniu
oznaczona za po-
od punktu
początkowego
.
m
o
odpowiedn
iej
za pory,
zmuszającej
pojazd do
.
Znaki mostowe winny
być
opatrzone w cyfry
zatrzymania
się
przed
pneszkodą
.
.
w postaci
ułamka,
krórego li
czniki e
m je st kilometr
§
51.
Urząd
z
enie
usb
wion e
nie w miejscu przy-
bieżący
danej drogi, na którym znajduje
się
most
padkowej przeszkody
50), a dl
a
chwilowego wstrzy-
(środek
mostu
licząc międ
z
y wewn
ę
trz nemi ścian
a
mi
m
a
ni
a
ru
chu
(rog
at
ki) w celu poboru myta drogowe-
przyczółków),
a mianowni
kiem
li
.::::
ba
porządkowa
d
a-
ne go objektu (mostu lub przep ustu)
,
np pi
er
wszy
go,
mostowego,
miejskiego,
z
a
ł
at
wi
e
ni
a
form
a
lności
most lub przepust na 153 kilometrz
e
danej drogi grani
cznych
i
t.
p., winny
by
ć
widoczne
z
oddali
i w tym celu
maj
ą
być
malo
wa
ne na
b
i
3
ł
o
lub
'
po
-
będzie posiadał N~
153/1, a drugi most na
tymże
bie
lor:e
, oraz nie
u
t
ru
d
ni
ru
chu
na drodze.
kilometrze
N!!
153i2.
Zamykania rogatek
bez
p
ośrednio
przed
zbliża­
jącym się
samochodem zabrani
a
się·
3) D
r o
g
o
w
s
k
a z
y.
§
46.
,
Na
skrzyżowaniach
dróg
państwowych
wojewódzkich z drogami wszelkiej kategorji winny
być
ustawione drogowskazy.
Drogowskaz winien
być
albo
słupem
o liczbie
ramion (tablic),
odpowiadającej
li
czbie
rozchod
z
ą
c
ych
się
dróg, albo
też
znakiem kamiennym lub muro-
wanym z odpowiedniemi napisami na bocznych po-
wierzchniach, zwróconych w kh:irunkach dróg.
Napisy winny
wskazywać najbliższą
w danym
kierunku
miejscowość zamieszkałą
i jej
odległość
(w kilometrach), a ponadto
polożone
przy drodze
w danym kierunku miasto, miasteczko lub
większą
osadę, odległość
od którego jest oznaczona na bocz-
nej stronie
najbliższego
znaku kilometrowego (p. §
44)
danej drogi,
również
z podanieni
odl
e
głości.
Ilość niezbędnych
drogowskazów na
każdem
skrzyżowaniu
dróg,
jakotoż
rozmieszczenie tych drogo-
wskazów, winny
mieć
na
względzie możność
szybkiej
orjentacji przy
jeździe
w
każdym
kierunku.
Również
i przy
wyjeździe
z miast, miasteczek
i
większych
osiedli winien
być
ustawiony na prawej
krawędzi
drogi,
licząc
w kierunku od osiedla, drogo-
wskaz z oznaczeniem tego miasta, miasteczka, lub
większej
osady,
odległość
od którego jest oznaczona
na bocznej stronie znaków kilometrowych danej dro-
gi (p. § 44).
§
47.
2)
T
a r c z e
i
t
a
b l
i
c
e.
§
52. W celu uprzed
ze
nia
przejeżdżających
o przesz.kod
ach
i o mi
ejscach,
wyma
ga
j
ą
cych
zwol-
ni
e
ni
a
lub
wst rzymania
ruchu
,
winny
być
ustawiane:
a) na drogach publicznych wszelkie go
rodzaju.
W miejscach przerwy komunikacji
50), ora
z
miejscach
wym
a
g
a
jących obowią
z
kowego
zatrzy-
w
mani
a
ruchu
w
celu poboru
opłat
drogowych, mosto-
wych, miejskich, celnych i
innych,
rewizji dokumen-
tów i
t.
p.
51),-o
krą
g
ł
e
tarcze o
średnicy
50 cm.
na
słupach wysokości
2,50 m., pomalowane na kolo
r
czerwony, ustawione-w razie przerwy komunikacji
-
po osi drogi przed zaporami
50), w innych wy-
padkach na prawem poboczu, p
rostopadle
do kie-
runku ruchu.
b)
na drogach publicznych o twardej nawierzchni.
Okrągłe
tarcze
średnicy
50 cm. nas/upach wy-
sokości
2,50 m., pomalowane na kolor ciemno nie-
bieski, z wymalowanym
białym
kolorem znakiem
,
w umówionej formie (Dz. U.
R.
P
z r. 1923
N!! 86
poz.
668,
aneks D)
następujące
utrud-
nienia ruchu
wymagające
zwolnienia jazdy:
1) wygórowane mostki
(t.
z.
"ośle
mostki"), po-
§
48. Na drogach publicznych wszystkich ka- przeczne przez
drog~ ścieki
i inne tego rodzaju
stałe
.
tegorji przy
wjeździe
do osiedli winny
być
ustawio- przeszkody;
2) ostre
zakręty
drogi, niebezpieczne dla szyb·
ne na prawej
krawędŻi, liCząc
wkierunku od osiedla,
tablice z oznaczeniem nazwy tej
miejscowości
.
kiego ruchu samochodowego;
3)
skrzyżowania
drqg o twardej nawierzchni;
.
Tablice te
mają mieć
wymiar conajmniej 50 cen-
4) przejazdy kolejowe w jednym poziomie.
tymetrów
d/ugości
na 30
wysokości,
napis o wyso-
5)
Takież
tarcze z wymalowanym na ciemn
o
kości
liter 8 - 10 centymetrów.
niebieskiem tle
białym
znakiem,
sygnalizującym
§
49. Na
przecięciu
drogi publicznej z
granicą
wFelk
ie
miejsca przerw komunikacji
50) i obo·
województwa i powiatu winien
być
ustawiony odpo-
wiązkowego
wstrzymania ruchu
51).
wiedni zrtak z
tablicą,
.
zwróconą
napisem do drogi,
Wzory tarcz wyszczególnionych w pp. 1- 4
zawierającą
nazwy
graniczących
jednostek admini-
podane w wymienionym
powyżej
Dzienniku Ustaw
stracyjnych, ewentualnie dwa znaki,
jeżeli granicę
z 1923 r.,
N!! 86,
a wzór tarczy wymienionej w p.
5
st~nowi
droga lub rzeka.
załącza si~
do niniejszego
rozporządzenia.
sygnalizującym
Zgłoś jeśli naruszono regulamin