Kim jest Archanioł Michał_ - Obszerne opracowanie.pdf

(1052 KB) Pobierz
Archanioł Michał
Kim jest Archanioł Michał?
Stanowisko Świadków Jehowy poświadczające utożsamienie Pana Jezusa z
Archaniołem Michałem wyrażono minn. w słowniku biblijnym pt. „Wnikliwe
Poznawanie Pism„ pod hasłem: Archanioł oraz Michał. ARCHANIOŁ.
Przedrostek „arch-”, oznaczający „główny” lub „naczelny”, wskazuje, że
archanioł — naczelny anioł — może być tylko jeden.
W Piśmie Świętym słowo „archanioł” nigdy nie występuje w liczbie mnogiej.
List 1 do Tesaloniczan 4:16 wiąże wyjątkową pozycję i władzę archanioła z
osobą zmartwychwstałego Pana Jezusa Chrystusa: „Sam Pan zstąpi z nieba z
nakazującym wołaniem, z głosem archanielskim oraz z trąbą Bożą i ci, co
umarli w jedności z Chrystusem, powstaną pierwsi”. Nie bez znaczenia jest
zatem okoliczność, że jedynym imieniem bezpośrednio skojarzonym z
określeniem „archanioł” jest Michał (Judy 9; zob. MICHAŁ)
MICHAŁ („któż jest jak Bóg?”). Jedyny poza Gabrielem święty anioł
wymieniony w Biblii z imienia i jedyny nazwany „archaniołem” (Judy 9).
Po raz pierwszy wspomniano o nim w 10 rozdz. Daniela, gdzie został
przedstawiony jako „jeden z najprzedniejszych książąt”. Przyszedł na
pomoc niższemu rangą aniołowi, któremu przeciwstawiał się „książę
królestwa perskiego”. Dalej występuje też pod innymi określeniami:
„Wasz [Izraelitów] książę” oraz „wielki książę, który stoi dla dobra
synów twego [Daniela] ludu” (Dn 10:13, 20, 21; 12:1). Można stąd
wysnuć wniosek, że to on był aniołem, który prowadził Izraelitów przez
pustkowie (Wj 23:20, 21, 23; 32:34; 33:2). Przemawia za tym również
okoliczność, iż „archanioł Michał miał zatarg z Diabłem i toczył spór co
do ciała Mojżesza” (Judy 9).
Z Pisma Świętego wynika, że imię Michał nosił Syn Boży, zanim opuścił
niebiosa, by zostać Jezusem Chrystusem, a także gdy tam powrócił. Jedynie
jego nazwano „archaniołem”, czyli naczelnym, głównym aniołem. Tytuł ten
występuje w Biblii wyłącznie w liczbie pojedynczej. Najwyraźniej więc istnieje
tylko jeden wyznaczony przez Boga zwierzchnik czy naczelnik zastępów
anielskich. O tym, iż zmartwychwstały
Pan Jezus Chrystus jest archaniołem, świadczy werset z 1 Tesaloniczan 4:16,
gdzie powiedziano, że zstąpi on z nieba „z nakazującym wołaniem, z głosem
archanielskim”. Nie ulega wątpliwości, iż jego głos nie zostałby określony
słowem umniejszającym ogromną władzę sprawowaną obecnie przez
Chrystusa jako Króla królów i Pana panów (Mt 28:18; Obj 17:14). Gdyby
termin „archanioł” nie odnosił się do niego, lecz do jakiegoś innego anioła,
wówczas wzmianka o „głosie archanielskim” nie byłaby na miejscu, gdyż
nawiązywałaby do głosu osoby ustępującej rangą Synowi Bożemu. Istnieją
jeszcze inne przesłanki potwierdzające, że Michał to w rzeczywistości Syn
Boży. Po pierwszej wzmiance o Michale (Dn 10:13) Daniel zanotował
proroctwo o „czasie końca” (Dn 11:40), zapowiadające m.in.: „A w owym
czasie powstanie Michał, wielki książę, który stoi dla dobra synów twego
[Daniela] ludu” (Dn 12:1). Miał wtedy nastać „czas takiej udręki, jakiej nie
sprowadzono, odkąd się pojawił którykolwiek naród, aż do owego czasu” (Dn
12:1). W proroctwie Daniela czasownik ‛powstać’ często odnosi się do objęcia
przez kogoś tronu lub do innych skutecznych posunięć króla (Dn 11:2-4, 7,
16b, 20, 21). Płynie stąd wniosek, że Michał to Jezus Chrystus, którego Jehowa
ustanowił Królem i któremu wyznaczył zadanie zgładzenia wszystkich narodów
w Har-Magedonie (Obj 11:15; 16:14-16).
W Księdze Objawienia (12:7, 10, 12) wymieniono Michała w związku
z narodzinami Królestwa Bożego i okresem strasznej niedoli na ziemi:
„I wybuchła wojna w niebie: Michał i jego aniołowie toczyli bitwę ze smokiem
i toczył bitwę smok i jego aniołowie. I usłyszałem donośny głos w niebie,
mówiący: ‚Teraz nastało wybawienie i moc, i królestwo naszego Boga, i władza
jego Chrystusa, ponieważ zrzucony został oskarżyciel braci naszych (…)
Dlatego weselcie się niebiosa i wy, którzy w nich przebywacie! Biada ziemi
i morzu’”.
Później ukazano, jak Jezus Chrystus prowadzi niebiańskie zastępy na wojnę
przeciwko narodom ziemi (Obj 19:11-16). Miało to oznaczać dla narodów
udrękę, którą niewątpliwie można skojarzyć z ‛czasem udręki’
przepowiedzianym na okres, gdy „powstanie Michał” (Dn 12:1). Skoro Syn
Boży ma wyruszyć na wojnę z narodami, rozsądny jest wniosek, że właśnie on
wraz ze swymi aniołami stoczył wcześniej bitwę z symbolicznym smokiem,
Szatanem Diabłem, i jego aniołami.
Zanim Jezus stał się człowiekiem, był nazywany „Słowem” (Jn 1:1). Nosił też
imię Michał. Po zmartwychwstaniu zachował imię Jezus (Dz 9:5), co uwypukla
fakt, iż jest tym samym Synem Bożym, który przebywał na ziemi. A
przywrócenie mu niebiańskiego imienia Michał i tytułu (lub imienia) „Słowo
Boga” (Obj 19:13) nawiązuje do jego przedludzkiego bytu. Samo imię Michał,
które oznacza „któż jest jak Bóg?”, wskazuje na to, że nikt nie może się
równać z Jehową Bogiem i że archanioł Michał jest Jego wielkim Rzecznikiem i
Obrońcą Jego czci.
Przebudźcie się 02 8.2 ss. 16-17, Biblijny punkt widzenia:
Kim jest archanioł Michał?
WEDŁUG Biblii dziedzinę duchową zamieszkują miliony aniołów (Daniela 7:9,
10; Objawienie 5:11). W całym Piśmie Świętym znajdziemy setki wzmianek o
aniołach, którzy pozostają lojalni wobec Boga. Ale tylko dwa spośród tych
stworzeń nazwano z imienia. Jednym z nich jest Gabriel, który na przestrzeni
około 600 lat osobiście przekazywał orędzia od Boga trzem różnym osobom
(Daniela 9:20-22; Łukasza 1:8-19, 26-28). Drugim aniołem, którego imię
można znaleźć w Biblii, jest Michał. Jest on bez wątpienia stworzeniem
wyjątkowym. Na przykład w Księdze Daniela napisano, że w obronie ludu
Jehowy walczył z demonami (Daniela 10:13; 12:1). Natchniony List Judy
wspomina o Michale toczącym spór z Szatanem o ciało Mojżesza (Judy 9).
