Dąbrowski E. Ewangelie Ich powstanie i rodzaj literacki.pdf

(3686 KB) Pobierz
KS. PROF. DR. EUGENIUSZ DĄBROWSKI
E W A N G E L I E
ICH POW STANIE I RODZAJ LITERACKI
W A R S Z A W A
1 9 3 8
E W A N G E L I E
ICH POWSTANIE I RODZAJ LITERACKI
NAPISAŁ
KS. PROF. DR. EUGENIUSZ DĄBROWSKI
W A R S Z A W A
1 9 3 8
Nihil obstat
Dr. A. Borowski
cenzor dełeg.
Nr. 3132
IMPRIMATUR
Varsaviae, Die 8 Junii 193d anni
Consiliarius Curiae
Canonicus Metropolitanus
Dr. A. Fajęcki
Notarius
Dr. T. Kaulbersz
Zakł. Druk.»Znicz« Pruszków, Sobieskiego 12, teł. 23, Kantor ui W-iuie,Sienna 3, teł. 241-99
PRZEDMOWA
Dzięki pewnym procesom, dokonywującym się
w społeczeństwie naszym od szeregu lat, zaintereso­
wania religijne wzmogły się w stopniu niezwykłym.
Przykład młodzieży akademickiej, odważnie zrywa­
jącej z hasłami liberalizmu, lak modnego jeszcze
w początkach XX-go wieku podziałał i na starsze
pokolenia. Poczęto coraz częściej odpowiedzi na
trudności, przed jakimi staje człowiek współczesny
szukać w nauce katolickiej.
Wyrazem tych zainteresowań było między innymi
ustawiczne odwoływanie się do ewangelii. Zwyczaj
czytania tekstu ewangelii i interpretowania go na
wspólnych zebraniach młodzieży akademickiej stał
się niemal powszechny, W miarę jednak zapozna­
wania się z naczelnymi nakazami etyki Chrystusa,
która przede wszystkim brana była pod uwagę, od­
czuwano potrzebę wiadomości wstępnych o ewange­
liach, tak niezbędnych przy należycie pojętej inter­
pretacji tekstu. To właśnie było przyczyną, że po­
stanowiłem ogłosić drukiem szereg wykładów oma­
wiających najważniejsze kwestie dotyczące powstania
(V)
i rodzaju literackiego ewangelii. Praca niniejsza po­
wstała zatym z potrzeby chwili i ma na celu ułatwie­
nie czytania ksiąg, leżących u podstaw chrześcijań­
skiej kultury świata.
Ewangelie i zawarta w nich nauka Chrystusa
wraz z pozostałymi pismami Nowego Testamentu
z konieczności należeć muszą do programu zmierza­
jącego do pogłębienia wiedzy religijnej wśród inteli­
gencji polskiej. Wszelka bowiem kultura religijna
w społeczeństwach chrześcijańskich możliwą jest
jedynie w oparciu o nakazy Tego, który powiedział
o Sobie »Jam jest Droga, Prawda i Żywot« (Jan
14, 6). Znajomość ewangelii ma na celu ułatwić
nam dostęp do postaci Chrystusa w myśl znanego
wyrażenia św. Hieronima: »Ignoratio Scripturarum -
Ignoratio Christi est« (Prol. in Is.).
AUTOR.
Warszawa, 22 maja 1938 roku.
(VI)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin