ORE Rozpoznać, wspierać, rozwijać.Poradnia psychologiczno-pedagogiczna i szkoła a uczeń zdolny.pdf

(3125 KB) Pobierz
Rozpoznać,
wspierać, rozwijać
Poradnia psychologiczno-
-pedagogiczna i szkoła
a uczeń zdolny
Marzenna Czarnocka,
Maria Foryś, Kinga Truś
Rozpoznać,
wspierać, rozwijać
Poradnia psychologiczno-
-pedagogiczna i szkoła
a uczeń zdolny
Marzenna Czarnocka
Maria Foryś, Kinga Truś
Warszawa 2014
Wydawca:
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
tel. +48 22 345 37 00
fax +48 22 345 37 70
Publikacja powstała w ramach projektu
„Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”
Autorzy:
Marzenna Czarnocka, Maria Foryś, Kinga Truś
Recenzent:
Zbigniew Żuchowski
Warszawa 2014
Nakład: 3000 egz.
ISBN 978-83-62360-94-9
Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EGZ EMPL ARZ BE ZPŁ ATNY
Przygotowanie do druku, druk i oprawa:
Pracownia C&C Sp. z o.o.
www.pracowniacc.pl
Spis treści
Wstęp
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
CZĘŚĆ I
Maria Foryś
1. Pojęcia, definicje i koncepcje dotyczące ucznia zdolnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
2. Dwie diagnozy – jeden uczeń. Diagnoza nauczycielska i specjalistyczna . . . . . 15
2.1. Diagnoza nauczycielska zdolności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
2.2. Testy osiągnięć szkolnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
2.3. Diagnoza specjalistyczna zdolności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
2.4. Błędy diagnozy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
CZĘŚĆ II
Marzenna Czarnocka
1. Współpraca szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w zakresie
planowania i organizacji pracy z uczniem zdolnym – teoretyczne aspekty
i praktyczne rozwiązania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1. Współpraca pomiędzy szkołą a poradnią psychologiczno-
-pedagogiczną w kontekście wymagań wynikających z polityki
oświatowej państwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2. Współpraca szkoły z poradnią psychologiczną pedagogiczną
– teoria i praktyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Organizacja współpracy szkoły i poradni w zakresie planowania
i organizacji pracy z uczniem zdolnym – możliwe rozwiązania . . . . . . . . . . . . . . .
2.1. Współpraca szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej
z rodzicami ucznia zdolnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Scenariusze zajęć oraz materiały do wykorzystania w pracy
z uczniem zdolnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Realizacja projektów współpracy poradni psychologiczno-pedagogicznej
ze szkołą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.1. Możliwości budowania systemu w środowisku szkolnym
– Warszawski System Wspierania Uzdolnionych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.2. Współpraca szkoły z poradnią – innowacyjne rozwiązania w pracy
z uczniami na etapie edukacji wczesnoszkolnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22
22
27
30
31
32
37
38
40
CZĘŚĆ III
Kinga Truś
1. Współpraca poradni psychologiczno-pedagogicznej ze szkołą w zakresie
przygotowania i wspierania nauczycieli w pracy z uczniem zdolnym,
z uwzględnieniem metody tutoringu i mentoringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2. Warunki optymalnego rozwoju dziecka zdolnego ze szczególnym
uwzględnieniem pobudzania i stymulowania procesów
motywacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3. Rola nauczyciela – wychowawcy w procesie stymulowania
uzdolnień uczniów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.4. Systemowe rozwiązania dotyczące pracy z uczniem zdolnym . . . . . . . . . . .
2. Praktyczne przykłady pracy z uczniem zdolnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
44
44
44
46
49
50
Zakończenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Bibliografia do części I, II, III
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Proponowana literatura dodatkowa
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Proponowane artykuły.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Literatura dla rodziców
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Polecane strony internetowe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Programy i projekty
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
61
62
63
64
64
64
Zgłoś jeśli naruszono regulamin