PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
GRUDZIEŃ
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku.
Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków.
Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: koperta, tropy.
Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski k, t w wyrazach.
Nauka piosenek i pląsów.
Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
Temat kompleksowy: Świąteczne pocztówki
Temat dnia
Formy aktywności dzieci
Cele dnia
Realizacja podstawy programowej
Uwagi
NIEDŁUGO MIKOŁAJKI
Zabawa dydaktyczna „Pudło z gwiazdkami”.
Rozmowa nawiązująca do świąt Bożego Narodzenia „Z czym kojarzą wam się gwiazdki?”.
Zabawa słownikowa „Co kojarzy się wam ze świętami Bożego Narodzenia?”.
Drzewko pomysłów „Co by było gdyby?” – rysowanie kredkami.
Zabawa ruchowa „Zaprzęgi Mikołaja”.
Spacer po najbliższej okolicy przedszkola – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, wyszukiwanie oznak nadchodzącej zimy.
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem przyborów gimnastycznych – tor przeszkód.
„Pomagamy innym dzieciom” – udział w akcjach charytatywnych.
Zabawa dydaktyczna „Domino głoskowe”.
„Zabawy z gazetami” – papierowa muzyka.
Dziecko:
– przelicza w granicach możliwości;
– opowiada o swoich doświadczeniach związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
– wykonuje zadania ściśle ze wskazówkami N.;
– chętnie uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych;
– aktywnie definiuje pojęcia, wymyśla zakończenia opowiadania;
– uczestniczy aktywnie w różnorodnych akcjach charytatywnych;
– dokonuje analizy i syntezy słuchowej;
– wyraża radość z możliwości tworzenia muzyki.
1-4; 3-1;
3-2; 3-3;
3-4; 14-4;
14-6
1-1; 1-2;
1-3; 2-1;
2-2; 2-3;
2-4; 2-5;
11-1; 11-2;
4-2; 13-1;
13-3;14-2;
14-3;8-3;
5-3; 5-4;
PRZYGOTOWUJEMY ŚWIĄTECZNE KARTKI
Opowiadanie O. Masiuk Kartki Świąteczne. Rozmowa dotycząca treści opowiadania.
Zabawa słownikowa „Jaka jest ta kartka”.
Zabawa ruchowa „Znajdź swoją kartkę”.
Zabawa dydaktyczna „Liczymy kartki”.
Rozmowa z dziećmi dotycząca sposobu wysyłania kartek.
„Sylabinka” – dzielenie wyrazów na sylaby.
Zabawa dydaktyczna „Wyszukiwanie głoski k”.
Zabawa dydaktyczna „Czy jest tu głoska k?.
Praca z K2., 12 – wyróżnianie głoski w nagłosie, rysowanie po śladzie i kreślenie szlaczków literopodobnych.
Spacer w okolicy przedszkola.
Wykonanie kartek świątecznych z wykorzystaniem materiałów z WP.
Wykonanie wystawy kartek świątecznych.
Zabawa dydaktyczna „Kupujemy karty świąteczne”.
– z uwagą słucha opowiadań, analizuje, wyciąga wnioski;
– buduje zdania złożone, opisuje wygląd kartek świątecznych;
– wyraża radość z możliwości samodzielnego projektowania kartek świątecznych;
– obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie, wyszukuje oznaki nadchodzącej zimy;
– dokonuje analizy i syntezy słuchowej, wyróżnia głoskę k w nagłosie, wygłosie i śródgłosie;
– czyta globalnie wyraz koperta;
– uczestniczy w zabawie ruchowo-słuchowo-wzrokowej przygotowującej do nauki pisania, wodzi palcem po śladzie.
3-1;
3-2;
3-3;
3-4;
14-4;
14-5;
1-1;
1-2;
1-3;
2-1;
2-2;
2-3;
2-4;
2-5;
11-1;
13-1;
13-2;
14-2;
14-3;
5-3;
5-4;
NA POCZCIE
Słuchanie wiersza Wesołych świąt! D. Gellnerowej. Omówienie treści wiersza.
Praca z K2., 13 – historyjka obrazkowa
„Droga listu”.
Zabawa ruchowa ze śpiewem „Jedzie pociąg z listami”.
Rozmowa z dziećmi na temat treści listu „List”.
Wykonanie koperty z materiałów z WP.
Spacer po najbliższej okolicy przedszkola – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, wyszukiwanie oznak nadchodzącej zimy. Jeżeli jest to możliwe spacer do najbliższej skrzynki pocztowej w celu wysłania listów.
Zabawa ruchowa „Podaj kartkę” – ćwiczenie refleksu .
Rozwiązywanie zagadek dotyczących tematu poczty.
Zabawa dydaktyczna „Na poczcie”.
– z uwagą słucha wiersza, analizuje, wyciąga wnioski;
– dostrzega następstwa zdarzeń, opowiada historyjkę obrazkową;
– używa słów i zwrotów: najpierw, na początku, później, kolejno, na koniec, na zakończenie…
– aktywnie formułuje definicje pojęć;
– wie, jakie dane powinny znaleźć się na kartce pocztowej;
– ćwiczy refleks i koordynacje ruchową;
– rozwiązuje zagadki o tematyce związanej z pocztą;
– uczestniczy w zabawach spontanicznych.
4-3;
15-2;
JAK KOMUNIKOWANO SIĘ KIEDYŚ, A JAK DZIŚ
Osłuchanie z piosenką Halo, halo.
Zabawy muzyczno-rytmiczne przy piosence.
Zabawa słuchowa „Głuchy telefon”. Zabawa słownikowa „Telefony” –prezentacja różnego rodzaju telefonów: stacjonarne z kablem, komórkowe.
Dywanik pomysłów „Do czego potrzebny jest telefon?”.
Rozmowa na temat przekazywania życzeń świątecznych przez telefon bądź sms-em.
Praca plastyczno-techniczna „Telefon” – wykonanie telefonu do zabawy z dwóch pudełek po jogurtach i sznurka.
Praca z ZG 22 – rozpoznawanie szeregów wzorów literopodobnych, łączenie kopert z właściwym domem.
Zabawy z komputerem „Internet”.
Zabawa dydaktyczna „Tyle samo, mniej, więcej”.
– próbuje śpiewać piosenkę.
–...
jo-chom