analiza ankiety dla n-la.odt

(30 KB) Pobierz

Analiza ankiety dla nauczyciela:

 

    Ankietę wypełniło 9 nauczycielek prowadzących zajęcia w najstarszych grupach przedszkolnych w Integracyjnym Przedszkolu Samorządowym Nr 3 w Bełchatowie.

  Analiza wyników ankiety przedstawiona została w kontekście odpowiedzi  na             pytania kluczowe.

                 

1.     Czy prowadzi Pani zajęcia matematyczne w swojej grupie?

Wszyscy nauczyciele prowadzą zajęcia z zakresu edukacji matematycznej w swoich grupach.

 

2.     Ile razy w tygodniu prowadzi Pani te zajęcia?

Nauczyciele oznajmiają, że raz w tygodniu przeprowadzają matematyczne zajęcia obowiązkowe oraz kilka razy w tygodniu jako zajęcia dodatkowe w I i III części dnia.

 

3.     Czy planuje Pani zajęcia matematyczne zgodnie z podstawą programową?

100% nauczycielek planuje swoje działania zgodnie z podstawą programową.

 

4.     Czy wplata Pani treści matematyczne do zajęć innego rodzaju? (proszę uzasadnić dlaczego)

Nauczycielki wplatają treści matematyczne do innych zajęć ponieważ według nich pozwala to:

           utrwalać zdobytą wiedzę,

           poszerzać zakres zdobytej wiedzy,

           wspomagać rozwój procesów myślowych,

           gromadzenie doświadczeń matematycznych,

           rozwijanie zainteresowań,

           wyrabianie umiejętności wykorzystywania wiedzy w życiu codziennym,

 

5.     Jakie metody i formy pracy stosuje Pani w trakcie realizacji podstawy programowej w zakresie edukacji matematyczne?

Nauczycielki Integracyjnego Przedszkola Samorządowego Nr 3 w Bełchatowie podczas realizacji treści matematycznych stawiają na metody czynne bazujące na samodzielnym działaniu i doświadczaniu przez dziecko. Najczęściej przewijającą się w ankietach metodą jest stosowanie gier dydaktycznych.  Oprócz tego nauczycielki wymieniły jeszcze: stosowanie metody projektu, „Dziecięcej matematyki”
E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, „Edukacji poprzez ruch” D.Dziamskiej, elementy metod: M. Frosting, M. Bogdanowicz i P.Denissona.

  Zajęcia przeprowadzane są w formie zajęć grupowych, z małą grupą oraz indywidualne. Nauczycielki starają się wykorzystać różnorodne okazje i sytuacje do wprowadzania i utrwalania wiedzy matematycznej.

 

 

 

6.     Czy podczas zajęć matematycznych stosuje Pani zadania o różnym stopniu trudności? (proszę krótko opisać dlaczego)

Na to pytanie wszystkie nauczycielki odpowiedziały twierdząco. Głównym uzasadnieniem było to, że należy dostosować stopień trudności zadania do poziomu rozwoju dziecka – jego potrzeb i umiejętności. Niektórzy nauczyciele zwracają uwagę na różne tempo rozwoju dzieci i różnicowanie stopnia trudności zadań pozwala, aby każde dziecko mogło osiągnąć sukces.

 

7.     Czy według Pani dzieci lubią zajęcia matematyczne?

Siedem nauczycielek odpowiedziało – „tak”, jedna określiła –  „najczęściej tak”, natomiast jedna z nauczycielek napisała - „są bardzo zainteresowane zajęciami matematycznymi”

 

8.     W jakich rodzajach zajęć matematycznych dzieci najchętniej uczestniczą według Pani?

 



Według nauczycieli dzieci najchętniej uczestniczą w grach i zabawach dydaktycznych. Zwracają uwagę na to, że dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach podczas, których mają możliwość działania na różnorodnym materiale: liczmany, kostki. Niektóre dzieci lubią rymowanki i wyliczanki oraz zajęcia matematyczne
w których występuje ruch.

 

9.     Ile dzieci w Pani grupie ma kłopoty z opanowaniem pojęć matematycznych? (jaki jest tego powód według Pani?)

Średnio troje zdrowych dzieci w każdej grupie wykazuje jakieś trudności
z opanowaniem pojęć matematycznych. Według nauczycielek problemy te spowodowane są przez:

           brak współpracy na drodze przedszkole – dom,

           słaba koncentracja uwagi,

           obniżone myślenie logiczne,

           niska frekwencja

 

10. Czy w Pani grupie są dzieci wykazujące się uzdolnieniami matematycznym? (jeśli tak proszę podać czy są one rozwijane i w jaki sposób)

Dwie nauczycielki nie zauważają wśród dzieci w swojej grupie uzdolnień matematycznych, natomiast siedem odpowiada twierdząco na zadane pytanie. Uzdolnienia te są rozwijane poprzez pracę indywidualną, przygotowywanie dodatkowych kart pracy dla dziecka lub też udział w dodatkowych zajęciach istniejącego na terenie placówki kółka matematycznego.

 

11. W jaki sposób monitoruje Pani osiągnięcia dzieci z zakresu edukacji matematycznej?

Wszystkie nauczycielki monitorują osiągnięcia dzieci z zakresu edukacji przedszkolnej poprzez: karty obserwacji, karty pracy oraz diagnozy gotowości szkolnej.

 

12. Czy wykorzystuje Pani wyniki tej analizy do dalszej pracy dydaktycznej?

Nauczycielki wykorzystują wyniki monitoringu w celu wyrównania szans edukacyjnych. Zwracają też uwagę na to, że analiza monitoringu pozwala ustalić właściwe kierunki działania z dziećmi.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin