f-3486-2-marta_perekitko_warszawa_2011_r.pdf

(1332 KB) Pobierz
DZIECKO AUTYSTYCZNE W
PRZEDSZKOLU SPECJALNYM
FAKTY I MITY
oprac. mgr Marta Perekitko, pedagog specjalny, terapeuta SI
Na przykładzie Przedszkola Specjalnego Nr 208 w Warszawie
PRZEDSZKOLE SPECJALNE
NR 208 W WARSZAWIE
Nasze przedszkole istnieje od 1966 r. Powstało ono jako pierwsze w Polsce
przedszkole specjalne dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu
umiarkowanym i znacznym. W naszej placówce od wielu lat uczą się dzieci z
autyzmem. Do niedawna uczęszczały one do przedszkolnych 10 osobowych
grup, w których były również dzieci z innymi schorzeniami i różnym stopniem
niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej.
We wrześniu 2010 roku otworzyliśmy grupę tylko dla dzieci z autyzmem, do
której zapisanych zostało i obecnie uczęszcza 5 chłopców.
Na bazie zeszłorocznych obserwacji oraz uzyskania pozytywnych efektów
pracy wyłącznie z dziećmi autystycznymi , w tym roku szkolnym powstał
kolejny taki oddział. W nowej grupie edukację przedszkolną rozpoczęło
kolejne 5 dzieci z autyzmem.
FAKTY CZY MITY –
PRZEDSZKOLE SPECJALNE WIDZIANE OCZAMI RODZICÓW
Nabywanie, przejmownie niepożądanych, trudnych
zachowań od innych dzieci
Zatrzymanie rozwoju dziecka
Brak kontaktu ze zdrowymi rówieśnikami, wpłynie
niekorzystnie na rozwój społeczny dziecka
Czy nauczyciele są odpowiednio przygotowani
merytorycznie do pracy z dzieckiem autystycznym
Opracowanie na podstawie informacji zebranych w anonimowej ankiecie wśród rodziców dzieci z grupy VII z Przedszkola Specjalnego nr 208 w Warszawie
EWALUACJA OPINII RODZICÓW DOTYCZĄCA PRZEDSZKOLA SPECJALNEGO PO
ROKU EDUKACJI ICH DZIECKA W SPECJALNEJ GRUPIE DLA DZIECI Z
AUTYZMEM
Wszyscy rodzice dostrzegaj
duże postępy w rozwoju
swojego dziecka
szczególnie w zakresie:
komunikacji oraz
kompetencji społecznych
Obawy
Brak kontaktu ze
zdrowymi
rówieśnikami
„izolacja”
Plusy jakie dostrzegają rodzice w tej formie
kształcenia to: mała grupa, specjalistyczne
przygotowanie nauczycieli, stosowane metody
pracy, indywidualizacja podejścia do dziecka,
formy współpracy z rodzicami, specjalistyczne
zajęcia dodatkowe tj logopedia, terapia SI,
rehabilitacja , muzykoterapia, terapia widzenia
Jednocześnie obawa przed
inną formą kształcenia tj.
placówką integracyjną,
masową, gdyż nie zapewniają
tych plusów co placówki
specjalne
Kontakt z innymi rodzicami
dzieci z autyzmem,
wymiana doświadczeń,
wsparcie
GRUPA DLA DZIECI Z AUTYZMEM W PRZEDSZKOLU
SPECJALNYM NR 208 W WARSZAWIE
W grupie dla dzieci z autyzmem uczy się 5 chłopców w
wieku 5-7 lat.
4 chłopców uczęszcza do placówki 2 rok szkolny
Jeden z chłopców uczęszcza 3 rok szkolny
Dwóch chłopców dodatkowo objęta jest programem
„Ośrodka dla Dzieci i Osób Dorosłych z Autyzmem oraz
Ich Rodzin SYNAPSIS”
W przedszkolu chłopcy uczęszczają na specjalistyczne
zajęcia dodatkowe w wymiarze 1godzinny/tygodniowo
t.j: logopedia, terapia SI, rehabilitacja, muzykoterapia
Zgłoś jeśli naruszono regulamin