szkoła.docx

(30 KB) Pobierz

WSZECHNICA POLSKA SZKOŁA WYŻSZA

w Warszawie

Kierunek: Pedagogika

Specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna

Marta Pasieka
Numer albumu:12949

Praktyki pedagogiczne- scenariusz nr 1
„Gazeta Przyjazna” – podziwiamy przyrodę

dr Ewa Słodownik- Rycaj

Warszawa, 2017

 

 

 

 

 

MIEJSCE PRAKTYK - Szkoła Podstawowa nr. 96

im. Ireny Kosmowskiej w Warszawie,

ul Sarabandy 16/22

KLASA - 2

 

TYGODNIOWY TEMAT ZAJĘĆ:
"Piękno przyrody”
TEMAT ZAJĘĆ:
"Gazeta Przyjazna”- podziwiamy przyrodę
TERMIN REALIZACJI : 17 – 21 kwiecień


CELE OGÓLNE:
- Zapoznanie uczniów z ciekawostkami o  roślinach
- Zapoznanie uczniów z piosenką „Imieniny Ziemi”
- Czytanie tekstów o Ziemi
- Zapoznanie z zegarem
 

CELE OPERACYJNE:
- Czytanie tekstu o dniu Ziemi
- Przepisywanie zdań
- Rozwiązywanie zagadek przyrodniczych
- Ciekawostki o zwierzętach i roślinach
- Śpiewanie piosenki „Imieniny Ziemi”
- Uzupełnianie tabeli
- Odczytywanie wskazań zegara w systemie 24- godzinnym
-Obliczenia czasowe
- Zabawa „wyścig piłek w rzędach”
- Zajęcia sportowe
 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
model zegara, piłki, nagranie piosenki „Imieniny Ziemi”

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ: - Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
 

1. Rozwiązywanie zagadek przyrodniczych
Uczniowie czytają w podręczniku zagadki Agnieszki Frączek. Ustnie podają rozwiązania (Wiatr, woda, zwierzęta, rośliny)
 

2. Odczytywanie z kalendarza dni ważnych dla środowiska.

-  Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie odczytują z kalendarza dni ważne dla przyrody. Zapisują je w zeszycie razem z symbolami. Dopisują daty obchodów wymienionych świąt. Ozdabiają daty kredkami.
Dzień Drzewa – 10 X, Światowy Dzień Wody- 22 III, Światowy Dzień Zwierząt- 4 X, Święto Polskiej Niezapominajki – 15 V, Światowy Dzień Ptaków – 1 VI
 

3. Czytanie informacji z działu gazety „Klub Ciekawych”

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie oglądają ilustracje w podręczniku przedstawiające różnych „rekordzistów” w  świecie roślin i zwierząt. Czytają o nich różne ciekawostki. Odpowiadają na pytania t.j. : jakie ptaki najszybciej latają ? jakie zwierzęta są najszybsze? Jakie są największe kwiaty ? jakie zwierzęta lądowe biegają najszybciej? Jakie znasz największe ryby?
 

4. Czytanie tekstu o Dniu Ziemi

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie czytają tekst i odpowiadają na pytania zawarte pod nim.
 

5. Śpiewanie piosenki „Imieniny Ziemi”
 

6. Przepisywanie zdań
Uczniowie czytają zdania. Przepisują te, które są związane z ochroną przyrody.
 

7. Uzupełnianie tabeli.
Uczniowie czytają wyrazy. Wpisują je do tabeli w odpowiednie miejsca. Następnie dobierają do nich nazwy czynności znajdujące się w drugiej chmurce. Odczytują powstałe pary. Cztery wybrane pary zapisują w zeszycie.
 

8. Zabawa „Wyścig piłek w rzędach”
Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Każdy zespół dzieli się na dwa rzędy, z których jeden staje w odległości 10 kroków od drugiego. Uczniowie zwróceni są twarzami do siebie. Pierwszy uczeń z pierwszego rzędu w zespole podaje piłkę do kolegi z drugiego rzędu stojącego naprzeciwko. Sam biegnie na koniec swojego rzędu. Osoba, która ma piłkę, podaje ją do osoby stojącej naprzeciwko w drugim rzędzie i biegnie na koniec rzędu. Wygrywa zespół, który pierwszy wykona zadanie.
 

9. Układanie pytań do ilustracji.
Uczniowie oglądają ilustrację w podręczniku. Mówią, który z pięciu zegarów się spóźnia. Odczytują na afiszu godzinę rozpoczęcia koncertu. Układają inne pytania do ilustracji uwzględniające pojęcie czasu.
 

10. Odczytywanie godzin na zegarach.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie odczytują na zegarach godziny przedpołudniowe i popołudniowe.
 

11. Obliczanie upływających godzin.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie obliczają godziny upływające w danym przedziale czasowym.
 

12. Wskazywanie godzin na zegarach

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie wskazują zegary, na których są pokazane godziny określone w treści zadania.
 

 

13. Odczytywanie minut i godzin na zegarach.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Nauczyciel wiesza na tablicy model zegara. Uczniowie czytają treść zadania, wybrani uczniowie podchodzą do tablicy i ustawiają wskazówki na zegarze tak, aby wskazywały godziny podane w treści zadania.
 

