Arct Bohdan - Samoloty świata 1959.pdf

(21577 KB) Pobierz
BOHDAN ARCT
Samoloty owiata
W Y D A
W N I
C T W O
M O N
19 59
OD REDAKCJI
Oddaj 'c w rece Czytelników k.si ‘¿ke Bohdana Arcta „Samoloty świata", redakcja wyjaśnia,
te praca ta mimo swych niew Bpliwych wartości historycznych nie moje bya traktowana jako w pe:’ i
n
wyczerpuj ‘cy przegPd wspó3
czesnego lotnictwa, zw łszcza w dziedzinie rozwoju najnowszych kon­
strukcji wojskowych. Na skutek dwu rójnych stanowisk i praktyki w zakresie udostępniania mate­
r ia ł informacyjnego zachodz1 powajne dysproporcje w ilości przedstawionych konstrukcji poszcze­
gólnych państw. Odnosi sie to szczególnie do Stanów Zjednoczonych i lw i 'zku Radzieckiego.
Amerykański materia3 informacyjny z ostatnich lat ma charakter reklamowy. Na opisach prawie
wszystkich, zachodnich konstrukcji ci '¿y tendencja do zawyżania osików . Ka/da z firm przedstawia
mojliwie najlepiej swoje konstrukcje starając sie, by nie pominięto w aktualnym roczniku ¿adnego
Z j e j ciekawszych prototypów. St 'd tej odnosi sie w rajenie rójnorodnosci i bogactwa konstrukcji za­
chodnich. Jedynie nieliczne samoloty wojskowe objete s 1 tajemnic ‘, a ich dane taktyczno-techniczne
zatajone lub podane w przyblijeniu. Informacje o tych konstrukcjach wykazuj1 daleko id ‘c 1 rozbiej-
noss w przegUdach zachodnich nawet tego samego wydawnictwa.
W przeciwieństwie do państw zachodnich Zwi ’zek Radziecki publikuje niewiele danych o swoich
najnowszych samolotach wojskowych. Z tych samych względów zabezpieczenia obronności kraju
okryte tajemnic1 s 1 równiej radzieckie konstrukcje doświadczalne. Materiały o nowoczesnym lot­
nictwie Z w itk u Radzieckiego zamieszczane w zachodnich przegl‘dach lotniczych m aj1 charakter
hipotetyczny i spekulatywny. Oparte s 1 na często domniemanym podobieństwie pomiędzy starszymi
Znanymi konstrukcjami a nowymi widzianymi czy fotografowanymi na defiladzie sylwetkami prze­
latuj ‘cych w górze samolotów. Na podstawie tak niepewnych przes3
anek odtwarzane s 1 oznaczenia
i dane taktyczno-techniczne. Informacje te s 1 przypadkowe i niepotwierdzone. W części nawet nie
wyczerpuj1 bogatego dorobku myśli twórczej konstruktorów radzieckich. Wiadomo bowiem, je Zw i1-
zek Radziecki posiada przoduj ‘cy dziś na swiecie przemys3 lotniczy, a podawane w prasie codziennej
informacje o coraz to nowych rekordach światowych samolotów radzieckich świadcz1 o tym dobitnie.
Dla przyk3
adu wystarczy przypomnieć o ustalonym 31 paYdziemika 1959 roku rekordzie prędkości
(2388 kmfh) przez, radziecki jednosilnikowy turboodrzutowy samolot E-66.
W ksi‘jce „Samoloty świata" opisy najnowszych konstrukcji radzieckich samolotów opracowane
zostały z braku innych materia3 na podstawie publikacji lotniczych ukazujących sie w krajach
ów
demokracji ludowej. Nie 3
agodzi to jednak wspomnianej dysproporcji, gdyj przy opracowaniu po-
wyjszych publikacji posłgiw ano sie prawdopodobnie fródhmi zachodnimi. Równiej w materiale
historycznym znanych konstrukcji radzieckich daje sie zauwajys brak danych o prototypach, które
zwykle w kilku nawet egzemplarzach poprzedzaj1 ka jd 1 produkcje seryjn1. Przy pełiejszym ser­
wisie informacyjnym, podobnym do amerykańskich prospektów firmowych, radzieckie samoloty nie-
wHpliwie zajęłyby znacznie powajniejsz1 czess tej ksi ‘¿ki.
W zwi ‘zku i wspomnianymi trudnościami przegCd najnowszych konstrukcji w tej ksi '¿ce jest
niekompletny, a w opisach niektórych maszyn wojskowych m og1 zachodzie nieścisbści lak pod wzglę­
dem danych taktyczno-technicznych samolotu, jak i jego oznaczenia.
gadaniem tej pracy jest dostarczenie Czytelnikowi niezbędnych informacji o tych konstrukcjach,
Z których nazwami spotyka sie, w fachowej literaturze lotniczej, beletrystyce, pamiętnikach i notat­
kach prasowych. Pod tym wzgl 'dem powyjszy przegl ‘d spe hua swój cel. Materia3 zawarty w „Sa­
molotach świata" moje śluzy
s
równocześnie jako studium rozwoju techniki lotniczej pierwszej połowy
X X wieku.
OD AUTORA
Ksi 3
¿ka niniejsza jest z wieżom t mo¿liwie
wyczerpuj1
cym przegPdem
najbardziej znanych
samolotów zbudowanych dotychczas w ró¿nych krajach świata. Jest
lotnictwa.
W naszym piśmiennictwie lotniczym od lat dawa1 sié
ilustrowan1 histori1 rozwoju
odczus brak podobnego opra­
cowania, a chocia¿ literatura obca
niemiecka czy angielska
posiada przegPdy samolotów, s 1 to
konstrukcji historycznych i nowoczesnych,
obej­
jednak przewa¿nie roczniki i ka¿dy z nich omawia tylko nowe, aktualne w danym czasie typy.
W naszym tak szeroko ujętym przegPdzie
m uj1
cym ponad 5 tysięcy samolotów ró¿nego typu,
ności ograniczony
do minimum,
Zawiera on
tylko
opis, poszczególnych maszyn został z koniecz­
niezbédne
dane.
W przeciwnym
wypadku
więk­
powstabby wielotomowe dzieb.
Z tych samych w zgFdów praktycznych oraz dla uzyskania
szej przejrzystości w przedstawionym rozwoju konstrukcji lotniczych dokonana zostab równie¿ pewna
selekcja materiab Yródbwego. Autor stara3 sié przy tym nie pomiń
7a
w k s i1
¿ce ¿adnej wa¿niejszej
konstmkcji lotniczych,
oddaje
konstrukcji, która wi 1 sié z histori1 lotnictwa sportowego, komunikacyjnego i wojskowego.
¿e
S ^ zé,
¿e
ksi^ ka
obraz
ta,
b é d 1 ilustrowan1 histori1 rozwoju
c
w du¿ej mierze
cabgo przebiegu rozwoju lotnictwa w X X stuleciu.
statku
Czytelnik bez trudu
lataj 1
cego
lub prze-
dostrze¿e, j a k i poziom o s i^ a 3 na przestrzeni la t określony rodzaj
mys3 lotniczy jakiegoś
tego
opisu,
kraju.
Chos
ograniczybm
sié
w
ka¿dym przypadku do mo¿liwie zwar­
a tak¿e
sporo
materiab
którego
do
czytelnik znajdzie
tu wiele interesuj 1
cego
sié
materiab,
porównañ.
Ciekawie na przykbd przedstawia
rozwój
lotnictwa
radzieckiego,
naro­
dziny przypadaj1 praktycznie na p o b w é lat dwudziestych, a
które w wyniku szybkiego rozwoju,
szczególnie w ostatnim dziesiécioleciu, wysunéb sié obecnie na jedno z dwóch czobwych miejsc na
owiecie.
kich,
Co prawda nie znamy jeszcze wielu najnowszych typów wojskowych samolotów radziec­
ZSRR
lotnictwa
w
lotnictwie
wojskowego
komunikacyjnym jest
wyprzedza
rozwój
bardzo
wymowny.
Nie jest
ta­
lecz priorytet
je m n ic1 i¿ rozwój
,
równie¿ , , f a l o w y "
powstałego
lotnictwa cywilnego.
Ciekawy jest
rozwój lotnictwa
Francji, ojczyzny przem ysb lotniczego, czy te¿ rozwój
w czasie
wojny lotniczego przem ysb kanadyjskiego.
śledzie
typów
zarówno
przebieg rozwoju poszczególnych rodzajów lot­
.Na materiale
nictwa, jak
tym mo¿na
ró¿nych
ewolucje
bédzie
statków powietrznych.
Polski w rozwoju
światowego
lot­
Czytelnik
te¿ móg3 określiś z grubsza miejsce
nictwa. Nie wysuwamy sié co prawda na czobw e miejsce,
innym krajom
o
starej
tradycji
lotniczej.
lecz nasz dorobek nie ustępuję wielu
K s i 1 a ta, ja k o wyjściowa w piśmiennictwie fachowym, ma równie¿ cechy popularnej encyklo­
¿k
pedii samolotów, przeznaczonej na potrzeby jak najszerszych rzesz czytelników lotniczej literatury
piéknej.
W przyjętym przez nas ukbdzie alfabetycznym uwzględnione s 1 p e b e
nazwy konstmkcji
w edbg wytwórni lotniczych lub nazwisk konstruktorów; a w ramach kolejnego has3 utrzymany jest
a
Zgłoś jeśli naruszono regulamin