Natomiast Księga Objawienia opisuje, jak Michał stacza bój z Szatanem i
demonami, a następnie zrzuca ich z nieba (Objawienie 12:7-9). Żadnego
innego anioła nie przedstawiono jako istoty obdarzonej taką wielką mocą i
władzą nad wrogami Boga. Słusznie zatem Biblia określa Michała mianem
„archanioła”, gdyż człon „arch-” oznacza „główny”, „naczelny”.
Kontrowersje wokół tożsamości Michała
Religie chrześcijaństwa, a także judaizm oraz islam, mają sprzeczne poglądy
na temat aniołów. Niektóre wyjaśnienia są dość mgliste. Na przykład w dziele
The Anchor Bible Dictionary czytamy: „Możliwe jest istnienie jednego
nadrzędnego anioła i/lub małej grupy archaniołów (zazwyczaj czterech albo
siedmiu)”. Natomiast według The Imperial Bible-Dictionary Michał to „imię
nadludzkiego stworzenia, o którym panują dwie sprzeczne opinie: jest on albo
Panem Jezusem Chrystusem, Synem Bożym, albo jednym z tak zwanych
siedmiu archaniołów”. Według tradycji żydowskiej imiona tych siedmiu
archaniołów to: Gabriel, Jerahmeel, Michał, Raguel, Rafał, Sariel i Uriel.
Natomiast według wyznawców islamu istnieje czterech archaniołów: Gabriel,
Michał, Azrael i Israfel. Również katolicyzm wymienia czterech archaniołów:
Michała, Gabriela, Rafała i Uriela. A co mówi Biblia? Czy jest kilku
archaniołów?
Odpowiedź Biblii
W Piśmie Świętym nie wymieniono żadnego innego archanioła poza Michałem,
nigdzie też nie użyto określenia „archanioł” w liczbie mnogiej. Zastosowanie
rodzajnika określonego w oryginalnym tekście greckim w 9 wersecie Listu
Judy sugeruje, że ten tytuł przysługuje tylko Michałowi. Logiczny jest zatem
wniosek, że pełną władzę nad wszystkimi aniołami Jehowa Bóg powierzył
wyłącznie jednemu ze swych niebiańskich stworzeń.
Poza samym Stwórcą tylko o jednej wiernej osobistości powiedziano, że
podlegają jej aniołowie — o Jezusie Chrystusie (Mateusza 13:41; 16:27; 24:31).
Apostoł Paweł wyraźnie wspomniał o „Panu Jezusie” i „jego potężnych
aniołach” (2 Tesaloniczan 1:7). A Piotr opisał wskrzeszonego Jezusa
następująco: „Jest on po prawicy Bożej, gdyż poszedł do nieba,
a podporządkowano mu aniołów i władze, i moce” (1 Piotra 3:22).
Wprawdzie w Biblii nie powiedziano wprost, iż archanioł Michał to Jezus, jest
jednak pewien werset wskazujący na archanielską rangę Jezusa. W Liście do
Tesaloniczan apostoł Paweł proroczo napisał: „Sam Pan zstąpi z nieba
z nakazującym wołaniem, z głosem archanielskim oraz z trąbą Bożą i ci, co
umarli w jedności z Chrystusem, powstaną pierwsi” (1 Tesaloniczan 4:16).
Przedstawiono tu Jezusa obejmującego władzę w charakterze mesjańskiego
Króla ustanowionego przez Boga. Przemawia on jednak „głosem
archanielskim”. Warto też zauważyć, że ma władzę umożliwiającą
wskrzeszanie zmarłych.
Przebywając na ziemi jako człowiek, Jezus dokonał kilku wskrzeszeń. Czyniąc
to, wydawał polecenia swoim własnym głosem. Na przykład gdy wskrzeszał
syna wdowy z Nain, powiedział: „Młodzieńcze, mówię ci: Wstań!” (Łukasza
7:14, 15). Innym razem, tuż przed wzbudzeniem z martwych swego przyjaciela
Łazarza, Jezus „zawołał donośnym głosem: ‚Łazarzu, wyjdź!’” (Jana 11:43). Ale
wtedy głos Jezusa był głosem doskonałego człowieka.
Po swoim zmartwychwstaniu Jezus został wyniesiony na „wyższe stanowisko”
w niebie jako stworzenie duchowe (Filipian 2:9). Nie był już człowiekiem i miał
głos archanioła. Kiedy więc trąba Boża wezwała tych, „co umarli w jedności z
Chrystusem” do zmartwychwstania niebiańskiego, „nakazujące wołanie”
Jezusa zabrzmiało tym razem „głosem archanielskim”. Logiczny wydaje się
wniosek, że tylko archanioł przemawiałby „głosem archanielskim”.
Co prawda istnieją inne stworzenia anielskie wysokiej rangi, takie jak
serafowie i cherubowie, ale Biblia wskazuje na zmartwychwstałego Jezusa
Chrystusa jako zwierzchnika wszystkich aniołów — archanioła Michała
(Rodzaju 3:24; Izajasza 6:2).
Prowadzenie rozmów na podstawie Psim, s. 132 pod hasłem Jezus Chrystus:
Czy Jezus Chrystus i archanioł Michał to ta sama osoba? Imię tego Michała
pojawia się w Biblii zaledwie pięć razy. Nosząca je pełna chwały osoba
duchowa została nazwana „jednym z pierwszych książąt”, „wielkim księciem,
który jest orędownikiem synów twojego [Daniela] ludu”, oraz „archaniołem”
(Dan. 10:13; 12:1; Judy 9, Bw). Imię Michał znaczy „Któż jest jak Bóg?”
Wyraźnie wskazuje ono, że Michał przewodzi w popieraniu Boskiego
zwierzchnictwa oraz w wytracaniu nieprzyjaciół Boga. W 1 Tesaloniczan 4:16
(Bw) rozkaz Jezusa Chrystusa co do rozpoczęcia zmartwychwstania nazwano
„głosem archanioła”, zaś Judy 9 mówi, że archaniołem jest Michał. Czy byłoby
właściwe przyrównanie rozkazującego głosu Jezusa do głosu kogoś
obdarzonego mniejszą władzą? A zatem logicznie rzecz biorąc, archaniołem
Michałem jest Jezus Chrystus. (Ciekawe, iż słowo „archanioł” nigdy nie
występuje w Piśmie Świętym w liczbie mnogiej, co nasuwa wniosek, że jest
tylko jeden archanioł).
W Objawieniu 12:7-12 czytamy, że w związku z przekazaniem Chrystusowi
władzy królewskiej Michał i jego aniołowie mieli stoczyć walkę z Szatanem i
wyrzucić go z nieba razem ze złymi aniołami. Później przedstawiono Jezusa,
jak dowodzi zastępami niebiańskimi w wojnie przeciwko narodom świata (Obj.
19:11-16). Czy sam rozsądek nie podpowiada, że Jezus miał wystąpić też
przeciwko Szatanowi Diabłu, „władcy tego świata”? (Jana 12:31). Daniela 12:1
(Bw) łączy „powstanie Michała”, jego działania w charakterze władcy, z
nastaniem „ucisku, jakiego nigdy nie było, odkąd istnieją narody, aż do owego
czasu”. Niewątpliwie jest to trafny opis tego, co spotka narody, gdy wystąpi
przeciwko nim Chrystus jako niebiański wykonawca wyroku. Wszystko to
dowodzi, że Syn Boży był znany jako Michał, zanim przyszedł na ziemię, i że
jest znany pod tym imieniem po powrocie do nieba, gdzie przebywa jako
Zgłoś jeśli naruszono regulamin