21.05.2017.pdf

(177 KB) Pobierz
Postępowanie w administracji – 21.05.2017
PRZEKROCZENIE I PRZYWRÓCENIE TERMINU
Przekroczenie terminu powoduje utratę prawa do dokonywania czynności. Mogą się zdarzyć sytuacje,
które uniemożliwiają dokonanie czynności w terminie np. choroba, wówczas należy wystąpić z
wnioskiem o PRZYWRÓCENIE TERMINU, który należy wnieść w ciągu 7 dni od ustania przyczyny
uniemożliwiającej dochowania terminu.
Jednocześnie z wnioskiem należy dokonać czynności, której nie dokonano w terminie np. wnieść
odwołanie.
Termin może być przywrócony na wniosek osoby zainteresowanej, gdy jego niezachowanie nastąpiło
bez jej winy, np. strona nie została poinformowana o terminie.
Nie ma natomiast możliwości przywrócenia terminu z urzędu, czyli z inicjatywy organu, czyli bez
wystosowania odpowiedniego wniosku przez osobę zainteresowaną.
Przywrócenie jest możliwe jeżeli zostaną spełnione 3 warunki:
uprawdopodobnienie, że uchybienie nastąpiło bez winy zainteresowanego
wniesienie pisma o przywrócenie terminu. Powinno być wniesione w terminie 7 dni od ustania
przyczyny.
Przywrócenie 7 dniowego terminu jest niedopuszczalne, co oznacza, że po jego upływie nie ma już
możliwości złożenia podania o przywrócenie terminu.
dopełnienie czynności dla której określony był termin, któremu uchybiono.
Właściwy organ wydaje postanowienie o przywróceniu bądź odmowie przywrócenia terminu. Na to
postanowienie stronie służy zażalenie, które tak samo jak odwołanie od decyzji administracyjnej jest
rozpatrywane przez organ administracji publicznej wyższego stopnia. Wnoszone jest jednak, co do
zasady, za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie, na które składamy zażalenie.
Na postanowienia organu odwoławczego nie służy już zażalenie a jedynie skarga do Sądu
Administracyjnego.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin