jak_pracowac_z_uczniem_zdolnym_poradnik_nauczyciela_matematyki_red_m_mikolajczyk.pdf

(14615 KB) Pobierz
Jak pracować
z uczniem zdolnym?
Poradnik nauczyciela matematyki
praca zbiorowa pod red. Małgorzaty Mikołajczyk
Jak pracować z uczniem zdolnym?
Poradnik nauczyciela matematyki
praca zbiorowa pod redakcją
Małgorzaty Mikołajczyk
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2012
Wydawca:
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
tel. +48 22 345 37 00
fax +48 22 345 37 70
Publikacja powstała w ramach projektu „Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”
Autorzy:
Jacek Dymel
Kinga Gałązka
Marek Kordos
Małgorzata Mikołajczyk
Stefan Mizia
Krzysztof Omiljanowski
Michał Śliwiński
Piotr Zarzycki
Redaktor merytoryczny:
Małgorzata Mikołajczyk
Recenzent:
Maria Mędrzycka
Projekt graficzny:
Agencja Reklamowa FORMS GROUP
Nakład: 10 000 egz.
ISBN: 978-83-62360-03-1
Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EGZEMPlARZ BEZPłAtNy
Przygotowanie do druku, druk i oprawa:
Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk
www.grzeg.com.pl
Spis treści
Zespół autorów poradnika ................................................................................................
Od redakcji ........................................................................................................................
CZĘŚĆ I
Jak uczyć, aby rozwijać potencjał intelektualny ucznia
(czyli matematyka dla każdego) ........................................................................................
1. O matematyce realistycznej – Małgorzata Mikołajczyk ...................................................
2. O wspomaganym technologicznie odkrywaniu twierdzeń – Piotr Zarzycki .............................
3. O nauczaniu metodą projektu edukacyjnego – Małgorzata Mikołajczyk .....................
CZĘŚĆ II
Jak uczyć geometrii (czyżby matematyka prawie dla nikogo?) ........................................
1. O tym, czego nie widać – Marek Kordos ...........................................................................
2. Piękno geometrycznych rozumowań – Stefan Mizia .......................................................
3. Dowody geometryczne w praktyce – Małgorzata Mikołajczyk ......................................
4. Dynamiczne nauczanie geometrii – Piotr Zarzycki .........................................................
CZĘŚĆ III
Jak uczyć, aby rozwijać zainteresowania ścisłe ucznia (czyli matematyka dla wielu) .............
1. Koło matematyczne – Kinga Gałązka .................................................................................
2. Koma – łowimy talenty – Małgorzata Mikołajczyk ..........................................................
3. liga zadaniowa – Michał Śliwiński .....................................................................................
4. Mecz matematyczny – Małgorzata Mikołajczyk ...............................................................
5. Konkursy matematyczne – Kinga Gałązka ........................................................................
6. Obóz matematyczny – Małgorzata Mikołajczyk ...............................................................
7. Uczeń zdolny pod katedrą – Jacek Dymel .........................................................................
8. Matematyczne wycieczki – Małgorzata Mikołajczyk .......................................................
CZĘŚĆ IV
Jak uczyć, aby wychować laureata olimpiady (czyli matematyka dla wybranych) ...........
1. Korespondencyjny klub olimpijczyka – Krzysztof Omiljanowski ..................................
2. Kółko olimpijskie – Jacek Dymel ........................................................................................
3. Seminaria uczniowskie – Michał Śliwiński .......................................................................
4. Warsztaty olimpijskie – Jacek Dymel .................................................................................
5. Uczniowskie prace badawcze z matematyki – Jacek Dymel ............................................
6. Biblioteczka olimpijczyka – Jacek Dymel ..........................................................................
4
5
7
8
18
28
41
42
52
62
67
81
82
94
103
112
120
134
143
150
163
164
173
185
189
194
205
Posłowie ............................................................................................................................. 213
3
Zespół autorów poradnika
matycznej Gimnazjalistów, współzałożyciel Olimpiady Matematycznej Gimnazjalistów i Stowarzyszenia na
rzecz Edukacji Matematycznej, wychowawca wielu olimpijczyków, autor zbiorów zadań szkolnych i kon-
kursowych. W 2009 roku obronił doktorat w Instytucie Matematyki Uniwersytetu Jagiellońskiego napisany
pod kierunkiem Michała Szurka i dotyczący analizy trudności zadań z Olimpiady Matematycznej.
J
acek Dymel
– nauczyciel matematyki w V lO w Krakowie, Koordynator Małopolski Olimpiady Mate-
Kinga Gałązka
– nauczycielka matematyki w XlVII lO w łodzi, doradca metodyczny w łódzkim
Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, autorka podręczników, zbiorów zadań
i materiałów pomocniczych do nauczania matematyki, członkini komitetu organizacyjnego konkursu
„Kangur Matematyczny”, popularyzatorka synergii i holizmu w edukacji.
Marek Kordos
– profesor Uniwersytetu Warszawskiego, geometra i historyk matematyki, pierwszy (i jak
dotąd jedyny) redaktor naczelny czasopisma „Delta”, znakomity wykładowca i popularyzator matematy-
ki, autor wielu książek, współzałożyciel Ośrodka Kultury Matematycznej oraz Stowarzyszenia na rzecz
Edukacji Matematycznej.
Małgorzata Mikołajczyk
– kierownik Pracowni Dydaktyki Matematyki na Uniwersytecie Wrocławskim,
redaktor naczelna „Magazynu Miłośników Matematyki”, założycielka Wrocławskiego Portalu Matema-
tycznego. Działa w Fundacji Matematyków Wrocławskich, organizując m.in. Dolnośląskie Mecze Mate-
matyczne, Maraton Matematyczny, Matematyczne Marsze na Orientację, Mistrzostwa w Szybkim licze-
niu czy Zimowe Szkoły Matematyki i letnie Obozy Matematyczne dla uczniów.
Stefan Mizia
– emerytowany pracownik Politechniki Wrocławskiej, nauczyciel matematyki w XIV lO
we Wrocławiu, miłośnik geometrii, organizator Mistrzostw Polski w Geometrii Elementarnej, autor zbio-
ru zadań „Wykaż, że…” oraz „Historii Śląska”. Przewodnik sudecki i instruktor przewodnictwa, wraz
z synami (też matematykami) gra w zespole Mizia & Mizia Blues Band.
Krzysztof Omiljanowski
– matematyk z Uniwersytetu Wrocławskiego, popularyzator matematyki i wy-
korzystania komputerów w jej nauczaniu. Przez wiele lat uczył matematyki we wrocławskich liceach
nr III i XIV, redagował czasopismo dla nauczycieli „Matematyka”, był pomysłodawcą Korespondencyj-
nego Klubu Olimpijczyka. Działa w Fundacji Matematyków Wrocławskich, redaguje Wrocławski Portal
Matematyczny.
Michał Śliwiński
– informatyk i matematyk z Uniwersytetu Wrocławskiego, nauczyciel matematyki
i informatyki w III lO we Wrocławiu, redaktor „Magazynu Miłośników Matematyki” i Wrocławskiego
Portalu Matematycznego, przewodniczący komitetu głównego Olimpiady lingwistyki Matematycznej,
działa w Fundacji Matematyków Wrocławskich.
Piotr Zarzycki
– matematyk i dydaktyk z Instytutu Matematyki Uniwersytetu Gdańskiego, autor pod-
ręczników i zbiorów zadań, pasjonat teorii liczb i wykorzystania komputerów w nauczaniu matematyki.
Zajmuje się popularyzacją matematyki, prowadzi dział „Wszystkie twierdzenia małe i duże” w czasopi-
śmie „Nauczyciele i Matematyka”.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin