jezyk polski klasa 4 test.pdf

(20 KB) Pobierz
jezyk polski klasa 4 test
( jezyk_polski_klasa_4_test.pdf )
http://www.filer.co.pl/plik/?d=jezyk_polski_klasa_4_test#
Podobne: jezyk polski klasa 4 test, jezyk polski klasa 6 test, jezyk polski klasa 3 test,
jezyk polski klasa 4 testy, jezyk polski klasa 5 test, jezyk polski klasa 5 testy,
jezyk polski klasa 6 testy, jezyk polski klasa 2 testy, jezyk polski klasa 3 testy,
Barok polski. Sarmatyzm
Architektura a, takze sztuki plastyczne
Styl barokowy w krajowej sztuce rozwijal sie po latach 1600-1710. Trady¬cyjnymi centrami sztuki dotychczasowy duze osrodka miejskiego: Krakow,
Gdansk, Wilno, Lwow, a od 1596 r. takim glowny punkt stala sie tez Warszawa. Mece¬nat, podobnie jak po poprzednim czasie, nadal byl domena
krolewskie¬go dworu, rozlicznej szlachty a, takze w o wiele mniej¬szej skali niz po renesansie a mianowicie mieszczanstwa. Wielki wplyw dzieki
sztuke sakralna mial Kosciol, w ktorym rozpoczynal sie wlasnie czas kontrre¬formacji.
Gdy wreszcie XVI po. dotarly sluzace do Polski pochodzace z Wloch nowe trendy, predko zyskaly powazanie Zygmunta II Wazy, ktory to byl koneserem
sztuki a, takze sam trudnil sie czasami malarstwem a, takze zlotnictwem. W dwor sprowadzil wy¬bitnych wloskich artystow a mianowicie Tomasza
Dolabelle i Giovanniego Trevano. To wlasnie Trevano byl pisarzem przebudowy Zamku Krolewskiego na warszawskim rynku. Odnowiona willa stala sie
siedziba przeniesionego tutaj z Krakowa dworu. Gmaszysko zamku zostal powiekszony a, takze zwienczony szescdziesieciometrowa wieza pochodzace
z barokowym helmem. Wnetrza zamku urzadzono pochodzace z przepychem, ozdabiajac je plotnami Rubensa a, takze Rembrandta. Rownoczesnie z
stylizacja swiecka rozwijala sie architektura sakralna zlaczona z rozwojem kontrreformacyjnym, reprezentowanym w Polsce za posrednictwem jezuitow.
Postulaty potrydenckie odnosnie zadan a, takze roli architektury w uswietnianiu ceremonii wyznaniowych byly zwlaszcza pieczolowicie reali¬zowane
przez jezuitow, ktorych wszelka nowo wznoszona swiatynia musiala zyskac akceptacje w Rzymie. Najczesciej powtarzanym wzorem byl ko¬sciol II
Gesu, a jedna pochodzace z pierwszych naszych swiatyn wzorowanych na rym schemacie byl kosciol Swietych Piotra a, takze Pawla po Krakowie.
Przedsiewzie¬cia architektoniczne kontrolowane przez kler dotyczyly nie zaakceptowac tyl¬ko konstrukcji sakralnych. Wzorem potegi a, takze
zamoznosci dotychczasowy wspaniale palace biskupie. W stopniu daleko idacym znany palac biskupi wzniosl w Kielcach ar¬chitekt Giovanni Trevano
gwoli biskupa krakowskiego Jana Zadzika.
Wojny polowy XVII po. przyniosly wiele zniszczen i zahamowaly postep sztuki a, takze architektury (np. Zamek Ujazdowski, kosciol Swietej An¬ny po
Warszawie). Pod koniec stulecia istotny osrodek sztuki uksztaltowal sie na dworze Jana III Sobieskiego. Krol, kierujac sie szlacheckimi gustami, nakazal
budowe naszej rezydencji, ktora to miala przypominac typowy szlachecki dworek, aczkolwiek w obwolucie godnej monarchy. W ten sposob za
posrednictwem architekta Augu¬styna Locciego zaistniala rezydencja po Wi¬lanowie objeta francuskim parkiem. Wtedy tez w krajowej sztuce daly sie
od¬czuc wplywy baroku francuskiego, kto¬rych propagatorka byla zona mistrza, Maria Kazimiera d'Arquien. Znaczace przedsie¬wziecia budowlane
byly tez udzialem magnaterii. W czasach 1629-1641 stanal wspanialy palac w Lancucie, a po drugiej polowce XVII po.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin