Analiza ankiety dla nauczyciela:
Ankietę wypełniło 9 nauczycielek prowadzących zajęcia w najstarszych grupach przedszkolnych w Integracyjnym Przedszkolu Samorządowym Nr 3 w Bełchatowie.
Analiza wyników ankiety przedstawiona została w kontekście odpowiedzi na pytania kluczowe.
1. Czy prowadzi Pani zajęcia matematyczne w swojej grupie?
Wszyscy nauczyciele prowadzą zajęcia z zakresu edukacji matematycznej w swoich grupach.
2. Ile razy w tygodniu prowadzi Pani te zajęcia?
Nauczyciele oznajmiają, że raz w tygodniu przeprowadzają matematyczne zajęcia obowiązkowe oraz kilka razy w tygodniu jako zajęcia dodatkowe w I i III części dnia.
3. Czy planuje Pani zajęcia matematyczne zgodnie z podstawą programową?
100% nauczycielek planuje swoje działania zgodnie z podstawą programową.
4. Czy wplata Pani treści matematyczne do zajęć innego rodzaju? (proszę uzasadnić dlaczego)
Nauczycielki wplatają treści matematyczne do innych zajęć ponieważ według nich pozwala to:
– utrwalać zdobytą wiedzę,
– poszerzać zakres zdobytej wiedzy,
– wspomagać rozwój procesów myślowych,
– gromadzenie doświadczeń matematycznych,
– rozwijanie zainteresowań,
– wyrabianie umiejętności wykorzystywania wiedzy w życiu codziennym,
5. Jakie metody i formy pracy stosuje Pani w trakcie realizacji podstawy programowej w zakresie edukacji matematyczne?
Nauczycielki Integracyjnego Przedszkola Samorządowego Nr 3 w Bełchatowie podczas realizacji treści matematycznych stawiają na metody czynne bazujące na samodzielnym działaniu i doświadczaniu przez dziecko. Najczęściej przewijającą się w ankietach metodą jest stosowanie gier dydaktycznych. Oprócz tego nauczycielki wymieniły jeszcze: stosowanie metody projektu, „Dziecięcej matematyki” E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, „Edukacji poprzez ruch” D.Dziamskiej, elementy metod: M. Frosting, M. Bogdanowicz i P.Denissona.
Zajęcia przeprowadzane są w formie zajęć grupowych, z małą grupą oraz indywidualne. Nauczycielki starają się wykorzystać różnorodne okazje i sytuacje do wprowadzania i utrwalania wiedzy matematycznej.
6. Czy podczas zajęć matematycznych stosuje Pani zadania o różnym stopniu trudności? (proszę krótko opisać dlaczego)
Na to pytanie wszystkie nauczycielki odpowiedziały twierdząco. Głównym uzasadnieniem było to, że należy dostosować stopień trudności zadania do poziomu rozwoju dziecka – jego potrzeb i umiejętności. Niektórzy nauczyciele zwracają uwagę na różne tempo rozwoju dzieci i różnicowanie stopnia trudności zadań pozwala, aby każde dziecko mogło osiągnąć sukces.
7. Czy według Pani dzieci lubią zajęcia matematyczne?
Siedem nauczycielek odpowiedziało – „tak”, jedna określiła – „najczęściej tak”, natomiast jedna z nauczycielek napisała - „są bardzo zainteresowane zajęciami matematycznymi”
8. W jakich rodzajach zajęć matematycznych dzieci najchętniej uczestniczą według Pani?
Według nauczycieli dzieci najchętniej uczestniczą w grach i zabawach dydaktycznych. Zwracają uwagę na to, że dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach podczas, których mają możliwość działania na różnorodnym materiale: liczmany, kostki. Niektóre dzieci lubią rymowanki i wyliczanki oraz zajęcia matematyczne w których występuje ruch.
9. Ile dzieci w Pani grupie ma kłopoty z opanowaniem pojęć matematycznych? (jaki jest tego powód według Pani?)
Średnio troje zdrowych dzieci w każdej grupie wykazuje jakieś trudności z opanowaniem pojęć matematycznych. Według nauczycielek problemy te spowodowane są przez:
– brak współpracy na drodze przedszkole – dom,
– słaba koncentracja uwagi,
– obniżone myślenie logiczne,
– niska frekwencja
10. Czy w Pani grupie są dzieci wykazujące się uzdolnieniami matematycznym? (jeśli tak proszę podać czy są one rozwijane i w jaki sposób)
Dwie nauczycielki nie zauważają wśród dzieci w swojej grupie uzdolnień matematycznych, natomiast siedem odpowiada twierdząco na zadane pytanie. Uzdolnienia te są rozwijane poprzez pracę indywidualną, przygotowywanie dodatkowych kart pracy dla dziecka lub też udział w dodatkowych zajęciach istniejącego na terenie placówki kółka matematycznego.
11. W jaki sposób monitoruje Pani osiągnięcia dzieci z zakresu edukacji matematycznej?
Wszystkie nauczycielki monitorują osiągnięcia dzieci z zakresu edukacji przedszkolnej poprzez: karty obserwacji, karty pracy oraz diagnozy gotowości szkolnej.
12. Czy wykorzystuje Pani wyniki tej analizy do dalszej pracy dydaktycznej?
Nauczycielki wykorzystują wyniki monitoringu w celu wyrównania szans edukacyjnych. Zwracają też uwagę na to, że analiza monitoringu pozwala ustalić właściwe kierunki działania z dziećmi.
marzenkam1