PROGRAM_ZABAWA_SLOWKAMI.pdf
(
1017 KB
)
Pobierz
ZABAWA SŁÓWKAMI
PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO
DLA DZIECI W WIEKU 3-6 LAT
Numer dopuszczenia: DKOS-5002-100/03
AGNIESZKA PRZYGODZKA
LIDIA WRONA
JAWORZNO 2003
1. WSTĘP .......................................................................................................... 3
2. ZAŁOśENIA PROGRAMU ............................................................................ 4
2.1. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU ........................................................................................... 4
2.2. WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU........................................................................................ 5
3. CELE NAUCZANIA ....................................................................................... 6
3.1 CELE OGÓLNE .................................................................................................................................. 6
3.2. CELE SZCZEGÓŁOWE................................................................................................................... 6
4. TREŚCI PROGRAMU.................................................................................... 7
4.1. ZAGADNIENIA TEMATYCZNE .................................................................................................... 7
4.2. ROZKŁAD MATERIAŁU ORAZ PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW................ 8
4.3. DODATKOWE SŁOWNICTWO ................................................................................................... 19
5. KOMENTARZ METODYCZNY .................................................................... 20
5.1.
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE ............................................................................................................ 20
5.2. ZALECENIA METODYCZNE....................................................................................................... 20
5.3. METODY NAUCZANIA ................................................................................................................. 21
5.4.
ĆWICZENIA,
ZABAWY I GRY JĘZYKOWE - PRZYKŁADY................................................ 22
5.5. MODYFIKACJA PROGRAMU. PRACA W GRUPACH O ZRÓśNICOWANYM
POZIOMIE .............................................................................................................................................. 35
5.6. TECHNIKI KONTROLI NABYTYCH PRZEZ UCZNIÓW UMIEJĘTNOŚCI –
PRZYKŁADY .......................................................................................................................................... 36
BIBLIOGRAFIA ............................................................................................... 37
2
1. WSTĘP
Powiedz mi, a zapomnę,
PokaŜ, a zapamiętam,
Pozwól wziąć udział, a zrozumiem.
Konfucjusz
Program „Zabawa słówkami” jest przeznaczony dla nauczycieli i lektorów
języka angielskiego prowadzących zajęcia z dziećmi najmłodszymi, które rozpoczynają
naukę.
Nauka języka obcego we wczesnym okresie dzieciństwa jest obecnie coraz
powszechniejsza. Rodzice zdają sobie sprawę z zalet, jakie ma wczesne rozpoczęcie
nauki języka obcego, dlatego coraz częściej się na nią decydują. Zdobywanie
sprawności językowych juŜ w wieku trzech-czterech lat, przynosi znacznie lepsze
efekty niŜ w wieku szkolnym. Im młodsze dziecko, tym łatwiej i naturalniej przychodzi
mu przyswajanie języka obcego. UmoŜliwiają mu to bowiem naturalne, psychiczne
i fizyczne predyspozycje, takie jak: ciekawość, chęć i zdolności do naśladowania,
zdolności artykulacyjne (plastyczność organów mowy), aktywność, chęć mówienia,
a takŜe niewielkie obciąŜenie dodatkowymi zajęciami.
Badania dowodzą,
Ŝe
mózg człowieka osiąga pełny rozwój przed 7. rokiem
Ŝycia.
W pierwszych latach przyswajamy niezliczoną ilość informacji,
przechowywanych następnie i wykorzystywanych w późniejszym
Ŝyciu.
Ponadto nauka
języka obcego we wczesnym dzieciństwie dodatkowo sprzyja zwiększeniu i rozwojowi
potencjału intelektualnego dziecka.
Dzieci najlepiej uczą się języka obcego w grupie z rówieśnikami, bawiąc się
wspólnie i odkrywając nowe „światy”, ich wyobraźnia szybko się wówczas rozwija.
Stąd szczególnie zalecamy prowadzenie zajęć w oparciu o metody aktywizujące, jedną
z nich jest właśnie
zabawa (z) językiem,
gdzie m.in. wykorzystuje się skłonności
dziecka do naśladowania. Naśladując dziecko przyswaja struktury gramatyczne
i słownictwo niejako „przy okazji”, naukę języka postrzega bowiem jako jeszcze jedną
formę zabawy. Co więcej, rodzice i opiekunowie na bieŜąco mogą czuwać nad
osiągnięciami swoich dzieci, poniewaŜ maluch bardzo chętnie prezentuje nowe
umiejętności, cieszy się nimi i nawet nie zdaje sobie sprawy, iŜ proces nauki języka
obcego właśnie się rozpoczął.
3
2. ZAŁOśENIA PROGRAMU
2.1. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program „Zabawa słówkami” charakteryzuje w poszczególnych rozdziałach cele
i zadania stawiane przed nauczycielem i uczniem oraz metody i formy prowadzenia
zajęć. Podaje takŜe wiele praktycznych przykładów gier i zabaw aktywizujących
dziecko na zajęciach, a takŜe opisuje przewidywane osiągnięcia przedszkolaka podczas
realizacji poszczególnych bloków tematycznych.
Prezentowany program zakłada,
Ŝe
uczeń jest podmiotem, centralną postacią
kaŜdego zajęcia. Nauczyciel powinien więc dostosować wprowadzane treści do wieku
i moŜliwości uczniów.
W grupach językowych tworzonych najczęściej na zasadzie doboru losowego,
występują dzieci o róŜnym poziomie rozwoju, uwarunkowanym czynnikami
indywidualnymi i/lub
środowiskowymi.
