Skala-Leitera-AK.pdf

(44 KB) Pobierz
Aleksandra Klasa
aleksandraklasa@onet.eu
Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera P-93
1. Cel testu
Test ten ma za zadanie mierzyć inteligencję rozumianą jako zdolność radzenia
sobie z nowymi sytuacjami w otoczeniu, a więc umiejętność przystosowania
się do zmiennych warunków.
2. Autor
Autorem testu jest Russell Graydon Leiter.
3. Rok powstania
Test ten swoją ostateczną formę przybrał w 1948 roku, wersja ta jest podstawą
polskiej adaptacji, niemniej pierwsze prace nad nim prowadzono już w 1927
roku.
4. Procedura badania
Test należy przeprowadzać indywidualnie. Niektóre zadania posiadają limit
czasowy, aczkolwiek całość testu nie jest w ten sposób ograniczona. Zestaw
testowy składa się z 52 zadań, pogrupowanych w serie (A-M), z których każda
zawiera cztery ćwiczenia. Pozycje testowe uporządkowane są wg uprzednio
ustalonego stopnia trudności.
5. Osoby badane
Test obejmuje dzieci z populacji ogólnej w wieku od 3 do 15 lat, ustalono także
normy dla dzieci głuchych w wieku od 3 do 14 lat.
6. Rzetelność
Zastosowano pomiar zgodności wewnętrznej. Na próbie ogólnej współczynnik
alfa Cronbacha wynosi od 0,78 do 0,88, na próbie dzieci głuchych od 0,85
do 0,90.
7. Trafność
Ttafność diagnostyczną oceniono korelując wyniki testu Leitera z innymi
testami inteligencji, takimi jak: WISC-R, TMK, TMS, na podstawie badania 2
grup dzieci: młodszych w wieku 6–7 lat i starszych w wieku 12–14 lat.
Współczynniki korelacji ze skalą WISC-R wynosiły od 0,61 do 0,89, korelacja
z testem Ravena wynosiła dla młodszej grupy wiekowej 0,68, a dla starszej
0,76.
8. Normy
Normalizacja:
•dla
ogólnej populacji dzieci w wieku 3 – 15 lat (dla dzieci w wieku 3;0-10;11(30)
w odstępach półrocznych, a dla dzieci w wieku 11;0-15;11(30) w odstępach
rocznych)
•dla
populacji dzieci głuchych w wieku 6 – 14 lat (dla poziomów wieku co rok)
Wyniki surowe przeliczamy na wyniki przeliczone w skali stenowej, które można
interpretować jako:
Bardzo niskie
Niskie
Średnie
Wysokie
Bardzo wysokie
1 sten
2 – 3 sten
4 – 7 sten
8 – 9 sten
10 sten
lub poniżej 71 w skali IQ
lub 71 – 85 w skali IQ
lub 86 – 115 w skali IQ
lub 116 – 130 w skali IQ
lub powyżej 130 w skali IQ
Wynik liczbowy jest podstawą ilościowej analizy wyników.
Źródła:
1. Autor nieznany. (Data publikacji nieznana).
Międzynarodowa Wykonaniowa
Skala Leitera P-93.
Pobrane z: www.poradnikautystyczny.pl, [dostęp z dnia
20.05.15r.].
2. utor nieznany. (Data publikacji nieznana).
Międzynarodowa Wykonaniowa
Skala Leitera P-93.
Pobrane z: www.practest.com.pl, [dostęp z dnia
20.05.15r.].
Zgłoś jeśli naruszono regulamin