8 BT-Pierwsza Księga Samuela.pdf

(40367 KB) Pobierz
SBIBLIA
T Y S I Ą C L E C I A
Pierwsza Księga Samuela
PALLOfTTN UM
HACHETTE
PISMO ŚWIĘTE
STAREGO I NOWEGO
TESTAMENTU
B1B£1A CY$1ĄC£€C)A
PIERWSZA KSIĘGA SAMUELA
W PRZEKŁADZIE Z JĘZYKÓW ORYGINALNYCH OPRACOWAŁ ZESPÓŁ
BIBLISTÓW POLSKICH
Z INICJATYWY BENEDYKTYNÓW TYNIECKICH
http://chomikuj.pl/KosciolKatolicki
http://chomikuj.pl/WiDI19
skan WiDI19
WYDANIE PIĄTE
NA NOWO OPRACOWANE I POPRAWIONE
ILUSTROWANE
barabba@o2.pl
http://vorek.pl/user/barabba/
PALLOtTlNUM
HACHETTE
BIBLIA TYSIĄCLECIA
WYDANIE ILUSTROWANE
Tekst na podstawie Wydania Piąteg<
REDAKTOR
Ks. Kazimierz Dynarski SAC (t)
Maria Przybył
REDAKCJA NAUKOWA
O. Augustyn Jankowski OSB (t)
Ks. Lech Stachowiak (t), Bp Kazimierz Romaniuk
Ks. Tomasz Hergesel, Ks. Ryszard Rubinkiewicz SDB
PRZEKŁAD
Ks. Jan Łach
WYBÓR ILUSTRACJI I KOMENTARZE
Ks. Michał Janocha
Irina Tatarowa
IMPRIMATUR
Poznań, dnia 29 marca 2005 r., N. 1622/2005,
t Stanisław Gądecki, Arcybiskup Metropolita Poznański,
Ks. Ireneusz Dosz, Kanclerz Kurii Metropolitalnej
Ilustracje: EAST NEWS
Projekt okładki: Maciej Sadowski
Ilustracje na okładce:
Dawid i Abigail, Franz 1
’Ancien Pourbus, Wiedeń, Muzeum Sztuk Pięknych (przód)
Dawid z głową Goliata przed Saulem, Rembrandt van Rijn, 1627r., Bazylea, Kunstmuseum (tył)
© Copyright by Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2006
© Copyright for this edition by Hachette Livre Polska Sp. z o.o., Warszawa 2006
KONTAKT Z CZYTELNIKAMI I PRENUMERATA
tel. (0-67) 210 86 50
WYDAWNICTWO PALLOTTINUM
Al. Przybyszewskiego 30, 60-959 Poznań 2
skr. poczt. 23
tel. (0-61) 867 52 33, faks (0-61) 867 52 38
www.pallottinum.pl,www.biblia.pl
KOLEKCJA HACHETTE
Hachette Livre Polska Sp. z o.o.
ul. Dzielna 60, 01-029 Warszawa
tel. (0-22) 536 49 20 lub 22, faks (0-22) 536 49 21
Skład i łamanie:
Page Graph
- Izabella Dolińska, Warszawa
Druk: Olsztyńskie Zakłady Graficzne S.A., Olsztyn, Polska
ISBN 83-7448-318-0
PIERWSZA KSIĘGA SAMUELA
Prorok Samuel
rzeźba w północnym portalu
katedry w Chartres, XIII
w.
Rzeźby portalowe
w Chartres należą do arcydzieł
sztuki gotyckiej.
Szlachetna, uduchowiona
twarz proroka Samuela
wyraża mistycyzujace tendencje
w plastyce średniowiecznej,
przy zachowaniu klasycznego
kanonu proporcji.
WSTĘP
Sm stanowiły w tekście oryginalnym pier­
wotnie jedną księgę; podziału jej na dwie części dokonała
Septuaginta, łącząc je wraz z 1-2 Kri w jedną całość jako
cztery Księgi Królewskie. W ślad za tradycją grecką dwu­
częściowy podział na 1-2 Sm najpierw przyjęła Biblia
łacińska, a wreszcie mniej więcej w XV w. po Chr. trady­
cja żydowska. Nazw a pochodzi od domniemanego jej au­
tora. Późnożydow ska (talmudyczna) tradycja wymienia
prócz Samuela także Gada „Widzącego” i N atana jako
w spółautorów (por. zestawienie tych trzech osób już
w 1 Krn 29,29). Samuel, ostatni z sędziów, nie jest jednak
jedyną główną postacią obu ksiąg. Jest nią jedynie
w pierwszej części opisu (1 Sm rozdz. 1-12); następnie
1 Sm przedstawia w ybór na króla i panowanie Saula, na
którego tle pojawia się Dawid (1 Sm rozdz. 13-31).
M onarchii Dawidowej, jej rozwojowi, prężności admini­
stracyjnej i wojskowej poświęcona jest 2 Sm. U kazuje ona
postać Dawida na tle jego zwycięskich walk w ew nętrz­
nych i zew nętrznych, jako prawdziwego monarchę teo-
kratycznego, nie wolnego jednak od słabości i upadków.
Struktura literacka 1-2 Sm zdradza długi okres rozw o­
ju. C hoćby autor nie stwierdził tego wyraźnie (por. 2 Sm
1,18), istnienie szeregu starszych dokum entów (por. np.
1 Krn 27,24), z których korzystał (np. 2 Sm 23,1-7), nie
ulega wątpliwości. W skazują na to dublety (2 Sm 8,16-18
- por. 20,23-26; 1 Sm 10,11 - por. 19,24), rozbieżności
w opisach tych samych zdarzeń (1 Sm rozdz. 8; 10,17-25;
rozdz. 12 w porów naniu z 1 Sm 9,1-10,16; 10,26-11,15)
oraz niekonsekwencje chronologiczne w układzie m ate­
riału. N ajpraw dopodobniej chodzi o wiele opisów i tra­
dycji różnego pochodzenia, które nieznany autor opra­
cował w dość zwartą całość. Jego wkład teologiczny i li­
teracki (wielka um iejętność narracyjna) nadal księgom
jednolity, oryginalny charakter. Za datę dzisiejszej redak­
cji należy przyjąć okres między podziałem monarchii
izraelskiej na dwa państwa (931 przed Chr., skoro autor
używa technicznych określeń państw a Izrael i Juda)
a upadkiem państwa judzkiego i dynastii Dawidowej
(586 przed Chr.).
4
PIERWSZA KSIĘGA SAMUELA
Zgłoś jeśli naruszono regulamin