14. Dorysowywanie wskazówek godzinowych na zegarach.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
 

15. Łączenie zegarów wskazujących tą samą godzinę.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka

 

 

 

 

WSZECHNICA POLSKA SZKOŁA WYŻSZA

w Warszawie

Kierunek: Pedagogika

Specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna

 

Marta Pasieka
Numer albumu: 12949

Praktyki pedagogiczne- scenariusz nr 2
Jak zbudowana jest roślina?”

dr Ewa Słodownik- Rycaj

Warszawa, 2017

 

 

 

 

 

 

 

TYGODNIOWY TEMAT ZAJĘĆ:
"Piękno przyrody”
TEMAT ZAJĘĆ:
"Jak zbudowana jest roślina?”
TERMIN REALIZACJI : 17-21 KWIECIEŃ


CELE OGÓLNE :
- Zapoznanie uczniów z pięknem przyrody
- Zapoznanie uczniów z budową pomidora
- Robienie doświadczeń przyrodniczych
 

CELE OPERACYJNE:
- Spacer w okolicach szkoły
- Uczeń wie jak zbudowany jest pomidor
- Czytanie wierszy ks. Jana Twardowskiego i umieszczanie nalepek w odpowiednich miejscach
-Uzupełnianie zdań
-Zaznaczanie minut i godzin na zegarze
- Zabawa ruchowa „Do chorągiewki”
 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
atlas roślin, encyklopedie, 2 niewielkie liście kapusty dla każdej grupy Uczniów, 2 słoiki dla każdej grupy, 2 łyżki cukru dla każdej z grup, roślina doniczkowa, szarfy i chorągiewki w 4 kolorach, model zegara

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
 

1. Wprowadzenie do tematyki zajęć – spacer przed szkołą.
Uczniowie wychodzą na teren szkoły i szukają wiosennych roślin. Po powrocie do szkoły szukają te rośliny w atlasie i encyklopedii.
 

2. Poznanie budowy pomidora
Uczniowie oglądają budowę pomidora w podręczniku i nazywają części rośliny. Wymieniają te części, które rosną nad ziemią i pod nią.  Wybrani uczniowie głośno odczytują informację o każdej części rośliny.
 

3. Przygotowanie doświadczenia przyrodniczego.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa przygotowuje doświadczenie z liśćmi kapusty zgodnie z podaną w podręczniku instrukcją. Następnie sprawdzają wynik doświadczenia. Zapisują wnioski  w zeszycie (liść zanurzony w słoiku z wodą z cukrem stał się słodkawy. Liście czerpią wodę całą swą powierzchnią)
 

4. Obserwacja rośliny doniczkowej.
(praca we współpracy z wychowawcą pracy, który będzie z dziećmi obserwował roślinę przez kolejne dni)
 

5. Czytanie ciekawostek przyrodniczych.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie czytają ciekawostki np. o rosiczce okrągłolistnej – roślinie mięsożernej.
 

6. Czytanie wierszy ks. Jana Twardowskiego i umieszczanie nalepek w odpowiednich miejscach.  Odpowiadają na pytania zawarte w podręczniku.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
 

7. Uzupełnianie zdań.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie uzupełniają zdania na temat właściwości niektórych roślin. Korzystają z encyklopedii i internetu.
 

8. Zabawa ruchowa „Do chorągiewki”
Uczniowie otrzymują od Nauczyciela szarfy w 4 kolorach i tworzą 4 drużyny. Nauczyciel w dowolnych miejscach ustawia chorągiewki. Uczniowie różniący się kolorami szarf biegają swobodnie po wyznaczonym terenie. Na sygnał nauczyciela starają się jak najszybciej stanąć wokół chorągiewek w tych samych kolorach co ich szarfy, przybierając przy tym zapowiedzianą postawę :
stają na jednej nodze,
stają w rozkroku z rękoma podniesionymi wzwyż,
tworzą koło wokół chorągiewki.
 

9. Wskazywanie odpowiedniej godziny

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie czytają treść zadania i wskazują zegar z właściwą godziną.
 

10. Zapisywanie godzin.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie czytają treść zadania i wskazują zegary z godziną wejścia do muzeum i wyjścia z muzeum. Odczytują godziny. Zapisują w zeszytach.

11. Kolorowanie zegarów i ramek z zapisami godzin.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
Uczniowie kolorują tym samym kolorem zegary i ramki z zapisem tej samej godziny.
 

12. Zapisywanie minut brakujących do pełnej godziny.

- Prowadzenie zajęć Marta Pasieka
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSZECHNICA POLSKA SZKOŁA WYŻSZA

w Warszawie

Kierunek: Pedagogika

Specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna

Marta Pasieka
Numer albumu:12949

Praktyki pedagogiczne- scenariusz nr 3
Do czego roślinie potrzebne są kwiaty i nasiona”

dr Ewa Słodownik- Rycaj

Warszawa, 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TYGODNIOWY TEMAT ZAJĘĆ:
"Piękno przyrody”
TEMAT ZAJĘĆ:
"Do czego roślinie potrzebne są kwiaty i nasiona?’
TERMIN REALIZACJI : 17 – 21 kwiecień


CELE OGÓLNE:
- Zapoznanie uczniów z ciekawostkami o  roślinach

- Zapoznanie uczniów z budową roślin

- Zapoznanie uczniów z etapami powstawania owocu
- Zapoznanie z zegarem

-Uczeń zna wiosenne kwiaty
 

CELE OPERACYJNE:
- Uczeń wie co to są rośliny wiatropylne

- Uczeń wie jak rozsiewają się nasiona

- Uczeń wie jakie rośliny są jadalne

- Uczeń bierze udział w zabawach aktywizujących

- Uczeń zna kolejność dat i umie je posegregować chronologicznie

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Różne kwiaty wiosenne, blok rysunkowy, papier kolorowy, krepina, odrysowane kontury różnych kwiatów, model budowy kwiatu, schemat powstawania owocu i nowej rośliny, nożyczki, atlasy i encyklopedie przyrodnicze,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin