SiZ_Chce_wiedziec_wiecej_przyroda_kl_III.pdf

(14996 KB) Pobierz
Projekt współ nansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Chcę wiedzieć więcej
Przyroda i Ekologia
klasa I
klasa III
Staś i Zosia w szkole – Chcę wiedzieć więcej – Przyroda i Ekologia
Jakie są strefy klimatyczne na Ziemi?
W przyrodzie występują bardzo różne warunki – mamy góry, doliny, morza
i oceany, jeziora, lasy i pustynie, tereny pokryte lodem.
Strefy klimatyczne to obszary na Ziemi, w obrębie których występują podobne
warunki – takie jak temperatura powietrza, opady, ciśnienia atmosferyczne.
Po wysłuchaniu nauczyciela zaznacz w tabeli prawidłowe odpowiedzi
PRAWDA
Strefa równikowa
Strefa zwrotnikowa
Strefa podzwrotniko-
wa
Strefa umiarkowana
Strefa okołobieguno-
wa
najcieplejsza strefa, dużo opadów, wysoka
temperatura
bardzo nieprzyjazne warunki, dużo śniegu
i lodu, bardzo dużo opadów deszczu i śniegu
brak wody, duże ilości roślin
wysoka temperatura, duża wilgotność, częste
opady
tereny zimne, często pokryte lodem, bardzo
niskie temperatury
FAŁSZ
Zadanie I:
pod każdym rysunkiem zwierzęcia zapisz w jakiej strefie klimatycz-
nej zamieszkuje.
......................................
......................................
......................................
......................................
......................................
Staś i Zosia w szkole – Chcę wiedzieć więcej – Przyroda i Ekologia
2
Czy Ziemia jest jedyną planetą?
Zadanie I:
przy pomocy plasteliny sznurka oraz kartki papieru stwórz model
układu słonecznego.
Z plasteliny przygotuj planety, a sznurkiem zaznacz ich orbity (drogi, na których
krążą wokół Słońca). Słońce umieść centralnie na środku kartki – narysuj je poma-
rańczowa kredką. Podpisz wszystkie planety.
Zadanie II:
Zastanów się jak mogliby wyglądać mieszkańcy obcej planety – na-
rysuje „życie” na wybranej przez siebie planecie.
Staś i Zosia w szkole – Chcę wiedzieć więcej – Przyroda i Ekologia
3
Czy ogień może być niebezpieczny?
Podstawowym źródłem ciepła na Ziemi jest ciepło pochodzące ze Słońca. Ale
mamy też inne źródła ciepła, które człowiek nauczył się wykorzystywać.
Materialy palne
1.
Drewno
– zastanów się w jaki sposób można spalać drewno?
Węgiel drzewny
– pochodzi z drewna, które w zamkniętych pojemnikach roz-
grzewa się w próżni – jest o wiele bardziej wydajny od drewna, jest suchy i twardy
Gdzie można spotkać?
....................................................................................................................................
2.
Węgiel
Węgiel brunatny
– leży on niezbyt głęboko pod powierzchnią ziemi, podczas
jego spalania wydziela się dużo toksyn.
Węgiel kamienny
– leży ponad 1500m pod ziemią, jest bardziej energetyczny od
węgla brunatnego i mniej toksyczny
Gdzie można spotkać?
....................................................................................................................................
3.
Ropa naftowa
– znajduje się głęboko pod ziemią (około 3 km), pochodzi
z resztek zwierząt i roślin sprzed milionów lat, jest bardzo energetyczna.
Gdzie można spotkać?
....................................................................................................................................
4.
Gaz ziemny
– jest niebezpieczny, gdyż sam nie ma zapachu – jest materia-
łem, którego spalanie powoduje wydzielenie największej ilości ciepła – większej niż
węgla i ropy.
Gdzie można spotkać?
....................................................................................................................................
Ten znak oznacza, że materiał jest łatwopal-
ny – jeżeli widzisz taki znak zachowaj szcze-
gólną ostrożność – nigdy nie używaj w pobliżu
takich miejsc ognia!!!
Zadanie I:
przy pomocy kolorowej (pomarańczowej, czerwonej i białej) bibuły
wykonaj na kartce papieru znak zakazu zbliżania się z ogniem – znak ostrzegający,
że materiał jest łatwopalny.
Staś i Zosia w szkole – Chcę wiedzieć więcej – Przyroda i Ekologia
4
Zadanie II:
rozwiąż krzyżówkę.
1. Łatwopalny materiał, z niego wykonane są zeszyty, bloki rysunkowe,
używany do produkcji książek.
2. Powstaje po zapaleniu – służy do ogrzewania, gotowania potraw.
3. Źródło światła w lampie, wytwarza ciepło, dzięki niej jest jasno
w pomieszczeniu.
4. Informacja o niebezpieczeństwie, sygnał ten zazwyczaj jest dźwiękowy.
5. ... naftowa.
Hasło ..........................................................................................................................
Staś i Zosia w szkole – Chcę wiedzieć więcej – Przyroda i Ekologia
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin