Czerwińska i in - Antiquitas Semper Viva. Metody nauczania.pdf

(5672 KB) Pobierz
KOMITET REDAKCYJNY
REDAKTOR NACZELNY
Jadwiga Czerwińska
ZASTĘPCY REDAKTORA NACZELNEGO
Orazio Antonio Bologna, Jean-Paul Pittion
SEKRETARZ NAUKOWY
Magdalena Koźluk
RECENZENCI
Lucyna Stankiewicz, Wanda Popiak
REDAKTOR WYDAWNICTWA UŁ
Iwona Gos
REDAKTOR TECHNICZNY
Wiesława Łubiech
KOREKTOR
Bogusława Kwiatkowska
OKŁADKĘ PROJEKTOWAŁA
Barbara Grzejszczak
© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
2009
Wydanie I. Nakład 150 egz.
Ark. druk. 13,0. Papier kl. III, 80g, 70×100
Zam. 25/4455/2010. Cena zł 30,–
Drukarnia Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
ISBN 978-83-7525-378-8
SPIS TREŚCI
Verba de Linqua Latina, quae ad homines nobillissimos atque peritos studiorum loquenda
sunt. Słowa kierowane do przyszłych elit (Idaliana
Kaczor, Joanna Rybowska)
. . . .
CZĘŚĆ I
Rainer Weissengruber − Centrum Latinitatis Europae . . . . . . . . . . . . . . .
– Stowarzyszenie Centrum Latinitatis Europae (Streszczenie) . . . . . . . . . . . .
Horatius Antonius Bologna − Quomodo sit lingua Latina nostris diebus docenda . . . .
– L’insegnamento della lingua latina oggi (Riassunto) . . . . . . . . . . . . . . .
Wanda Popiak − Kształtowanie umiejętności tłumaczenia tekstów łacińskich w praktyce
szkolnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– Il processo di foggiatura dell’abilità linguistica e interpretativa dell’alunno (Riassunto) .
Jerzy Starnawski − Pisarze polsko-łacińscy w podręcznikach łaciny . . . . . . . . . .
– De auctoribus Polono-Latinis ad Latinae discentium usum adhibitis (Argumentum) . . .
Anna Maciejewska − Muzyka w komentarzu Oktawiusza Jurewicza do
Dzieł wszystkich
Horacego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– De musica in Octavii Jurewicz commentario ad Horati
Opera omnia
(Argumentum) . .
Krystyna Woś − Czy i jak stosować znaki iloczasu w podręcznikach do nauki języka
łacińskiego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– Quomodo quantitate syllabarum in libris ad linguam Latinam discendam adhibitis uti
possimus (Argumentum) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bartosz Awianowicz − Jak zachęcić archeologa i historyka do nauki łaciny? Prezentacja
podręcznika
Język łaciński z elementami epigrafiki i numizmatyki rzymskiej,
Literat,
Toruń 2007, ss. 200 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– How to encourage archeology and history students to learn Latin? A presentation
of a handbook
Język łaciński z elementami epigrafiki i numizmatyki rzymskiej,
Literat,
Toruń 2007, pp. 200 (Summary) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Małgorzata Górska − Łacińskie futurum I jako wykładnik modalności . . . . . . . . .
– Latin Futurum I as a marker of modality (Summary) . . . . . . . . . . . . . . .
Ewa Pobiedzińska − Horacego
Pieśń do okrętu,
czyli o rozterkach wieku nie tylko
młodzieńczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– Quomodo Quinti Horatii Flacci carmen
O navis referent
interpretari possit (Argumentum)
Krystyna Kreyser −
Tabella.
Łacina bez trudu . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– Tablette. Latin sans peine (Résumé) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Anna Jaworska −
Porta Latina
jako podręcznik dla potencjalnego olimpijczyka. Odautor-
ska prezentacja podręcznika: zawartość merytoryczna, dydaktyczna i wychowawcza . .
Porta Latina
as a course book for a potential Olimpiad winner. The author’s presentation
of the course book: its substantive, didactic and educational contents (Summary) . . .
Dorota
śuchowska
− Zastosowanie metody projektów w nauczaniu języka łacińskiego
i kultury antycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– The method of project in teaching Latin and ancient culture (Summary) . . . . . . .
15
17
19
27
29
37
39
48
49
56
57
69
7
71
76
77
84
85
92
93
102
103
107
109
117
4
CZĘŚĆ II.
Docendo discimus. Poradnik metodyczny z
ćwiczeniami
do nauczania języka łacińskiego
i kultury antycznej w liceach ogólnokształcących
(Zespół: Wanda Amarantidou red.,
Aleksandra Długosz, Dorota
śuchowska,
konsultacja dydaktyczna: Alicja Petrykiewicz)
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 1. Materiały metodyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1. Metody kształcenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1.1. Klasyfikacja metod kształcenia (wybór) . . . . . . . . . . . . . . .
1.2. Treści kształcenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2.1 Cele kształcenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2.1.1. Taksonomie celów kształcenia . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2.1.2. Taksonomia nauczania języka łacińskiego w opracowaniu A. Osipo-
wicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2.2. Wymagania programowe (edukacyjne) . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2.3. Materiał nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3. Planowanie zajęć dydaktycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.4. Schemat konspektu lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.5. Programy nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.5.1. Program ministerialny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.5.2. Modyfikacje i innowacje programowe . . . . . . . . . . . . . . . .
1.6. Kontrolowanie, ocenianie, ewaluacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 2. Materiały dydaktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.1. Zasady akcentowania wyrazów w języku łacińskim . . . . . . . . . . . . .
2.2. Fleksja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.1. Rzeczownik i przymiotnik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.2. Czasownik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.3. Inne części mowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.3.1. Liczebnik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.3.2. Przyimek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.3.3. Zaimek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3. Składnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3.1. Accusatīvus cum infinitīvo, nominatīvus cum infinitīvo . . . . . . . . .
2.3.2. Datīvus possessīvus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3.3. Accusatīvus duplex, nominatīvus duplex . . . . . . . . . . . . . . .
2.4. Leksyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1. Terminologia naukowa i techniczna pochodzenia łacińskiego i greckiego . .
2.4.2. Sentencje łacińskie i ich recepcja w języku angielskim i polskim . . . . .
2.4.3. Zwroty pochodzenia łacińskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.4. Skróty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.5. Greckie i łacińskie prefiksy w wyrazach polskich . . . . . . . . . . .
2.5. Scenariusze lekcji języka łacińskiego i kultury antycznej . . . . . . . . . . .
2.5.1.
De corpǒre humāno
ćwiczenia
leksykalne utrwalające terminologię anato-
miczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.5.2. Tworzenie i odmiana przymiotników w stopniu najwyŜszym . . . . . . .
2.5.3. Zabytki Forum Romānum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.5.4. Zabytki w prowincjach rzymskich . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.5.5. Motta USA – state mottoes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
121
125
125
126
130
130
130
134
137
138
138
139
141
141
141
142
147
147
147
147
152
154
154
155
156
157
157
158
159
160
160
163
171
172
174
176
176
181
184
189
193
5
Aneks 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1. Podstawa programowa z języka łacińskiego i kultury antycznej . . . . . . . . .
1.2. Akty prawne dotyczące podstawy programowej z języka łacińskiego i kultury
antycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3. Egzamin maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej oraz języka greckiego .
Aneks 2. Najnowsze podręczniki do nauki języka łacińskiego . . . . . . . . . . . .
Aneks 3. Najnowsze podręczniki do nauki łaciny specjalistycznej . . . . . . . . . .
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
197
197
199
201
206
206
207
Zgłoś jeśli naruszono regulamin