Program podaje zagadnienia tematyczne
i przewidywany do realizacji zakres słownictwa, podkreśla się jednakŜe potrzebę
wyboru materiału i dostosowania go do moŜliwości grupy. Granice pomiędzy
poziomami są płynne. JeŜeli nauczyciel stwierdzi, iŜ dana grupa wiekowa nie radzi
sobie z przewidzianym materiałem, ogranicza wprowadzanie nowych treści, jeŜeli
natomiast pracuje z grupą dzieci zdolnych i intelektualnie rozwiniętych, wówczas moŜe
rozbudować proponowane zagadnienia.
Program zaleca wykorzystywanie podczas kursu dodatkowych materiałów
wspomagających proces kształcenia umiejętności językowych. Nauczyciel jednocześnie
winien współpracować z rodzicami, głównie w zakresie postępów dziecka w nauce.
Dlatego teŜ oprócz bezpośrednich kontaktów nauczyciel-rodzic, proponuje się
wykorzystanie słownika dla rodziców, dołączonego do zeszytu
ćwiczeń
„Zabawa
słówkami” (w dalszej części podane zostały przykłady pracy z tym podręcznikiem) oraz
płyt: CD i multimedialnej z materiałem realizowanym na zajęciach.
Program zakłada, iŜ dominującymi sprawnościami, które zdobędzie dziecko
podczas zajęć są:
- rozumienie ze słuchu,
- opanowanie poprawnej wymowy zwrotów z zakresu materiału przewidzianego do
realizacji w ciągu całego kursu.
Dla autorek programu nauczania „Zabawa słówkami”, mających długoletnią
praktykę w prowadzeniu zajęć języka angielskiego w przedszkolu, najwaŜniejszym
celem przy opracowywaniu programu było stworzenie praktycznego i czytelnego
przewodnika (pomocy) dla nauczycieli języka angielskiego, będącego inspiracją do
tworzenia własnych modyfikacji i wprowadzania nowych pomysłów.
4
2.2. WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU
Treści nauczane są przewidziane na trzy lata nauki. Pełny cykl kursu to:
•
Pierwszy rok: zabawa z angielskim, przeznaczony dla dzieci 3 i 4-letnich.
Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu i trwają 15 minut. Prowadzący
wybiera materiał do realizacji w oparciu o podane w dalszej części programu
zagadnienia tematyczne, po uprzedniej analizie moŜliwości grupy.
•
Drugi rok: stopień podstawowy dla 5-latków, które ukończyły cykl roczny
zabawy z angielskim jako dzieci 4-letnie. Zajęcia odbywają się dwa razy w
tygodniu i trwają 30 minut.
•
Trzeci rok: stopień zaawansowany dla 6-latków po zrealizowanym kursie
zabawa z angielskim dla dzieci 3-4-letnich oraz stopniu podstawowym. Zajęcia
odbywają się dwa razy w tygodniu i trwają 30minut.
Treści realizowane podczas całego kursu są odpowiednio rozbudowywane
w zaleŜności od wieku dzieci, stopnia zaawansowania ich umiejętności oraz
przewidywanej długości i częstotliwości zajęć, która moŜe zostać zmieniona z wyŜej
proponowanej na
Ŝyczenie
rodziców.
Zakłada się,
Ŝe
praca na pierwszym roku - zabawa z angielskim - dla dzieci 3-4-
letnich, ma na celu zapoznanie i osłuchanie się dziecka z brzmieniem języka obcego,
zachęcenie malucha do uczestnictwa w ciekawych i atrakcyjnych zajęciach oraz
poznanie podstawowego słownictwa z zakresu otaczającego dziecko
świata.
Poziom następny, podstawowy, to dalsze poznawanie słownictwa oraz przełamanie
barier w posługiwaniu się nim.
Poziom zaawansowany to budowanie pełnych zdań na bazie poznanego wcześniej
słownictwa.
Oczywiste jest, iŜ dzieci 6-letnie mogą uczęszczać na zajęcia w ramach w kursu
na poziomie podstawowym. Wówczas proces budowy zdań i poszerzenia wiadomości,
czyli realizacja poziomu zaawansowanego, następuje w klasie pierwszej szkoły
podstawowej. Jak z wynika z naszego doświadczenia, w pierwszych latach nauki języka
obcego nieustannie powraca się do zagadnień wcześniej wprowadzanych, utrwala się je,
i rozbudowuje o nowe słownictwo, wskazuje się dziecku róŜne moŜliwości ich
zastosowania.
Nauczyciel języka angielskiego powinien współpracować z wychowawcami
przedszkolnymi, poniewaŜ program naleŜy skorelować z treściami realizowanymi
w danym okresie w przedszkolu. WaŜny jest równieŜ udział w przedszkolnych
akademiach i wykorzystanie wszelkich okazji do występów dzieci przed szerszym
gronem: zajęcia pokazowe, uroczystości okazjonalne w przedszkolu itp. tak, aby dzieci
miały okazję zaprezentować przed rodzicami i rówieśnikami nabyte umiejętności
językowe, co jest ogromną motywacją do dalszej nauki. Przykładowymi rodzajami
aktywności przedszkolaków, które moŜna wykorzystać podczas takich prezentacji, są:
•
recytowanie wierszyków,
śpiewanie
piosenek,
•
krótka inscenizacja,
•
dialog,
•
opis rysunku.
5
Plik z chomika:
anna_tropicana
Inne pliki z tego folderu:
bajeczki angielskie pdf.rar
(30427 KB)
Hands.jpg
(638 KB)
flashcard-part-of-a-house-bedroom.jpg
(117 KB)
best-toddler-pillow.jpg
(170 KB)
prezentacje_ekonf_angielski.pdf
(2722 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
DSW angielski w zewip
Galeria
Logopedia
Muzyczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin